Spaarrekening waarbij je niet kunt opnemen. Risicovol?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Spaarrekening waarbij je niet kunt opnemen. Risicovol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:54

He.

Ik wil mij wat verdiepen in mijn in en uitgaven. Als ik naar programma's kijk zoals 'Een dubbeltje op zijn kant' of 'geen cent te makken' schrik ik best wel van de situaties.
Gewoon hele grote bedragen in de schuld. Echt verstikkend. Ik zou er niet aan moeten denken om mijn paard te verkopen vanwege financiële problemen.
Maar er zit ook altijd een reden achter waarom die mensen zulke problemen hebben.. studieschuld, leningen, beleggingen. En vooral helemaal geen inzicht in de kosten.

Ik merk dat ik veel uit geef aan prul en supermarkten.
Dit wil ik vanaf vandaag niet meer doen. Ik denk dat ik dan een heel bedrag bespaar.
Maar nu heb ik een gewone lopende en een gewone spaarrekening waar ik zo bij kan, ik heb wel eens een spaarrekening gehad waar ik wel op kon storten maar niks van af kon halen. Ik durfde daar geen geld op te zetten. Want stel je hebt het ineens nodig. Wat dan? Maar ik denk dat het wel goed is. Maar hoe doe je dat en hoeveel? Zodat je weet dat je die maand dat gestorte geld echt niet nodig hebt.
Is het niet te risicovol? Aan de andere kant, een spaarrekening waar je constant bij kunt is ook niet zonder risico's. Wie kan mij helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:58

Normaal kan je van die "vaste" spaarrekeningen wel geld afhalen, maar daar betaal je dan een kost voor. Je kan wel de termijn kiezen hoelang je je geld daarop vast wil laten staan, meestal is dat 5 jaar, 10 jaar of langer.
Wat kan je doen? Spaar op je gewone spaarrekening verder tot een bepaald bedrag, bijvoorbeeld €5000. Alles wat daarboven gaat, dat zet je dan een paar keer/jaar over naar je vaste rekening, bijvoorbeeld 3x/jaar. Zo heb je toch steeds een potje van €5000 waar je "vrij" bij kan en tegelijk een potje dat vast staat maar vaker een tikje meer opbrengt.

Je kan ook elke keer als je je loon krijgt 100€ naar de gewone spaarrekening overzetten en €100 naar je vaste spaarrekening.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:01

Wat ik zelf doe, is wanneer mijn loon binnenkomt, dan boek ik een bepaald bedrag over naar mijn spaarrekening. Van het geld dat overblijft moet ik het die maand zien te doen. De ene maand hou ik iets over, de andere maand kom ik iets te kort. Dat stelt zichzelf altijd wel in evenwicht. Mocht het geld op de betaalrekening op zijn dan ' leen' ik geld van mijn spaarrekening, wat ik dus na binnenkomst van loon ook weer terug moet storten naar de spaarrekening. Het is ook een beetje een kwestie van discipline en streng zijn voor jezelf ;)

Wat betreft spaargeld vast zetten, ik weet niet bij welke bank je zit. Bij de Rabo kun je er momenteel ook voor kiezen om je spaargeld 30 of 90 dagen vast te zetten met periode sparen. Krijg je een stuk meer rente en je moet 30 (of 90) dagen van te voren beslissen om het geld op te nemen. Misschien een mooie middenweg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:14

Debbie schreef:
Wat ik zelf doe, is wanneer mijn loon binnenkomt, dan boek ik een bepaald bedrag over naar mijn spaarrekening. Van het geld dat overblijft moet ik het die maand zien te doen. De ene maand hou ik iets over, de andere maand kom ik iets te kort. Dat stelt zichzelf altijd wel in evenwicht. Mocht het geld op de betaalrekening op zijn dan ' leen' ik geld van mijn spaarrekening, wat ik dus na binnenkomst van loon ook weer terug moet storten naar de spaarrekening. Het is ook een beetje een kwestie van discipline en streng zijn voor jezelf ;)

Wat betreft spaargeld vast zetten, ik weet niet bij welke bank je zit. Bij de Rabo kun je er momenteel ook voor kiezen om je spaargeld 30 of 90 dagen vast te zetten met periode sparen. Krijg je een stuk meer rente en je moet 30 (of 90) dagen van te voren beslissen om het geld op te nemen. Misschien een mooie middenweg :)

Dat laatste is wel erg mooi inderdaad.
Dus stel je wilt 100 euro op die vaste spaarrekening zetten dan kun je dat 30 of 90 dagen vast zetten? Als ik het goed begrijp.

Ik heb alles eens door gelezen en het klinkt erg mooi! Ik twijfel tussen 30 en 90 dagen. 30 is handiger qua opnemen, maar 90 is denk ik handiger qua sparen......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:39

Ik ga mjn geld helemaal niet vastzetten voor die paar euro rente die je ervoor krijgt.
De rente is zo laag, zelfs op zo'n spaarrekening waar je het vastzet. Ik vind het niet de moeite waard.

Als ze richting de 5% zouden gaan voor een jaar vast dan zou ik er nog over nadenken. En voor 10 jaar vast mogen ze wel heel wat meer bieden dan ze nu doen. Niemand zet zijn geld vast voor zo'n tijd tegen een flutrente.

