oppas dilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bente_sat

oppas dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 00:46

Haai!
ik ga even een situatie schetsen en ik benieuwd hoe jullie er op zouden reageren.

Ik pas vaak op 2 lieve kindjes, ik word rond 7 uur opgehaald en om half 8 breng ik ze naar bed. De ouders zijn vaak nog thuis tot een uur of half 8/8 uur. Ze komen mij eerder halen omdat de kinderen niet willen slapen als ze weten dat ik kom.

In dat half uurtje dat de kinderen nog niet op bed liggen en de ouders nog thuis zijn vind ik het altijd erg lastig.

Situatie: een van de kinderen loopt door de kamer te springen. Ik en de vader zitten in dezelfde kamer en de moeder roept vanuit de keuken dat het kind moet stoppen. Het kind gaat echter gewoon door. De vader die in dezelde kamer is zegt er niets van. Ik irriteer me ondertussen omdat het kind niet luisterd. Na nog wat waarschuwingen van de moeder gaat hij gewoon door en vader doet nog steeds niets. Uiteindelijk heb ik het kind toegesproken en gezegd als je nu nog verder gaat moet je maar naast mij komen zitten voor 5 minuten.

Ik voel me zo opgelaten op dat moment omdat de vader er gewoon bij zit en er niets aan doet. Wat zouden jullie in dit geval doen? ingrijpen of de ouders het zelf laten oplossen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:54

Hoe reageerde vader toen jij er wat van zei?
Als hij er geen reactie op gaf zou ik het vaker doen. Ik vind het vreselijk als mensen niet consequent zijn, kind krijgt een vinger en neemt binnenkort een hele hand.
Ik word zelfs door kindjes benoemd als 'streng', zelf noem ik het liever duidelijk en consequent :Y) (ik word ook niet boos ofzo)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:58

Niet ingrijpen, je hoort je niet met de opvoeding te bemoeien. Je bent in hun huis, hun kinderen en hun regels. Wil je je er wel mee bemoeien? Overleg dan even met de ouders of zou het goed vinden :) Maar lijkt mij niet heel handig als 3 mensen zich ermee gaan bemoeien en alle 3 zeggen wat anders. Dus nee, overleg of de ouders het goed vinden of houd je erbuiten. Maar ook al vinden de ouders het goed, dan nog zou ik het niet doen omdat er teveel mensen met 1 kind zich bezig houden en dat voedt ook vaak het slechte gedrag. Kind krijgt immers dan mooi alle aandacht van alle volwassenen + 1 bijna volwassene.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-10-14 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Re: oppas dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 01:04

Ik mis het overleggen met de ouders :+ Vertel het hun dat je het lastig vind op dat moment om te bepalen wie dan de "verantwoordelijkheid" neemt voor de kinderen. Misschien denkt de vader op de één of andere manier dat dan naast mams jij tweede persoon bent (zijn verwachting dat hij niks aan de opvoeding hoeft te doen - kan ingesleten patroon zijn). Maar neem aan dat je dit gewoon met de ouders kunt overleggen dat je dan hier tegen aan loopt en wat zij de volgende keer willen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 01:04

Zolang de ouders thuis zijn niet mee bemoeien hoe moeilijk ook.
Je kan wel vragen of de kids willen dat je voorleest of iets dergelijks, dan corrigeer jij ze niet en is ook jouw irritatie over.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 01:07

Enne gewoon lekker negeren dat gedrag en wat anders doen, heb je ook geen last van irritaties :)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 01:10

Jeetje jullie zijn snel :D
Kan het inderdaad wel eens met ze overleggen maar vind inderdaad niet mijn taak om er iets van te zeggen. Maar dat is lastiger gezegd dan gedaan als na 5 minuten het kind nog gewoon door gaat :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 01:13

O geen last van, ik kan uitstekend negeren. Maar ook dat leer je met de jaren :D Ik heb de kinderen soms een week haha, dus dan kun je prima even jezelf uitschakelen :')

Het is ook inderdaad niet jouw taak, t is maar voor even voordat ze weg zijn haha :D

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 03:30

Ik vind dat je het goed oplost.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:55

Ik vind ook dat je het goed hebt opgelost.. Ik denk dat ik in die situatie het kind gewoon zou hebben afgeleid met het geen waar hij/zei mee bezig was (dus als een dolle door het huis rennen) en een spelletje met het kind spelen. Zo laat je ook aan de ouders op dat moment zien dat je het goed voor hebt met ze. Opvoeden is niet jou taak, maar je kan wel de situatie verbeteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:31

Gewoon even aan de moeder vragen wat ze van je verwacht in die situatie.

