Ben je flinker als je in de zorg/huishouding werkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ben je flinker als je in de zorg/huishouding werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:08

He,

Zijn mensen in de zorg, huishouding flinker dan mensen met een kantoor baan?
Haha een hele rare vraag maar bij ons thuis wordt vaak gespeculeerd dat iemand die in de zorg werkt of leert erg flink is, of iemand die heel veel in het huishouden werkt erg veel doet en dus flink is.

Toen ik stage liep snapten mijn ouders ook niet dat ik na een lange dag moe was. Want ik had immers maar een kantoor stage. Of dat we het druk hadden op stage, want ambtenaren kunnen het niet druk hebben of worden nooit moe. Ik irriteer me hier soms erg aan.

Misschien dat er meer bokkers zijn met mensen uit hun omgeving die zo denken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Re: Ben je flinker als je in de zorg/huishouding werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:12

Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken.

het zijn 2 totaal verschillende vakgebieden die je niet met elkaar kunt vergelijken.

Als je in de zorg bent, kun je net zo moe zijn na een dag werken, als dat je in de huishouding zit of op kantoor werkt. Elk vakgebied heeft zo zijn eigen intensiteit en je kunt overal moe van worden of hard werken. Ik geloof dat het op kantoor ook wel hard werken is, maar dan op een andere manier dan dat je in de zorg werkt. Je kunt het niet met elkaar vergelijken en ik vind dat dat ook niet nodig is.

Wel vind ik het belangrijk dat je een diploma hebt, maar het is geen reden om dat te gebruiken als verwijt. "Ik heb zwaarder werk want ik heb een diploma".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:14

Klopt wat je zegt, maar ik vindt altijd dat er zo wordt gepraat dat de zorg zo gewaardeerd wordt als je dat doet, dat daardoor andere beroepen een beetje onder gesneeuwd worden.

Ik heb een aantal jaar geleden ook in een winkel stage gelopen, na een lange dag ben je lichamelijk best moe. Na een lange stage bij de gemeente ben je mentaal en geestelijk moe. Maar dat laatste werd door mijn ouders nooit zo gewaardeerd en snapten ze het niet. Zelfs door vriendinnen niet. Ze zeiden dan 'Je zit toch de hele dag op een stoel? Hoe kun je daar nu moe van worden?'

Ik vindt dat je iedereen zijn keuze in vakgebied moet respecteren en niet minachtend moet zijn over dat iemand een kantoor baan heeft terwijl je zelf in de zorg werkt of op een fabriek, lichamelijk werk dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:17

Het is inderdaad een dankbaar beroep, maar dat zegt niks over de zwaarte van het werk. Tuurlijk kan de zorg zwaar zijn, zowel emotioneel als fysiek.
Maar een kantoorbaan is ook zwaar. En vuilnisman zijn lijkt me ook zwaar. Elk beroep heeft zijn eigen moeilijkheden waar je voor kiest als je die opleiding of die vacature invult. Het is allemaal dan ook niet met elkaar te vergelijken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:18

Je kan eigenlijk elk beroep niet met elkaar vergelijken vind ik. Ik denk namelijk dat iedereen na een werkdag moe op de bank kan zitten. Al is het fysiek werk wellicht wel wat sneller/vaker zo. Dus flinker? Nee. Bovendien vind ik het hebben van een diploma toch even wat belangrijker dat zonder een fysieke baan hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:24

Ik denk dat het in de zorg vooral gaat om het feit dat het mentaal zwaar is, naast het fysieke.
Dat wil echter niet zeggen dat een kantoorbaan niet mentaal vermoeiend kan zijn. Vind het niet echt te vergelijken, elk beroep heeft z'n eigen ding. Daarnaast verschilt het ook van persoon tot persoon.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:29

ik werk in de zorg met verstandelijk en lichamelijk gehandicapten. Daar ik nu met een gebroken vinger zit kan ik niet met mijn cliënten werken dus zit ik tijdelijk op de planning omdat daar mensen te kort zijn.

