Huis kopen of wachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Huis kopen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:47

Hallo allemaal,

wegens de crisis en de lage rente dachten we om misschien nu een huis te gaan kopen. Het is echter zo dat we nu niet heel erg veel spaargeld hebben voor een verbouwing of iets dergelijks. Ik ben echter bang dat als ik wacht tot t potje mooi gevuld is dat dan de huizenprijzen zo zijn gestegen dat we misschien dan geen mogelijkheid meer hebben om te kopen. Ik dacht dat de prijsstijging heel langzaam zou gaan, maar ik hou nu al een tijd funda in de gaten en de huizen die er nu opkomen wordt nu al 10.000 meer voor gevraagd en de huizen worden opeens heel snel verkocht in vergelijking met nog maar 3 maanden terug. Kant en klare huizen in onze categorie zijn dan meestal weer te klein met oog op de toekomst. Nu huren we 40m2 voor 500 euro in de maand en dat voelt ook wel echt als het weggooien van geld. Het is dus allemaal nogal dubbel. Wat zouden jullie doen?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:49

Ga eens langs de hypotheker oid om te kijken hoeveel je kunt lenen. Op het moment kun je namelijk ook heel weinig lenen.
Wij hebben dit ook gedaan en in de prijs die wij mogen lenen staat er in ons dorp geen enkel huis te koop.
We hebben dus besloten om eerst gewoon weer te gaan huren en alles naar onze zin te maken.
Sparen nu rustig door en zien met een paar jaar wel weer.

Het huis wat we hiervoor huurde betaalde we bijna 800 euro huur, was ook een heel groot huis.
Maar voor dat geld kun je ook je hypotheek aflossen per maand van een huis van 3 ton, maar zoveel mogen we langeniet lenen

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:50

Ik zeg kopen als het kan. Rente is idd laag. Merk ook dat de huizenrpijzen flink aan het stijgen zijn.. Vorige week was ik op de open huizen dag bij verschillende huizen en er stond gewoon een wachtrij om te mogen kijken!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:51

de markt maakt altijd golf bewegingen..

als je niet zo heel veel spaargeld hebt, maar wel een hypotheek kunt krijgen..

dan is het wachten op het superleuke huisje dat instapklaar voor een onverwacht lage prijs op de markt komt..

ook al is het niet meteen misschien je droomhuis, je bent dan ingestapt en het huis komt naar je toe, in plaats van de bodemloze put die huren heet (immers daar komt geen cent van naar jezelf toe).

afhankelijk van je budget en plaats waar je zoekt, kun je echt overal wel iets vinden waar je relatief weinig aan hoeft te doen..

en als je gewend bent aan 40m2, dan hoef je niet megagroot iets te kopen.. zolang het maar een object is dat op den duur ook weer verkoopbaar is in 'alle tijden'.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:57

Als het financieel kon, zou ik nu ook kopen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:00

We zijn halverwege de 20 en willen eigenlijk niet binnen 5 jaar weer een ander huis moeten kopen :o We zijn dus nu wel 40m2 gewend, maar zouden dan wel echt iets willen waar we misschien wel 15 jaar mee vooruit kunnen. M'n vriend studeert nog en zal daarna freelanchen dus om mee te tellen voor een hypotheek zouden we dan sowieso nog 5 jaar moeten wachten.

We hebben wel een gesprek gehad en we kunnen nu dus wel kopen alleen het eventuele verbouwen zou dan met de jaren moeten gaan. Ik denk als je een compleet huis moet verven + voorzien van gordijnen dat je al best wat kwijt bent. Meubelen enzo hebben we verder dus nu wel al.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:11

Maaaarije schreef:
Ga eens langs de hypotheker oid om te kijken hoeveel je kunt lenen. Op het moment kun je namelijk ook heel weinig lenen.
Wij hebben dit ook gedaan en in de prijs die wij mogen lenen staat er in ons dorp geen enkel huis te koop.
We hebben dus besloten om eerst gewoon weer te gaan huren en alles naar onze zin te maken.

Het huis wat we hiervoor huurde betaalde we bijna 800 euro huur, was ook een heel groot huis.
Maar voor dat geld kun je ook je hypotheek aflossen per maand van een huis van 3 ton, maar zoveel mogen we langeniet lenen

Toevallig deze week bij de hypotheker geweest, voor 800,- maandlasten heb je echt geen drie ton hoor! Was het maar zn feest!

Ts, er staan ook al huizen wat langer te koop, misschien dat er nog rek in de vraagprijs zit! En misschien een huis zoeken wat voor nu oke is, maar wat makkelijk met een aanbouw of dakkapel ook in de toekomst nog bij jullie past!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:20

Maaaarije schreef:

Haha... Misschien als je niet aflost dat je zo weinig betaalt... Maar echt niet hoor. Wij lossen af en betalen net niet het dubbele voor een huis wat lang geen drie ton is :+ rente is 4.1%

Ik zou gewoon even langs een adviseur gaan, kijken wat je kan lenen en dan kijken of er een huis is wat jullie wat lijkt. Kun je altijd kijken of je wat wil gaan kopen of niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:43

manonutjuh schreef:
Maaaarije schreef:

Toevallig deze week bij de hypotheker geweest, voor 800,- maandlasten heb je echt geen drie ton hoor! Was het maar zn feest!

Ts, er staan ook al huizen wat langer te koop, misschien dat er nog rek in de vraagprijs zit! En misschien een huis zoeken wat voor nu oke is, maar wat makkelijk met een aanbouw of dakkapel ook in de toekomst nog bij jullie past!

