Waarom wordt thee donkerder in de theepot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Waarom wordt thee donkerder in de theepot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 15:23

:o? :o? :o? :o? :o?

En ja, ik haal het theezakje er uit...

Het is me nu al meerdere keren opgevallen... Zet graag een potje thee voor mezelf. Ik hou niet van donkere thee, dus even het zakje dippen en dan weggooien... Lekker lichte thee.
Ik heb overigens iets van caramelthee van Lipton. Erg lekker hoor, en een lichte thee.

Maar ik pak een eerste kop, waarbij ik denk: Hmmmm, misschien wel een klein beetje te licht?
Drink het kopje op, en een goed kwartier later pak ik nog een kop...
Waarop ik denk: "Huh? Zo donker had ik het niet gemaakt!!!"

Wie o wie kan dit verklaren???? :D

Silly_Woman

Re: Waarom wordt thee donkerder in de theepot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:25

Omdat het water verdampt en de thee niet. Dat is mijn verklaring er voor iig :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:30

Ligt er dan ook een soort van poederlaagje op de bodem van de pot als die een tijdje staat? Doordat thee een natuurproduct is en de blaadjes makkelijk breken kan het zijn dat tijdens dippen van het zakje de kleinste deeltjes van de theeblaadjes (dusdanig klein afgebroken dat ze door het zakje heen kunnen) los in je theepot komen te zitten. Dus er zit nog wat thee in je pot en dus trekt je thee nog wat door en wordt deze donkerder. Echter is de hoeveelheid zo klein dat de thee niet ook veel sterker wordt.

Tenminste, dit is de enige manier die ik kan bedenken om dit effect te verklaren.

@Silly_Woman, maar dan zou je ook een duidelijk verschil in hoeveelheid thee moeten kunnen zien..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 15:35

Silly_Woman schreef:
Omdat het water verdampt en de thee niet. Dat is mijn verklaring er voor iig :)

Er zit één gaatje in het dekseltje van de pot.... En het tuitje heeft een doorsnee van +/- 1 cm, ik zie niets dampen en het is hier 19 graden in de woonkamer... Dus echt veel kan er volgens mij nooit verdampen....

Rintah schreef:
Ligt er dan ook een soort van poederlaagje op de bodem van de pot als die een tijdje staat? Doordat thee een natuurproduct is en de blaadjes makkelijk breken kan het zijn dat tijdens dippen van het zakje de kleinste deeltjes van de theeblaadjes (dusdanig klein afgebroken dat ze door het zakje heen kunnen) los in je theepot komen te zitten. Dus er zit nog wat thee in je pot en dus trekt je thee nog wat door en wordt deze donkerder. Echter is de hoeveelheid zo klein dat de thee niet ook veel sterker wordt.

Tenminste, dit is de enige manier die ik kan bedenken om dit effect te verklaren.

@Silly_Woman, maar dan zou je ook een duidelijk verschil in hoeveelheid thee moeten kunnen zien..

Een heeeel erg klein beetje, geen echte blaadjes zoals wanneer je thee trekt met een eitje oid. Bovendien is het poeder heel erg licht van kleur, lichter dan de thee...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:42

Zwarte thee bevat tannines. Dat is ook het bruinige laagje dat je aan de binnenkant van je theekop ziet. Deze zijn niet 100% oplosbaar, en verliezen ook oplosbaarheid als de thee een beetje afkoelt. Ze klonteren dan wat samen, waardoor je het bekende vliesje of de vlokjes krijgt in oude thee.
De tannines lossen wel goed op in bijv. citroenzuur. Een beetje citroenzuur (je weet wel, uit zo'n plastic knijpcitroen) of citroenlimonade door je thee zorgt ervoor dat de thee langer licht blijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 15:46

Roodvos schreef:
Zwarte thee bevat tannines. Dat is ook het bruinige laagje dat je aan de binnenkant van je theekop ziet. Deze zijn niet 100% oplosbaar, en verliezen ook oplosbaarheid als de thee een beetje afkoelt. Ze klonteren dan wat samen, waardoor je het bekende vliesje of de vlokjes krijgt in oude thee.
De tannines lossen wel goed op in bijv. citroenzuur. Een beetje citroenzuur (je weet wel, uit zo'n plastic knijpcitroen) of citroenlimonade door je thee zorgt ervoor dat de thee langer licht blijft.

Ik heb geen last van vliesjes/vlokjes in de thee (weet ook niet in hoeverre deze thee zwart is). Ik dacht overigens dat de vlokjes door kalk in het water kwamen? Gaat ook altijd in de waterkoker zitten namelijk, dan is het weer tijd voor schoonmaakazijn :D

Maar ik heb het ook wel eens met groene thee... Daar zou je dat dus niet mee moeten hebben.

Overigens ook wel gehad dat groene thee voor aanslag in mijn kopje zorgde. Echt groene thee zonder tannines!! Heb ik nog gecontroleerd namelijk. Wat grappig was, was dat de mok de dag ervoor was afgewassen met de hand.... En het niet gebeurde wanneer ik mijn mok in de vaatwasser zette... :o?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:26

Ik neem aan dat je waterkoker een filter heeft? Dan blijft de meeste kalk wel achter.
Groene thee bevat looizuur, ook een tannine, maar met een betere oplosbaarheid.

