ik zit er weer eens doorheen> geen motivatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jumerenik

ik zit er weer eens doorheen> geen motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:18

hey.
nou de situatie is als volgt. ik heb nu al een week toetsweek ik had voor de toetsweek er hard aan geleerd en goed mijn best gedaan. helaas blijven de prestatie een beetje uit. niet echt de cijfers waar ik op had gehoopt. het gaat nog niet goed en ik ben nu echt heel erg motivatie-loos om wat te doen. ik heb morgen nog 2 hele belangrijke toetsen maat het leren... het lukt gewoon niet meer ik wil het niet ik blijf er met mijn aandacht niet meer bij. ik ben supermoe omdat ik (door stres) vorige week overuren draaide om alles maar te leren. ik moet er echt nog mee bezig... het zijn belangrijke cijfers en ik hoef alleen vandaag nog te leren.
maar het liefst kruip ik nu in een klein hoekje weg om te gaan slapen.

wie kan mij een oppepper geven dat ik er toch nog even mee bezig ga?
(ik zit in 4 vwo en dit is mijn eerste toetweek)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:20

Ontspan tussen het leren door!
Ga een uurtje wandelen, fietsen, paardrijden, maar ga niet 15 uur lang leren. Dat hou je niet vol.

Maar een keer slecht cijfer is niet erg hoor, even goed je best doen nog meid!

vuurneon

Re: ik zit er weer eens doorheen> geen motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:21

Doe een powernap van een half uur :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:22

Er is op zich niets mis mee om even wat anders te gaan doen dan leren, zelfs als dat in een hoekje wegkruipen is om even wat te slapen. Wekker zetten en over een uurtje weer aan de slag.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:22

Denk aan het weekend! Ik zit ook midden in m'n toetsweek (Havo 5) en ik heb een super leuk weekend gepland en dat werkt echt!
Als je niet de boeken in wilt duiken, kijk op Youtube filmpjes!

O ja... Jezelf bannen van Bokt wil ook nog wel eens helpen.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:24

ik ben normaal ieder uur even 5 minutjes buiten om een frisse neus te halen. maar vandaag kwam ik thuis ging op de bank zitten er ben er niet meer vanaf gekomen.

powernap heb ik geprobeerd helaas kom ik niet in slaap blijf maar alen in mijn hoofd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:26

Hop, naar buiten! Even een blokje omlopen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:27

Genoeg slapen is heel belangrijk voor een toets anders kunnen je hersenen alles wat je wel onthouden hebt niet reproduceren.
Zet een wekkertje voor iets van 20 minuten... (en dan je telefoon/mail en alles wat je af kan leiden uit!) en concentreer je 20 minuten op wat je moet leren.
Het schijnt het beste te zijn om vooral jezelf te testen over wat je weet. Dus maak zelf een soort toets voor je.

Weet niet wat voor vakken je moet leren... maar je kan bijv. flash cards/flits kaartjes maken ... dus als je een taal moet leren.. ene kant het woord, ander kant de vertaling... en daarmee je zelf controleren.
Samen met een vriendin de stof bespreken en voor elkaar toetsvragen verzinnen kan ook heel goed werken.

En de volgende keer.... veel eerder beginnen met leren (gewoon elke week een beetje ... dan onthoud je het en snap je het veel beter.)

Oh... en als je nog niet van je plek bent geweest... dan moet je zeker even rondje lopen... bijna niets is zo gezond voor je hersenen als beweging... zo kan je de dingen die je geleerd hebt veel beter blijven hangen... omdat je de hersenen ook de tijd geeft om alles te verwerken
[ heb net mooie cursus op coursera gevolgd "learning about learning" :) ]
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 30-10-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:28

een blokje om is hier ongeveer 4 mijl. dus dat werkt niet echt. :D

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:33

Evelijn schreef:
Genoeg slapen is heel belangrijk voor een toets anders kunnen je hersenen alles wat je wel onthouden hebt niet reproduceren.
Zet een wekkertje voor iets van 20 minuten... (en dan je telefoon/mail en alles wat je af kan leiden uit!) en concentreer je 20 minuten op wat je moet leren.
Het schijnt het beste te zijn om vooral jezelf te testen over wat je weet. Dus maak zelf een soort toets voor je.

Weet niet wat voor vakken je moet leren... maar je kan bijv. flash cards/flits kaartjes maken ... dus als je een taal moet leren.. ene kant het woord, ander kant de vertaling... en daarmee je zelf controleren.
Samen met een vriendin de stof bespreken en voor elkaar toetsvragen verzinnen kan ook heel goed werken.

