Scheikunde structuurformules?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BalouArera

Scheikunde structuurformules?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 17:17

Hallo!
Ik zit nu in 4HAVO en ik doe N&G als profiel en dus heb ik ook scheikunde.
Helaas heb ik een heel slechte docent dit jaar en vorig jaar weinig tot geen scheikunde gehad dus niemand lijkt er ook maar iets van te snappen, gelukkig snap ik (door gewoon net zolang doorvragen tot het iets duidelijker werd) er toch wel iets van, iniedergeval meer als de rest. :o
We hebben nu toetsweek en ik was druk bezig met leren van Scheikunde maar ik snap structuurformules gewoon echt niet, ik snap dat gedoe met covalentie wel enzo maar ik snap gewoon niet hoe je ze moet verbinden zodat de covalentie klopt want dan heb ik altijd teveel of te weinig elektronen over?

Is er iemand die kan helpen op dit moment? Morgen gaat een vriendin het nog een keer uitleggen maar die snapt het ook alleen globaal...
Overigens ga ik proberen bijles te regelen voor scheikunde maar daar heb ik nu even niks aan. :)

Nayomie

Re: Scheikunde structuurformules?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:18

Je bedoelt met die electronen in de buitenste wolk? Het is voor mij ook alweer een jaartje geleden. :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:21

Ja dat snap ik op zich wel!
Stuur me even een pb met wat je precies niet snapt :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:22

Tip: Op youtube staan geweldige scheikunde lesjes. :D

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 17:29

myou schreef:

Daar had ik nog niet aangedacht! Daar ga ik zeker even naar kijken! :)

Nayomie schreef:
Je bedoelt met die electronen in de buitenste wolk? Het is voor mij ook alweer een jaartje geleden. :)

Ja, dat dus, wacht even een voorbeeld die de docent had voorgedaan: ammoniak, NH3 en dan komt er iets met
H - C - N en meer streepjes en letters, hoe weet waar welke atomen mogen staan en hoe ze verbonden zijn enz.?

Barbabientje schreef:

Pb komt eraan!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:32

BalouArera schreef:
myou schreef:

Nayomie schreef:

Ja, dat dus, wacht even een voorbeeld die de docent had voorgedaan: ammoniak, NH3 en dan komt er iets met
H - C - N en meer streepjes en letters, hoe weet waar welke atomen mogen staan en hoe ze verbonden zijn enz.?

Barbabientje schreef:

Pb komt eraan!

Dat heeft met de electronen in de buitenste wolk te maken. Hoeveel kan er in verbinding met een andere molecuul staan, zodat hij toch 8 in de buitenste wolk heeft. Maar ik zie dat er al anderen zijn die je een stuk verder kunnen brengen. Mijn uitlegkunsten wat betreft scheikunde zijn slechts beperkt :o

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:34

BalouArera schreef:
myou schreef:

Nayomie schreef:

Barbabientje schreef:

Pb komt eraan!

In NH3 zit geen C.... Het is een N met drie sprietjes met aan elk sprietje 1 H
Je hebt trouwens ook PB.

Ann_moi

NH3, elke N mag maximaal 3 streepjes hebben, dus zullen de H tjes er omheen staan. Moeten jullie het 3d tekenen? of mogen jullie gewoon rechte streepjes dan zal je namleijk -|- kunnen hebben. :) Moeilijk uitleggen zo.
Maar een C mag 4 bindingen hebben, een N 3, waterstof 1, en zo zijn er voor de basis moleculen vaste regels hoeveel er aan mogen zitten.

Seltje

Hier een leerkracht scheikunde, ik zal je vanavond een pbtje sturen. Eerst met de hond gaan wandelen

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:35

Dat is niet zo moeilijk te vinden. Heb je een Binas? Daar staat het ook in voor als je het kwijt bent.

NH3 is N met drie H's er omheen. Aan een C kunnen 4 H's

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:38

Ann_moi schreef:
NH3, elke N mag maximaal 3 streepjes hebben, dus zullen de H tjes er omheen staan. Moeten jullie het 3d tekenen? of mogen jullie gewoon rechte streepjes dan zal je namleijk -|- kunnen hebben. :) Moeilijk uitleggen zo.
Maar een C mag 4 bindingen hebben, een N 3, waterstof 1, en zo zijn er voor de basis moleculen vaste regels hoeveel er aan mogen zitten.

Zuurstof heeft 2 bindingen.
En mag niet zoveel bindingen, MOET zoveel bindingen hebben. Ook dubbele bindingen komen voor (benzeenring is een mooi voorbeeld), zelfs drievoudige bindingen komen voor.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:38

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:45

O daar zijn hele makkelijke trucjes voor! :D

Elk atoom heeft een aantal 'schillen' met elektronen daarin. In de eerste schil passen er 2, in alle andere 8.

