Intrekken bij vriend, hoe brengen naar ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eclare

Intrekken bij vriend, hoe brengen naar ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 13:22

Hallo!

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën over het volgende onderwerp.

Mijn vriend is 23 en ik ben 21.

Mijn vriend zat tot januari dit jaar voor 10 maanden in Tokyo. In september vorig jaar hebben we via Facebook weer contact gekregen (hebben bij elkaar in de klas gezeten op de middelbare school) en sindsdien hebben we eigenlijk al wat. In januari is hij terug gekomen en had hij heel veel te regelen met zijn familie en zich zelf door cultuurshock e.d.
Nu zijn we sinds april echt officieel samen en hebben sinds juni geen nacht meer apart geslapen. Zijn tevens al 20 dagen samen op vakantie(naar Japan) geweest wat echt super bevallen is. Ik woon nog thuis, werk sinds de zomer full-time (klaar met studie). Hij woont al sinds zijn 17e opzich zelf, en heeft sinds hij terug is een appartement (3 kamer woning), hij zit in het laatste jaar van zijn studie.

Nu gaat het gewoon heel goed tussen ons. Ik heb begin september met mijn ouders een schema afgesproken (die heel erg veel van mij houden en ik van hun), omdat ze het moeilijk vonden dat er geen structuur in zat wanneer ik waar sliep. Nu slaap ik 4 nachten pw bij mijn vriend en hij 3 nachten bij mij.

Maar nu ben ik toch al enige tijd heel erg aan het nadenken of ik niet bij hem wil intrekken, en eigenlijk weet ik dat antwoord wel, en dat is ja! Ik heb al begin dit jaar nagedacht om op mezelf te gaan, en nu ik bij hem gezien hoe het een beetje is om op je zelf te wonen (de vrijheid e.d.), denk ik zeker dat ik dat fijner vind.

Ik heb het hier al met mijn vriend over gehad, en die vind het heel leuk, maar is wel heel voorzichtig gezien ik nog nooit op mijzelf ben geweest. Maar zegt ook dat er maar 1 manier is om er achter te komen en dat is door het te doen!

En nu het probleem, mijn ouders kunnen het goed vinden met mijn vriend maar ik ben altijd iemand geweest die veel thuis was. Ga nooit uit, het was werk/school/paarden. Daarnaast gaat mijn moeder vaak mee naar de paarden. En ik merk al sinds ik en mijn vriend veel meer bij elkaar slapen dat ze eigenlijk op elke manier mij thuis proberen te houden. En nu weet ik niet zo goed hoe ik het moet gaan brengen dat ik het huis uit wil.. Zonder ze daar pijn bij te doen, maar ook zonder dat ze er tegen zijn, of het tegen willen houden. Want dat gaat niet. Ze moeten begrijpen dat dit mijn keuze is maar dat ik wil dat ze het leuk vinden en ze niet met een rotgevoel wil achterlaten.

Sorry voor het lange verhaal!

HorseTopShop

Re: Intrekken bij vriend, hoe brengen naar ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:26

Je kan moeilijk je hele leven bij je ouders blijven wonen. Je bent 21 jaar. Dat is een mooie en normale leeftijd om uit huis te gaan.

Ik zou gewoon vertellen dat je bij hem in wilt trekken. Dan zie je vanzelf wel hoe ze reageren :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:27

Gewoon eerlijk zeggen dat je erover nadenkt om bij hem in te trekken. Je bent 21, dat is een prima leeftijd om de deur uit te gaan en je ouders zullen heus weten dat dat moment eraan zit te komen. Zeker aangezien je al gewoon werkt. Je moet zoiets volgens mij niet te ingewikkeld willen maken. Natuurlijk gaan ze het lastig vinden, het is tenslotte een hele omschakeling. Maar ik neem toch aan dat ze niet voornemens zijn jou tot je 30ste thuis te houden :P Vooral benadrukken dat je gewoon regelmatig langskomt of belt, en dat je ook heus nog wel eens bij hen komt eten en zo. Dat neemt misschien al wat angst weg dat je ineens helemaal uit beeld bent.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:29

21 is op zich een mooie leeftijd om uit huis te gaan of in iedergeval te proberen of het wat voor je is. Vooral als je financieel onafhankelijk bent. Natuurlijk gaan je ouders hier tegen protesteren (dat doen de ouders van mijn vriend nog steeds, hij woont sinds April bij mij). Maar het is een stap in het leven die toch een keer gaat komen en dat weten zij ook heel goed. Ze hebben in dat aspect ook al wat meer kunnen "wennen" aan het idee dat je niet altijd meer thuis bent sinds je veel bij je vriend slaapt.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:30

gewoon vertellen wat je zelf heel graag wilt, dat is bij je vriend intrekken open en eerlijk zijn. Je kunt altijd een dag afspreken om daar en keer te eten of op bezoek te gaan. Ook kun je samen met je moeder naar de paarden dat hoeft toch niet te stoppen nu je gaat samen wonen.

