Geschiedenis monumentaal pand achterhalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Geschiedenis monumentaal pand achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:48

Na wat vooronderzoek nu toch een topic, in de hoop dat andere mensen mij verder kunnen helpen. Ik heb altijd interesse gehad in (recente) geschiedenis en in het bijzonder hoe het iets/iemand is vergaan. Mijn eigen familie is letterlijk een multiculturele mix van minstens 8 nationaliteiten en overal ter wereld woonachtig, daarnaast is het overzicht niet helemaal compleet, in kaart brengen gaat dus lastig.

Echter, sinds vorige week woon ik in een monumentaal, heb de bovenste verdieping + loft/zolder tot mijn beschikking, meer balken dan plafond en ik kan vrijwel nergens rechtop staan. . . toch past dit helemaal bij mij. Uiteraard wist ik dat het pand enorm oud is, ik dacht zelf eind 16e/begin 17e eeuw, echter blijkt nu dat het pand nog veel ouder is; laat middeleeuws en later vond ik een omschrijving die nog specifieker was, tussen 1320 en 1325 is het pand gebouwd.

De voorgevel heeft eind 19e eeuw een renovatie ondergaan en ik heb ontdekt dat er rond 1850 een cafe/hotel heeft gezeten. Verder dan dit kom ik eigenlijk niet. Zijn er hier misschien mensen die mij verder op weg kunnen helpen, tips of websites?

Marie111

Re: Geschiedenis monumentaal pand achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:51

Begin bij het gemeentehuis en vraag het bouwdossier van het pand op.
Daar kun je ook vragen of er meer bekend is van het pand. Wellicht zijn er boeken waar het pand in genoemd wordt en zijn er oude foto's van.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:51

Wanneer een pand monumentaal is dan kan je deze gegevens vrijwel altijd opvragen bij de gemeente

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:56

Gemeente is tot op zeker hoogte een optie, het gehele archief van vóór 1800 nog wat is i.v.m. een brand niet meer beschikbaar. Het pand staat in het oudste gedeelte van mijn dorp/stad, foto's en informatie van de laatste twee eeuwen lijkt me relatief makkelijk.

Gezien het een rijksmonument is, moet er informatie beschikbaar zijn, toch?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:59

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:01

Idd, gemeentehuis. Daarnaast kun je misschien contact opnemen met een historische vereniging. De meeste dorpen en steden hebben wel een historische vereniging. Ook kun je in archieven zoeken, dat is vaak gewoon openbaar (soort bibliotheek-sfeer). Bedoel dan niet het gemeente-archief, maar provinciaal archief.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:40

Even een mailtje sturen naar het Rce. Het is dat ik niet in Nederland ben, anders.kon ik misschien wel het een en ander opzoeken daar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:58

Ik ga die vereniging eens mailen en achter de Rce aan, wat is dat precies :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:13

Rce is rijksdienst voor het Cultureel erfgoed. Ik heb iemand op Facebook die daar werkt en een paar die daar stage gaan lopen.