In principe wil elk atoom 8 valentie elektronen om zich heen.
De edelgassen (laatste rij van het periodiek systeem) hebben er al 8, daarom zijn het edelgassen. Zij hoeven met niemand te delen, want zij hebben al wat ze willen.
De rij ernaast, de halogenen mist 1 elektron. Zij hebben dus 7 elektronen, maar zij willen er ook graag 8.
De rij daarnaast, met zuurstof e.d., die missen 2 elektronen en zo steeds verder terug.

De eerste rij van het periodiek systeem, Natrium etc. hebben allemaal een elektron in de buitenste schil. 1 teveel dus eigenlijk.
Waterstof is een uitzonderingetje, die wil er graag 2 (omdat hij alleen de allereerste schil kan vullen).
De rij ernaast heeft er twee te veel en zo verder.

Nou, we hebben dus atomen die elektronen teveel hebben, en atomen die er te weinig hebben.
In principe willen ze dus allemaal 8.

Voorbeeldje: koolstofdioxide, CO2
C heeft 4 elektronen, O 6
Als zij binden: O = C = O
Waarbij C nog steeds 4 elektronen heeft, maar omdat deze bindt met O, 'denkt' C dat hij er acht heeft.
Beide zuurstof atomen hebben twee paar vrije elektronen. Die doen niet mee in de binding. Dat zijn dus 4 elektronen + de twee elektronen waarmee die bindt + de twee elektronen die vanuit C mee doen aan de binding (waarvan O dus 'denkt' dat die bij hem horen) = 8 elektronen.
Allemaal happy dus!

Mocht je het nog niet snappen, ik studeer scheikunde, dus vraag maar raak! :D

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:47

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:54

jorika1986 schreef:
Ann_moi schreef:

Zuurstof heeft 2 bindingen.
En mag niet zoveel bindingen, MOET zoveel bindingen hebben. Ook dubbele bindingen komen voor (benzeenring is een mooi voorbeeld), zelfs drievoudige bindingen komen voor.

Nou in bepaalde processen is juist de stap waar een molecuul te weinig bindingen heeft een heel belangrijke stap om het gewenste materiaal te verkrijgen. Voornamelijk in de organische chemie is het vaak een tussenstap in reacties(bv. verestering). Daarom zeg ik ook mag, ook al is het molecuul in deze staat erg onstabiel. Bij het voorkomen van dubbele bindingen word zelfs een koolstof molecuul met maar 3 bindingen stabieler doordat deze bindingen kunnen 'overspringen'.

Maar in principe is het stabiele eindresultaat wel met 4 'streepjes/bindingen' ja, en zal dit ook op school gewoon gevraagd worden.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:02

Oke, super bedankt iedereen, het is al een stuk duidelijker!
De mensen die scheikunde studeren, mag ik die onthouden als ik nog eens een keertje niet snap (als die bijlesdocent(e) even niet kan ofzo)? :o

En ik zie nu inderdaad dat ik gewoon een typfout heb gemaakt bij ammoniak want daar zit natuurlijk geen C in, haha!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:06

Mij mag je altijd pb'en, als je wilt wil ik het nog wel eens uitleggen (ben nu pas terug van de hondenwandeling)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:07

Voor reactievergelijkingen kun je mij altijd een berichtje sturen :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:14

BalouArera schreef:
Oke, super bedankt iedereen, het is al een stuk duidelijker!
De mensen die scheikunde studeren, mag ik die onthouden als ik nog eens een keertje niet snap (als die bijlesdocent(e) even niet kan ofzo)? :o

En ik zie nu inderdaad dat ik gewoon een typfout heb gemaakt bij ammoniak want daar zit natuurlijk geen C in, haha!

Ja hoor, geen probleem! :)

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:20

Je kan me eventueel ook een PB sturen, heb geloof ik ook nog ergens mijn scheikunde examentrainning van leiden aantekeningen.. als je daar behoefte aan heb kan ik kijken of ik die nog ergens op mijn mail heb staan

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:23

Ann_moi schreef:
Nou in bepaalde processen is juist de stap waar een molecuul te weinig bindingen heeft een heel belangrijke stap om het gewenste materiaal te verkrijgen. Voornamelijk in de organische chemie is het vaak een tussenstap in reacties(bv. verestering). Daarom zeg ik ook mag, ook al is het molecuul in deze staat erg onstabiel. Bij het voorkomen van dubbele bindingen word zelfs een koolstof molecuul met maar 3 bindingen stabieler doordat deze bindingen kunnen 'overspringen'.

Maar in principe is het stabiele eindresultaat wel met 4 'streepjes/bindingen' ja, en zal dit ook op school gewoon gevraagd worden.

I know maar is iets te veel van het goede voor TS denk je ook niet. Dat is toekomst muziek als ze misschien een chemische studie kiest :D Voor nu moet het in de toekomst mag het :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:10

jorika1986 schreef:
Ann_moi schreef:

I know maar is iets te veel van het goede voor TS denk je ook niet. Dat is toekomst muziek als ze misschien een chemische studie kiest :D Voor nu moet het in de toekomst mag het :P

Weet zelf niet meer tot hoever we op de middelbare school gingen. Maar moet krijg ik niet meer goed over mn lippen :') Maar je hebt gelijk! Nu moet ze. :)