wat een ezell.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

wat een ezell.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 06:03

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: wat een ezell.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 06:05

Zo te zien volg jij de Hoefslag FB pagina :+ Ik heb hem nog geen uur geleden op FB gezet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 06:19

Dan was jij ook vroeg vanmorgen cayenne...
En je ziet...het wordt gewaardeerd!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 06:24

Ik ben altijd vroeg :D Begin meestal al rond 05:30 uur met het eerste rondje speuren naar nieuws.
Leuk dat je het zo oppakt! En inderdaad een erg leuk filmpje. Ezels worden helaas nog steeds vaak als domme dieren bestempeld terwijl onderzoek allang heeft uitgewezen dat ze minstens zo intelligent -zo niet nog intelligenter- zijn als paarden.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 06:50

Filmpje kende ik al :D Gekke Caramelo! Hij doet t toch maar mooi wel ff. Veel ezels doen t hem niet na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:25

Die passage. _O-
Wel ongelooflijk knap!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:41

Cayenne schreef:
Ik ben altijd vroeg :D Begin meestal al rond 05:30 uur met het eerste rondje speuren naar nieuws.
Leuk dat je het zo oppakt! En inderdaad een erg leuk filmpje. Ezels worden helaas nog steeds vaak als domme dieren bestempeld terwijl onderzoek allang heeft uitgewezen dat ze minstens zo intelligent -zo niet nog intelligenter- zijn als paarden.

Een ezel stoot zich in het algemeen, niet tweemaal aan dezelfde steen..

ongeacht dat men hier eigenlijk de ezel als 'dom' beschouwd en iemand die dezelfde fout 2x maakt nog dommer dan een ezel, is de regel op zich correct.

In tegenstelling tot vele dieren waaronder een mens, zul je een ezel die een fout waarbij hij zichzelf benadeeld of zeer doet zelden of nooit zien herhalen (en kom op jongens, hoeveel lompe paarden kennen we niet die hun kop iedere keer op het zelfde punt stoten). met name de passage vind ik indrukwekkend om te zien hier.. niet omdat hij zo 'mooi' is (een gemiddeld paard dat de passage beheerst laat een mooiere zien), maar het toont de diepe band met de ezel aan om een beweging te tonen die niet binnen het normale patroon past van het dier (een ezel beweegt heel 'vlak')

Het 'domme' is in het verre verleden als een vervanging geworden voor koppig.. men noemt het dier dom omdat het zich veel minder makkelijk laat domesticeren (als in onderwerpen) dan een paard..
daarbij geeft een ezel ook minder makkelijk zijn vertrouwen af dan een paard.. het blijft langer reageren op instincten en blijft zelf 'denken'.

als een ezel je eenmaal vertrouwd zijn ze echter diep loyaal en tonen ze hun intelligentie op een 'voor jouw passende manier'. achter een pony kun jij niet op je wagentje in slaap vallen en veilig thuis komen over het algemeen.. bij een ezel kan dit wel.. ze weten feilloos de weg terug en of jij daar naar toe op weg was en gaan goed om met onveilige situaties.

over die onveilige situaties. waar een paard vaak vooruit spurt, even wappert en zijn 'angst' kwijt is onder het zadel. verstijfd een ezel feitelijk als hij een situatie niet vertrouwd, hij verzet letterlijk geen pas meer.. (zal zich eerder willen omdraaien en m de andere kant op peren).. Net als het paard is het een prooi en vluchtdier uiteindelijk alleen het uit zich anders.. door een ezel dan vooruit te willen sjorren trekt hij zich dan nog verder terug in zijn eigen 'safe heaven' en zal dan nog harder staken.

na de ezel, is de zebra nog minder 'geschikt' als rijdier omdat deze een nog slechtere match in 'karakter' is voor de mens.

overigens beiden, zowel de ezel als de zebra zullen uiteindelijk als ze eenmaal vertrouwen hebben in de mens zich net zo loyaal opstellen.. de bouw en beweging maken ze wel minder 'algemeen' geschikt als rijdier dan een paard, die wat betreft karakter, bouw en bewegingspatroon beter bij ons past..

je kunt dus met een ezel wel degelijk iets heel moois laten zien.. zoals ook uit het filmpje blijkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:16

Aguttie wat een schatje. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:26

Idd wat een liefje!

Alleen jammer dat zelfs de meest basale hulpen dmv een prik met spoor moeten. Met je kuit kun je een paard ook om laten gaan. Een ezel vast ook wel dan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:25

Gypsy schreef:
Idd wat een liefje!

Alleen jammer dat zelfs de meest basale hulpen dmv een prik met spoor moeten. Met je kuit kun je een paard ook om laten gaan. Een ezel vast ook wel dan.

ik vind het spoorgebruik ondanks 'veel' wel vriendelijk gebruikt.. niet echt 'prikken'.
daarbij zijn een paard en een ezel twee heel verschillende soorten rijdieren.. een ezel loopt om te beginnen veel afgevlakter dan een paard.. maar nog belangrijker gaat van nature ook heel anders om met druk..

een paard wijkt van nature voor druk, een ezel staakt onder druk. Het kan dus heel goed zijn dat hij wel goed reageert op de korte kietel van een spoor dan op de druk van een volle kuit..

daarnaast kan het ook zijn dat de huid van een ezel minder gevoelig is dan die van een ezel, dat weet ik verder niet..

tenslotte heb je minder ruimte en rugbreedte dus kun je ook minder makkelijk spelen met de druk door met je zit in te werken.. je hebt het hier over een volwassen op een rank ezeltje.. ook al kan een ezel relatief veel gewicht dragen.. op het moment dat flink meer gewicht op het ene zitbeentje zet dan op ander dan kan zo'n beest best uit zijn evenwicht raken (weet niet of iemand hier echt verstand heeft van ezelrijden? ik gok namelijk ook maar een deel)..

ik denk dat je niet alle hulpen van paardrijden zonder meer op dezelfde manier kunt toepassen op een ander rijdier, ook al liggen de soorten relatief dicht bij elkaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:35

Leuk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:44

Super burro! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:51

BB --> LN

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:32

Ik kende hem al. Hij is zo leuk!! Ezels ( en ook muildieren) zijn heel populair in Spanje en worden voor van alles en nog wat ingezet.