Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:19

Kan iemand mij raad geven over de volgende situatie? Dit is een rotonde bij ons in de buurt:

Afbeelding

Als ik op het fietspad fiets op de 'gewone' weg en ik wil als het ware de rotonde opfietsen, moet ik dan ook wachten op auto's die op de rotonde rijden? Deze vraag naar aanleiding van een discussie, waarin mijn discussiepartner vond dat ik de auto's ook voorrang moest geven (dus wachten met de rotonde oprijden tot de auto's weg zijn). Ik vind dat onzin: ik zit op het fietspad dus ik heb helemaal niets met die auto's te maken.
Graag hoor ik jullie mening hierover :D !

nynke55

Re: Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:22

Ja, volgens mij wel, verkeer op de rotonde heeft voorrang, tenzij anders aangegeven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:23

Ja, jij moet wachten op de auto's die OP de rotonde rijden. Je hebt immers haaientanden op het fietspad en dat betekent dat je alle kruisende weggebruikers voor moet laten gaan.

Als je naast een auto staat te wachten en jullie rijden beide tegelijk de rotonde op, als er dus niemand op de rotonde rijdt, en de auto wil bijvoorbeeld afslaan dan moet hij jou eerst door laten fietsen want hiervoor geldt de regel:' rechtdoor op dezelfde weg gaat voor'

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:25

er staan toch ook haaietanden voor het fietspad?? Duidelijk dus, rotonde heeft voorrang of het nou een fietser of auto is en of jij nou een fietser of auto bent. Situatie is gelijk

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:25

In principe wel. Hier in de stad op de rotonde voor mijn huis werkt dat niet zo, daar zijn alle fietsers God in Frankrijk. :Y)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:26

Oké, dus pas op het moment dat de auto mij gepasseerd is mag ik de rotonde oprijden? Het komt me alsnog vreemd voor, omdat ik het gevoel heb niks met de auto's van doen te hebben. Ik rijd immers op het fietspad.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:27

het is dezelfde weg...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:27

Als er een auto aan komt en jij kan veilig het fietspad op, dan kan je dat toch gewoon doen? Maar als je naar de verkeersregels kijkt, dan moet je inderdaad al het verkeer (fietsers, auto's of een verdwaalde wandelaar op het fietspad) voorrang verlenen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:28

Jij moet inderdaad gewoon stoppen op het fietspad voor de auto's en fietsers die zich al op de rotonde bevinden.

Uit ervaring weet ik dat veel fietsers dit inderdaad niet weten of anders doen alsof ze het niet weten en dus gewoon de rotonde op fietsen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:29

Nou ik denk dat dat echt niet weten is, en geen doen alsof, want ik had er totaal geen weet van :=
Hoe zit het dan met tweebaansrotondes? Die mag je dus ook niet oprijden op de buitenste baan als de binnenste baan bezet is? En houdt voorrang verlenen niet in: 'Het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen'? Dat is toch in dit geval zo, als je het fietspad oprijdt?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:30

Je bedoelt toch dat de auto afslaat? Als je dan doorfietst kom je er onder. Of slaat de auto niet af? In dat geval kun je doorfietsen, want dan heb je niks met de auto te maken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:30

Op zo'n rotonde heeft wat op de rotonde zit voorrang.
Als ik wil afslaan (auto) moet ik de fietser voorlaten die de weg (rotonde) volgt.
Fietser die rotonde nadert moet fietser op de rotonde voor laten gaan. Hoeft echter niet te wachten op de auto.
Je kunt gewoon het fietspad op want dat stuk is niet 'bezet', de auto rijdt immers op de weg.

Uhm; laten we het zo zeggen, rotonde van deze soort levert altijd veel discussie op (en boze reacties van automobilisteren naar fietsers en andersom).
Laatst moest een auto vol in de remmen bij het afslaan omdat de bestuurder niet door had dat de fietsers die de rotonde volgde voorrang hadden.

Ik moest zelf ook eens vol op de rem toen een fietser tegen de richting in de rotonde op fietste terwijl ik af wilde slaan. Zag die actie echt niet aankomen :n

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:32

Ondanks dat de auto op zijn weghelft moet rijden. Mag jij oprijden zodra hij voorbij jou gereden is. Mocht de auto om wat voor reden dan ook jou raken op dat moment heb jij hem geen voorrang verleend

Edit.

