Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:03

Als eerste: Ik weet niet of het hier goed staat.. Ik zocht eigenlijk het discussie topic, maar kon het niet vinden??

Maar wat ik me afvraag: Ik hoorde van het weekend een verhaal van iemand waarbij de wasmachine kapot was en ze konden het eigenlijk niet laten maken.. Want het grapje koste teveel geld.. Na lang wikken en wegen hebben ze iemand gevonden die het voor de helft wou maken. 'Gelukkig! Want nu hebben we nog 180 euro op de spaarrekening :D ' Ze hebben 4 kinderen.. En recentelijk een baby'tje gekregen..

Dan gaat toch echt door mijn hoofd: Waarom in vredesnaam begin je aan (nog een) kind(eren) als jullie financieel zo laag en slecht zitten?! Nadat ik dit op een subtiele manier heb gevraagd was het antwoord: Omdat we zo graag nog een baby'tje wilden..

Nah hierbij breekt echt m'n klomp.. -O-

Ik wil wel heeeeeel graag weer een paard, maarja, ik kan het niet betalen.. Dan koop ik er toch ook geen? Ondanks dat ik het zo graag wil? Als jij het niet kan betalen (bij een paard DA kosten etc. En bij een kind nieuwe kleren, luiers etc.) begin er dan gewoon niet aan? Toch??

Nu wil ik zelf (90%) geen kinderen, dus voor mij zal het vast anders liggen, maar ik snap dit echt niet.
Ik zie dit echt als egoïstisch. Dus omdat jij zó graag nog een kind wil (naast je andere 3) zet je er maar 1 op de wereld en dan moet het hele gezin maar super krap gaan leven? En geen nieuwe kleren/schoenen kunnen kopen als dit nodig mocht zijn..

Hoe denken andere bokkers hierover?

Ben ik nu zo'n harteloze niet moederlijk-instinct figuur? Of ben ik gewoon realistisch?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:04

Helemaal met je eens, maar dat had je vast al wel door :D

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:05

Ik snap dat ook niet. Wil zelf wel kinderen in de toekomst, maar verder denk ik er precies zo over als jij.

MarlindeRooz

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:06

Ik wil niet denigrerend doen, maar de mensen die ongeschoold / slecht verdiend werk doen hebben vaak niet het inzicht van goh... dit is niet verstandig. :n

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:06

En dan heb je natuurlijk nog de 'oeps!'-nestjes...

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:07

Ik zal idd niet aan kinderen beginnen als ik al moeite heb met mezelf te onderhouden.. Wil toch het beste voor mn kind..

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:07

Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens van: waarom hebben zulke mensen het recht op een kind niet? Het zijn natuurlijk ook gewoon mensen...

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:08

Ik denk er ook zo over, hoor, maar tegelijkertijd weet ik dat juist de kinderen die niet zo belachelijk veel krijgen van hun ouders, het meest nederig en dankbaar zijn. Zij halen juist voldoening uit niet-materialistische dingen. Dat een wasmachine stuk is, is natuurlijk heel vervelend, maar ik kan me ook voorstellen dat er van die wasstations zijn. Ik denk dat wij in onze samenleving teveel denken in materieel dan in andere dingen.
Veel kinderen zijn ontzettend verwend en ik sta soms echt met m'n oren te klapperen als ik hoor wat kinderen aan cadeaus krijgen.
Dus...ja ik ben het met je eens dat het niet handig is om nog meer kinderen te nemen als je zo krap bij kas zit, maar besef me tegelijkertijd ook dat het een kind veel meer geeft. Met al die tweedehandskleding waar nog prijskaartjes aan hangen omdat het nooit gedragen is, hoef je niet eens te zien dat een gezin het niet breed heeft.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:08

Helemaal met je eens. Liever 1 kind die je de hele wereld kunt geven (want natuurlijk niet altijd goed is haha) dan met z'n vieren de zijkanten van de pot uitlikken omdat er amper wat op tafel kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:09

Ik begrijp je helemaal..

Zo is een (oud) klasgenoot van mij zwanger, meisje is denk ik een jaar of 20 (?) en ze had werkelijk nooit ergens geld voor.

Voor de kleinste dingen als een klein cadeautje voor onze leraar als afscheid dat kon absoluut niet. Een dagje weg dat zat er voor haar nooit in vertelde ze.
En nu kregen we bij de diploma uitreiking te horen dat ze zwanger was.. Zelf had ze ook nooit merk kleding of what ever aan dat hoeft uiteraard ook niet!! Maar als je zelf al moeilijk rond kunt komen hoe ga je dat dan voor een kind doen??

