sollicitatiebrief wel of niet je handicap vermelden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

sollicitatiebrief wel of niet je handicap vermelden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:04

Hoi allemaal,

Bij het bedrijf waar ik nu al bijna 10 jaar werk gaan ze reorganiseren en gaan er een hele boel mensen uit. Omdat ik eigenlijk niet wil gaan wachten tot er van alles gaat gebeuren wil ik alvast sollicitatiebrief of cv in elkaar knutselen. als er iets voorbij komt kan ik de brief meteen versturen. Maar nu twijfel ik over 1 ding. Ik heb een handicap. Ben spastisch aan 1 kant van mijn lichaam klinkt erger dan het is. Ik kan mijzelf prima redden, ik kan uit en in mijn rolstoel. Als ik zenuwachtig ben of gespannen zal ik mijn rolstoel gebruiken en lange afstanden kan ik niet lopen. Nu gebruik ik mijn rolstoel niet eens meer op mijn werk. Maar als ik een sollicitatiegesprek zal hebben neem ik hem wel mee omdat ik dan gespannen zal zijn. Ik heb nog nooit gesolliciteerd omdat ik vanaf mijn stageperiode meteen mocht blijven werken. Nu twijffel ik heel erg moet ik het gaan vermelden dat ik een handicap heb of niet?

Destination

Re: sollicitatiebrief wel of niet je handicap vermelden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:06

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:08

Ik zou het wel vermelden. Het is niet dat je het verbergen kan en eerlijkheid is de beste strategie.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:08

Ja klopt ik werk nu als receptionist. En kan alles doen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:10

Ik zou het wel vermelden, maar zeker ook aangeven dat je prima kan functioneren op het werk en dat het je dus niet belemmerd in je werkzaamheden. Ik ga er tenminste vanuit dat dat nu ook het geval is en dat je een soortgelijke baan zoekt.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:11

In jouw geval is het misschien wel handig om te vermelden dat je gebruik maakt van een rolstoel. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar het komt soms bij kantoren voor dat je een trap op moet en er geen lift is. Het is erg vervelend als je eindelijk op gesprek mag komen en je kans eindigt omdat je niet verder kunt komen dan de hal.
Ik loop zelf met een kruk, heb nooit iets over m'n beperking in brief of cv gezet.

Edit: typefout

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:25

Girassol schreef:
Ik zou het wel vermelden, maar zeker ook aangeven dat je prima kan functioneren op het werk en dat het je dus niet belemmerd in je werkzaamheden. Ik ga er tenminste vanuit dat dat nu ook het geval is en dat je een soortgelijke baan zoekt.

Klopt ik kan nu gewoon alle werkzaamheden doen. En ik zoek nu een soortgelijke baan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:31

Ik zou het niet op mijn brief/cv zetten, maar wel even bellen met diegene :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:36

Vermeld het zoals je hier ook doet. Je kan prima functioneren zonder dat kunnen ze ook bij je oude werk checken als ze referenties nagaan en dat je dus bij spanning last krijgt en dit dus bij een sollicitatie een grote kans is

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:42

Ik zou het idd ook vermelden en zeggen dat je daarmee denkt de functie wel uit te kunnen oefenen. Daarmee voorkom je een andere verwachtingspatroon en voor jezelf weet je dat de ander het al weet en dus je je daar niet druk over hoeft te maken.

Een sollicitatiegesprek is immers als spannend genoeg...

Daarnaast komt er binnenkort een wet aan die verplicht om ..% mensen "met afstand tot de arbeidsmarkt" aan te nemen. Dus worden daarmee je kansen vergroot. Wanneer die weet komt weet ik niet; ik heb alleen gehoord dat die er komt.

In ieder geval succes met solliciteren!

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:03

Ik zet het niet in mijn sollicitatiebrief, mensen hebben vaak totaal geen idee hoe een leven met een handicap er uit ziet en denken vaak dat iedereen passief is terwijl er ook gewoon een groep is die vol in het leven staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:08

Ik zou het ook niet meteen openlijk in je brief / cv stellen, maar als je wordt uitgenodigd voor een gesprek kun je het wel vermelden. Bv door even op te bellen en te zeggen 'ik gebruik af en toe een rolstoel, is de locatie toegankelijk?' ofzo. Zijn ze niet helemaal verbaasd als je aankomt, maar dan beoordelen ze je brief en cv wel gewoon zonder vooroordelen.

Pmagnetiseur... die wet vergroot de kansen van veel mensen helaas niet. https://decorrespondent.nl/1863/Een-ban ... 1-08054054
Je moet namelijk ook nog de 'goede' soort gehandicapte zijn. (Hele korte samenvatting: http://www.landelijkeclientenraad.nl/La ... 44&idn=610 )

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:27

Zolang jij aan de eisen van de functie voldoet hoef je het niet te vermelden.
Ik zou het dan ook niet doen maar als je uitgenodigd woord voor een gesprek even van te voren bellen.
Dan beoordelen ze je cb en brief op wat je kan. En daarna ligt je het in het gesprek toe succes

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:19

Als ik jou was, zou ik de organisatie bellen bij een leuke vacature. Je moet tenslotte hele dagen aan de telefoon zitten en kan je gelijk navragen hoe de invulling van de functie is. Bij sommige werkgevers wordt de functie van receptioniste actiever ingericht dan andere (bijvoorbeeld als gastvrouw). Bespaar je je gelijk de moeite om een sollicitatie te sturen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:46

Ik las laatst dat je in een brief je enthousiasme en positieve punten moet tonen. Andere dingen die van belang zijn en mindere kanten komen dan in het gesprek wel. Ik zou het dus niet noemen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:48

Ik zou het niet noemen.
Wordt je uitgenodigd voor een gesprek dan kan je het dan toelichten.
Hebben ze een beter beeld van je

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:45

XxLMMxX schreef:
Ik zou het niet noemen.
Wordt je uitgenodigd voor een gesprek dan kan je het dan toelichten.
Hebben ze een beter beeld van je

Precies. Het noemen van een beperking zorgt ervoor dat je kansen om te worden uitgenodigd op gesprek enorm afnemen. Blijkbaar hebben veel mensen hier geen idee van de discriminatie die plaatsvindt onder arbeidsgehandicapten, helaas.