Meerdere banen, hoe zit het met belastingen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Meerdere banen, hoe zit het met belastingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:40

Help!!
Ik heb al meerdere keren geprobeerd te googlen maar ik kom er echt niet uit.
Maak me nu toch een beetje zorgen dat ik straks nog moet gaan terug betalen aan de belasting omdat ik misschien te veel heffingskorting krijg?
Iemand hier op bokt die verstand heeft van inkomensheffingen etc?

Kleine situatie schets:
Baan 1. Oud weekendbijbaantje wat ik al jaren doe. Hierbij krijg ik loonheffingskorting. Jaarlijks verdien ik hier rond de 6000 euro. (Netto, door die loonheffingskorting wordt er maar ong 300/400 per jaar ingehouden aan belastingen, heb hier geen loonstroken liggen dus kan het bruto salaris even niet checken).
Baan 2. Oproep/inval baan in loondienst. Geen heffingskorting. Geschatte brutoinkomen ongeveer 6000?
Baan 3. Oproep/inval baan, ik denk dat dit als freelance gezien wordt aangezien ik werkbriefjes enz moet inleveren en het via een extern bedrijf gaat (tentoo). Geen idee of ik hier belasting over betaal (heb nog niets gedeclareerd) maar heb in ieder geval niet de loonheffingskorting aangevinkt dus neem aan van wel, Geschatte bruto inkomen: 800-1000 euro.

Totaal geschatte inkomen voor heel 2014: 13.000 euro? Laten we daar 15000 van maken.. (Je kan maar beter te hoog zitten toch?)
Maar ik snap er dus echt niets meer van wat ik nou moet betalen aan belastingen en ben echt bang dat ik straks nog moet gaan terug betalen..

Iemand die me hier mee kan helpen? Of tips waar ik naar toe kan bellen voor hulp?
(Belastingtelefoon? Eerder geen denderende ervaringen mee maar misschien is deze afdeling beter :p)

miesie

Re: Meerdere banen, hoe zit het met belastingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:07

Zoals ik het nu zie, krijg je straks een leuk zakcentje terug! Je doet het goed, omdat er maar bij 1 werkgever loonheffingskorting wordt toegepast en tentoo is een payroll bedrijf (dus idd een soort freelance).

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:10

Ik denk dat je het beste naar de belastingdienst zelf kan gaan en een afspraak maken, zo weet je zeker dat je het niet verkeerd doet. :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:15

Ik sluit me bij meisie aan. Voor zover ik kan zien doe je het helemaal goed.
Je hebt bij 1 werkgever de heffingskortingen toegepast en bij de andere twee niet. Je zal waarschijnlijk eerder geld terug krijgen dan dat je bij moet betalen.
Bij twijfel kan je even je werkgevers bellen en vragen of ze de heffingskorting wel of niet toepassen.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:24

Dorus schreef:
Ik sluit me bij meisie aan. Voor zover ik kan zien doe je het helemaal goed.
Je hebt bij 1 werkgever de heffingskortingen toegepast en bij de andere twee niet. Je zal waarschijnlijk eerder geld terug krijgen dan dat je bij moet betalen.
Bij twijfel kan je even je werkgevers bellen en vragen of ze de heffingskorting wel of niet toepassen.

klopt, alleen heb je wel een bovengrens wat je mag verdienen per jaar.

zie: Overzicht heffingskortingen 2014

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:54

Dank al voor de antwoorden!

Waar ik een beetje bang voor ben is m.n. het eerste baantje.
Volgens mij mag je tot net onder de 6000 belastingvrij verdienen (en met die heffingskorting betaal ik bijna geen belasting). Maar wat als ik over die 6000 heen ga? Ik hou wel die heffingskorting. Maar dan zou ik toch moeten bijbetalen?
Stel ik verdien bij baan 1. 7000 euro. Tot 6000 is die heffingskorting 'terecht'. Maar die laatste 1000 krijg ik nu ook heffingskorting over en betaal ik dis vrijwel geen belasting over. Moet ik daar dan straks 36% van gaan terug betalen?

