Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:13

Ik ben een vreselijk financieel monster, buiten het feit op dat ik geen enkele rekensom kan oplossen, kan ik ook helemaal niet met geld om gaan. Elke euro in mijn portomonnee vliegt er gelijk uit en als ik tien euro heb, geef ik er het liefst twaalf uit.

In mijn gezin is nooit echt geld mee genomen in de opvoeding. Wij hadden het vroeger gelukkig (erg) breed dus als ik iets wilde hoefde ik maar met mijn vingers te knipsen en hup, daar was het. Verjaardagbudgetten van over de 500,- rijbewijzen die we allemaal gewoon kregen (wij zijn met 5 kinderen) mijn paarden historie en zo nog veel meer.

Echter, is het vandaag de dag zo dusdanig veranderd dat ik niet anders kan dan nu alles om zetten en als een gek leren om met geld om te gaan. Mijn spaarrekening is binnen een jaar geplunderd (en daar stond een bedrag op van een paar nullen) en ik geloof niet dat er iemand in mijn familie of gezin is die momenteel zo blut is als ik.

Dus! Het roer moet om. Vanaf aankomende vrijdag heb ik voor het eerst in mijn (jonge) leven een full-time baan en kan ik gaan beginnen met sparen. Ik heb een aparte rekening geopend.. Erg handig!
1 lopende rekening en 1 spaarrekening voor mij zelf en 1 lopende en 1 spaarrekening voor mijn paarden. Zo kan ik de boel gescheiden houden en mijn spaarpotje weer wat vullen hoop ik.

Wie is er nog meer zo'n financieel monster en heeft net als ik een gat in haar hand? Het gekke is dat ik maandelijks helemaal niet veel uitgeef aan vaste kosten, alles bij elkaar zal het 300,- zijn. (Stalling, telefoon, verzekeringen etc.) maar als je dat niet krijgt, kun je het ook niet uitgeven. :+ En daar gaat het dus mis.

Voor handige tips sta ik altijd open. :)

Amaryllis

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:15

Pin elke week een vast bedrag en laat verder al je pasjes thuis. Is je geld halverwege de week op? Helaas.. dan wordt het op een houtje bijten.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:16

begin met een kasboekje (op de pc of schriftje).
En schrijf daarin van je uit geeft en wat de inkomsten zijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:17

Nou, ik moet ook gaan beginnen met sparen. Een reden daarvan is dat ik voor mezelf doelen stel. Als je geen doelen stelt, hoef je van jezelf ook niet te sparen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:19

yarrah schreef:

Dit doe ik dus vaker. (Althans, vaker geprobeerd)
Het probleem is meer, als ik deze week 50,- kan uitgeven ik daar rustig 100,- van maak door 50,- van mijn spaarrekening over te boeken als ik b.v.b een mooi hoofdstel zie. Het slaat helemaal nergens op, maar het is dus echt mentaal en dus niet dat ik het niet op orde heb. Ik weet heel goed wat ik heb en wat ik kan uit geven, me er aan houden is een tweede. En juist daarom moet het roer om.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:19

Je kan ook een spaarrekening openen waar je geen geld af kan halen, tenzij je dat aan vraagt.. ofzo. Ik weet niet precies hoe dat gaat. Misschien een idee? :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:20

Nayomie schreef:
Nou, ik moet ook gaan beginnen met sparen. Een reden daarvan is dat ik voor mezelf doelen stel. Als je geen doelen stelt, hoef je van jezelf ook niet te sparen.

Dit klinkt logisch! Zo wil ik heel graag een nieuw zadel (op maat) dus spaargeld kan ik goed gebruiken.
Ook wil ik de spaarrekening van mijn paarden uitbreiden tot minimaal 5000,- (medische gevallen)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:21

Ik laat elke maand direct na het storten van mijn salaris een vast bedrag spaargeld overschrijven laat ik automatisch gaan. Dan kan ik niet kiezen verdien ik gewoon minder;) En ik kom daar alleen aan als ik grote dingen nodig heb of onderhoud moet doen ergens aan. Laatste tijd veel pech gehad met dingen die kapot gingen en dan is het even zuur.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 13-10-14 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:21

Ik doe elke maand proberen om zeker 200€ op me spaar rekening te zetten.
Red ik de maand niet door dan mag ik wel die €200 euro gebruiken maar meestal lukt het me wel aardig goed.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:24

Ik krijg wekelijks uitbetaald. Ik heb een full time baan en ik maak de eerste 3 weken van de maand alles over naar mijn spaarrekening. De laatste week gaat er niks naar de spaarrekening, dat is voor mijn rekeningen en wat er over blijft is gewoon om wat van te kopen of om wat van te gaan doen. Ik ben keihard aan het sparen voor een auto en wil dan in januari 'zoveel' geld op mijn spaarrekening hebben. Dus ik kom er ook echt niet aan, want hoe langer het sparen duurt, hoe langer ik moet wachten op mijn droom auto. :')
Doelen stellen werkt voor mij dus erg goed. En ik had eerst ook echt een gat in mijn hand.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:26