De ene ouder zal willen dat je je er niet mee bemoeit als zij nog in huis zijn, terwijl de ander wellicht zoiets heeft van: laat maar even zien hoe je dit opknapt / jij bent vanavond de baas dus begin maar vast met de kinderen even naar je hand zetten, zodat ze zien dat je de boel onder controle hebt :)

Misschien vindt moeder het fijn als jij ingrijpt, of misschien vindt ze het de taak van haar man op dat moment, gewoon even vragen dus wat zij wil gezien zij degene is die er mee bezig is blijkbaar :P

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:20

Oh hahaha, herkenbaar hoor.
Ik weet zeker dat vader heel blij is als jij over de vloer bent en dat hij gewoon doet als of ie gek is :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:26

Andere invalshoek: actief iets met de kindjes doen in dat halfuur dat de ouders nog thuis zijn?

Ken het probleem, heb ook sommige ouders die willen dat ik vroeger kom (want de kindjes kijken er toch zo naar uit enz enz) en dat is inderdaad een behoorlijk opgelaten situatie. Maar ik probeer me dan direct met de kinderen bezig te houden, dus samen iets gaan ondernemen (knutselen, tekenen, tikkertje, ...). Bij de meeste kinderen kom ik ook al een tijdje (sommigen heb ik nog luiers aangedaan en zijn nu 12 jaar :P ) dus die durf ik ook wel toespreken met de ouders erbij.

Hier ook een strenge babysit :j vinden de kinderen vreemd genoeg alleen maar leuk :')

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:38

Normaal ga ik ook knutselen of iets maar ze zaten tv te kijken toen ik aan kwam, daar ben zelfs ik niet leuker dan jammergenoeg :o mijn moeder is toevallig de kleurerjuf van beide kinderen en het jongetje heeft ook daar soms wat moeite met luisteren vandaar dat ik bij hem altijd zoiets heb liever iets te streng dan te lief. Maar over het algemeen zijn het schatjes hoor!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:39

bente_sat schreef:
Normaal ga ik ook knutselen of iets maar ze zaten tv te kijken toen ik aan kwam, daar ben zelfs ik niet leuker dan jammergenoeg :o mijn moeder is toevallig de kleurerjuf van beide kinderen en het jongetje heeft ook daar soms wat moeite met luisteren vandaar dat ik bij hem altijd zoiets heb liever iets te streng dan te lief. Maar over het algemeen zijn het schatjes hoor!

Haha leer dat "mijn" kindjes eens. Probeer altijd heel subtiel de tv te suggereren als het babysitten na een drukke dag valt, maar ze staan al klaar in de startblokken voor tikkertje als ik aan de deur aanbel *kreun*

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:42

Ik ben ongeveer een uur van tevoren aanwezig, vaak ga ik dan een spelletje doen, of laten ze me zien waar ze mee gespeeld hebben. Laatst heb ik samen de jongste de hele kamer verbouwd om marktje te spelen, toen keken de ouders wel even raar, amar we hebben het natuurlijk keurig netjes opgeruimd voordat de ouders weggingen. :') Met misdragen beginnen de kinderen pas als pa en ma de deur uit zijn, ik zit namelijk nog in de uitprobeer periode, dus elke keer verzinnen ze weer nieuwe streken. :P

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:46

Bij mijn oppasgezin is de regel 'zodra de oppas er is, is die de baas'. Zij nemen namelijk zodra ik er ben even de tijd om zich om te kleden, op te tutten enz. Wel zo handig :)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:52

Solleke: Haha ze zijn in ieder geval blij je te zien! Ik pas in de zomervakantie ook wel eens hele dagen op ze en als ik dan rond het eind van de dag vraag of ze tv willen kijken is het antwoord meestal: nee, want jij moet al bijna weg en we willen nog met je spelen...pff, okee daar gaan we weer :D
Maar als ze er al voor zitten dan wordt het lastig
Ann-moi gelukkig die periode voorbij over het algemeen luisteren ze prima gelukkig!

Tink89: bij mij is dat ook altijd zo, vaak gaan ze douchen optutten en alles maar zodra er een ouder weer in de kamer bij mij en de kinderen vind ik het lastig om in te grijpen als ze zich misdragen vooral als ze al 10 minuten zitten. Overigens heb ik dit altijd bij de vader en nooit bij de moeder

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:04

Ik zou net hebben gezegd.
Ik vind dat ouders prioriteit en verantwoordelijkheid hebben in het opvoeden van hun kind.
Vader moet moeder hierin steunen. het is hun kind.
Ik snap dat jij je eraan ergert, maar moeder zou ook even vanuit keuken kunnen komen om te laten blijken dat ze het meent, of vader zou bij kunnen springen. Blijkbaar interesseert het ze niet of hun kind gehoorzaamt en blijkbaar interesseert het ze al helemaal niet over hoe hun kind overkomt op 'vreemden'(jou). Ik zou me als moeder zijnde namelijk schamen dat mijn kind niet doet wat ik vraag.

Pas als jij het gezag hebt in huis, als de ouders dus weg zijn, dan kun je een kind corrigeren.