En als je een tweebaans rotonde heb. Moet je ook gewoon wachten totdat de auto voorbij gereden heeft. Rotonde rijder heeft ten aller tijden voorrang. Als hij de rotonde 3/4 neemt komt hij snel naar de buitenste helft
Laatst bijgewerkt door smurfje op 15-10-14 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:32

De auto slaat niet af, nynke55, De auto vervolgt zijn weg op de rotonde en ik kom erop.
Pion, jij denkt dus precies zoals ik denk. :') Maar wat is nu de waarheid?

kleinvosje

Ja jij moet stoppen. Ik erger me groen en geel aan fietsers die zonder kijken zomaar een weg of rotonde op knallen en daarbij helemaal niet in de gaten hebben dat ze geen voorrang hebben en een ander in de weg rijden...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:32

smurfje schreef:
Ondanks dat de auto op zijn weghelft moet rijden. Mag jij oprijden zodra hij voorbij jou gereden is. Mocht de auto om wat voor reden dan ook jou raken op dat moment heb jij hem geen voorrang verleend

En als ie mij niet raakt en, zoals voorrang beschreven wordt, 'ongehinderd zijn weg kan vervolgen'? Heb ik dan wel voorrang verleed?

imd

Nou hier hebben we ook zo'n rotonde, niemand die de auto's voorrang geeft. Staat ook bekend als een gevaarlijke rotonde, daar niet van. Heb er uberhaupt nog nooit bij stilgestaan dat die auto's weleens voorrang zouden kunnen hebben.

Maar dan heb je het wel over een rotonde in een van de drukste studentenwijken, dat scheelt wellicht ook want dan hebben fietsers gewoon overal voorrang :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:34

Ja de waarheid :+
Zoals ik beschrijf gaat het hier in de stad altijd.
Heb ook geen last van een fietser die de rotonde opkomt op het fietspad terwijl ik op de rotonde (weg) rijd.
Immers, de fietser gebruikt het fietspad en ik de weg. :Y)

Lastig alleen dat ik daarna hoogstwaarschijnlijk wel af moet remmen omdat ik wil afslaan en de fietser (die door niet voor mij te wachten, op gelijke hoogte met de auto fietst) de rotonde blijft volgen.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-10-14 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:36

Oke, het fietspad is onderdeel van de rotonde, dat had ik niet begrepen. Maar dan nog heeft het verkeer op de rotonde voorrang, dus jij moet stoppen. Moet zeggen dat het soms hopeloos is, mensen die geen richting aangeven op de rotonde en soms toch stoppen om kindertjes op de fiets voor te laten. Heel aardig, maar ook heel verwarrend.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:37

Voorrang verlenen betekent de voorrangsgerechtigde bestuurder in staat te stellen ongehinderd zijn weg te vervolgen. Als ik de rotonde oprijd, dan heeft de voorrangsgerechtigde bestuurder daar toch geen last van? Dat heeft hij pas tegen de tijd dat hij af wil slaan, maar dan zitten we alweer in een geheel andere situatie.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:37

Gruis schreef:
En als ie mij niet raakt en, zoals voorrang beschreven wordt, 'ongehinderd zijn weg kan vervolgen'? Heb ik dan wel voorrang verleed?

Nope, je hebt pas voorrang verleend als je oprijd zodra de auto volledig voorbij gereden is.

Wel of niet hinderen is geen voorbeeld van voorrang geven of nemen.

Het heeft met passeren te maken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:38

Het heeft wel degelijk met niet hinderen te maken, dat is namelijk de beschrijving van voorrang verlenen..

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:38

nynke55 schreef:
Ja, volgens mij wel, verkeer op de rotonde heeft voorrang, tenzij anders aangegeven.

Dat is niet waar. Lees dit maar eens door: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tonde.html

TS, lastige situatie. Ik heb er zo geen antwoord op. Zit er een scheiding tussen het fietspad en de rijbaan? Dus is het echt een fietspad of is het een fietssuggestiestrook?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:39

Nee, er zit geen scheiding tussen. En dat is het aparte want ongeveer 500 m verderop ligt een rotonde waar wel een klein stoepje tussen zit, en dan is het opeens wel duidelijk wat iedereen moet doen. :=

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:43

Indien een auto op de rotonde rijdt en wil afslaan op het punt waar jij de rotonde op wil rijden moet je de auto voor laten gaan.
Deze slaat namelijk af van een weg die jij op wil rijden, en bij jou staan de haaientanden en bij de auto niet.

Indien het een tweebaans is en de auto rijdt op de binnenbaan, en wil niet afslaan mag jij er gewoon op rijden, fiets je nu hard en wil jij 3kwart rond en de auto wil halvewege afslaan ten opzicht van het punt waar jij vandaan komt moet die jou wel voorrang geven aangezien je op de zelfde weg rijdt.

Ik heb altijd geleerd, zie het als een aparte weg, maak deze recht en bekijk het dan.

En ik zou als fietser echt stoppen, ik heb eens iemand bijna onder een kleine vrachtwagen gehad terwijl ik al de rotonde af aan het rijden was omdat die dacht dat die wel even voor kon, en niet door had dat een vrachtwagen een dode hoek heeft.