HELP! Garant staan voor je tante uit het buitenland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

HELP! Garant staan voor je tante uit het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 11:06

Hallo allemaal,

Ik heb een zeer dringende vraag.
Mijn tante uit Indonesië komt aankomende woensdag voor een maand op vakantie. Nu kreeg mijn moeder vandaag een bericht dat er problemen zijn met het visum. Me moeder moet kunnen aantonen dat ze meer dan € 1200,- euro verdient om haar zus hier tijdens haar verblijf te kunnen onderhouden.
Hier had ik nog nooit van gehoord en ben gaan googlen. Toen kwam ik deze site tegen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/in ... nland.html

Hierin staat dat wanneer je geliefde op vakantie komt je voor € 34,- per dag garant moet kunnen staan. Mijn moeder leeft van een uitkering en haar inkomsten zijn niet hoger dan € 1200,-
Kan mij niet voorstellen dat iemand niet op vakantie mag komen als degene die je bezoekt je niet kan onderhouden. Stel mijn tante kwam niet op bezoek maar deed gewoon een vakantietripje naar Nederland wie onderhoudt haar dan?
Ik ontvang een stagevergoeding en stufi maar dat is ook geen € 1200,- en mijn ouders zijn gescheiden dus mijn pa kan ook niet garant staan.
Is er nog een mogelijkheid? En het belangrijkst.. op korte termijn?

upendo

Re: HELP! Garant staan voor je tante uit het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:09

Ik denk dat je even de aangewezen instanties hiervoor moet bellen. :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:10

Beetje raar... Als ik naar mijn familie ga in Amerika dan zorg ik er voor dat ik mezelf kan onderhouden. Mijn verantwoordelijkheid toch..

Tenzij ze hier met andere doeleinde komt dan vakantie

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:10

xNathaliee schreef:
Stel mijn tante kwam niet op bezoek maar deed gewoon een vakantietripje naar Nederland wie onderhoudt haar dan?

Tja, lastig. Maar in bovenstaand geval zal je tante gewoon het land niet in mogen zonder visum. Dus als je tante 'gewoon' op vakantie zou komen, zou ze weer teruggestuurd worden lijkt mij. Daarom zou jouw moeder garant moeten staan. Ik durf daar verder geen antwoord op te geven helaas.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:14

Voorzover ik weet is er geen probleem als je tante aan kan tonen dat ze genoeg geld bij zich heeft om in haar eigen onderhoud te voorzien die maand.
Komt ze zonder geld dan moet je moeder inderdaad aantonen dat zij haar kan onderhouden.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 11:15

CharmingS schreef:
Beetje raar... Als ik naar mijn familie ga in Amerika dan zorg ik er voor dat ik mezelf kan onderhouden. Mijn verantwoordelijkheid toch..

Klopt, ik ga ook vaak genoeg naar Indonesië nou die mensen daar kunnen mij echt niet onderhouden hoor, dat doe ik zelf wel :j

Mijn tante ontvangt een pensioen uit Nederland. Dit is maar erg klein omdat ze niet haar hele leven hier heeft gewerkt, misschien is dat het probleem wel omdat het voor hier te weinig is (in Indonesië zou je daar wel op kunnen leven).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:16

CharmingS schreef:

Er staat nergens dat ze zichzelf niet kan onderhouden. Wel dat er door problemen met het visum iemand garant moet kunnen staan. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om aan te nemen dat ze hierheen komt om illegaal te verblijven, ook al staat dat helemaal nergens aangegeven :)*

Ik heb helaas geen advies voor je TS, lastige situatie, hoop dat het toch nog lukt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:16

proudmama schreef:
Voorzover ik weet is er geen probleem als je tante aan kan tonen dat ze genoeg geld bij zich heeft om in haar eigen onderhoud te voorzien die maand.
Komt ze zonder geld dan moet je moeder inderdaad aantonen dat zij haar kan onderhouden.

Klopt, en dat is met name om te voorkomen dat er onder slechts een bezoekers/toeristenvisum illegaal gewerkt gaat worden.

Want dat gebeurd er nl. ook heel veel (zie programma's als o.a. 'Border Security', veel Mexicanen willen naar Amerika onder het mom van 'bezoek onder toeristenvisum' maar verdwijnen dan in de illegaliteit, gaan werken en sturen het geld dan naar hun familie.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:23

En het is niet mogelijk om de problemen met het visum op te lossen?

Ik neem aan dat bij het bericht dat je moeder heeft ontvangen ook contactgegevens staan, ik zou daar even naar toe bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 11:24

Dat van dat illegaal werken kan ik nog begrijpen maar stel mijn moeder had gewoon een normaal inkomen dan kan zij hier alsnog illegaal komen werken toch :+

Mijn moeder heeft dit bericht van mijn tante uit Indonesië gehoord dus niet van een instantie uit Nederland helaas..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:27

Ja maar soms nemen mensen te weinig of niets mee, terwijl ze wel op vakantie gaan bijvoorbeeld. Dan vraag je je af hoe men dat dan gaat doen natuurlijk.

En nee je kan niets met zekerheid uitsluiten, maar juist daarom zijn die regels zo streng. De kans dat zo'n persoon illegaal gaat werken is groter wanneer hij/zij zelf geen of te weinig geld bij zich heeft, en het gezin waar hij/zij gaat verblijven ook weinig te makken heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:31

Contact opnemen met de ambassade die de visa verleend.
Verder kun je niet veel doen.