Heb je een theeglas of gebruik je een mok?
Vaatwasmiddeltabletten zijn wat "agressiever" dan handwasmiddel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:42

Ja, zit een filter in gelukkig. Maar wordt ook zeer regelmatig ontkalkt :D

Maar zorgt die tannine/looizuur er dan voor dat je thee in de pot nog donkerder wordt?

Ik gebruik altijd mokken. :j

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:27

Misschien is het bij het eerste kopje nog niet goed gemengd?
dus door het terugzetten van de theepot wordt alles door elkaar gemengd zeg maar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:14

Zou je toch eerder zeggen dat het bezinkt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:18

Het zinkt. That's it.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:20

Air schreef:
Het zinkt. That's it.

Maar dan zou het toch niet zo moeten zijn dat de drie koppen die ik na de eerste drink stuk voor stuk donkerder zijn/worden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:28

Want? Hoe dichter het op elkaar komt hoe donkerder het wordt, dat is toch logisch? :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:46

Dat is mij ook opgevallen, ik maak 's ochtends altijd een thermoskan thee precies de juiste kleur en zakje eruit. Als ik dan een uur later weer inschenk is het toch altijd veel donkerder en smaakt ook sterker.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:06

Roodvos schreef:
Zwarte thee bevat tannines. Dat is ook het bruinige laagje dat je aan de binnenkant van je theekop ziet. Deze zijn niet 100% oplosbaar, en verliezen ook oplosbaarheid als de thee een beetje afkoelt.

Ik vroeg me al af hoe je zo wijs komt, maar even in je profiel gespiekt en je bent scheikundige, dat verklaart! Leuk :)

Weer wat geleerd. Heb me dit ook al een paar keer afgevraagd (maar minder last van wat drink meestal groene thee :+).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:11

voor het tannines stukje hoef je geen scheikundige te zijn Bart. :D

Ben ook wel benieuwd naar een bevredigende uitleg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:05

Thee zonder thee nemen ben je van die donkere kleur af. :D
Ik zet voor mezelf ook altijd 's ochtends een grote kan thee en sinds ik zonder suiker drinken is het na 2 a 3 bakken echt niet lekker meer.
Overgestapt op vruchten/kruiden thee en ik kan rustig de hele dag van dezelfde pot drinken zonder suiker toe te voegen.
Het wordt ook wel iets donkerder, maar iig zonder de nare bittere bijsmaak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:26

DubbelDun schreef:
Thee zonder thee nemen ben je van die donkere kleur af. :D
Ik zet voor mezelf ook altijd 's ochtends een grote kan thee en sinds ik zonder suiker drinken is het na 2 a 3 bakken echt niet lekker meer.
Overgestapt op vruchten/kruiden thee en ik kan rustig de hele dag van dezelfde pot drinken zonder suiker toe te voegen.
Het wordt ook wel iets donkerder, maar iig zonder de nare bittere bijsmaak.

Ooh ik drink sowieso thee zonder suiker. Sinds ik zonder drink, kan ik tenminste meer dan één kop drinken :P Bij mij juist andersom dus :P
Maar heb verschillende soorten thee geprobeerd, gebeurt dus ook met kruiden thee...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:36

AH YES, dit is iets wat ik altijd al heb willen weten maar vergeet als de thee weer uit het oog is :') Zelfs mijn 'witte' thee komt bruin uit de thermosfles. Ben benieuwd hoe het nu precies zit met die tannines. Zijn ze doorzichtig als ze oplossen waardoor de thee in eerste instantie lichter is? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:50

Ik ben een theeverslaafde met een theevoorraad in huis zo groot als die van de gemiddelde theewinkel :+
Ik heb het laatst eens opgezocht, meerdere bronnen er over gelezen. Schijnt door de mineralen in het water te komen, waardoor de thee verder trekt, heeft iets met een binding te maken. Probeer eens thee te zetten met spa blauw (of ander bronwater) dat is schoner en schijn je dat niet te hebben. Zelf nog steeds niet geprobeerd overigens, heb nog niet de moeite genomen om spa blauw te kopen.
Zie hier een beetje uitleg: http://alledagenthee.nl/bronwater-vs-kraanwater/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:57

Nou dat moet niet al te moeilijk zijn te proberen :) Een flesje bronwater is makkelijk aan te komen.
Overigens heb je natuurlijk bronwater en bronwater...en juist dat verschil in mineralen kunnen ook weer bij dezelfde thee een heel andere beleving geven.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:09

DubbelDun schreef:
Nou dat moet niet al te moeilijk zijn te proberen :) Een flesje bronwater is makkelijk aan te komen.
Overigens heb je natuurlijk bronwater en bronwater...en juist dat verschil in mineralen kunnen ook weer bij dezelfde thee een heel andere beleving geven.

Hihi klopt, maar aangezien ik thuis ook liters spa rood drink vergeet ik bij de boodschappen steeds de spa blauw mee te nemen :+ Overigens moet je er dan wel voor zorgen dat je theepot helemaal schoon is van binnen bedenk ik me net, anders zal het vast niet werken.
Ik zal er deze week met boodschappen eens even aan denken...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:16

Hier los ik het probleem op door heet water op voorraad te hebben en er per keer een zakje in te kiepen. Ik heb een gruwelijke hekel aan donkere thee. :x zo smerig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:48

Ga ik vanavond even proberen Susanne!!! Het is echt weer voor een flinke pot thee :D

Karuna: Ik vind het niet zo vreselijk erg, maar het is wel beduidend minder lekker inderdaad!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:59

Ik vind het echtsmerig, zo n stroeve laag in mijn mond, jakkes. :x