Ik met wel dat na een dag achter de pc ik minder af kan dan na bv een late dienst op de woning het put je uit maar op een andere manier

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:31

Beide kan zwaar zijn voor iemand,maar werk in de zorg belast je lichaam wél meer dan werk op kantoor.Ook geestelijk is het soms zwaarder dan een kantoorbaan.Wil niet zeggen dat een kantoor geen stress kan hebben hoor.Werk op kantoor houd je normaal gesproken ook langer vol dan een baan in de zorg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:35

gohya schreef:
Beide kan zwaar zijn voor iemand,maar werk in de zorg belast je lichaam wél meer dan werk op kantoor.Ook geestelijk is het soms zwaarder dan een kantoorbaan.Wil niet zeggen dat een kantoor geen stress kan hebben hoor.Werk op kantoor houd je normaal gesproken ook langer vol dan een baan in de zorg.

Dat het lichamelijk zwaarder is dat geloof ik wel (hoewel je werkplek bij bureauwerk ook perfect ingesteld moet zijn) maar ik betwijfel of zorgwerk geestelijk zwaarder is. Ik denk dat je daar af en toe een "zware" piek tussen heb zitten, maar dat het grootste gedeelte van het werk bestaat uit routine handelingen. Een kantoorbaan is vaak toch meer "uniek" werk doen, waar veel meer denkwerk bij komt kijken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:36

Ik werk op kantoor, stressvolle baan en reken maar dat ik kapot ben na een dag werken... Helemaal aan het einde van de week. Je bent constant bezig met schakelen. Veel dingen onthouden, regelen. Dan gaat er weer eens iets niet zo als gepland, hup moet je dat weer regelen etc...
Geen dag hetzelfde!
Het is fysiek niet zwaar, maar mentaal wel.

In de zorg zou ik persoonlijk niet kunnen werken, omdat mijn lichaam dat niet aankan. Gelukkig dus maar dat er veel verschillende soorten werk is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:38

Het ligt er natuurlijk ook aan 'wie' je moet verzorgen.Een terminale patiënt kan geestelijk heel erg zwaar zijn,maar de zorg voor een invalide b.v. hoeft geestelijk helemaal niet zwaar te zijn.Maar als je iemand verzorgd die élke dag pijn heeft,wat je ook steeds ziet en 'hoort' kan het geestelijk behoorlijk zwaar zijn/worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:38

Schijnbaar is de definitie die de ouders van 'flink' hebben dus 'fysiek (hard) werkend'. Voor mij is iemand die 'flink' is iemand die niet snel van zijn stuk te brengen is, iemand die tegen een stootje kan. Dat bedoel ik dan eerder mentaal dan fysiek... Dus ik vind iemand die bijvoorbeeld bij een brand nuchter kan blijven en niet in de paniekstand schiet 'flink'.

Qua fysiek en mentaal werk zie ik het zo: iedereen is even intelligent, maar bij iedereen is die intelligentie anders verdeeld. Zo kan de één beter leren (klassieke definitie van IQ) maar kan de andere weer beter met zijn lichaam werken (fysiek intelligent), weer een ander is muzikaal intelligent.

De eerste zal harder kunnen werken als onderzoeker of ambtenaar, de tweede als monteur of huishoudster, de derde als dirigent of gitarist.

Belachelijk vind ik dat de ene IQ-soort meer gewaardeerd wordt dan de andere. Zorgtaken vind ik ondergewaardeerd.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:43

Ik kan t wel vergelijken...

ik werk in de zorg. 32 uur. Met dementerende en veel agressie. Toen ik zwanger bleek direct uit de zorg gehaald en op kantoor werk gezet. En ik kan je vertellen. Werken aan het bed en in een ruimte waar mensen continu een apel op je doen is veel zwaarder dan een kantoorbaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:46

malih schreef:

ik werk in de zorg. 32 uur. Met dementerende en veel agressie. Toen ik zwanger bleek direct uit de zorg gehaald en op kantoor werk gezet. En ik kan je vertellen. Werken aan het bed en in een ruimte waar mensen continu een apel op je doen is veel zwaarder dan een kantoorbaan...

Maar daarom ben je als je op kantoor werkt toch niet minder dan iemand in de zorg?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:47

Ineke2 schreef:
Ik werk op kantoor, stressvolle baan en reken maar dat ik kapot ben na een dag werken... Helemaal aan het einde van de week. Je bent constant bezig met schakelen. Veel dingen onthouden, regelen. Dan gaat er weer eens iets niet zo als gepland, hup moet je dat weer regelen etc...
Geen dag hetzelfde!
Het is fysiek niet zwaar, maar mentaal wel.

In de zorg zou ik persoonlijk niet kunnen werken, omdat mijn lichaam dat niet aankan. Gelukkig dus maar dat er veel verschillende soorten werk is.