En de volgende keer.... veel eerder beginnen met leren (gewoon elke week een beetje ... dan onthoud je het en snap je het veel beter.)

ik weet dat ik meer had moeten slapen maar ik had aan het begin van de toetsweek in gedachten om gewoon laat op te staan. mijn toetsen beginnen vaak pas rond het middag uur. laat naar bed> uitslapen. todat ik gewoon uit stres mijn wekker om 7 uur zette om om half 8 op school in de studiezaal te zitten.
helaas moet ik natuurkunde met een website maken. en dan is ineens facebook heeul intresant :(
toets maken is lastig als ik niet eens weet waar het over gaat. met een vriendin doe is een optie. ga ik proberen! maar ik denk dat ik zelf eerst aan de slag moet.
ik wou ook veel eerder beginnen maar ben van mijn pony gevallen een maand geleden en had een hersenkneuzing. ik miste heel veel lessen, en zo begon de achterstand... en dan ga jee eerst je achterstand inhalen dat dat je gaat leren....

edit: zie je wel. ik loop mijn eigen problemen weer eens goed te praten. en mogelijkheden te zoekken dat ik het voor mijzelf zoo kan verzinnen dat ik een rede heb om het niet te doen ;(

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:37

@jumerenik... als je bent gevallen... tja dan moet je gewoon maar even doen met wat je nu nog kan doen. Richt je op paar makkelijk dingen die nog te leren vallen en vraag vriendin om stof mee door te spreken.
Daarnaast goed slapen.. en even wat frisse buitenlucht. Heel veel succes (en http://www.bokt.nl/tools/timeout.php ;)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:43

er is helemaal niks makkelijk aan natuurkunde en maatschappijleer zijn mijn moeilijkste vakken. en die moesten ze nou per see op het eind doen.
ik ga mijzelf nu zoiezo voor 15 minuten van bokt bannen. maar ben heel erg bang dat dan fb en watsapp ineens heel interessant zijn.

tot over is minuten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:50

Je hoeft geen rondje te lopen he? Je kan ook gewoon 500 meter lopen en weer 500 meter terug. Of je gaat even naar de supermarkt, etc. Al ben je een uurtje weg. Hier ga je je alleen maar slechter van voelen. Neem een pauze en GENIET ervan! Gebruik de tijd voor een rondje lopen! Daarna voel je je weer erg gemotiveerd, werkt voor mij goed. :j

Moet het perse voor morgen af? Anders kan je vandaag nog een dag rusten, aan jezelf toegeven, vroeg naar bed gaan (9 uur) en 7 uur opstaan (of als je om 6 uur wakker wordt, 6 uur). Of neem een koude douche. Dat is wat ik meestal doe. Zoals nu, ik ben kapot, maar moet inderdaad ook nog leren voor toetsweek volgende week. Toch ga ik zo wel even kijken wat ik moet doen, maar dan kies ik voor iets wat ik in stappen kan doen.

Wat mij ook motiveert is een lijstje maken met dingen die ik moet doen en dan afspreken. En dan niet 'leer alle woorden engels' (dat zijn dan 2 hoofdstukken met 300 woorden of zo) maar 'leer engels les 1, leer engels les 2' etc. Dat zijn dan steeds 35 woorden in een keer. Dat scheelt zo veel! Dan kan ik iedere keer iets afstrepen en voel ik me echt nuttig. :j

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:23

Deetjeeuh schreef:
Je hoeft geen rondje te lopen he? Je kan ook gewoon 500 meter lopen en weer 500 meter terug. Of je gaat even naar de supermarkt, etc. Al ben je een uurtje weg. Hier ga je je alleen maar slechter van voelen. Neem een pauze en GENIET ervan! Gebruik de tijd voor een rondje lopen! Daarna voel je je weer erg gemotiveerd, werkt voor mij goed. :j

Moet het perse voor morgen af? Anders kan je vandaag nog een dag rusten, aan jezelf toegeven, vroeg naar bed gaan (9 uur) en 7 uur opstaan (of als je om 6 uur wakker wordt, 6 uur). Of neem een koude douche. Dat is wat ik meestal doe. Zoals nu, ik ben kapot, maar moet inderdaad ook nog leren voor toetsweek volgende week. Toch ga ik zo wel even kijken wat ik moet doen, maar dan kies ik voor iets wat ik in stappen kan doen.

