Onzeker, ik kan heel erg in dingen blijven hangen.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Onzeker, ik kan heel erg in dingen blijven hangen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:03

Hoi Bokkers,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen....

Als ik met iemand een meningsverschil of een conflict ergens over heb kunnen emoties wel eens hoog op lopen. Bij mij gebeurd dat best snel, ik kan snel boos worden en kan dan in mijn boosheid dingen zeggen waar ik later spijt van heb. Dat hoeven per definitie geen grote dingen te zijn, maar kunnen ook kleine dingetjes zijn die de ander toch een beetje kwetsen.
Ik ben iemand die heel lang over dingen na kan denken en dingen moeilijk los kan laten dus als ik iets vervelends heb gezegd kan ik daar lang mee rond blijven lopen. Ik probeer het altijd zo snel mogelijk weer met de ander uit te spreken, maar ook als de ander tegen mij zegt dat het niet uit maakt en dat het gewoon weer helemaal goed is kan ik daar op een één of andere manier geen genoegen mee nemen. Ik blijf er mee rond lopen en blijf maar piekeren: wat nou als ze alleen maar zegt dat het goed is en het eigenlijk helemaal niet meent.... Of wat nou als ze er later nog over na gaat denken en er toch weer boos over word en het dus eigenlijk helemaal niet goed is....... Of of of........ Nou zo loop ik dus de rest van de dag te piekeren.
Ik heb dan een hele sterke drang om er toch nog even een berichtje achter aan te sturen van hé, ik weet dat we het al een beetje uitgesproken hebben maar ik voel me er toch nog een beetje rot over. Zit het echt goed? Als daar dan een goed antwoord op komt heb ik ook meteen rust (dat vind ik zelf best gek, waarom heb ik die extra bevestiging nodig?), maar ik heb de laatste tijd het idee dat sommige mensen denken van hé stop toch eens met dat gepieker, we hebben het uitgesproken klaar waardoor er dan of geen reactie komt of een heel kort berichtje wat mijn gevoel dan alleen maar versterkt, Oh jee! Ze is toch nog wel boos!
Ik vind dit echt een vervelend iets omdat het iets is waar ik echt vaak last van heb. Niet omdat ik zo vaak ruzie heb, maar ik heb na bijvoorbeeld een gezonde discussie ook al het gevoel dat ik verkeerde dingen heb gezegd terwijl als ik dat dan later na vraag mensen dat helemaal niet als vervelend hebben ervaren. Toch kom ik er maar niet vanaf en ik vind het vervelend dat ik elke keer bevestiging moet zoeken bij iedereen om mezelf weer rustig te maken. Want als ik er niet aan toe geef blijf ik maar piekeren en maak ik alles veel groter dan het eigenlijk is.........
Ergens vind ik het ook wel een beetje knap van mezelf dat ik achteraf durf te vragen of het echt goed zit en dan ook uit kan leggen dat het voor mij nog niet helemaal goed voelt omdat ik vroeger nooit echt over mijn gevoel kon praten en me ook nooit uiten waardoor ik vaak erg met mezelf in de knoop zat maar aan de andere kant vind ik het vervelend om achteraf elke keer naar die bevestiging te moeten zoeken, terwijl de ander er al lang niet meer mee bezig is. Ik ga me dan zo opgelaten voelen....

Zijn er meer mensen die dit hebben? Hoe gaan jullie hier mee om?

Freya6

Re: Onzeker, ik kan heel erg in dingen blijven hangen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:14

Vervelend voor je, wat mij heeft geholpen is om de kunst van het loslaten tot een soort project uit te roepen. En dan iedere keer dat ik pieker zeg tegen mezelf, nu ga ik de kunst van het loslaten beoefenen. En dat helpt om het los te laten. Het is toch wel een soort keuze om tegen jezelf te zeggen, hey, ik wordt echt al beter in mijn project.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:17

Ja ik herken dat heel erg. Blijf dan 's nachts ook malen over dingen. Ik probeer het van me af te zetten maar dat kost wel moeite... Je moet jezelf bedenken dat de ander er kennelijk niet mee zit dus dat moet je zelf dan ook niet doen. Maar dan kan lastig zijn, ik weet het

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:23

Freya6 schreef:
Vervelend voor je, wat mij heeft geholpen is om de kunst van het loslaten tot een soort project uit te roepen. En dan iedere keer dat ik pieker zeg tegen mezelf, nu ga ik de kunst van het loslaten beoefenen. En dat helpt om het los te laten. Het is toch wel een soort keuze om tegen jezelf te zeggen, hey, ik wordt echt al beter in mijn project.