Ik heb op mijn rekening een automatische opdracht staan waardoor er maandelijks een vast bedrag over gemaakt wordt naar mijn spaarrekening. Leuke bijkomstigheid: je geeft niet gauw veel geld uit zonder vooraf je rekening te checken, want je weet niet of die opdrachten al uitgevoerd zijn en of je salaris al gestort is, en je wilt geen weigerende pas aan de kassa :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:27

DNIEZE schreef:
Ik doe elke maand proberen om zeker 200€ op me spaar rekening te zetten.
Red ik de maand niet door dan mag ik wel die €200 euro gebruiken maar meestal lukt het me wel aardig goed.

Dit is ook mijn bedoeling, alleen die tweehonderd verdelen over alle rekeningen dus 50,- op elke rekening. :)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:27

Giolli schreef:
Nayomie schreef:

Dit klinkt logisch! Zo wil ik heel graag een nieuw zadel (op maat) dus spaargeld kan ik goed gebruiken.
Ook wil ik de spaarrekening van mijn paarden uitbreiden tot minimaal 5000,- (medische gevallen)

10000euro spaar je niet zomaar, er van uitgaande dat je rekening nu leeg is, tenzij je geen huur / eten enz hoeft te betalen.

- Bij elke aankoop vraag je je af of het ook echt nodig is.
- Je pinpas thuis laten en alleen contant geld in je portemonnee meenemen
- Niet de stad in gaan / naar de paardenwinkel als gewoonte, maar alleen als je echt iets nodig hebt (en dan nog contant geld meenemen)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:28

Heb ooit de tip gehad van mijn economielerares, om maandelijks 10% van je inkomen apart te zetten. Onafhankelijk van hoeveel je verdient, 10% kun je altijd missen. Bij jou zou je dus 5% op je sPaar(d)rekening zetten en 5% op de spaarrekening voor jezelf.

Ik ben thuis echt opgevoed met zuinig zijn en goed sparen, dit vonden mijn ouders belangrijk ook al hebben we geen geldzorgen. Is je zakgeld op en je ziet iets wat je heeeel graag wil hebben? Jammer dan, dan wacht je nog een maand totdat je weer geld hebt om het te kopen.

En dat is nu ook mijn mentaliteit, hoewel ik een zieligbetaald bijbaantje heb probeer ik maandelijks minstens €50 te sparen. Dit is ook wel noodzaaklijk trouwens, aangezien ik wat ik het hele jaar spaar in de zomer uitgeef aan vakantie := Als je een beetje slim speelt lukt dit makkelijk. Als je bijv. een maand lang geen lekkere broodjes koopt op het station maar zelf brood smeert, spaar je al gauw zo'n 40 euro per maand uit. Het zijn veel kleine beetjes die samen veel schelen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:30

Ik hoorde laatst ook iemand over pin sparen, bij elk bedrag wat je pint gaat dan 10% (geloof ik?) naar je spaarrekening. Dat lijkt me ook wel handig...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:31

Ik kon eerst ook heel slecht met geld om gaan.. Sinds ik mijn paard heb en alles zelf betaal is dit helemaal anders geworden, hoewel ik nog steeds uitschieters heb..

Ik heb 2 banen, waarvan ik heb besloten dat 1 voor mijn vaste lasten en leuke dingen is en 1 voor mijn spaargeld.
Helaas wisselt mijn inkomen iedere maand, waardoor ik de ene maand €1000 kan sparen en de andere maand bij wijze van €50 :+
Ik wil toch een keer gaan samenwonen en om de lasten zo klein mogelijk te maken heb je veel spaargeld nodig :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:32

Santos_05 schreef:
10000euro spaar je niet zomaar, er van uitgaande dat je rekening nu leeg is, tenzij je geen huur / eten enz hoeft te betalen.

- Bij elke aankoop vraag je je af of het ook echt nodig is.
- Je pinpas thuis laten en alleen contant geld in je portemonnee meenemen
- Niet de stad in gaan / naar de paardenwinkel als gewoonte, maar alleen als je echt iets nodig hebt (en dan nog contant geld meenemen)

Ik hoef geen huur/eten te betalen. Ik woon nog bij mijn ouders. Ik ben 18 jaar oud.