Misschien inderdaad handig om maar een afspraak met een belasting adviseur te maken..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:57

Ik weet in elk geval dat je niet loonheffingskorting moet aanvinken bij twee werkgevers tegelijk.. Dat wordt niet gewaardeerd bij de belasting :P

Succes verder!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:16

Als je over de 6000 heen gaat krijg je 'minder' terug (ivm gaan betalen belasting) maar dat staat zeker niet gelijk aan belasting terugbetalen (gelukkig ;) ).

Er zijn sites waarop je kunt berekenen hoeveel je ongeveer terug krijgt (gegevens even invullen in jaar 2013, 2014 kan nog niet).
Dan zie je dat je boven de 6000 p/j minder terug ontvangt dan wanneer je er onder zit. Maar eigenlijk altijd blijft er een leuk zakcentje over. ;)

Geld terugbetalen komt voor wanneer je bijvoorbeeld teveel huursubsidie hebt ontvangen of 2x loonheffing hebt.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-10-14 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:23

Ik had vorig jaar een baan, ik dacht 12.000 belastbaar inkomen (kan 1.000) schelen. Hier kreeg ik loonheffing.
Daarbij heb ik 3 maanden gewerkt ongeveer 8 uur per week zonder loonheffing.
Bij opgave van de jaarlijkse opgave kreeg ik goed geld terug !
Bij de eerste baan had ik netto ongeveer 6 euro per uur... (netto dus) incl loonheffing.
2de baan netto 3,50 euro ongeveer. (zelfde werk, zelfde bruto uurloon)

Dat verschil zit in de loonheffing. Die krijg je na de jaaropgave alsnog betaald.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:44

Als je bij die ene baan waar heffingskorting wordt toegepast boven de drempel komt wordt daar als het goed is rekening mee gehouden met de inhoudigen. Zij weten immers ook hoe hoog die drempel is en dat jij over die drempel heen komt en je netto uitbetaling per uur zal dan lager worden.
Je moet je pas druk gaan maken als je bij twee werkgevers de heffingskorting toe laat passen en je boven de drempel komt.

Die heffingskorting geld voor iedereen. Ik heb daar ook recht op over mijn eerste ca. 6000 verdiende euro's ook al werk ik fulltime.

Overigens kan je ook halverwege het jaar aan je werkgever aangeven dat ze die heffingskorting niet meer moeten toepassen. Krijg je netto wel minder, maar dan ben je mss geruster dat je achteraf niet hoeft bij te betalen.

Jasmijn159 schreef:
Ik weet in elk geval dat je niet loonheffingskorting moet aanvinken bij twee werkgevers tegelijk.. Dat wordt niet gewaardeerd bij de belasting :P

Succes verder!

Dat zal de belastingdienst een worst wezen, alleen zal je er zelf niet blij van worden, want jij moet achteraf nog belasting bijbetalen.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:00

Ik heb ook 2 werkgevers

bij de ene werk ik ca 27 uur per week en daar is de loonheffingskorting toe gepast

bij baan 2 werk ik 3 uur per week.
daar word geen loonheffingskorting toegepast. Waardoor mijn netto loon een stuk lager uitvalt als bij baan 1. Maar ieder jaar krijg ik aardig wat terug van de belasting.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:05

Als je in een wat meer ingewikkelde situatie zit (en vaak zelfs bij een 'gewone' aangifte) kun je het beste een goede boekhouder inschakelen. Die hebben een programma dat uitrekent welke kortingen van toepassing zijn en hoeveel je uiteindelijk moet betalen. Zal rond de 75-100 euro kosten, maar dat is de investering imho meer dan waard.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:23

Ohja die teruggave enz berekenen had ik ook al gezien maar zag 2014 er inderdaad niet bij staan. Kan het morgen wel even proberen onder 2013.

Maar thnx. Stelt me in ieder geval een beetje gerust!
Mn salaris is nu zo wisselend en onzeker dat het nu al elke maand een gok is of ik wel rond kom. Ik word ook elke keer een beetje depressief als ik zie hoeveel belasting er bij baan 2 af gaat. Maarja.. Dat is nou een maal zo.
Maar toen bedacht ik me dat er een grens aan die heffingskorting zat en toen werd ik toch een tikje zenuwachtig haha