Wat bijzondere kijk er op, ik ga dit zeker proberen. Bedankt!

picobello schreef:
Ja ik herken dat heel erg. Blijf dan 's nachts ook malen over dingen. Ik probeer het van me af te zetten maar dat kost wel moeite... Je moet jezelf bedenken dat de ander er kennelijk niet mee zit dus dat moet je zelf dan ook niet doen. Maar dan kan lastig zijn, ik weet het

Ja inderdaad, precies dat. Ik probeer mezelf ook telkens te vertellen dat ik me druk maak om iets wat de ander waarschijnlijk allang vergeten is..... Maar het lukt me dan toch weer niet om het te laten gaan.......

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:04

Ik kan me ook echt druk maken om dingen dat anderen zouden denken 'nou ja'. Zelfs als ik in de auto iets verkeerd doe en ik krijg een kwaaie reactie van een andere weggebruiker dan zit ik daar al mee. Kan ook erg slecht tegen conflicten en ben daar erg vermijdend in. Zelfs ruzie op TV klik ik weg :+

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:23

picobello schreef:
Ik kan me ook echt druk maken om dingen dat anderen zouden denken 'nou ja'. Zelfs als ik in de auto iets verkeerd doe en ik krijg een kwaaie reactie van een andere weggebruiker dan zit ik daar al mee. Kan ook erg slecht tegen conflicten en ben daar erg vermijdend in. Zelfs ruzie op TV klik ik weg :+

Oooh dit klinkt zoooo bekend hahaha!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:35

Ik heb daar ook heel erg last van...
Wanneer iemand bijvoorbeeld zegt 'Ach ik eet vlees, boeit mij het leven van die koeien.' Of 'Die hond van jou is stom, die blaft en gromt naar je.' Kan ik daar van binnen echt boos om worden...
Die dingen kan ik dan ook niet los laten en ik blijf er constant aan denken. Dommigheden van mensen of gemene opmerking kan ik echt enorm mee zitten.
Nu heb ik sowieso het probleem dat ik 'te veel' denk, en daar helpt dit niet bij.

Ik lees mee voor tips!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:07

Herkenbaar! Ik kan écht niet tegen ruzie of heftige meningsverschillen en al helemaal niet tegen schreeuwen. Dan klap ik dicht, wordt ik verdrietig, dat soort dingen. Ik blijf er dan ook nog lang overna denken. Inderdaad ook als er ruzie op tv is krijg ik de kriebels vooral als zij schreeuwen naar elkaar. Ik ben daar echt gevoelig voor. Super lastig!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:21

picobello schreef:

Dit dus _O-

Ik heb het ook in extreme vormen, ik maak me druk over dingen waar andere nog niet eens aan denken. Ik heb al heel erg geprobeerd om als ik weer zo aan het piekeren ben of onzeker dat ik tegen mezelf zeg dat het nergens voor nodig is. Echter helpt het niet, dus ik ben benieuwd of er nog goede tips komen.

Ik denk er zelfs over om een cursus te doen om zekerder te worden. Maar ik moet nog zoeken of dat bestaat :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:27

picobello schreef:

Oh, herkenbaarheid :') Ik moet dan ook altijd meteen huilen, zelfs al weet ik dat het nergens over gaat. Behoorlijk vervelend :=

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:04

Het begint met een stuk onzekerheid denk ik. Ik was als kind al heel verlegen. En bang om mensen tegen het zere been te schoppen. Ik heb ook veel moeite met bellen. Bang voor misverstanden en dus frictie. Ik stuur wel een mail of ga persoonlijk langs.
Het is in de loop der jaren wel beter geworden. Als ik nu mensen hoor smoezen denk ik niet meteen dat het vast over mij gaat, of ik denk whatever als het wel over mij zou gaan. Maar vroeger was ik daar heel erg onzeker over.
Maar conflictsituaties....ow men daar kan ik gewoon echt niet tegen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:45

In alles wat jullie schrijven vind ik mezelf heel erg terug, ik heb soms echt het gevoel alsof ik de enige ben die hier zo mee rond loopt.... Maar toch wel fijn om te lezen dat dat dus niet zo is :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:51

Heel erg herkenbaar! Ik wil ook het liefste iedereen te vriend houden, ook al is dat bijna onmogelijk. Het nadeel is dat het op een gegeven moment tegen mij keert. Ik kan daar dan heel lang mee zitten en 's nachts lekker ook door piekeren. Het slijt na een tijdje, maar toch blijft het ergens diep achterin mijn hersenen zitten. Ben ook erg benieuwd hoe anderen hier mee omgaan!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:54

Je stuk is zo herkenbaar dat het bijna eng word, precies mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:24

Punt is, wat kan je er aan doen? Ik zou dit bij mezelf graag aanpakken, maar ik zou niet zo goed weten waar te beginnen....

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:02

Jellebie schreef:
picobello schreef:

Oooh dit klinkt zoooo bekend hahaha!