Mijn moeder zei toen ik het huis uit ging om te trouwen(ouderwets he) ik raak geen dochter kwijt ik heb er een zoon bij gekregen <3

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:39

Hoe oud waren jouw ouders toen ze het huis uitgingen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:42

Gewoon, simpel zeggen waar het op slaat, wat je hier ook zegt.
Of je laat haar desnoods het stukje lezen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:43

Kleine meisjes worden groot. Mooi leermoment voor je moeder zou ik zeggen, ze kan niet aan jou blijven hangen de rest van haar leven.

Gewoon meedelen en gaan dus :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:43

Inderdaad, gewoon vertellen zoals je dit aan ons brengt!

Veel geluk en plezier!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:46

Niet moeilijker maken dan het is en je vertrekt niet naar het eind van de wereld toch? Je kunt je ouders nog vaak genoeg zien en samen met je moeder naar de paarden is wellicht ook nog steeds een mogelijkheid?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:48

Eigenlijk denk ik dat je ouders het wel aan zien komen, ik lees dat je al 4 nachten pw bij hem bent?
Gewoon in gesprek vertellen. En als je het moeilijk vind, hoef je het niet zo uit het niets te vertellen. Misschien wel naar aanleiding van iets, zodat je een voorzet hebt. Succes!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:13

Ben ik de enige die samenwonen na 6 maanden vrij snel vind? :o

Je moet doen wat je gevoel je ingeeft en wat hierboevn al gezegd wordt, niet te veel over nadenken en gewoon met je ouders in gesprek gaan.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:14

Als ze je vriend mogen en zien hoe gelukkig jullie samen zijn, zal het echt wel goed zitten! Mijn vader vind het nog steeds lastig dat ik (oudste dochter) het huis uit ben, maar hij is gek op mijn vriend en staat er vierkant achter. Natuurlijk krijg ik te horen dat hij me mist en me graag vaker zou willen zien (we wonen nogal ver van ze af). Maar hij begrijpt het ook helemaal en is alleen maar heel erg blij voor ons :D Als ik lees wat voor band jij met je ouders hebt, zal het vast hetzelfde gaan. Het is even wennen voor ze, maar het hoort er nou eenmaal bij. Gewoon net als hier eerlijk vertellen hoe je ernaar kijkt :j

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:18

Ik zou het niet moeilijker maken als dat het is; vertellen dat jij en je vriend hebben besloten om samen te gaan wonen. Betekend toch niet dat je moeder niet meer mee kan naar de paarden? Je kan ook bijvoorbeeld een vaste avond bij hen gaan eten oid. Ik vind 21 jaar een mooie leeftijd om uit huis te gaan.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:36

Bedankt voor alle reacties! Zoveel had ik er niet verwacht!

Hoe jullie t omschrijven vind ik ook. Alleen zou het zo vervelend vinden als ze er niet positief op reageren!

@Nynke55
Mijn ouders waren volgens mij 22 en 24. Zijn getrouwd, toen samen gaan wonen en gelijk mijn broer gekregen. Dat is echter niet echt mijn planning :D !

Ik voel me al iets meer gerust, bedankt!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:40

Praten is de enige uitkomst..

GEwoon uit leggen hoe wat waarom, de bezoekjes van moeders bij de paarden er lekker inhouden. En afspreken om bv een vaste dag samen met je vriend te komen eten of wat dan ook.

Duidelijk aangeven dat ze niet bang hoeven te zijn je 'kwijt te raken'.

Over het van huis direct gaan samenwonen, zou ik zelf geen voorkeur aangeven. Maar het is ook zonde van het geld puur alleen hierom eerst iets voor je zelf te gaan zoeken. Het ligt erg aan je situatie thuis, ben je al veel gewend in het huishouden te doen, is het helemaal niet zo een grote stap.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:46

Jij bent de jongste? Dat is dan een ondankbare taak om te vermelden dat je op jezelf wilt gaan wonen, maar je kunt ook moeilijk bij je ouders blijven wonen omdat je het rot voor hun vindt. Zij hadden de taak om jou groot te brengen zodat je klaar bent om ooit zelf de wereld te gaan verkennen en voor jezelf te zorgen en dat moment is nu aangebroken. e zullen misschien verdrietig zijn, maar dat is meer omdat er een definitieve streep komt aan een tijd van kinderen in huis. En ik denk wel dat ze blij voor jou zullen zijn, maar even moeten slikken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:49

Gewoon onder het avondeten, aan het begin, meedelen dat jullie erg veel om elkaar geven en samen de toekomst in gaan. En dat jullie dus samen gaan wonen. Punt uit. Dit zie je vaker met moeders en dochters, moeders worden teruggeworpen op alleen zijn(vooral moeders zonder baan) en onbewust proberen ze uit te stellen dat het nest leeg is. Natuurlijk zal ze het niet leuk vinden maar ze moet toch door de zure appel heen bijten. Haar leven was gevuld met zorgen, kinderen en hun hobby's (paarden) en nu moet ze iets anders vinden.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:09

@Renee16, In het laatste heb je gelijk. Alleen gezien we toch altijd bij elkaar slapen zou het zoals je zegt onzin zijn om iets voor me zelf te gaan zoeken. Wat ikzelf wel belangrijk vind is dat ik mijzelf kan onderhouden. Dus mocht het fout gaan, dat ik dan niet persé terug moet naar mijn ouders.

