Documentaires over voedsel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Documentaires over voedsel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:46

Hoi ...

Ik ben op zoek naar documentaires die voedsel gerelateerd zijn.

Ik ken de volgende al;

- Sandra Aamodt: Why dieting doesn't usually work (TED)
- Diabetes type 3: Alzheimer (Labyrint)

Op een blog (levenomteeten.nl) van een bokker (wie weet ik niet meer, sorry) kwam ik deze tegen;

19 oktober: “Fed Up” – documentaire over (kinder) obesitas
15 oktober: Hutspot uit Egypte-Kenia-Israël – voedselverspilling in Nederland
4 oktober: Blue Band met roombotersmaak – misleiding in de supermarkt
28 september: de bij en de honing – bijensterfte en onmogelijke Nederlandse bio bijenhoning
24 september: Heel Holland Bakt bij Albert Heijn – misleiding in de supermarkt
29 augustus: De Keuringsdienst van Waarde – tv programma KvW

Maar, weet een van jullie misschien nog meer documentaires?
Bedankt (:

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:51

Goof

Re: Documentaires over voedsel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:52

Supersize me. Interessante docu over een man die de intentie heeft om 1 maand lang enkel eten van McDonalds te eten, maar die voortijdig moet stoppen ivm ernstige lichamelijke klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:54

Goof schreef:
Supersize me. Interessante docu over een man die de intentie heeft om 1 maand lang enkel eten van McDonalds te eten, maar die voortijdig moet stoppen ivm ernstige lichamelijke klachten.

Echt een aanrader inderdaad :j Hele sterke documentaire en dat die man zo veel stress op zijn lichaam legt bewijst maar wat hij er voor over heeft om te laten zien hoe slecht die troep wel niet voor je lijf is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:02

Straks om 18.50u komt het volgende programma op Ned2: Wat is ongezonder? Suiker of Vet?
Lijkt me erg interessant en ik ben benieuwd.

Citaat:
Wat is slechter: suiker of vet? Dat is de vraag in deze aflevering van wetenschapsreeks Focus. Hierin zetten twee artsen, een eeneiige tweeling, zichzelf op een dieet. De een eet heel veel suikers, de ander extreem veel vet.

Om de vraag of vet of suiker slechter is te beantwoorden, zetten de artsen Chris en Xand van Tulleken (35 jaar) zichzelf op een strikt, eenzijdig dieet. Extra interessant is dat het om eeneiige tweeling gaat. Chris eet alleen suikers (koolhydraten) en zo min mogelijk vetten. Xand doet juist het tegenovergestelde. Tijdens de dieetmaand ondergaan de broers een aantal experimenten. Zo wordt hun reactievermogen getest op een – fictieve – beursvloer en testen ze hun prestaties op een racefiets. Na een maand hopen ze te weten of ze beter minder suiker of minder vet kunnen eten.

'Alles met mate'
Chris en Xand kwamen op het idee voor hun onderzoek door hun verschillende levensstijlen. Xand woont en werkt in de Verenigde Staten, waar suiker wordt gezien als oorzaak van overgewicht. Amerikanen eten dus veel vet. Tweelingbroer Chris leeft in Groot-Brittannië, waar juist de nadruk wordt gelegd op het verminderen van vetten in voeding. Of de broers na een maand kunnen zeggen of de Amerikanen of de Britten gelijk hebben, blijft nog even de vraag. Vooralsnog blijft dus 'alles met mate' het devies.

TED is een goede tip inderdaad! En als je Netflix gebruikt kun je daar misschien ook wel het een en ander op vinden :).

gerlienke

Re: Documentaires over voedsel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:19

Als je netflix hebt dan heb je daar de documantaire Fat,Sick and Nearly Dead. Gaat over een australier die 60 dagen alleen maar groentesapjes drinkt en daarbij door Amerika tourt om anderen te inspireren. Heel interesant.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:35

Twee documentaires (met ieder drie delen) van dezelfde maker, en oorspronkelijk uitgezonden door de BBC:
The men who made us fat
The men who made us thin

Zijn vast nog wel ergens terug te vinden op youtube denk ik.