Wasmachine raadsel.... help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gub

Wasmachine raadsel.... help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:22

Ik wordt helemaal gek van mijn wasmachine, het ding is nu 7 jaar oud.
Maar de laatste paar maanden ruikt mijn was niet zo lekker meer als het uit de machine komt.

Maar wat zo raar is, er zijn alleen bepaalde dingen die niet fris ruiken.

Ik heb het probleem alleen bij de donkere was (witte en bonte was ruikt gewoon lekker), en dan voornamelijk bij spijkerbroeken of theedoeken.
Ik doe in mijn donkere was vaak spijkerbroeken, truien, handdoeken, theedoeken, sokken e.d. gewoon door elkaar. Je weet wel, alles wat donker is in een wasje.

En als ik het er dan uit haal dan stinkt bijvoorbeeld 1 spijkerbroek. Alles wat er dan in de buurt heeft gezeten ruikt ook niet fris. Maar wat verderweg van die ene spijkerbroek zat ruikt wel gewoon lekker.

Ik dacht eerst dat het misschien wasluis of vetluis zou zijn (hoe je het ook maar noemen wil) Dus ben al heel wat keren in de weer geweest met machinereiniger, kookwasjes met chloor, kookwasjes met soda, schoonmaakazijn, alle randen schoongemaakt etc.
Maar het probleem blijft.
De was wordt overigens wel schoon, dat is het probleem niet. Maar ik wil gewoon lekker ruikende was :)

Is er hier toevallig iemand bekend met zo'n vaag probleem?
En dan vooral, wat kan ik er tegen doen??

Janine1990

Re: Wasmachine raadsel.... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:24

Gooi bij elke was een kopje (je weet wel, zo'n rond bekertje die je bij het wasmiddel kreeg vroegah) schoonmaakazijn in. En kijk welke was er na het dragen snel gaat stinken.
Vaak is het niet de wasmachine, maar de was zelf ;)
Bij de snel stinkende was even de plekken onder de oksels e.d. laten weken in schoonmaakazijn.

Dat spul houd je machine schoon en werkt ook nog eens als een soort wasverzachter voor je was.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:25

1 x in de maand een (lege) was draaien op 90 graden om alle bacteriën te doden. Te samen met de azijn of soda wat je al hebt geprobeerd .

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:26

Waar was je mee?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:26

Janine1990 schreef:
Gooi bij elke was een kopje (je weet wel, zo'n rond bekertje die je bij het wasmiddel kreeg vroegah) schoonmaakazijn in. En kijk welke was er na het dragen snel gaat stinken.
Vaak is het niet de wasmachine, maar de was zelf ;)
Bij de snel stinkende was even de plekken onder de oksels e.d. laten weken in schoonmaakazijn.

Dat spul houd je machine schoon en werkt ook nog eens als een soort wasverzachter voor je was.

Dat gooi ik er nu zo'n twee weken elke wasbeurt bij in.
Maar ook dat helpt niets.

Het is ook niet zo dat het wasgoed erg stinkt ofzo voordat het de wasmachine in gaat. Het stinkt juist als het eruit komt ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:27

herkenbaar :P
Als het inderdaad enkele dingen zijn die 'stinken' zou ik die apart wassen/met de hand wassen.
Heb het bij enkele werkthirts van m'n vriend. Wat je zegt, van te voren ruik je het niet, maar het lijkt wel of het tijdens het wassen vrij komt :P
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 24-10-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:27

Heb jij mijn tip gezien? Dat werkt echt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:29

Gub schreef:
Dat gooi ik er nu zo'n twee weken elke wasbeurt bij in.
Maar ook dat helpt niets.

Het is ook niet zo dat het wasgoed erg stinkt ofzo voordat het de wasmachine in gaat. Het stinkt juist als het eruit komt ;)

Oké, dan is dat niet de reden...
Zit je afvoer misschien vol met stinktroep?? Wat me stug lijkt als je kookwas draait.....
Wat zit er achter de rubbers?? Al gekeken?

En kan je de geur beschrijven?

Wij hebben onze wasmachine al meer dan 10 jaar en de tijd komt namelijk wel redelijk overeen.. Maar bij ons ging het pas stinken als we de kleding aan trokken... Inderdaad voornamelijk donkere was, omdat daar rijbroeken, sportkleding en dergelijke bij in zaten... Schoonmaakazijn loste het voor ons op...

