Wat is een contract 'waard' bij uitzendbureau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Wat is een contract 'waard' bij uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:29

Hallo bokkers,

Ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag: "wat is een contract waard bij een uitzendbureau".
Sinds april ben ik in dienst bij een uitzendbureau. Ik heb een contract van 3 dagen (25.5 uur).
Echter, in verband met wegvallende drukte ben ik niet meer zoveel uren nodig en willen ze me nog maar 1 a 2 dagen inroosteren.
Mijn contract is overigens 25.5 uur, maar ik werk gemiddeld 33,5 uur, nu al 7 maanden lang.

Nu heb ik het uitzendbureau gemaild en gevraagd wat mijn contract dan helemaal waard is, maar ik krijg geen antwoord.

Wellicht dat jullie mij nog kunnen verwijzen naar een site waar ik verder kan gaan spitten.

De site van FNV bondgenoten maakt mij niks wijzer, in de cao van zowel de branche waarin ik werk als het uitzendbureau (abu) geeft geen antwoorden en ook de site van de rijksoverheid maakt mij niks duidelijk.
Wellicht kijk ik ergens overheen :)

HannahFrouk

Re: Wat is een contract 'waard' bij uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:30

Misschien kun je het UWV bellen met deze vraag?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:06

Heb je rechtsbijstand? Lid van een vakbond?

Artikel 610b (boek 7 van het burgerlijk wetboek)
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

De uitzendCAO kan dat anders maken. Het is in elk geval wel tijd dat je antwoord krijgt van het uitzendbureau, want dat is je werkgever.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:10

heb je een detacheringscontract of een contract op uitzendbasis? (uren schrijven)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:11

Sowieso als je een contract hebt van 25.5 uur moet je ook voor 25.5 u betaald worden, ongeacht of je de uren werkt of niet.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:43

Maar een uitzendcontract is per direct opzegbaar, dus als de vacature voor 25,5 uur was, betekent dat niet dat dat zo blijft.

Met een detacheringscontract heb je wel een echt 'contract' met een langere opzegtermijn.

Citaat:
De voordelen voor de opdrachtgever van het uitzendbureau

De opdrachtgever van het uitzendbureau betaalt het uitzendbureau niet voor niets meer geld dan dat hij zelf kwijt zou zijn. Hij wil namelijk meestal een clausule in de overeenkomst hebben waarin staat dat hij deze overeenkomst per direct kan opzeggen. Hij kan dus van de ene op de andere dag van een werknemer af, iets dat vaak niet mogelijk is bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd en slechts met moeite bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (opzegging of ontbinding is nodig).

http://www.wetrecht.nl/uitzendovereenko ... endbureau/

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:13

Je kunt in ieder geval wel aanvullende WW hiervoor aanvragen.
Ik ging op een gegeven moment van 36 uur per week naar max. 14 uur per week.. Ik had het maar te slikken, het was of dit of helemaal geen werk meer hebben. Dus toen heb ik de aanvullende WW aangevraagd en ben daar door blijven werken tot ik ander werk had gevonden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 16:03

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering en ik ben niet lid van een vakbond.
Ik heb een contract op uitzendbasis, dus géén detacheringscontract. Ik zit in fase a.

Utixo, bij een uitzendcontract werkt dat dus niet zo. In mijn contract staat dat ik alleen de daadwerkelijk gewerkte uren uitbetaald krijg. Kort samengevat: Niet werken = geen centen (tenzij ik aangeef dat ik aanspraak wil maken op mijn opgebouwde vakantie-uren).

Dorientjuh, ik wil geen aanvullend ww, maar ik vrees dat ik weinig keus heb mochten ze me daadwerkelijk zo gaan terugzetten in uren :(

Waarom geven ze me een urencontract als ze deze kennelijk niet kunnen garanderen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:28

Ik kan mijn bovenstaande post helaas niet meer wijzigen.

Zojuist heb ik contact gehad met het juridisch loket en aangezien ik een contract heb met beding kunnen ze mij ten alle tijden niet meer oproepen.

Het enige wat mij nu te doen staat is een aanvullende ww aanvragen en zoeken naar een extra of andere baan.

Het antwoord op de vraag: Wat is mijn contract (in fase A met beding) met uren waard?

Helemaal niks!

Bedankt voor de tips (ook de tips die ik per pb heb ontvangen!)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:35

Utixo schreef:
Sowieso als je een contract hebt van 25.5 uur moet je ook voor 25.5 u betaald worden, ongeacht of je de uren werkt of niet.

Dat werkt bij een vaste baan zo (onder bepaalde omstandigheden) maar niet via een uitzendbureau helaas, niet gewerkt is geen centen.