Hier ook heel herkenbaar. Ik kan soms wel huilen omdat een onbekende iets banketstaaf zegt. Het is lastig om het los te laten. Ik probeer altijd te bedenken: Ik kan er niks aan veranderen dus beter laat ik het gewoon gaan. Nu maak ik mezelf alleen maar gek.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:53

Herkenbaar. Ik lees ook mee.

En vooral als je het met niemand kan delen. :(

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:56

ik herken het echt ik kan er zelf ook niet echt uit kom ofzo.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:56

ik heb dit ook heel erg, ik kan een jaar later (of nog langer) nog exact voor me halen wat ik gezegt, gehoord of gedaan heb. Heel vervelend is dat :(

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:00

Héél herkenbaar, ik hoor denk ik wel wekelijks "laat het los joh", was dat maar zo makkelijk :')
Ik lees ook even mee, ben benieuwd of er nog meer tips voorbij komen! :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:31

Ik moet bij dit topic ook aan een voorval denken: Ik zat in groep drie en dan had je een schrijf schriftje, nou dat was nagekeken en er stond geen krul bij ( :oo ) dus ik al mijn moed bij elkaar geraapt om aan de juf te gaan vragen waarom er geen krul bij stond. Ik geloof dat ik mij nog nooit zo rot heb gevoeld toen de juf zei 'omdat het niet mooi was.'.

Ik kan dit voorval ook nog precies voor de geest halen en elke keer als ik er weer aan denk krijg ik weer een vreselijk gevoel _O- :=

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:56

Heel herkenbaar.. tijdje geleden een grove fout gemaakt bij iemand met drukwerk en nog steeds kan ik wel eens denken 'dit hoef ik nooit meer voor haar te doen want ik weet zeker dat ze me stom vind..' of 'ze deed vandaag kortaf tegen me..ze zal nog wel boos zijn'

Ook kan ik soms nog helemaal verdrietig/onzeker worden over een voorgevalletje van vroeger toen ik een jaar of..8? was. Ik was met mijn vader op de kermis en we stonden bij een attractie waar ik in wilde met hem. Hij kaartjes kopen (10 gulden destijds, vond het een berg geld) en toen we daar stonden en ik de attractie wat beter bekeek vond ik hem toch wel heel erg eng. Durfde er dus niet meer in en heeft mijn vader de kaartjes weggegeven aan wat mannen die voor ons stonden te wachten. Ik voel me daar soms nog zo schuldig over, ik baal ervan dat ik zo'n schijterd was. :+ Ik heb meerdere malen (zelfs jaren verder!) op het punt gestaan om hem die 10 gulden nog even terug te betalen.

Zo zijn we een jaar later ook naar Disney gegaan en durfde ik bijna nergens in.. zo zonde als ik er aan terug denk! Wat zouden ze me stom hebben gevonden :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:46

Wellicht hebben jullie iets aan het boek "verslaafd aan liefde" van Geurtz.
Het is gericht op je patronen in liefdesrelaties maar is in principe te zien in iedere relatie die je hebt.
Het is een boek dat je laat nadenken over jou als persoon, de mensen in je leven, je kindertijd (heel belangrijk!), relatie met je ouders etcetera.
Daarbij komt er iets belangrijks naar boven: zelfafwijzing(en).

Ik noem het boek ivm de fikse zelfwijzingen die ik hierboven lees over "wat zullen ze me stom gevonden hebben!" Of "ze zal nog wel boos op mij zijn". En je het ook kunt omdraaien., je eigenlijk leest over veel drang naar bevestiging, weinig conflicten en weinig beroering.

Ben je daar ooit in gestraft? Te weinig in bevestigd? Wat is er gebeurd? Mocht je thuis er zijn zoals je bent? Hoe werd er gereageerd op een fout of op iets afwijkends (bijv telkens heeeel graag willen lezen met mooi weer maar je moest persé buiten spelen)

Ik denk dat het boek heel veel duidelijkheid kan verschaffen over je eigen ik, ego, gedragingen, gedachten patronen, je automatismen, en de relaties om je heen en met jezelf.
(Negatief geloof over je identiteit)

Wellicht dat je daar dan wat minder gevoelig van wordt en dingen op je persoon minder aangrijpen.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 28-10-14 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:57

Ik herken me ontzettend in je OP.

Zelf heb ik ook heel erg dat als er wat gebeurt dat ik het onwijs naar mezelf toe trek. Bijvoorbeeld iemand is chagrijnig ga ik bij mezelf al denken 'wat heb ik verkeerd gedaan?'
Ik geef mezelf eigenlijk vrij snel ergens de schuld van en blijf er dan maar over nadenken en piekeren.

Er is al vaker tegen mij gezegd van laat het een keer los, maak je niet zo druk. Maar ik kan dat echt niet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 09:46

Wat een herkenbare reacties allemaal!
Ik heb dat boek nog nooit gelezen maar zou het persoonlijk wel graag willen lezen, bedankt voor de tip!