Opmerkingen op enquete

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liefsmarleen

Opmerkingen op enquete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:59

Hallo,
Wij moeten op school een enquete afnemen. Alleen onze vragen zijn nog niet zo'n succes..
Heeft er iemand tips/opmerkingen/vragen voor onze enquete?
https://www.enquetesmaken.nl/s/ceeb7f9

Alvast bedankt !

sallandval

Re: Opmerkingen op enquete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:01

ik raad je "Basisboek methoden en technieken" aan van Baarda en de Goede. Een enquete moet je namelijk baseren op een hele onderzoeksmethode dus zonder die methode kunnen bokkers je ook niet helpen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:54

Je hebt grotendeels alleen open vragen, geef mensen opties. Bijvoorbeeld al bij de eerste vraag:
- 10-25%
- 26-50%

- Etc

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:22

Vraag 1: laat mensen idd een percentage kiezen. Geef ook aan wat je met 'gebruikt' bedoelt, is dat alleen als voedsel of ook voor andere doeleinden?

Vraag 2: wat is een product? Is dat een hele ham, of is dat één pakje ham uit de supermarkt? Bovendien vind ik je keuzes wat onhandig, want als mensen een pakje ham als product zien dan gaan heel veel mensen 'meer dan 200' invullen maar dan weet je nog steeds niet of ze aan 350 denken of aan 1000.

Vraag 3: voor wie? Gaat het over als ik een varken wil kopen, of wat de boer omgerekend per varken betaalt, of wat de slachter ervoor geeft? Je zou dan bijvoorbeeld duidelijker zijn als je vraagt "Hoeveel denkt u kwijt te zijn als u een vleesvarken aan zou willen schaffen?" Of "Hoeveel denkt u dat een slachter voor een varken betaalt?"

Vraag 4: dat hangt voor sommigen misschien wel af van het type vlees (gehakt versus varkenshaas) en de kwaliteit (biologisch of niet). Bovendien is 'nee' en 'de prijs is nu goed' eigenlijk hetzelfde.

Vraag 5: hier maak je een domme fout, want bio-industrie en massa-industrie zijn exact hetzelfde. Biologisch is het tegenovergestelde hiervan. Ook hier zou ik overigens een multiple-choice vraag van maken, anders loop je (zeker met een kleiner aantal respondenten) het risico dat je allerlei verschillende antwoorden krijgt.

Vraag 6: lijkt teveel op vraag 5, kan je dus beter schrappen.

Vraag 7: er ontbreken enkele opties: 'ik eet geen (varkens)vlees,' en 'ik heb nog nooit biologisch varkensvlees gegeten.' Verder moet je, om dit antwoord op waarde te schatten, ook weten hoe vaak iemand beide soorten gegeten heeft. Als iemand zich baseert op één keer een biologisch stukje vlees dan zegt het antwoord niet zo vreselijk veel. Bovendien is lekkerder iets heel anders dan gezonder, en die zou ik dus niet samenvoegen.

Vraag 9: het is 'bent u zich bewust van...'

Vraag 10: als iemand nooit vleesvervangers eet zijn ze wellicht ook niet goed op de hoogte van de beschikbaarheid ervan. Ik zou dus eerst vragen hoe regelmatig iemand vleesvervangers koopt.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:27

Heb de enquete ingevuld en wat tips daarin gegeven, ga ervanuit dat je dit terug kan lezen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:29

Vraag je goed af wat je wilt onderzoeken. Ik heb alleen je eerste vraag gelezen, maar ik begrijp nu al niet hoe deze bijdraagt aan het beantwoorden van je onderzoeksvraag?

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 12:02

Dankjewel voor de tips! Hier hebben we veel aan :)

We willen een dieper inzicht krijgen over hoeveel mensen weten over het varken

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:04

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:34

Al stukken netter, vermeld er alleen wel bij dat dit gaat om een gemiddelde prijs. Dit verschilt vaak per winkel.

En persoonlijk moest ik even nadenken wat een slachter is, besefte ineens dat daarmee slager bedoeld werd (sorry af en toe blond)