Griekse woordjes leren, hoe doe je dat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NynkeMarit

Griekse woordjes leren, hoe doe je dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:43

Hallo mensen :evaw:
Ik heb morgen mijn eerste Griekse woordjes so, woordjes zijn niet mijn sterkste punt, maar voor het alfabet so had ik een 10 dus ik wil wel beetje goed halen zodat t wat mooi staat :))
Maar omdat Grieks een ander alfabet heeft heb ik dus geen idee hoe ik moet leren, heb de woordjes nu opgeschreven zoals ik ze uitspreek, maar ik dacht misschien hebben jullie betere manieren?

Ik zit overigens in 2 gymnasium, net overgegaan doordat ik slecht ben in Latijn, dit jaar zou ik dat graag willen voorkomen dus ik doe hard mijn best :)

ryukapple

Re: Griekse woordjes leren, hoe doe je dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:45

Ik deed ze altijd in teach2000 werkte voor mij wel goed

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:46

NynkeMarit_x schreef:
Ik heb morgen mijn eerste Griekse woordjes so, woordjes zijn niet mijn sterkste punt, maar voor het alfabet so had ik een 10 dus ik wil wel beetje goed halen zodat t wat mooi staat :))
Maar omdat Grieks een ander alfabet heeft heb ik dus geen idee hoe ik moet leren, heb de woordjes nu opgeschreven zoals ik ze uitspreek, maar ik dacht misschien hebben jullie betere manieren?

Ik zit overigens in 2 gymnasium, net overgegaan doordat ik slecht ben in Latijn, dit jaar zou ik dat graag willen voorkomen dus ik doe hard mijn best :)

Ik zit ook in 2 gymnasium en heb al een aantal Griekse toetsen achter de rug. Waar veel mensen de fout in gaan is opschrijven hoe je het uitspreekt, niet doen! Schrijf de woordjes op zoals ze er staan, spreek de hardop uit en leer de vertaling. Veel succes iig! En nog iets, volgende keer een dag eerder beginnen met leren ;)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:46

Wrts is ook een goede optie!

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:47

Op woordjesleren.nl staan een heleboel lijsten van woordjes die mensen in hebben gestuurd, bijna altijd in het Griekse alfabet. Misschien staan de woordjes die jij moet leren er ook wel tussen!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:49

Schrijf de woorden eens op in 'ons' alfabet en leer ze zo. Als je het griekse alfabet dan goed uit je hoofd weet kun je de woorden op je toets weer met het griekse alfabet schrijven.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:50

Finliox schreef:
Schrijf de woorden eens op in 'ons' alfabet en leer ze zo. Als je het griekse alfabet dan goed uit je hoofd weet kun je de woorden op je toets weer met het griekse alfabet schrijven.

Onze docent zegt ons dat het een foute manier is van leren omdat je rechtstreejs van Grieks naar Nederlands moet leren :)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:51

Ik zit in 1 gymnasium en ik heb nog geen Grieks maar wij krijgen van school woordkaartjes waar je de woorden op kan schrijven en op de andere kant de betekenis, dit werkt bij mij wel goed :)
Veel succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:51

Dé supertip:
Maak kaartjes. Zet op de voorkant het Griekse woord en op de achterkant de vertaling die je moet leren. De woorden die je fout had leg je op een aparte stapel, je husselt ze en je herhaalt ze x keer per dag. Zo leer je geen woorden die je al kent en hoef je niet al die lastige Griekse letters op de computer te typen!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:52

Viktor238 schreef:
NynkeMarit_x schreef:

Ik zit ook in 2 gymnasium en heb al een aantal Griekse toetsen achter de rug. Waar veel mensen de fout in gaan is opschrijven hoe je het uitspreekt, niet doen! Schrijf de woordjes op zoals ze er staan, spreek de hardop uit en leer de vertaling. Veel succes iig! En nog iets, volgende keer een dag eerder beginnen met leren ;)

Dat is inderdaad een heel slechte tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:54

WRTS is erg handig! Haalde ze altijd van woordjesleren.nl af, controleerde ze en sloeg het toen op in WRTS. Op het begin frustreerd het je ontzettend maar daarna is het zooo handig! :D

Wat ik altijd deed was het woord uitspreken (al dan niet in je hoofd) en daarbij een ezelsbruggetje bedenken. Dat werkt zo ontzettend goed, dan denk je ook over het woord na. Mijn ezelsbruggetjes waren altijd erg vergedacht. :')

Voorbeeldje: δυναμαι (=kunnen)
Spreek je dus uit als dunamai. Duna lijkt op diva. (vind/vond ik dan) en dus 'kan het een diva zijn'. Daardoor onthield ik dat het woord kunnen betekende. :P

Ik heb ook ontzettend veel moeite gehad met grieks, maar het gaat me ondertussen redelijk goed af. Je mag me altijd pb'en. :j

Die met die kaartjes heb ik een heel tijdje gedaan. Werkte voor GEEN meter! Dan dacht ik wel dat het kende, maar dat was helemaal niet zo. WRTS gaat gewoon door totdat je het wel MOET kennen. Dikke aanrader dus!

