Ik durf het niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blauwpaardje

Ik durf het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:56

Hoii , beetje aparte titel maar, ik vind niks anders..

Hier in het dorp (en naastliggende dorpen) komt de jumbo, ze zoeken nog werknemers.
Ik zou heel graag willen werken om mooi wat extra geld te hebben en zo weer leuke dingen kan doen.
(Ik ben 14 , wel jong meeste supermarkten nemen volgens mij niet onder 15/16 (?) aan, maar een vriendin van mij is aangenomen in een jumbo in het dorp naast mij.)
Maar het 'probleem' is... Ik durf het niet. Ik ben bang dat ik het niet kan ... Dat ik faal in wat ik dan moet doen. Ik ben ook best wel verlegen voor nieuwe mensen en praat niet veel, en ben dus ook bang dat ik niet echt geaccepteerd word door mede collega's...
Ik ben zelf ook niet echt zeker, En doe niet snel iets alleen.. En de winkels willen natuurlijk wel iemand die zelfstandig kan werken.

Nouja... Wat ik hier echt mee wil bereiken ? geen idee... hebben jullie tips ?

bobo2000

Re: Ik durf het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:00

Ze mogen nog geen eens kinderen onder de 16 aannemen... als inspectie komt hebben ze een groot probleem

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:01

Dat dacht ik ook altijd toen ik ging solliciteren. Maar juist met een open houding nemen ze je sneller aan. Hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt. Misschien wordt je afgewezen, maar dan probeer je het gewoon nog een keer. Afwijzing leer je ook weer van :) Nee heb je, ja kun je krijgen. Succes!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:02

bobo2000 schreef:
Ze mogen nog geen eens kinderen onder de 16 aannemen... als inspectie komt hebben ze een groot probleem

Vanaf 15 mag je vakkenvullen hoor :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:03

Gewoon proberen!
Je weet niet of je iets wel of niet kan zonder dat je het probeert.
Ik snap dat het eng is en moeilijk om die stap te zetten, maar ik denk dat als je het probeert je jezelf daardoor zekerder kan gaan voelen.

En er is 1 voordeel met een nieuwe supermarkt, geen van de collega's kent elkaar erg goed. Er zijn vaak nog geen groepjes ontstaan binnen de werknemers. Daardoor is het voor jou misschien makkelijker om er tussen te komen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:05

Bobo2000: jongeren van 14 mogen wel werken in de winkel, lichte werkzaamheden zoals inpakken en vakkenvullen zijn toegestaan. Maar geen kassa draaien of uitladen van vrachtwagens, en er zijn strikte eisen aan de tijden. Zie bv http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -doen.html

TS: lastig. Misschien ben je er nog niet klaar voor, en wacht je gewoon nog een jaartje. Maar soms is het ook leuk om gewoon te proberen ook al vind je het eng, en leer je juist heel veel waardoor je over je verlegenheid heenkomt. Succes met de keuze :j Over het niet kunnen zou ik me niet teveel zorgen maken, dat komt vanzelf wel goed en fouten maken mag.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:06

Oh wat ken ik jou probleem!
Ik durfde niet eens een sollicitatie brief te halen. Bij de supermarkt waar ik nu werk.
Tot mijn moeder hem in mijn handen duwde van; 'En nu ga je werken!'

Toch gedaan en uiteindelijk heb ik een super leuke tijd als vakken vuller! Geen spijt van gekregen dus.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:42

Ik herken mezelf zo ontzettend erg in jouw verhaal TS. Ik was ook altijd zo 'bang' voor alles, vooral om fouten te maken en daarvoor veroordeeld te worden. En ook bang om niet geaccepteerd te worden.
Met als gevolg dat ik pas op mijn 18e aan een baantje begon bij, jawel, de Jumbo!

En eerlijk? Ik weet niet waar ik me al die jaren zo ontzettend druk om heb gemaakt.
Ik zit daar nu ongeveer 1,5 jaar achter de kassa en ik heb het ontzettend naar mijn zin.

Natuurlijk is het in het begin altijd een beetje aftasten, met collega's en hoe je je werk het beste kan doen.
Maar echt, dat pak je hartstikke snel op.