Ook belangrijk, waar was je mee? Ben je recent overgestapt?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:29

noviceh schreef:
Waar was je mee?

Nou ik heb inmiddels allerlei merken staan, want ook dat heb ik al uitgeprobeerd.
Fleuril, ariel, dreft.
Wel allemaal vloeibaar, en dan in zo'n bolletje bij de was in.

Met wasverachter, zonder wasverzachter. Maakt allemaal niets uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:29

EvelienKiss schreef:

Heb jij de OP gelezen? Ze schreef dat ze oa kookwas deed...

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:30

EvelienKiss schreef:

Dat doe ik ook, laatste tijd nog wel vaker dan 1x per maand.
Helaas heeft het tnt nog niet geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:31

Ik had dit ook, vooral met spijkerbroeken en rijbroeken. Ik heb van alles geprobeerd, maar sinds ik ben overgestapt van vloeibaar wasmiddel naar poeder is het probleem helemaal weg *\o/* . Wel draai ik voortaan minimaal 1x per maand een lege machine op 95 graden met soda of een vaatwasblokje erin om de machine schoon te houden.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:33

'Dus ben al heel wat keren in de weer geweest met machinereiniger, kookwasjes met chloor, kookwasjes met soda, schoonmaakazijn, alle randen schoongemaakt etc.'

Had ze al gedaan.
Wat gebruik je nu?
Vloeibaar wasmiddel is ook vaak de boosdoener.
Waspoeder werkt vaak beter en is ook beter voor je machine.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:34

Tessya schreef:
Ik had dit ook, vooral met spijkerbroeken en rijbroeken. Ik heb van alles geprobeerd, maar sinds ik ben overgestapt van vloeibaar wasmiddel naar poeder is het probleem helemaal weg *\o/* . Wel draai ik voortaan minimaal 1x per maand een lege machine op 95 graden met soda of een vaatwasblokje erin om de machine schoon te houden.

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb wel eens gehoord dat poeder niet goed voor je machine is.
Maar dit is ook niets, dus ik ga poeder kopen en dan proberen! :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:35

Als het enkel de zwarte was is, heeft het te maken met de verfstoffen in de kleding. Deze reageren op water waarna de kleding muf ruikt. Hier is niet veel aan te dien. Azijn kan het wel wat neutraliseren

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:57

herkenbaar. En enkel bij 30°, nooit bij 60°, terwijl ik hetzelfde vloeibare wasmiddel gebruik.
Sinds kort doe ik de witte was met waspoeder, de rest nog steeds met vloeibaar. Maakt al verschil. En Af en toe witte lakens op 90°, met een scheutje javel erbij.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:06

Gub schreef:
Tessya schreef:

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb wel eens gehoord dat poeder niet goed voor je machine is.
Maar dit is ook niets, dus ik ga poeder kopen en dan proberen! :)

Dat heb je verkeerd begrepen. Vloeibaar is juist niet goed voor de machine.

En ik herken je probleem, hier ook donkere was die niet altijd fris ruikt. Dat ligt denk ik toch aan het vloeibare middel voor de donkere was. Robijn vind ik helemaal niet lekker ruiken, Fleuril gaat nog, AH eigen merk ruikt dan nog het lekkerst.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:03

benangelique schreef:
Als het enkel de zwarte was is, heeft het te maken met de verfstoffen in de kleding. Deze reageren op water waarna de kleding muf ruikt. Hier is niet veel aan te dien. Azijn kan het wel wat neutraliseren

Echt dames. Ik praat geen onzin

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:49

Nee, jij praat geen onzin. Ik was tot dezelfde conclusie gekomen. Hier zijn vooral twee donkerblauwe gstar t-shirts de boosdoeners.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:54

je kan ook vloeibaar gebruiken maar dan met een wasbolletje rechtstreeks in de trommel doen. Poeder kan ook weer klonteren, eerst zeiden ze juist vloeibaar gebruiken en geen poeder en nu hoor ik weer vaker geen vloeibaar meer gebruiken ivm dichtslippen van de leidingen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:31

Tessya schreef:

Sinds ik met poeder was, is de 'stank' ook weg. Maw onze schone kleren ruiken nu heerlijk fris naar waspoeder +:)+ En hier ook hetzelfde met de soda!