Een kennis van mij had dit probleem met haar huwelijk (oostenrijk). De familie werd geweigerd door de ambassade. Uiteindelijk heeft haar man een officiele klacht naar de overheid gestuurd dat hij teleurgesteld was in zijn land etc, uiteraard in zeer goed geformuleerde zinnen die een hoog opleidingsniveau laten zien en ondertekend met een mooie titel (die hij dan toevallig heeft). Toen mochten ze op het laatste moment toch nog komen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 11:32

Wel vervelend dat het een kleine week voor ze komt pas wordt aangegeven dat er problemen zijn met de aanvraag. Die aanvraag is al een aantal weken geleden aangevraagd. Ze zullen het wel druk hebben.. Heb me moeder gezegd dat ze anders even de ambassade hier moet bellen want die in Indonesië is natuurlijk al gesloten (vanwege tijdsverschil).

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:05

België heeft hetzelfde systeem.

Mijn broer moest ook garant staan voor zijn Chileense vriendin, als zij naar hier op bezoek/vakantie kwam.
Hiervoor moest hij loondocumenten van de laatste 3 maanden voorleggen als bewijs dat hij financiële draagkracht had om in haar levensonderhoud te voorzien.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:10

Mijn moeder moet uit 1 inkomen kunnen aantonen dat ze meer dan € 1200,- verdiend, dus alle toeslagen enz. worden niet meegerekend :+ En dat inkomen moet minimaal nog een jaar geldig zijn (terwijl ze hier maar een maandje komt). Stel ze had een tijdelijk contract wat nog een half jaar liep en ze zou daarna een vast contract moeten krijgen dan had ze zeker ook pech gehad :')

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:15

Mijn visum (woon dan wel) voor zweden geld het zelfde, mijn verloofde moet garant staan :j Daar gaat het nog een stapje verder, hij moet mij 3000 kronor in de maand betalen :P (als zakgeld) en hij moet alle boodschappen etc betalen

Als mijn verloofde hier heen zou komen (wonen/werken) moet ik ook voor hem garant staan :j

dat met die week ken ik, snel is anders :) heeft ze ondertussen al de ambassade gebeld?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:18

Die sluit om 16:00 en het is daar nu 18:17 :+ En ze gaan maandag pas weer open, slim!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:25

ow das minder :(

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:27

zowel mijn broer als ik hebben garant gestaan voor mijn schoonbroer maar wij hoefden niks te betalen.
gewoon aantonen dat wij de verantwoordelijkheid nemen voor hem

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:28

Het gaat er ook niet om dat wij dingen moeten betalen maar dat er op korte termijn nog iemand garant moet staan. Mij ma en ik kunnen dat niet gezien wij allebei een inkomen onder die 1200 euro hebben.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:29

De bevoegde instantie hiervoor is de IND. (http://www.ind.nl) Op hun site kun je precies lezen aan welke eisen moet worden voldaan voordat een visum kan worden afgegeven. Eén van de voorwaarden is inderdaad dat je tante moet kunnen aantonen dat zij voor elke dag dat zij in Nederland wil verblijven € 34,00 beschikbaar heeft. Bijvoorbeeld door het overleggen van bankafschriften. Maar ze moet bijvoorbeeld ook een reisverzekering hebben. Daarnaast kan iemand in Nederland garant staan voor haar.

Ik heb zelf toevallig net het een en ander daarover opgezocht.

Dat de reis al is geboekt voordat een positief antwoord op de visumaanvraag is gekomen, tja....
Hoop dat het nog gaat lukken ts!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:32

Ja misschien ook een fout van onze kant dat we niet naar de visum eisen hebben gekeken althans mijn moeder dan want die heeft alles geregeld. Maar ik heb zelf ook geen moment gedacht van laat ik even kijken of er bepaalde dingen zijn die kunnen 'tegenwerken' omdat ik er ten eerste nog nooit van heb gehoord en als ik zelf op vakantie ga ik gewoon moet betalen en klaar.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:42

http://www.nikhef.nl/pub/conferences/rd51/visuminfo.pdf

Verbaas je over de gastvrijheid van Nederland... op pagina vijf staan alle documenten die je over moet leggen.

Wanneer je tante niet kan bewijzen over de vereiste 34 euro per dag te kunnen beschikken, moet er een sponsor zijn met een bestendig bewezen inkomen op gezinsbijstandsniveau - de sponsor staat dus niet garant voor die 34 euro per dag! De sponsor hoeft niet vooruit te betalen, maar moet bewijzen dat hij dat zou kunnen. Heeft je moeder vrienden die garant zouden willen staan? Heb je die zelf? Andere familieleden?

Of je moet een sponsor vinden, of je tante moet op heel korte termijn een bedrag van een maandx34 euro kunnen beschikken via familie of vrienden aan haar kant.

Voor een gewoon vakantietripje had je tante geen visum gekregen... zo gastvrij is Nederland. We willen alleen maar welvarende mensen hier.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:46

Oh er zijn wel genoeg mensen in onze omgeving die het kunnen ben alleen bang dat het op korte termijn niet gaat lukken gezien de aanvraag weken geleden is gedaan en we nu dit bericht kregen. Dinsdagavond stapt zij op het vliegtuig (zo'n reis is ook niet goedkoop) en maandag kunnen we pas weer contact opnemen..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:36

Het is nog veel duurder als ze hiernaartoe komt en niet wordt toegelaten...