Ysra_Karlijn, Jup de jongste, mijn broer is op zijn 21e samen gaan wonen met zijn vriendin.

Bigone, ik heb samen met mijn vriend besloten dat ik dit samen met hun zou bespreken. Meer omdat het niet zozeer om mijn vriend gaat, maar meer dat ik sowieso uit huis wil (en dat samenwonen nu gewoon logischer is, en fijner haha). Natuurlijk zullen we spoedig daarna wel met zn vieren om tafel gaan zitten. Maar ik denk dat ze het fijner vinden om het echt van mij te horen. Maar zoals je zegt bij het avondeten. En ik wil ook echt wel zeg 1 avond id week thuis komen eten en dat mijn moeder nog wel is mee gaat naar de paarden.
Ik doe haar gewoon niet graag pijn

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:24

zacharyhill schreef:
gewoon vertellen wat je zelf heel graag wilt, dat is bij je vriend intrekken open en eerlijk zijn. Je kunt altijd een dag afspreken om daar en keer te eten of op bezoek te gaan. Ook kun je samen met je moeder naar de paarden dat hoeft toch niet te stoppen nu je gaat samen wonen.

[b]Mijn moeder zei toen ik het huis uit ging om te trouwen(ouderwets he) ik raak geen dochter kwijt ik heb er een zoon bij gekregen <3[/b]

En dat zei mijn moeder ook!

Ik woon sinds 2 maanden samen met mijn vriend. Ook mijn ouders vinden het moeilijk. Maar ik zie ze veel, we spreken elkaar veel. Ook mijn vriend is gek op mijn ouders en hij laat ze het zo nu en dan ook weten dat het goed gaat tussen ons en hij voor me zorgt.

Ik denk dat jou ouders het ook moeilijk vinden dat dochter het huis uit gaat. En samen naar de paarden hoeft ook inderdaad niet te stoppen. Mijn ma en ik gaan ook samen naar de paarden.

Gewoon zeggen dat je bij je vriend gaat intrekken. Dus niet vragen, gewoon zeggen. Tijd wijst wel uit of het wat voor je is of niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:28

En een bloemetje mee om je ouders te bedanken voor al hun goede zorgen tot nu toe en een gebakje bij de thee of koffie om de nieuwe fase te vieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:32

Je zou het kunnen inleiden door eens te laten vallen tijdens bijv een wandeling samen dat het je zo goed bevalt dat jullie aan het nadenken zijn over samenwonen. Zo kunnen ze aan het idee wennen en dan na een week ofzo zeggen dat jullie de knoop hebben doorgehakt. Neem dan idd iets moois voor ze mee, wordt altijd gewaardeerd denk ik.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:32

Je bent oud zat om op jezelf te wonen en het klinkt alsof je er ook aan toe bent. Daarbij komt ook het losraken van je ouders. Bedenk dat je nooit iemands gevoelens kan sturen. Je kan er dus nooit voor zorgen dat het niet pijnlijk is voor je ouders. Maar je kan het wel uitleggen en vertellen dat je nog steeds van ze houdt en nog steeds regelmatig langs komt (wel doen omdat je dat graag wilt en niet uit schuldgevoel).
Alle ouders gaan er anders mee om. Sommige komen er (lijkt het) nooit echt overheen, geen nieuwe hobbies en wat (over)betrokken/claimerig naar de kinderen. En ja dat doet pijn. Maar je moet je eigen leven leiden en niet uit schuldgevoel maar thuis blijven wonen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:36

Snap best dat het soms moeilijk kan zijn voor ouders.
Ik ben de laatste die nog echt thuis woont, mijn zusje van 20 woont zowat bij haar vriend en ik met 24 ben nog thuis en echt papa zijn kindje. Vooral nadat mijn moeder vorig jaar overleden is voel ik me weleens schuldig dat ik toch echt eens zal moeten gaan.

Maar, het betekend toch niet dat je je ouders nooit meer zult zien? En daarbij heb je tegenwoordig zoveel manieren om contact te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:17

Lieve ts, we leven niet meer in het stenen tijdperk dat je dus toestemming moet vragen over samenwonen. Meedelen is misschien een schok maar dan is het klaar. Gaan jullie in overleg dan zal je moeder misschien wel zoveel beren op de weg zien en dan kom je al snel veel vervelender tegenover elkaar te staan. Gewoon zeggen dat je gaat samenwonen ,dat jullie er goed over gepraat hebben en af. Jij moet voor 100% achter die beslissing staan(je vriend ook natuurlijk) maar hierover hoef je echt niet in overleg met je ouders. En hoe reageerden ze op het samenwonen van je broer??