Dus TS tegen jou wil ik gewoon zeggen; ga er voor!
Ik weet dat het ontzettend moeilijk is om even dat eerste stapje te zetten, maar als je daar eenmaal bezig bent weet ik zeker dat je het leuk vindt :)).

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:50

Ik zou het gewoon doen, dit is juist een mooie kans om het te leren! Ik ben ook op mijn 15e begonnen met vakkenvullen in een grote winkel. Veel collegas, veel klanten. Ik was ook erg verlegen maar ik heb er ontzettend veel geleerd. Gewoon normaal doen en doorwerken, dat is voor collegas al genoeg, dan komt het leuke gezellige vanzelf. En iedereen is straks nieuw, je krijgt het gewoon goed aangeleerd van degene die al wel ervaring heeft. :) ik zeg doen! Dit is juist een laagdrempelige kans om te leren, straks na je studie etc. Moet het allemaal meteen goed gaan..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:55

Gewoon lekker aanmelden, de werkzaamheden die je in de winkel uit moet voeren op jouw leeftijd zijn erg makkelijk. En ze willen vast graag 14 jarigen hebben, scheelt ze veel geld in vergelijking met iemand van 18/19. Je ziet waarschijnlijk alleen mensen die je al kent dus laat je karakter je niet tegenhouden. Stoppen kan altijd nog, je kunt beter spijt hebben van iets wat je wel gedaan hebt dan dat je spijt hebt omdat je het nooit geprobeerd hebt, succes.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:03

Gewoon doen meid, je kan het best. En anders leer je het.
Het is de Jumbo maar, en het zijn maar gewoon andere mensen die er werken. :)

Je wordt er een stuk mondiger van, zal goed voor je zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:14

Gewoon doen! De Jumbo is een ontzettend leuke supermarkt! Ik heb er 2,5 jaar gewerkt (versafdeling) en ik ben zeer positief over de hele organisatie. De sfeer bij mijn oude werkgever was gewoonweg super. En ik denk dat de Jumbo als organisatie daar ook behoorlijk aan bijdraagt (klantvriendelijkheid en met een glimlach aan het werk staan voorop). Daarnaast krijgt elke medewerker volgens mij een soort training (7 zekerheden, maar of dat voor vakkenvullers ook geldt weet ik eigenlijk niet zeker).

Dus niks om bang voor te zijn. Ik snap dat het een stap voor je is om een bijbaantje te nemen, dat was het voor mij toen ik jouw leeftijd had ook. Ik was toen ook behoorlijk verlegen en zelfs een beetje terug getrokken. Maar juist het nemen van een bijbaantje heeft mij toen erg veel goed gedaan. En daarbij: er zijn zat andere collega's die net als jij in hetzelfde schuitje hebben gezeten. :j

Praat jezelf een beetje moed in en ga er gewoon voor. You can do it! +:)+

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 00:10

ahah , bedankt iedereen voor het denken en motiveren !
Ik ga het dan denk ik toch maar eens proberen.. Ik ga morgen sollicitatie sturen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:49

Goed bezig!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:55

bobo2000 schreef:

Onzin.

Tegenwoordig mag je in de supermarkt vanaf je 14e werken.
Wel bepaalde uren en Max 2 uur per dag op een doordeweekse dag.
Op zaterdag zou je wel meer uur mogen werken.

Ik weet dit omdat ik zelf leiding gevende ben in een supermarkt.
Ik doe de sollicitatie procedure altijd en neem mensen aan.

Je kan niks zelfstandig want je weet de werkzaamheden niet.
In een gesprek kan je aangeven dat je verlegen bent, maar dat je dit werk ook ziet als een stap in je persoonlijke groei.
Je wordt de eerste dag(en) gekoppeld aan een ervaren iemand zodat je leert hoe het in z'n werk gaat.

Bang dat je faalt? Dat weet je pas als je het gedaan heb ;)
Vooraf kan je daar niks over zeggen.
Het werk stelt niet heel veel voor, dus daar zal je niet 123 in falen.

Gewoon doen meid!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:17

Kan júist heel goed zijn, kun je alleen maar van leren. :)