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:54

Wrts heb ik al, vriendin heeft daar alle woordjes opgezet en zit op haar acc nu te leren,
Woordjes zijn trouwens Grieks Nederlands, dus andersom hoeft niet :)
Verder legt mijn griekslerares ontzettend slecht uit... Heel stil en ze durft niet voor zichzelf op te komen, en bijna alle mensen uit mijn klas ergeren zich hier aan... Maar we kunnen er niks aan doen :( wij zijn ook de enige klas die zij les geeft en we lopen heel erg achter in vergelijking met de andere 2e klas :/
Bedankt voor de antwoorden, ik zal het proberen !

Viktor, ik weet t ik weet t... Ik kan me er alleen niet toe zetten als het nog lang niet zo is, heb nogal concentratieproblemen hah...

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Finliox schreef:

Interessant, hoe moet dat dan met bijvoorbeeld het verschil tussen de epsilon en de eta? En ga je dan niet heel snel de mist in door 'ks' als kappa+sigma te schrijven in plaats van met de xi? Of dat je per ongeluk de sluitsigma in plaats van de normale gebruikt?
Vraag het me alleen maar af hoor. :)

Wat ik zou doen is het invoeren in wrts/woordjesleren.nl of kijken of ze al ingevoerd zijn door iemand op woordjesleren.nl. Verder de woordjes uitspreken terwijl je ze leert en ze gewoon zo leren als elke andere taal lijkt me. Mag ik trouwens vragen welke methode je hebt? Onze school heeft de woordjes van onze methode namelijk al ingevoerd, dus dan zou ik je een linkje kunnen sturen.

Edit: Ik zie dat je de woordjes al hebt. Mooi! Succes met leren :)
Laatst bijgewerkt door Artocreas op 21-10-14 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xxLady

Ik heb ook anderhalf jaar op het gymnasium gezeten en wij leren griekse woordjes dmv kaartjes, wat ook al is genoemd hier. Werkt perfect!

Edit: En hele gekke ezelsbruggetjes bedenken, die onthou je ook altijd!

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:55

Ik zou er ook niet aan beginnen om de woordjes te schrijven in onze letters. Dat gaat echt een enorm werk worden, en uiteindelijk moet je ook vlot Griekse woorden leren spreken. Lees het woordje hardop en zeg dan de Nederlands vertaling erbij. Je kan ook altijd vragen aan je ouders/broer/zus of hij/zij je eens willen opvragen (als zij Grieks kunnen lezen tenminste :') )
En inderdaad ezelsbruggetjes of afleidingen bedenken bij woorden die je altijd vergeet.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:57

faatxhorse schreef:
Finliox schreef:

Interessant, hoe moet dat dan met bijvoorbeeld het verschil tussen de epsilon en de eta? En ga je dan niet heel snel de mist in door 'ks' als kappa+sigma te schrijven in plaats van met de xi? Of dat je per ongeluk de sluitsigma in plaats van de normale gebruikt?
Vraag het me alleen maar af hoor. :)

Wat ik zou doen is het invoeren in wrts/woordjesleren.nl of kijken of ze al ingevoerd zijn door iemand op woordjesleren.nl. Verder de woordjes uitspreken terwijl je ze leert en ze gewoon zo leren als elke andere taal lijkt me. Mag ik trouwens vragen welke methode je hebt? Onze school heeft de woordjes van onze methode namelijk al ingevoerd, dus dan zou ik je een linkje kunnen sturen.

Edit: Ik zie dat je de woordjes al hebt. Mooi! Succes met leren :)

Wij hebben de methode van pallas, 3e druk, voor Latijn hebben we Fortuna :)

Gekke ezelsbruggetjes onthoud ik dan weer alleen als ik kan lachen met vriendinnen, anders vallen ze meteen weg omdat ze te doordacht zijn oid :(
Ik ben een gevalletje lastig, ik weet t :')

Mijn ouders zijn niet bepaald helden qua school, kunnen al helemaal geen Grieks nee :') broer heeft een verstandelijke beperking en autisme, ook geen optie dus :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:02

Ik heb ook Pallas voor grieks. Ik zal het je nog een keer zeggen, gewoon leren met WRTS dat werkt echt het beste. Je moet de ezelsbruggetjes zelf bedenken, als je ze zelf (en alleen) bedenkt werkt dat erg goed! :) Verder heb ik uitleg gekregen van een grieks docent hier op bokt, ik zal even kijken of ik het voor je kan opzoeken wie dat was. Verder, je kan altijd mijn topic doornemen voor tips! Als je wilt zal ik de link voor je opzoeken. :)

Verder, zoek bijles! Vraag aan je docente of zij leerlingen uit de bovenbouw weet die dat zouden willen doen. Heeft mij ontzettend geholpen. :) Basis is zo belangrijk! Eind 2e ging ik keihard onderuit, stond een 3,5. Alleen omdat ik de basis niet kon. Toen heb ik één (!) bijles gehaald, hoppa, meteen haalde ik allemaal 8en en heb ik het gered. :D Dikke aanrader dus!