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:09

xLeoniee schreef:
Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens van: waarom hebben zulke mensen het recht op een kind niet? Het zijn natuurlijk ook gewoon mensen...

Moet je je kind wel een menswaardig leven kunnen bieden...

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:10

Ik snap het ook niet.. Je gunt je kind het allerbeste, wat zonder geld simpelweg niet mogelijk is. Geld maakt zeker niet gelukkig, maar het kan je wel helpen met een goede start maken wat betreft opleiding etc.

verootjoo

Een vijfde kind vind ik wel wat bijzonder....

Maar moet wel zeggen; wij hebben een (nog) onvervulde kinderwens en weet nu pas voor het eerst hoe heftig en intens een kinderwens is. Het is zo anders dan de aanschaf van een paard of een hond! Ik vergeleek het vroeger ook zo, maar een kinderwens is gewoon echt anders, niet in woorden uit te drukken hoe diep dat zit.

Zelf hebben wij overigens genoeg geld voor een kind, maar weet niet of dat mijn gevoelens anders zou maken.

Manon_vdv

Ik vind dat je realistisch bent, en ik ben het met je eens.
Als je nog zo'n leuk baby'tje wilt kan je ook best wachten tot je het financieel wat breder hebt, het is denk ik ook fijner als dat baby'tje opgroeit dat ze gewoon genoeg spullen/speelgoed kan hebben dat ze nodig hebt, en dat de financiële situatie dat ook toelaat.
Uiteindelijk wil die baby (die dan groeit tot een tiener) ook leuke dingen kopen die duurder zijn, en dat willen haar andere zussen/broers dan ook. Ik denk niet dat het dan heel handig is om maar €180,- op je spaarrekening te hebben. Waarschijnlijk kunnen die mensen daar vrij weinig aan doen, en daar ga ik ook niet over oordelen omdat ik ze niet ken. Maar dan is mijn mening dat je beter niet nog een baby kan nemen, maar het best even kunt wachten tot het financieel beter gaat...

Foundtheone

Dieselpaard schreef:
Ik denk er ook zo over, hoor, maar tegelijkertijd weet ik dat juist de kinderen die niet zo belachelijk veel krijgen van hun ouders, het meest nederig en dankbaar zijn. Zij halen juist voldoening uit niet-materialistische dingen. Dat een wasmachine stuk is, is natuurlijk heel vervelend, maar ik kan me ook voorstellen dat er van die wasstations zijn. Ik denk dat wij in onze samenleving teveel denken in materieel dan in andere dingen.
Veel kinderen zijn ontzettend verwend en ik sta soms echt met m'n oren te klapperen als ik hoor wat kinderen aan cadeaus krijgen.
Dus...ja ik ben het met je eens dat het niet handig is om nog meer kinderen te nemen als je zo krap bij kas zit, maar besef me tegelijkertijd ook dat het een kind veel meer geeft. Met al die tweedehandskleding waar nog prijskaartjes aan hangen omdat het nooit gedragen is, hoef je niet eens te zien dat een gezin het niet breed heeft.

Meestal ligt dit aan de ouders, tegenwoordig willen de ouders de ' beste vrienden' van hun kinderen zijn lijkt het wel! Wij hadden het nooit krap thuis, maar echt niet dat ik alles kreeg.. Ik waardeer kleine dingen en spaar altijd het geld op wat ik over hou.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:11

xLeoniee schreef:

Iedereen heeft recht op kinderen als diegene dat wilt. Maar als je al moeite hebt met jezelf te onderhouden lijkt het mij gewoon niet verstandig om nog een baby te nemen. Kinderen kosten nou eenmaal geld.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:12

Ik deel volledig dezelfde mening hoor maar denk er wel eens over na. Dat is precies hetzelfde als vrouwen in 3e wereld landen die kinderen krijgen.. Toch?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:13

Als je een sterke kinderwens hebt begrijp ik wel dat je er toch voor kiest om proberen kinderen te krijgen. Ik geloof er sterk in dat als je iets echt wilt je daar ook goed voor moet gaan en je niet moet laten tegenhouden door allerlei beren op de weg.
Zelf zou ik er niet voor kiezen om nog meer kinderen te krijgen als ik dat financieel niet kan behappen, iig niet als ik al kinderen heb. Maar dat komt ook omdat ik het belangrijk vind om financieel gezond te blijven en genoeg heb om te leven en hobby's te hebben.
Maar over het leven en keuzes van anderen op dit gebied vind ik dat ik niet kan oordelen.