Mizora

Re: Spaarrekening waarbij je niet kunt opnemen. Risicovol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:42

Ik zet een deel van mijn geld weg op de 30-dagen (periodesparen) van de rabobank. Dit is geld dat ik via duo per maand extra leen en misschien in de toekomst nodig zal hebben. Het verschil qua rente is minimaal, maar het gaat me er juist om dat ik er niet zo maar bij kan. 30 dagen is al snel uit te zitten, als je aangeeft dat iets na 30 dagen betaald kan worden (bij spoedgevallen zoals de dierenarts) is er vaak ook meer mogelijk. 30d heeft een rente van 1.3% en 90d van 1.4%. Gewoon sparen is nu 1.1%.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:44

Je moet proberen te leven van je lopende rekening. Alles wat naar je spaarrekening gaat is voor grote of onverziene uitgaven (denk aan een auto of een wasmachine.. al zou je van die laatste nog kunnen proberen te kijken of deze vanaf je lopende rekening kunt betalen). Spreek met jezelf af dat je lopende rekening minimaal 1.000 euro ofzo moet bevatten. Als je dus halverwege de maand 1.300 euro hebt, kun je er nog maar 300 uitgeven. Dat kan dan wel krap worden. Alles wat je overhoudt gaat naar je spaarrekening.

Geld dat op een vaste spaarrekening gaat kun je niet altijd zonder boete er afhalen. Kan dat wel dan zitten er ook vaak wel eisen aan. En het gaat bij minimumbedragen. Soms, maar vaak pas hoger vanaf 5.000 euro. Als je dat geld hebt en je weet dat je het niet nodig heb kun je dat opzij zetten. Ook eventueel voor een dat-heb-ik-straks-nodig-item. lagere vaste spaarrekeningen lopen op dit moment eigenlijk de moeite niet.

Wat overigens ook helpt is gewoon een spaarrekening bij een andere bank nemen. Dan boek je geld over van je 'hoofdrekening' naar die spaarrekening. Dan zie je het niet of minder vaak en ben je minder snel geneigd om dat geld in je zak te voelen branden :)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:30

AmoorM schreef:
Dat laatste is wel erg mooi inderdaad.
Dus stel je wilt 100 euro op die vaste spaarrekening zetten dan kun je dat 30 of 90 dagen vast zetten? Als ik het goed begrijp.

Ik heb alles eens door gelezen en het klinkt erg mooi! Ik twijfel tussen 30 en 90 dagen. 30 is handiger qua opnemen, maar 90 is denk ik handiger qua sparen......

Het werkt als volgt; De periodespaarrekening is een (extra) spaarrekening waar je gewoon altijd geld naar toe kan boeken, net als bij je gewone spaarrekening. Wanneer je hier geld vanaf wilt halen dan kun je via internetbankieren gewoon een overboeking invoeren, deze overboeking wordt echter pas 30 (of 90) dagen later uitgevoegd. Je moet het dus 30 dagen van te voren weten wanneer je een bedrag op wilt nemen. Voorkomt impuls aankopen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:42

Bij de ABN was/is, zit er nu niet meer; een regeling dat wanneer je een jaar van je geld afbleef je extra rente kreeg. Dus alles wat er vanaf 1januari tot 31december opstond. Je kon het er wel afhalen maar de rente was dan lager. Geen idee of dat nog is; maar dat is sowieso minder risicovol.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:48

Ik heb 3 rekeningen bij 2 verschillende banken en ik kan bij alle 3 de rekeningen geld halen echter heb ik van 1 rekening geen pinpas en geen internetbankieren ik moet daar dus heen of bellen/mailen. Voor mij werkt dit echt heel goed, want ik moet moeite doen om erbij te komen.
Vast zetten durf ik ook niet.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:52

Ik heb een spaarrekening bij de Rabobank (waar ik snel bij kan) en ook eentje bij MoneYou (1,6% rente).
Al mijn salaris wordt bij binnenkomst gelijk weggesluisd naar spaarrekening(en) of de rekening waar m'n vaste lasten vanaf worden afgeschreven.
Zo heb ik elke maand, op de dag dat m'n salaris binnenkomt exact € 100,- om "losse" dingen van te kopen, alles wat ik overhoud dat gaat eind van de maand terug naar m'n spaarrekening.
Ik vind het ideaal zo ^_^
(ik heb wel meerdere rekeningen, maar hierdoor creëer ik juist meer overzicht voor mezelf
1 gezamenlijke rekening voor boodschappen
1 gezamenlijke rekening voor vaste lasten --> hier staat ALTIJD genoeg op voor ALLE vaste lasten, ook diegene die maar 1x per jaar incasseren
1 persoonlijke rekening waar m'n salaris op binnenkomt en waarop ik prive dingen uitgeef
diverse spaarpotjes waarbij ik in een excel bestand bijhoud waar wat voor is)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:52

Als je er genoeg discipline voor hebt, kun je ook twee "gewone" spaarrekeningen openen. Bij de een proberen een bedrag op te bouwen waar je alleen aan komt voor noodzakelijke onvoorziene grote uitgaven en anders ervan af blijven.
De andere spaarrekening is dan voor de extra's/leuke dingen als een vakantie.

Maak een budget met je wat je maandelijks gemiddeld uit wil geven. De rest naar de spaarrekingen.
Heb je jaarlijks terugkerende grotere bedragen (verzekeringen, belastingen ed), zet ook hiervoor maandelijks alvast wat opzij op de spaarrekening.