Gemeente aansprakelijk stellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Gemeente aansprakelijk stellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 00:01

Hallo bokkers,

Ik wil er niet teveel over kwijt, maar wie heeft de gemeente wel eens aansprakelijk gesteld voor gebreken? Zoals slecht verlicht fietspad bijvoorbeeld of iets soortgelijks? Kan iemand mij helpen met een brief? Hoe ik dit het beste kan formuleren en dergelijke? En hoe dit heeft uitgepakt?

Oh en ik heb geen grote verwachtingen.. Ik bedoel het blijft de gemeente :') maar niet geschoten is altijd mis.

Via PB wil ik wel meer informatie geven wbt voorval..

Alvast bedankt :)

Vera96

Re: Gemeente aansprakelijk stellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:07

Mijn vader is ooit tegen een paal gereden, die er normaal niet hoorde te staan. Eentje die tussen tijden uit de grond komt ofzo.
netjes alles vergoed gekregen, idioot eigenlijk. Weet er alleen het fijne niet van, maar kan dus prima goed komen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:08

Dat is lastig.

Ze moeten weet hebben gehad van de situatie en verzaakt hebben het 'binnen redelijke termijn' op te knappen als het gaat om sslecht onderhoud.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:20

Waarom moet er altijd een verantwoordelijke aangewezen worden? Er bestaat ook nog altijd zoiets als eigen risico en goed uit je doppen kijken

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:27

Limanade schreef:
Waarom moet er altijd een verantwoordelijke aangewezen worden? Er bestaat ook nog altijd zoiets als eigen risico en goed uit je doppen kijken

omdat niet iedere situatie voorkomen kan worden door 'uit je doppen kijken' etc..

ooit was er een leuk programma op tv 'over de balk' met 'grappige' onnozele dingen in gemeenten.

zoals in Leeuwarden, daar had je een fietsbruggetje naar een natuurgebied.. een tamelijk stijl hoog geval.. je mag er gevoegelijk vanuit gaan dat je over een fietsbruggetje kunt fietsen en eraf kunt zonder je nek te breken..

echter de 'overgang' van brug naar fietspad ontbrak en je had dus letterlijk een afgrond van 20 cm aan het einde van de brug.. sterker nog, het fietspad was er ook nog niet eens..

de eersten die vrolijk de brug overstaken, gingen dus ook over het stuur de drek in omdat je voorwiel met een plof hopla bijna tot de velg de modder in stortte. daar heeft de gemeente wel degelijk uitbetaald en waarschuwingsborden neergezet..

ik mis dat programma wel overigens.. draaide om verspilling van overheidsgeld lol

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:41

Oh dat lijkt me ook wel een leuk programma ja haha
En in jouw voorbeeld kan ik het begrijpen
Maar er zijn al mensen die de gemeente aanklagen als er een stoeptegel een halve cm omhoog steekt
En in dat geval van slecht verlicht fietspad.. je hebt altijd nog de keus om een andere weg te nemen aangezien je zelf ook wel kan zien dat de verlichting minimaal is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 07:25

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:08

Er is een website waar je door kunt geven dat er een gat in het fietspad zit of losse tegels oid. De naam is me ontschoten maar google maar eens op melding slecht fietspad.
Als er al enige tijd geleden een melding is gemaakt van een gebrek, de gemeente lost het niet binnen redelijke termijn op dan zijn ze het haasje.
Heb al verschillende keren een melding doorgegeven en binnen een week was het gerepareerd. *\o/*
Volgens mij staat ook op de site hoe je de gemeente aansprakelijk kunt stellen.
Maar ik ben het met Limanada eens dat niet altijd een ander verantwoordelijk hoeft te zijn...

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:26

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:21

Meldingen kun je het beste doorgeven via het digitaal loket van de betreffende gemeente. Dan kun je ook digitaal volgen wat er met je melding gebeurd.
Genoemde site (verbeterDebuurt.nl) is misschien leuk als je in Amsterdam woont maar voor mijn regio heb ik er niet veel aan.

Maar dat was de vraag niet en en TS heeft inmiddels al links die beter de OP beantwoorden.

Edit: kijk ook even na wie de wegbeheerder is, daar moet je bericht naartoe. Dat kan nl. ook Rijkswaterstaat of bv het Waterschap zijn als het bij/buiten de gemeentegrenzen is.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 31-10-14 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:24

Astaloca schreef:
Hallo bokkers,

Ik wil er niet teveel over kwijt, maar wie heeft de gemeente wel eens aansprakelijk gesteld voor gebreken? Zoals slecht verlicht fietspad bijvoorbeeld of iets soortgelijks? Kan iemand mij helpen met een brief? Hoe ik dit het beste kan formuleren en dergelijke? En hoe dit heeft uitgepakt?

Oh en ik heb geen grote verwachtingen.. Ik bedoel het blijft de gemeente :') maar niet geschoten is altijd mis.

Via PB wil ik wel meer informatie geven wbt voorval..

Alvast bedankt :)

De meeste gemeentes hebben hiervoor tegenwoordig een digitaal formulier wat je kint invullen via de website.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:25

Heb je al op de site van de gemeente gekeken? Wij hebben daar o.a. een formulier staan dat je in kunt vullen.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:28

Wij hebben de gemeente eens aansprakelijk gesteld toen we in het donker met auto over een omgehakte boom zijn gekomen. Dit hoort afgezet te zijn en dit was niet gebeurd. Was in het donker niet te zien, vriend draait tussen 2 auto's door, lampen schijnen er precies over heen en toen ineens een klap. Zaten met de onderkant erop vast. Schade van bijna 1500 euro, zonder gezeur betaald door de gemeente.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:38

Ik heb toevallig net nog een aansprakelijkheids brief geschreven omdat mijn vriend over n weg vol grind gevallen is. (ongeluk ofzo gebeurt en niet opgeruimd). Zelf heeft hij vrij weinig maar de scooter zit zo'n 650 euro schade aan. Ben benieuwd hoe snel we iets horen!
Ik heb hem met het voorbeeld van de anwb gemaakt trouwens

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:48

Mijn tante is wel eens gevallen over een losse stoeptegel. Gevolg telefoon kapot. Dit is ook netjes vergoed.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:54

ik ben ooit met de race fiets in een gleuf in de weg gereden.
ik ben later terug gegaan en heb foto;s gemaakt.
Ik heb mijn schade (rekening fietsenmaker) en de foto;s bij de gemeente ingediend.

gemeente heeft het nieuwe wiel gewoon betaald, alleen een kort telefoontje om een paar dingen te controleren.

enige nasmaak was dat ze een beetje zand en ander spul in de gleuf hadden gestort en niets meer.
maar de afhandeling was heel netjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:17

Ik heb de gemeente aansprakelijk gesteld bij een auto-ongeluk. Huis staat tot aan het fietspad, waardoor je onmogelijk het fietspad op komt kijken. Ik ging rollend op mijn koppeling heel langzaam het fietspad op maar toch een tegemoetkomende scooter die niet voldoende oplette en mij dus te laat de uitrit uit zag komen.
Helaas bij mij niks uitgekomen, zelfs geen verbetering van het punt. Gemeente wil "teruhoudend" zijn met spiegels, want daardoor letten mensen alleen nog op de spiegel en niet op de weg (aldus de gemeente).

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:39

Je hebt ook de app Buiten Beter waarmee je, eventueel met foto, melding kunt maken van mankementen, zoals kapotte straatverlichting, gevaarlijke situaties, gaten in de weg, zwerfafval en dat soort dingen. Hier werkt dat vrij goed en anders kan het ook via de site van de gemeente inderdaad.