Hoe krijgt mijn kind een BSN nummer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

Hoe krijgt mijn kind een BSN nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 01:29

Wij zijn op dit moment woonachtig in Portugal waar ook beide kinderen zijn geboren.
Beiden hebben een nederlands paspoort maar geen sofinummer/BSN. Nu zoek ik hoe ik dit kan verkrijgen maar ik kan niet vinden hoe dit moet in onze situatie. allerlei zaken komen online ter sprake, maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe onze kinderen, die in Portugal zijn geboren, met een Nederlands Paspoort zonder sofi/bsn nummer er wel een kunnen verkrijgen.

wie heeft hier ervaring mee? of weet waar ik moet zijn?

Pauline

Re: Hoe krijgt mijn kind een BSN nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:31

Zodra je je inschrijft bij een gemeente denk ik, of als je je aanmeld als Nederlandse inwoner.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:35

Je krijgt een BSN nummer als je de kinderen aanmeldt bij de belastingdienst. Ik ben ook in het buitenland geboren (heb Nederlandse Nationaliteit) en heb via het belastingskantoor een BSN nummer gekregen toen ik naar Nederland kwam, was toen 27 jaar.

Hoe oud zijn je kinderen? Waar heb je dat sofi nummer voor nodig?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 10:13

Ze zijn bijna 3,5 en 5. We gaan weer verhuizen naar NL en hebben het nodig voor school en alles eigenlijk.....:-)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:41

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:25

NM -> LZP

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:57

Gaat dat niet via het consulaat/ de ambassade?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 15:07

ik dacht eerst ook dat dit via het consulaat moest, maar geloof dat dit alleen is als je in het buitenland woont en dan bij het NL paspoort meteen een sofi nummer zou willen.

Ik begrijp er nu toch uit dat ze dit nummer krijgen als wij ons in de gemeente inschrijven....ik denk te moeilijk....denk ik....lijkt dus simpel.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:12

Een ieder die zich in Nederland vestigt en zich dus in een gemeente inschrijft, krijgt een BSN. Daarvoor moet je dus bij de gemeente langs met je paspoort. Het hele proces duurt nog geen 15 minuten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:15

Oei wat een beslissing om het prachtige plekje achter te laten, zal geen gemakkelijke keuze zijn. Hebben jullie alles verkocht in Portugal??

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:03

nee, staat net een week te koop. Ik ga volgende maand al met de kinderen omdat ik al werk heb en in dec kan beginnen. Manlief blijft het hier nog bewaken en heeft ook nog veel werk hier. Als de verkoop lang duurt dan gaan we eerst wat te huur zoeken in nl. maar hij komt niet eerder dan dat we eigen woonruimte hebben....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:19

Ik woon sinds 10 jaar in Duitsland en beide kinderen zijn ook hier geboren.
Ze kregen bij de geboorte automatisch een Duitse BSN/Steuernummer (net zoals dat in Nederland automatisch gebeurt als je je kind bij de gemeente aanmeldt) maar i.v.m. de verschillende Nederlandse toeslagen moesten ze ook een Nederlands BSN nummer hebben.
Voor mijn dochter kon ik dit nog gewoon bij het dichts bijzijnde Nederlandse belastingkantoor (dat was in ik meen 2011) regelen. Voor mijn zoon (geboren in 2013) moest ik een brief schrijven naar het belastingkantoor in Heerlen met kopietjes van de geboortecertificaat, etc. Enig detail was wel: een kopie van zijn paspoort... die hij (toen) nog niet had omdat hij geen BSN nummer had :')
Dat heb ik dus ook gewoon vermeld in de brief dat ik geen kopie van zijn paspoort kon meegeven omdat hij die nog niet had omdat hij a) net 3 maand oud was en b) geen paspoort zonder BSN kan aanvragen :')
Uiteindelijk heeft mijn zoon na die brief zonder problemen zijn BSN nummer gekregen en een jaar later heb ik alsnog zijn paspoort aangevraagd :+

Om een lang verhaal nog langer te maken: neem even contact op met Belastingdienst Buitenland in Heerlen. Zij kunnen je vast verder helpen :)

Nog een edit:
Citaat:
BelastingTelefoon Buitenland

(055) 5 385 385 (Vanuit het buitenland: +31 555 385 385).
Voor vragen van particulieren en bedrijven gevestigd in het buitenland.
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
De BelastingTelefoonBuitenland is er voor particulieren en bedrijven die in het buitenland zijn gevestigd, maar in Nederland belastingplichtig zijn.

Succes!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:41

he?, maar mijn kinderen hebben wel een NL paspoort... staat alleen niks bij BSN nummer... raar......
maar bedankt voor de info!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:36

Klopt mijn dochter kon in 2009 ook nog een paspoort zonder BSN nummer krijgen. Voor mijn zoon was dit in 2013 niet meer mogelijk. Ook had ik voor beide BSN nodig i.v.m. kinderopvangtoeslag.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:50

Ik was vorig jaar bij de belastingdienst en daar waren mensen die een BSN af kwamen halen dus ik zou even contact opnemen met hun.