Hier idem. Als ik vrij ben ben ik juist heel fysiek bezig, paarden verzorgen, rijden, met de honden naar het bos, huishouden tussendoor doen. Fysiek dus zwaarder, maar ik hou er meer energie aan over dan een dag op mijn werk.
Ik denk dat elk beroep vermoeiend kan zijn, maar dat het dus niet per definitie met beweging te maken heeft.

@malih: ik denk dat je het dan nog steeds niet kunt vergelijken. Denk dat het afhangt van wat voor soort kantoorbaan en wat voor soort zorgbaan je hebt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:51

malih schreef:

Maar wat voor soort werk heb jij dan gedaan op kantoor? Je bent daar niet voor opgeleid dus zal je niet dezelfde hoeveelheid werk krijgen als iemand die er wél voor gestudeerd heeft. Verder was je zwanger en dan krijg je sowieso al minder werk.

Ik denk dat je een kantoorbaan prima kan vergelijken met autorijden. Als je op vakantie gaat en je zit zo 8/12 uur in de auto, dan ben je na een dag ook kapot. Ja, je zit de hele tijd op je gat. Maar ja, je moet wel constant blijven opletten! Dat is net zo als met een kantoorbaan.

Daarnaast, stress breekt je uiteindelijk op. Dat is het zwaarste, fysiek en mentaal. Op kantoor krijg je daar veel mee te maken, deadlines, vele mensen die op jou vertrouwen, vele dingen die goed moeten gaan etc. Zorgt voor veel stress! Stel je moet bloedprikken, dat is bij iedereen hetzelfde. Bij de ene lastiger dan bij de andere, maar het blijft hetzelfde. (Even een makkelijk voorbeeld). Dat is namelijk gewoon een routine. Kantoorwerk niet. ;)

Nu zeg ik dat dat de zorg minder is, maar het is gewoon niet vergelijkbaar. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-14 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:53

malih schreef:

Dit ben ik het niet geheel met jou eens. Fysiek, ja ik geloof dat een baan 'aan het bed' fysiek veel meer van je vraagt. Maar mentaal gezien denk ik dat een kantoorbaan net zo zwaar is. Heeft denk ik ook veel te maken met de verantwoordelijkheid die je draagt. Ik ben P&O'er en ook hier wordt er constant een apèl op mij gedaan, waardoor ik mentaal constant in oplossingen aan het denken ben zowel voor het personeel als het management. Er zijn echt dagen bij dat ik uitgeteld op de bank lig, omdat je met zoveel belangen rekening moet houden en vooral je hoofd aan het werk moet zetten. Je bent (deels) verantwoordelijk voor het personeel en dat is soms best heel pittig!

Dus ik denk niet dat er hier een onderscheid gemaakt kan worden in de mate of iemand flinker is..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:00

Ik werk in de kinderopvang en krijg altijd te horen; "Oh lekker met de kinderen spelen?".

Jaa.. Uh misschien een uurtje per dag.. :o En dan ook bijna altijd met een doel. Er hangen zoveel
vooroordelen aan heel veel beroepen.

Ik heb ook in de huishouding gewerkt in de vakantie en kreeg 3 kwartier voor een volledig
appartement (badkamer, toilet, keuken, huiskamer stofzuigen, dweilen, stoffen, alle vuilnis legen
en verzamelen en ook nog een gezellig praatje maken :+ ). Was lichamelijk wel een redelijke oefening
maar niet zwaar :n Hoef er amper bij na te denken dus heb het niet als zwaar werk ervaren. Zorg zou ik
niet weten, dat lijkt me sowieso vreselijk.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:02

Vroeger een fysiek zware baan gehad, daardoor kwam ik inderdaad lichamelijk moe thuis. Tegenwoordig heb ik een kantoorbaan en zou ik een moord doen om weer lichamelijk werk te mogen doen. Bij mij werkt mentale vermoeidheid dubbel door. s'avonds vaak geen puf meer om nog wat anders te doen dan dom naar de tv te staren.

