Zelf brood bakken: tips & trics

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk94

Zelf brood bakken: tips & trics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:28

Ik heb gezocht naar een topic hierover maar daar kwamen niet helemaal de dingen aan bod die ik bedoel, vandaar een nieuw topic.

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in zelf brood bakken. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen, tips & trics van bokkers om dat uit te wisselen!

Een paar dingen waar ik benieuwd naar ben:
- Kosten, wellicht in vergelijking met 'normaal' brood (supermarkt/bakker)
- Welk apparaat? Soorten, maten, waar moet ik op letten?
- Hoeveel 'gedoe' is het, hoeveel tijd ben je eraan kwijt?
- Recepten/tips/ideeën, misschien voor suiker/lactose/etc-vrij?

Kom maar op! :D

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:42

Hoi :evaw:

Leuk dat je ook brood wil gaan bakken :)

Ik heb destijds een Severin BM 3986 aangekocht via Marktplaats.
Of het een ideale koop is weet ik niet, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal ;)

1 nadeel is wel dat de deeghaken altijd ín het brood zitten, ik moet ze iedere keer met een mespunt eruit zien te prutsen. Dat had ik wel liever anders gezien.
Wellicht zijn er meer broodbakkers op Bokt die een betere machine hebben?

Mijn meel haal ik bij de molenaar, dat scheelt wel merkelijk in prijs met de pakjes broodmix van de AH.

Verder doe ik er een eitje bij ook al staat dat niet op de verpakking, word het brood toch net iets lekkerder van.

Voornaamste reden voor mij was dat ik zelf controle wilde over wat er in mijn brood ging, ik vermeid zout en e-nummers liever als het niet hoeft.

Ingrediënten erin gooien, 3u wachten, snijden en invriezen. Ik vind het goed zo :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:47

Als je de tijd en de mogelijkheid hebt zou ik zeker gaan voor bakken in de oven in plaats van een broodbakmachine en handmatig kneden.

Er zijn echt heel veel recepten en het is echt een een kwestie van gevoel krijgen en proberen. Ik gebruik eigenlijk nooit kant en klare mixen maar meng zelf de ingrediënten. Overigens gebruik ik zelf nooit suiker of melkproducten in mijn broden. De basis is in principe ca. 310ml water, 8 gr. zout, 500 gr. bloem en 7 gr. gist. Ik voeg zelf vaak nog een klein scheutje olie toe zodat het brood langer vers blijft en een handje vezels en havervlokken voor de lekker.

Cemlys

Re: Zelf brood bakken: tips & trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:52

Ik bak altijd in een machine, mix varieert maar ik heb vaak die van de welkoop. Af en toe bak ik pistolet broodjes, gemaakt van frans krokant deeg van de welkoop, deeg klaarmaken in de machine en dan 20min afbakken in de oven. Vers brood vind ik lekkerder, vult meer. Je kunt er zelf granen, noten aan toevoegen. Prijs gemiddeld een € per brood.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:14

Ik bak sinds kort ook mijn eigen brood! Ik doe het gewoon lekker met de hand en in de oven.

Ik koop nu nog wel kant en klare mixen, hier hoef ik alleen nog water aan toe te voegen. Eén mix was van een lokale afzetter voor volkorenbrood en de ander van de Appie, abdijbrood donker. Ik vind het ideaal en heel gemakkelijk. Het kost een beetje tijd, met de hand ben je toch al gauw 3 uur bezig (1 uur rijzen, half uur rijzen, 40 minuten oven en dan al het kneden nog) maar het is iets dat je wel gemakkelijk tussen door doet als je thuis bent vind ik. Mix het water erbij, kneed voor een goeie 10 minuten, een uur laten rijzen, nogmaals kort 5 minuten kneden, in vorm brengen, half uur rijzen en 40 minuten bakken. Tadaa, vers brood tot u dienst!

Hier mijn blog over één van mijn eerste zelfgebakken broden: http://levenomteeten.nl/2014/10/09/brood-bakken/

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:39

Ik kneed en bak id machine
Als ik ze in de oven afbak heb ik altijd een keiharde en dikke korst. En dat vind ik absoluut niet lekker.
Ik gebruik de mixen van aveve, het gewone witbrood bak ik zo af, het luxebrood doe ik melk ipv water in,en extra (vanille) suiker.
Superlekker!
Ik schat ook op 1 euro per brood, zonder elektriciteit. Goedkoper is het volgens mij dus niet echt, maar het is wel gemakkelijk. De zaterdagavond alles erin,timer erop, en als ik de zondagmorgen opsta heb ik heerlijk vers brood. Of als ik weer es brood vergeten ben van de winkel, savonds eentje in de machine, en smorgens kan die gesneden worden en mee.
Enige nadeel, als die snachts bakt dat ik die geur altijd meeneem in mijn droom (alles op een verdiep hier) en hele rare dingen droom :P

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:52

Ik heb de broodmachine van de Lidl, bevalt goed. Als je kant en klare mixen neemt is het heel weinig werk, water erin, broodmix en een klont boter, en de machine doet het werk wel. ;)

Het is ook ideaal om deeg te maken, pizzadeeg maak ik er ook in, hoef ik het alleen nog maar uit te rollen. :)

Ik wil alleen nog meer varieren met recepten, heb mezelf daar alleen nog geen tijd voor gegund.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:08

Wij zijn langer geleden van een broodbakmachine overgestapt naar een goede kneder en afbakken in een broodvorm in de oven. Niks meer werk maar wel een handiger vorm brood en voor ons ook lekkerder van smaak. De enige extra handelingen die je moet doen is een keer extra even deeg door laten kneden in de machine en in de broodvorm doen.

Wij hebben losse bloem, en afhankelijk van de smaak of korrelgist of verse. Ik ben nu aan het testen met baksoda omdat gist niet goed valt. Brood bestaat bij ons uit bloem water gist en zout. Dat is alles

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:32

Doen jullie er wel eens wat bovenop? Maanzaad of Sesam bv?

Ik heb het nog nooit gedaan, meestal bak ik 's nachts nl.
Ben het nu wel van plan, maakt het brood toch nét iets lekkerder denk ik :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:37

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:56

Ik heb op dit moment een brood met chorizo in de bakmachine zitten!
Voordeel van de bakmachine tov zelf doen of met een losse kneedmachine, is dat je hier niet bij hoeft te blijven. Je mikt alles erin en haalt het als het klaar is er weer uit. Nadeel is dat als je wat smaakjes wilt, ze altijd dóór je brood zitten. Zonnebloempitjes alleen erop wil dus niet. En de kneedarm blijft inderdaad in het brood zitten.

Ik heb hem tijden voor al mijn brood gebruikt, en op een gegeven moment is de klad er wat ingekomen. Toen weer een tijd brood gekocht en nu draait hij dus voor het eerst in lange tijd weer.

Goedkoper? Nee, niet als je lekker brood wil. Duurder ook niet, trouwens. Maar je mogelijkheden zijn eindeloos en je hebt altijd vers brood!

Qua bakmachines, volgens mij zijn de meesten wel goed.