Hoge studiekosten voor de universiteit, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoge studiekosten voor de universiteit, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:10

Momenteel ben ik bezig met HBO, daarvoor is het studiegeld €1900.- per jaar. Dat is nog netjes af te betalen.
Nu wil ik volgend jaar wellicht naar de universiteit, en dan lees ik bedragen van €7000.- tot €9000.- per jaar!!!! Koekoek!!! _-:(

Dat ga je natuurlijk nooit per jaar kunnen afbetalen. Maar als ik dat dus moet lenen heb ik met een studieschuld van €35.000.- als ik begin met werken :oo :wow:
Hoe doen jullie dat? Is dat een beetje spoedig af te betalen?

M3lisss

Re: Hoge studiekosten voor de universiteit, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:11

Heb je niet per ongeluk naar het instituut collegegeld gekeken in plaats van het wettelijke tarief?

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:13

Ik zit zelf op de uni, maar het collegegeld dit jaar was voor mij €1906.
Misschien dat dit anders is als je al een hbo diploma hebt, maar kan me dat bijna niet voorstellen, ik weet niet waar je die bedragen gevonden had?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:15

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:15

Waar jij hebt over hebt is het instellingsgeld. Het normale collegegeld is gelijk aan het HBO. Je betaalt het instellingsgeld als het je tweede studie is (als je eerste studie is afgerond). Een master na je HBO kan nog wel tegen laag tarief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:16

Oh dan weet ik niet waar ik heb gekeken :') Was op de site van de UT. Kan die pagina nu ook niet meer openen.
Maar dat stelt me alweer gerust!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:18

Kan je niet alleen een master doen na je HBO opleiding?
Het is nu wel zo dat je je lening af moet betalen in 35 jaar. Dat komt dus neer op nog geen 100 euro per maand. Je kan natuurlijk meer afbetalen, maar dat hoeft niet.

Tweede studie word niet meer door de overheid betaald, en moet je dus instellingscollege geld betalen van de universteit.
Je zou alleen kunnen kijken of je je niet in kan schrijven terwijl je nog op het HBO zit, zo kan je misschien wel wettelijk collegegeld kunnen betalen, bijv bij Wageningen Universiteit:

Citaat:
Gelijktijdig een tweede opleiding doen

Sta je in 2014-2015 ingeschreven voor een bachelor of hbo opleiding aan een Nederlandse hbo of universiteit en schrijf je je ook aan Wageningen University in voor een bachelor opleiding dan doe je gelijktijdig twee opleidingen.

Sta je ingeschreven voor de eerste opleiding als voltijds student en betaal je het wettelijk collegegeld, dan kom je in aanmerking voor vrijstelling van betaling collegegeld voor je 2e inschrijving bij Wageningen University bij inlevering van een geldig Bewijs Betaald Collegegeld van de instelling van eerste inschrijving.

Studeer je in de loop van het studiejaar af in je eerste bachelor opleiding dan mag je je 2e opleiding voortzetten tegen het wettelijk collegegeldtarief. Je moet dan wel onafgebroken ingeschreven blijven staan voor die 2e studie.

Bovenstaande geldt ook voor het (deels) gelijktijdig volgen van twee Master opleidingen binnen het Nederlandse Hoger Onderwijs.

Maar je zou er even in moeten duiken hoe dat precies zit..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:54

Lieke schreef:
Waar jij hebt over hebt is het instellingsgeld. Het normale collegegeld is gelijk aan het HBO. Je betaalt het instellingsgeld als het je tweede studie is (als je eerste studie is afgerond). Een master na je HBO kan nog wel tegen laag tarief.

Met als aanvulling dat je soms een schakeljaar moet doen dat wel iets duurder kan zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:01

miek140 schreef:
Kan je niet alleen een master doen na je HBO opleiding?
Het is nu wel zo dat je je lening af moet betalen in 35 jaar. Dat komt dus neer op nog geen 100 euro per maand. Je kan natuurlijk meer afbetalen, maar dat hoeft niet.

Tweede studie word niet meer door de overheid betaald, en moet je dus instellingscollege geld betalen van de universteit.
Je zou alleen kunnen kijken of je je niet in kan schrijven terwijl je nog op het HBO zit, zo kan je misschien wel wettelijk collegegeld kunnen betalen, bijv bij Wageningen Universiteit:

Citaat:
Gelijktijdig een tweede opleiding doen

Sta je in 2014-2015 ingeschreven voor een bachelor of hbo opleiding aan een Nederlandse hbo of universiteit en schrijf je je ook aan Wageningen University in voor een bachelor opleiding dan doe je gelijktijdig twee opleidingen.

Sta je ingeschreven voor de eerste opleiding als voltijds student en betaal je het wettelijk collegegeld, dan kom je in aanmerking voor vrijstelling van betaling collegegeld voor je 2e inschrijving bij Wageningen University bij inlevering van een geldig Bewijs Betaald Collegegeld van de instelling van eerste inschrijving.

Studeer je in de loop van het studiejaar af in je eerste bachelor opleiding dan mag je je 2e opleiding voortzetten tegen het wettelijk collegegeldtarief. Je moet dan wel onafgebroken ingeschreven blijven staan voor die 2e studie.