Ik ga eigenlijk nooit de stad in of een paardenwinkel, ik ga ook niet stappen of naar feestjes.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:34

Ik heb expense IQ geinstalleerd op mijn telefoon. Dat helpt wel echt om aankopen te doen die je eigenlijk niet kan betalen. Alles wat ik verdien en aan vaste lasten op gaat zet ik dan op iedere 1e dag van de maand, daarnaast heb ik budgetten aangemaakt. Zo zie je dus snel wat je over houdt per maand om eventueel prive uit te geven.
Daarnaast moet je alles wel met de hand invullen, dat lijkt klote, maar is eigenlijk best wel fijn omdat je je zo bewust wordt van wat je allemaal koopt.

Ik had er eerst namelijk geen idee van dat ik zoveel uit gaf aan persoonlijke dingen. Ik had namelijk het idee dat ik bijna nooit wat voor mezelf kocht. Maar goed. 20 x een dingetje van 5,- is toch weer 100,-. Zo gaat dat heel hard.
Nu vul ik dat allemaal in en zie ik in mijn budget wat ik nog over heb in die rubriek.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:35

PowerReiner schreef:
Ik heb expense IQ geinstalleerd op mijn telefoon. Dat helpt wel echt om aankopen te doen die je eigenlijk niet kan betalen. Alles wat ik verdien en aan vaste lasten op gaat zet ik dan op iedere 1e dag van de maand, daarnaast heb ik budgetten aangemaakt. Zo zie je dus snel wat je over houdt per maand om eventueel prive uit te geven.
Daarnaast moet je alles wel met de hand invullen, dat lijkt klote, maar is eigenlijk best wel fijn omdat je je zo bewust wordt van wat je allemaal koopt.

Ik had er eerst namelijk geen idee van dat ik zoveel uit gaf aan persoonlijke dingen. Ik had namelijk het idee dat ik bijna nooit wat voor mezelf kocht. Maar goed. 20 x een dingetje van 5,- is toch weer 100,-. Zo gaat dat heel hard.
Nu vul ik dat allemaal in en zie ik in mijn budget wat ik nog over heb in die rubriek.

Dat klinkt handig, ik ga eens kijken. :j Is het een app?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:35

Giolli schreef:
yarrah schreef:

Dit doe ik dus vaker. (Althans, vaker geprobeerd)
Het probleem is meer, als ik deze week 50,- kan uitgeven ik daar rustig 100,- van maak door 50,- van mijn spaarrekening over te boeken als ik b.v.b een mooi hoofdstel zie. Het slaat helemaal nergens op, maar het is dus echt mentaal en dus niet dat ik het niet op orde heb. Ik weet heel goed wat ik heb en wat ik kan uit geven, me er aan houden is een tweede. En juist daarom moet het roer om.

Dan kun je praten over gebrek aan disipline :-) laat je niet verleiden door je pinpas. Wees streng voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 13-10-14 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:40

Ik zou zeggen, geef jezelf 150 euro per maand zakgeld. Dat is dus 450 euro houden en de rest gewoon overboeken naar je spaarrekeningen. :wave:

Dat spaart lekker snel!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:41

neem een spaarrekening waar je niet zo gemakkelijk vanaf kan boeken. Verder inderdaad kasboekje en het allerbelangrijskste is toch wel Discipline.

Ik heb toevallig enkele weken geleden het roer om moeten gooien. Niet zo zeer omdat ik blut was maar om te voorkomen dat ik in de toekomst blut ga raken zeg maar. Dus ik ben er wel op tijd bij, maar het is wel ff wennen. Ik Kan niet als ik iets zie het zo kopen terwijl ik dat voorheen wel gewoon kon. Dat knopje moet echt om. Gewoon niks kopen wat je niet hebt en van je spaarrekeing af blijven. Je kan misschien een lijst maken waarvoor je geld van je spaarrekening af mag halen en dat je er verder vanaf blijft.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:41

Hier ook iemand die bijna geen handen meer over heeft en niet goed kan sparen.
We hebben wel in 1 jaar onze bruiloft bij elkaar gespaard en daar ben ik nu nog steeds trots op :P

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:42

Ik heb bewust een spaarrekening geopend bij een andere bank. Van ING naar ING kan je namelijk binnen een paar seconde geld overmaken van je spaar naar betaalrekening. Van een andere bank naar je betaalrekening duurt vaak een paar dagen en dat helpt mij heel goed om geen ondoordachte uitgaven te doen. En verder is het begin pittig maar zodra je een leuk bedrag hebt gespaard wordt het ook steeds leuker om te sparen. Daarnaast maak ik ook zoals hier al vaker in het topic is genoemd gelijk een bedrag over naar mijn spaarrekening als mijn salaris wordt gestord, inderdaad net alsof je het niet hebt dan kan je het ook niet uitgeven. (Ik heb de regel van mijn salaris - vaste lasten = een bedrag en dat bedrag deel ik door 2 de ene helft spaar ik en de andere helft mag ik uitgeven).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:44

Giolli schreef:
PowerReiner schreef:

Dat klinkt handig, ik ga eens kijken. :j Is het een app?

ja is een app inderdaad