Bij lichamelijk werk was ik ook moe, maar nog prima in staat gezellig te zijn en leuke dingen te doen, en vooral, ik kon nog gewoon nadenken.
Moet zeggen dat ik dat nu wel zwaar vind, en vooral moeite heb met concentreren in de avond omdat ik dat de hele dag al heb moeten doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:02

Zelfs niets doen kan al heel vermoeiend zijn.
Vriendlief heeft een kantoorbaan, maar op het moment is er weinig te doen en zit hij zich vaak te vervelen.. en dan duurt een dag gewoon heel lang en daar wordt je ook moe van.
Zelf heb ik als grafisch vormgever gewerkt, en nu werk ik tijdelijk als productiemedewerker. Werken in de productie is veel zwaarder, zonder twijfel. Fysiek uiteraard, maar je krijgt wel conditie en je went eraan, maar ook mentaal is het zwaar werk. Het vergt dan wel wat minder diep nadenken, maar in dit soort werk moet je vooral snel en goed georganiseerd te werk gaan.. Één fout en de machines lopen vast en je hebt een probleem. Aantallen bijhouden, veel dingen tegelijk doen, en na zo'n dag ben je bekaf.. Terwijl je bij een kantoorbaan alles stap voor stap kan doen en meer op je eigen tempo. Even wat koffie halen, even met iemand praten, even een rondje lopen.. dat kan niet in de productie/zorg/huishouding enzo.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-10-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:03

TS, ik herken het wel hoor. Mijn ex zei ook altijd dat ik geen werk had omdat ik alleen maar de hele dag op mn kont hoefde te zitten. Maar van geestelijk uitgeput raken kun je net zo moe worden als lichamelijk uitgeput raken. Dus ik ben het er ook zeker niet mee eens.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:04

8nnemiek schreef:
Vriendlief heeft een kantoorbaan, maar op het moment is er weinig te doen en zit hij zich vaak te vervelen.. en dan duurt een dag gewoon heel lang en daar wordt je ook moe van.
Zelf heb ik als grafisch vormgever gewerkt, en nu werk ik tijdelijk als productiemedewerker. Werken in de productie is veel zwaarder, zonder twijfel. Fysiek uiteraard, maar je krijgt wel conditie en je went eraan, maar ook mentaal is het zwaar werk. Het vergt dan wel wat minder diep nadenken, maar in dit soort werk moet je vooral snel en goed georganiseerd te werk gaan.. aantallen bijhouden, veel dingen tegelijk doen, en na zo'n dag ben je bekaf.. Terwijl je bij een kantoorbaan alles stap voor stap kan doen en meer op je eigen tempo. Even wat koffie halen, even met iemand praten, even een rondje lopen.. dat kan niet in de productie/zorg/huishouding enzo.

Dat kan bij heel veel kantoorbanen ook niet hoor :)

smulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:05

Ik denk dat als je iemand met een kantoorbaan en iemand uit de zorg een dag laat ruilen dat ze allebei helemaal kapot zijn aan het einde van de dag. Je werkt op een heel andere manier maar er is niet te zeggen dat het een zwaarder is dan het ander.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:05

8nnemiek schreef:
Zelf heb ik als grafisch vormgever gewerkt, en nu werk ik tijdelijk als productiemedewerker. Werken in de productie is veel zwaarder, zonder twijfel. Fysiek uiteraard, maar je krijgt wel conditie en je went eraan, maar ook mentaal is het zwaar werk. Het vergt dan wel wat minder diep nadenken, maar in dit soort werk moet je vooral snel en goed georganiseerd te werk gaan.. aantallen bijhouden, veel dingen tegelijk doen, en na zo'n dag ben je bekaf.. Terwijl je bij een kantoorbaan alles stap voor stap kan doen en meer op je eigen tempo. Even wat koffie halen, even met iemand praten, even een rondje lopen.. dat kan niet in de productie/zorg/huishouding enzo.

Dit is lang niet bij alle kantoorbanen zo. Ja ik heb die dagen erbij zitten, maar 9 van de 10 keer is het buffelen om alles af te krijgen. Geloof me, niet fijn

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:06

8nnemiek schreef:
Terwijl je bij een kantoorbaan alles stap voor stap kan doen en meer op je eigen tempo. Even wat koffie halen, even met iemand praten, even een rondje lopen.. dat kan niet in de productie/zorg/huishouding enzo.

Bij een kantoorbaan kan dat ook niet altijd even makkelijk. Ik heb soms zulke drukke dagen, dat ik 's middags om 4u bedenk dat ik nog niets heb gedronken, geen lunch heb gehad en ook nog niet met collega's heb overlegd over een nieuwe offerte. Laat staan dat ik toe ben gekomen aan een gezellig praatje of rondje lopen. Uiteraard zijn niet alle dagen zo, maar het komt wel regelmatig voor.