Dieselpaard

Daar zit zeker een kern van waarheid in Foundtheone en dat is ook waar het fout gaat bij een hoop gezinnen. Voor deze kinderen gaat een wereld open als ze bij een "arm" gezin terecht komen. Ik denk trouwens dat je met de gelden die je krijgt van de overheid voor je kinderen, je kinderen best een goed leven kunt geven. Daar hoort het slim shoppen en tweedehands spullen natuurlijk bij.

Vayo

Ik snap hoe sterk het moedergevoel kan zijn, maar in de exacte situatie die jij beschrijft snap ik echt niet dat ze voor een vijfde kind gekozen hebben. Om eerlijk te zijn was ik in dat geval al een heel aantal kinderen eerder al gestopt :').

Natuurlijk kun je niet in de toekomst kijken en kun je in een korte tijd onverhoopt (en buiten je schuld om) financieel aan de grond raken, maar als je al financieel zeer krap zit vind ik het zeer onverstandig om aan (nog) een kind te beginnen. €180,00 op je spaarrekening vind ik echt schokkend weinig als je een gezin met kinderen moet onderhouden, of het nu 1 kind is of 5.
Zelf heb ik twee kinderen en wij hebben het financieel gelukkig ruim, maar toch spaar ik nu al voor de kinderen voor later. Liever dan teveel geld dan hun studie niet kunnen bekostigen.

Natuurlijk kun en mag je mensen niet verbieden kinderen te krijgen en kost de verzorging van een baby niet bakken met geld. Maar met liefde alleen kom je er niet en ik vind wel dat je zelf zo verstandig moet zijn om te kijken of je het kind kunt voorzien in de basisbehoefte en wat ruimte over houdt om te sparen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:15

Ligt er aan wat je weinig geld vindt, denk ik.

Wij hebben ondanks dat mijn man in de schuldsanering zit gekozen voor een kindje.
Ze komt niets te kort, draagt nette kleding, heeft een vol buikje en schone luiers.
Nu hebben we mazzel met opa's en oma's die sparen voor Lotte en bijvoorbeeld zo af en toe een pak luiers kopen of een leuk jurkje, maar in principe is dit niet nodig.

Alles draait om het maken van keuzes, liever zelf op water en brood dan dat zij iets te kort komt.
Niet dat dat ook echt nodig is, maar je moet wel prioriteiten stellen, als het erop aan komt zijn er genoeg dingen die we kunnen aanpassen, waardoor en meer geld over blijft per maand.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:16

Een kind heeft op de eerste plaats een warm, stabiel en liefdevol huis nodig. Dat is niet in geld uit te drukken. Maar daarnaast kost een kind simpelweg veel geld. Zorg(verzekering), luiers, kleertjes, eventueel opvang, ga maar door. Je kunt een aantal dingen zo duur maken als je zelf wilt, bijvoorbeeld door tweedehands kleding in plaats van merkkleding te kopen, om maar 2 uitersten te noemen. Maar uiteindelijk kost een kind wel geld en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik zo weinig (geen) reserve heb voor onverwachte uitgaven, zoals een wasmachinereparatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:17

Qimm schreef:
xLeoniee schreef:

Ach.. Veel geld hebben staat niet gelijk aan een menswaardig leven natuurlijk dus ik vind dat een beetje een 'nare' opmerking als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen.

Daarbij vind ik het wel moeilijk om over de situatie in de OP een mening te geven. Zolang de kinderen niks tekort komen (schone kleding, een warm huis, goede zorg en gezond eten) vind ik dat een ander daar toch niks mee te maken zou mogen hebben... Misschien is vaderlief of moederlief rond de 30/40, ontslagen en komt ze nu niet bepaald makkelijk aan het werk. Kinderen kunnen er niks aan doen, ouders doen hun uiterste best en wasmachines kunnen nou eenmaal stuk gaan. Als je dan inderdaad iemand vind die de wasmachine voor de helft goedkoper wil repareren, wie is een ander dan om daarover te oordelen?

Geld is geen synoniem voor geluk, en als je als ouder zijnde geld genoeg hebt, staat dat ook niet gelijk aan geweldig ouderschap.

Afbeelding

Goed ouderschap kun je namelijk niet kopen.. ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:18

BaileyMix schreef:
Helemaal met je eens, maar dat had je vast al wel door :D

:') :+

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:20

Qimm schreef:
xLeoniee schreef:

Dat het niet menswaardig is, vind ik een beetje overdreven. Ik ben het er compleet mee eens als je echt bij de voedselbank zit en je huur niet kan betalen etc. Maar moet iedereen dan een dikke spaarrekening hebben alvorens je aan kinderen begint? Vind ik niet. Dus als jij verder gewoon je huisje hebt, je al dan niet goedverdiende baan en je kan rondkomen, waarom dan geen kinderen nemen als dat je grootste wens is?