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 18:06

Dat had ik vorig jaar dus voor Latijn, stond nog een 4.5 en toen had ik een 1 op het laatste pw, kon ik niet meer inhalen en stond toen een 2. Nogwat, net op het bovenste randje van de bespreekgevallen voor het over gaan, hadden ze mooi even de een na laatste dag voor de vakantie besloten dat ik niet over was. Tranen met tuiten gehuild! als ik afzak in de onderbouw! moeten we naar ene andere locatie! ik zat bij mijn beste vriendinnen in de klas en die wilde ik niet kwijt. Gesprek aangevraagd en de teamleider vond het belachelijk en heeft me nog een kans gegeven, hele zomervakantie Latijn gemaakt. Bluh, maar heb er wat van over gehouden :)

Zou je die link naar me kunnen sturen? Dan ga ik weer leren :)

Edit: elke donderdag morgen is er teambegeleiding, soort bijlesuur, voor alle leerlingen van gym. Dit geven de leraren zelf, maar voor Grieks en Latijn zijn er 3, waarvan er 2 tb geven, en die zijn wel goed ! Daar ga ik dus standaard (bijna) elke week heen :)
Laatst bijgewerkt door NynkeMarit op 21-10-14 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:08

Ik heb het gered hoor! Stond gewoon een 6,3 uiteindelijk. Fijn dat je toch over bent gegaan! :D

Zal het even voor je opzoeken. (:

Edit; Dit was het topic
[STW] Bijles Grieks

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:10

Hier iemand die Gymnasium heeft gedaan en diploma gehaald, alleen Grieks geen Latijn. Maar ik kan je in ieder geval vertellen: woordjes leren is belangrijk! Ook al mag je op je examen een woordenboek gebruiken, woordjes kennen is toch wel handig.. Ik had spijt :Y)

Ik gebruikte in de tweede/derde klas voornamelijk WRTS en dat soort sites. En veel opschrijven, maar zeker niet fonetisch opschrijven! Gewoon het Grieks leren. Ik had trouwens ook Pallas voor Grieks.

Wij hadden trouwens ook de meest belachelijke ezelsbruggetjes _O-

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:13

Ik deed altijd wrts (per vijf is het handigst). Als je er dan 25 kent maak je daarvan een lijst om te kijken of je ze door elkaar ook kent.
Of je kan het in rijtjes van vijf op papier doen, gaat ook snel :D. Dan ga je eerst van boven naar beneden, dan van beneden naar boven en dan een keer door elkaar. Na drie keer weet je er meestal wel vijf gelijk :D.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 18:13

@ghostattack, onze Latijn leraar is geweldig, humor wat zó niet grappig is dat je echt dood gaat van t lachen, hij heeft ons laatst wel even duidelijk gemaakt dat woordjes leren belangrijk is ja, woordenboeken met 17 betekenissen van 1 woord zijn niet handig op je examen :Y)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:13

woordjesleren.nl

^-- voor als je nog met pallas werkt, er zit daar één iemand op die allemaal perfecte lijsten (hoef je niet na te checken dus) voor alles heeft! Dan moet je eventjes naar een hoger hoofdstuk gaan, die ene zoeken (had een groene naam volgens mij) en dan kan je via dat account naar hoofdstuk 2 gaan.

Je kan die lijsten ook naar wrts overzetten.

Of die nieuwe methode, palladion oid, erop staat weet ik niet ...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:17

Ik heb mijn examen gewoon gebullshit, alles opgezocht in woordenboek := had er geen zin meer in en vond het wel best. Als ik in de jaren ervoor gewoon goed had geleerd, dan had ik daar op mijn examen heel veel voordeel aan gehad! Maar dat is verleden tijd, inmiddels papiertje op zak.. Dus weg met dat Grieks _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:22

Finliox schreef:

.......ik lees letterbeelden.
Ik leerde mijn Griekse woordjes gewoon in het Griekse alfabet; zo kom ik die dingen ook in teksten tegen tenslotte.
En voor hen die woordbeelden lezen is er toch echt verschil tussen 'ch' de Nederlandse ceeha - en de X als de Griekse chi/gi.