Bovenstaande geldt ook voor het (deels) gelijktijdig volgen van twee Master opleidingen binnen het Nederlandse Hoger Onderwijs.

Maar je zou er even in moeten duiken hoe dat precies zit..

Ik wil mijn P halen en dan naar de Uni, want ik wil uitvoerend psycholoog worden.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:03

Ik wil idd ook mijn P halen en meteen door naar uni. Het citaat van miek140 gaat idd over 2 opleidingen tegelijk dus dat geldt voor ons dus niet. :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:07

Ik denk dat je inderdaad bij het instellingsgeld gekeken hebt. Het normale college geld bedraagt iets van €1900. Ik betaal zelf helaas wel het instellingsgeld en daar wordt je niet vrolijk van |(

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:59

Ik weet niet aan welke universiteit je wil studeren maar check even of ze HBO propedeuse studenten toelaten, of ze numerus fixus hebben (loting) of decentrale loting.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:22

Maar als je je P hebt gehaald, heb je geen opleiding afgerond toch? En geen diploma gehaald? Volgens mij betaal je dan wettelijk collegegeld, geen instellings collegegeld.

Ik heb 2 jaar in Belgie gestudeerd voordat ik in nederland ging studeren, ook niet afgemaakt. En ik betaal ook gewoon wettelijk collegegeld.
:)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:10

Nog een kleine tip, misschien ben je hier al van op de hoogte:
Ik geloof dat je voor psychologie aan de UT wiskunde A op VWO niveau moet hebben. Een paar jaar geleden werden door de uni worden gedurende het jaar toetsen aangeboden, als je die haalt mag je komen studeren. Ook kan je geloof ik een cursus volgen. Die toets halen is niet echt een big deal, maar kost wel even wat tijd.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:15

Als je je P haalt en dan doorgaat naar de uni betaal je een wettelijk tarief. Als je bijv. eerst je HBO af zou ronden en daarna een nieuwe uni bachelor gaat doen, betaal je het instellingstarief. Bij een master op de uni na je HBO betaal je ook wettelijk tarief. Zijn vgm nog wel uitzonderingen (als je iets in de gezondheid gaat studeren betaal je nog wel wettelijk tarief, geloof ik, zou je even moeten nakijken maar zie al dat het voor jou n.v.t. is)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:04

Als ik het goed begrijp heb je alleen je P, in dat geval betaal je gewoon collegegeld voor zover ik weet :)

Mocht je dit jaar je bachelor halen: wacht daar even mee tot je aan de nieuwe studie bent begonnen. Je loopt dat een maand uit op je vorige studie, maar op die manier voorkom je dat je instellingsgeld moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:52

Ik ga dit jaar pas voor mijn P :) dus volgend jaar uni. Moet alleen nog even uitzoeken hoe dat dan zit met stufie, ik begrijp dat als je doorstroomt naar een andere studie je nog wel stufie kunt ontvangen ofzo.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:29

Jahoor, maar wel een max van 4 jaar (of 5 jaar als je een 2 jarige master doet)
Alhoewel je wel even uit moet zoeken of je niet onder het sociale leenstelsel gaat vallen als je volgend jaar een nieuwe studie begint. Dat gaat vanaf volgend jaar in toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:31

miek140 schreef:
Jahoor, maar wel een max van 4 jaar (of 5 jaar als je een 2 jarige master doet)
Alhoewel je wel even uit moet zoeken of je niet onder het sociale leenstelsel gaat vallen als je volgend jaar een nieuwe studie begint. Dat gaat vanaf volgend jaar in toch?

Ja vanaf volgend jaar idd, maar ik dacht te hebben gehoord dat als je doorstroomt binnen je eigen studiegebied (dus van hbo psychologie naar ow psychologie) je je stufie behoudt.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:34

Ben daar idd ook over aan het inlezen. Het is toch zo dat als je dan uni af hebt gemaakt, de stufi (van hbo nog) een gift blijft toch? Want in principe heb je dan geen hbo diploma maar wel een wo..
Zou wel super zijn als stufi blijft voor zelfde vakgebied idd. Die 100 euro per maand maakt toch echt veel uit :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:35

Dominique_96 schreef:
Ben daar idd ook over aan het inlezen. Het is toch zo dat als je dan uni af hebt gemaakt, de stufi (van hbo nog) een gift blijft toch? Want in principe heb je dan geen hbo diploma maar wel een wo..
Zou wel super zijn als stufi blijft voor zelfde vakgebied idd. Die 100 euro per maand maakt toch echt veel uit :=

Voor mij nog wel even wat meer :') Moet zelf mijn studie betalen etc ;)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:36

Het blijft afwachten, lees net dat het door de ministerraad is maar dat de wet dus nog niet officieel is. Evt zou je dat bij het DUO kunnen verifieren.

Ik denk dat uit alle berichtjes wel blijkt: Collegegeld van een kleine 2000 euro, stufie dus ws behouden, ik zeg: doen :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:37

Ja, ik betaal ook zelf mijn eigen studie. :) Woon dan wel niet op mezelf, maar school doe ik helemaal zelf. :P