Wat mij ook motiveert is een lijstje maken met dingen die ik moet doen en dan afspreken. En dan niet 'leer alle woorden engels' (dat zijn dan 2 hoofdstukken met 300 woorden of zo) maar 'leer engels les 1, leer engels les 2' etc. Dat zijn dan steeds 35 woorden in een keer. Dat scheelt zo veel! Dan kan ik iedere keer iets afstrepen en voel ik me echt nuttig. :j

dat weet ik, ik ben net eventjes bj mijn pony geweest. al was hij niet zoo blij om mij te zien. conluzie een bokpatij :D
het moet echt vandaag af. want morgen word ik alleen maar gestrester + dat ik dan echt net slaap. koude duche kan ik proberen. ik had voor mijzelf al bedacht dat ik vanavond ( ik pas op tot een uur of 10/11) lekker ga leren. kwartier leren 5 min pauze en dan ook echt ff de wekker zetten en even daar naar buiten ga om hun honden een aai te geven oid. helaas valt mijn vak niet echt in stappen te leren. zeker maatschapijleer niet. hoofdstukken van 20 pagina's ect.
het probleem ik denk ik vooral dat ik er 1: niets van begrijp.. 2; het echt die vakken zijn waar ik veel in de les van heb gemist 3; ik heb lopen uitstellen met leren.
maatschapijleer heb ik veel andere ceifers voor. ik kan mij daarvoor zeker een 3 verorloven mist ik de rest allemaal goed maak enz.
voor natuurkunde is dat een heel ander verhaal. als ik hiervoor een onvoldoende haal, moet ik het mischine laten vallen, of vervangen voor een ander makkelijker vak en dat wil ik echt niet!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:26

Dan zou ik alleen natuurkunde gaan leren... beide voor morgen onthouden lijkt me helemaal lastig.
Voor natuurkunde zou je dan ook vooral de moeilijke opgaven kunnen gaan maken... en dan kijken wat er wel en niet lukt.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:32

nou ik moet 8 parafraven leren. en paragraaf 2 lukt mij al niet...
om toch maar wat positievietijd in te brengen: ik heb gewoon een 7 voor infomatica terweil ik ervan overtuigd was dat ik een 3 had. want ik had niet eens gedaan wat in de opdracht stond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:34

nou./ dan sla je paragraaf 2 even over en ga je naar 3 of 4... alles wat je nu nog mee pikt is mooi meegenomen... en voor de volgende toets leren ga je volgende week gewoon al mee beginnen ;)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:37

het bouwt op. dus de stof van paragraaf 2 word steeds lastiger....
ik ga volgende keer ook echt eerder leren. en misschien belangrijker: eerder vragen als ik het niet snap..

dogs_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:41

Wat vaak helpt is even een diepe zucht, en je dan bedenken precies van hoelaat tot hoelaat je gaat leren, dit kan best een kwartier zijn en dan ga je even 3 minuten niks doen. Dan weer even leren enz.
Gun jezelf lekker rust tussendoor en een grote bak chips om tijdens het leren op te eten. Leren is niet leuk, dus maak het leuk! :9
Voor vragen over natuurkunde en maatschappijleer enz. mag je altijd een pb sturen, ik heb toch niets beters te doen ;).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:41

ja maar je hebt nu nog één avond om iets van deze stof te gaan onthouden.. dus gewoon alle paragrafen lezen (of je het nou begrijpt of niet) misschien dat er dan morgen iets is blijven hangen en je hersenen er met een goede nachtrust er iets logisch van gemaakt hebben ... ja de kans is niet zo groot... maar goed... je hebt alleen deze avond nog... dus dit valt er nog van te maken.

En dan na je toetsen ga je mooie plannen maken over hoe je het de volgende keer beter kan aanpakken... en heel goed dat je dan gaat vragen als je het niet snapt daar zijn die leerkrachten voor ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:42

Over welke stof van welk vak gaat het? Misschien dat er een bokker is die het even met je over de stof kan hebben en je kan helpen? :)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:51

natuurkunde: snhelheid en verandering van snelheid. gemiddelde snelheid. maar ik loop al vast bij het verschil tussen een v,t - x,t - a,t diagram. vervolgens komen een heleboel formules en noormaal lukt dat mij wel, maar nu gewoon niet. ik weet ook niet waarom noormaal is het opzoeken en invullen, maar nu tja.... het lukt gewoon niet.. pfff. maar ik ga gewoon eerst alles heel goed doorlezen en dan hopen dat er iets duidelijk word...

dogs_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:58

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:25

jaa bedankt dat is mij nu al een stuk duidelijker!!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 23:41

mijn planing staat nu geland tot een uur of 2 vanacht. ik kan toch niet slapen want mijn broers geven een mini feest op zolder...