800 nog net niet de rente zonder aflossing over 3 ton helaas

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:44

moonsparkle schreef:
We zijn halverwege de 20 en willen eigenlijk niet binnen 5 jaar weer een ander huis moeten kopen :o We zijn dus nu wel 40m2 gewend, maar zouden dan wel echt iets willen waar we misschien wel 15 jaar mee vooruit kunnen. M'n vriend studeert nog en zal daarna freelanchen dus om mee te tellen voor een hypotheek zouden we dan sowieso nog 5 jaar moeten wachten.

We hebben wel een gesprek gehad en we kunnen nu dus wel kopen alleen het eventuele verbouwen zou dan met de jaren moeten gaan. Ik denk als je een compleet huis moet verven + voorzien van gordijnen dat je al best wat kwijt bent. Meubelen enzo hebben we verder dus nu wel al.

ik stuur je efkes een pb

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:21

manonutjuh schreef:
Maaaarije schreef:

Misschien nu niet, maar mijn vader woont in een huis van iets meer dan 3 ton en betaald in de maand rond de 700 euro af

BigOne

Re: Huis kopen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:30

Hangt er van af, wat als je vriend geen freelance baan kan vinden maar 150 km verderop wel een goede baan. Nu echt zuinig gaan leven en sparen aangezien zijn salaris als eventuele freelancer niet mee zal tellen. Jullie hebben nu weinig spaargeld maar mocht je kopen dan zullen de maandlasten ook minimaal 5 a 600 euro zijn dus komt er ook dan van sparen niets terecht. Ik zou afwachten en kijken hoe het met het werk van je vriend verder gaat en je betaald nu 500, krijgen jullie ook huursubsidie?? Want dat is er ook niet meer als je koopt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:31

moonsparkle schreef:
. Ik denk als je een compleet huis moet verven + voorzien van gordijnen dat je al best wat kwijt bent. Meubelen enzo hebben we verder dus nu wel al.

Ligt eraan wat je prioriteiten zijn natuurlijk.
Je kan voor heel veel geld hele dure chique gordijnen kopen en dan is je geld op.
Je kunt ook voor een goedko(o)p(er) alternatief gaan en wel geld overhouden voor andere dingen in huis. In de loop van de tijd kun je altijd nog dingen aanpassen.

Je kunt gordijnen echt spotgoedkoop kopen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:54

Citaat:

Misschien nu niet, maar mijn vader woont in een huis van iets meer dan 3 ton en betaald in de maand rond de 700 euro af[/quote]

Dan moet dat geheel of gedeeltelijk aflossingsvrij zijn.
Dat zal nu niet meer lukken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:00

700 aflossen kan prima als je dat wilt, maar je zult daarnaast toch echt ook rente moeten betalen.
Ik kan je vertellen dat je bij een huis van 3 ton wat ook voor 3 ton is gefinancierd nu echt niet met 700 per maand klaar ben. Dat ben ik nu namelijk kwijt met mijn appartement wat 170 heeft gekost :+

Ts ik zou gewoon wat huizen gaan bekijken, misschien zit er in jullie prijs categorie wel iets bij wat niet heel veel werk verlangt op korte termijn. Een likje verf op de muur hoef lang niet zo duur te zijn :)
Als je wilt gaan kopen is het nu een mooie tijd, rente voor 10 jaar vast is momenteel ongeveer 3% , heb 4 jaar geleden nog bijna 5% afgesloten :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:24

Wij hebben ons huis 11 jaar geleden gekocht, ook met lage koopprijs en rente. Huis moest heel erg veel aam gebeuren, maar dat hebben we echt ruimte voor ruimte gedaan. Als je dat geduld op kan brengen (na 6 jaar was het af en nu beginnen we weer opnieuw), dan zou ik absoluut kopen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:58

We zijn dus bij een huis wezen kijken die ons voor nu qua kosten/ruimte heel gunstig lijkt alleen zou daar bijvoorbeeld wel gelijk de keuken vernieuwd moeten worden en met een tuin op het zuiden is een zonnescherm ook wel echt nodig. Daarbij zal het van top tot teen geverfd moeten worden, dat kost op zich niet veel geld maar wel veel tijd :Y)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:20

Wat een wijs besluit is, weet ik niet. Maar een keuken kan je met apparatuur in prima staat kopen voor 350 euro op marktplaats. Het is dan wel handig als je zelf handig bent.. Als je het op die manier aanpakt, kan je veel veranderen voor weinig geld.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:40

Wij hebben net gekocht, en ben er erg blij om. Geen spaargeld voor verbouwing hoeft op zich geen punt te zijn, er staan genoeg instap klare huizen te koop. :) En anders zo veel mogelijk zelf doen, wat zelf kan. Dat kan natuurlijk ook met de tijd.

Ik zou gewoon eens goed rond kijken.. De prijzen beginnen langzaam aan wel weer te stijgen, dus ik denk dat je nu nog het beste kan kopen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:58

Wij hadden ook nauwelijks spaargeld maar toch gekocht begin dit jaar. Konden meer lenen dan we gedacht hadden, dus dat ging allemaal soepeltjes, mazzel gehad met een goed onderhouden huis. We zitten net onder de 3 ton, maar we zijn wel ietsje meer kwijt dan €800,- hoor! Tel er nog maar €600,- bij op (excl. hypotheekrenteaftrek en met een rente van 3.9%).

Ga naar een adviseur en laat hem een rekensommetje maken. Daar heb je veel meer aan dan die online indicaties, die klopten bij ons ook niet. Dan heb je een veel beter idee wat nu je mogelijkheden zijn, of waar je naartoe moet werken voordat jullie gaan kopen.