Energieleverancier valt duurder uit dan verwacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Energieleverancier valt duurder uit dan verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:33

Hallo allemaal,

Ik woon sinds het voorjaar in een appartement. Het gebouw bestaat uit 3 woonlagen, waarvan mijn huisje in de middenlaag zit, onder mij bevind zich de hal waar iedereeen binnenkomt. Mijn balkon staat op het zuiden, waar ook de enige ramen zijn gezien ik aan weerskanten van buren ben voorzien. Het gaat om een kleine 60m2 aan woonoppervlak, verdeeld onder 1 slaapkamer, een woonkamer met open keuken, een badkamer, een hal en kleine berging.

In mijn gebouw is een apart systeem aangebracht, het zogenaamde "warmte koeling" systeem. Dit betekent dat er buizen door de vloer lopen waar warm of koud water door stroomt om je huisje te verwarmen of zo nodig te verkoelen. Daarnaast bestaat er ook geen gas in ons gebouw, alles wordt gedaan door middel van elektriciteit.
Voor dat warmte koeling systeem heb ik ook een soort ketel in mijn opslagruimte staat, die dit verzorgt. Hier betaal ik ook grof geld voor (kleine 100,- p/m) Daarboven op komen dan nog de elektriciteitskosten. Ik vond dit al wat duur toen ik daar kwam, maar ik dacht: ik ben maar alleen, zo veel zal het niet gaan kosten.

Dit systeem kan ik zelf met een kastje aan of uit zetten. Sinds ik erin woon, heb ik hem nog niet aangehad. Door mijn balkon en ramen op het zuiden wordt het sneller te warm dan te koud. Wel heb ik een keer 2 dagen de koeling aangezet omdat het binnen niet te houden was. Na 2 dagen merkte ik geen enkel verschil dus heb ik hem maar weer uitgezet.
Daarnaast douche ik nagenoeg iedere dag, de vaatwasser gaat max 1 keer per week aan, en ik ben alleen de avond meestal thuis.
Ik ben dus in de veronderstelling dat ik niet veel energie verbruik. Ik heb geen wasmachine, dus die energie verbruik ik ook al niet.

Ik heb in der tijd gekozen voor Greenchoice, dit was niet de goedkoopste keuze, maar wel 1 van de goedkoopsten. Dit heb ik gedaan omdat ik op deze manier wel een beetje milieubewust wil zijn.
Daarbij heb ik natuurlijk mijn beginstanden doorgegeven, en zij hebben vervolgens een schatting gemaakt op basis van de eerdere maanden verbruikt door de vorige huurder bij een andere leverancier.
Hierbij moet ik zeggen dat de vorige huurders een stel waren, die hier samen woonden en wel een wasmachine hadden. Ik was dus in de veronderstelling dat die schatting wel prima was, en dat ik zelfs bij jaarafrekening geld terug zou krijgen.
Overigens betaal ik een voorschot van 41,- per maand.

Nu krijg ik gisteren een mailtje van mijn energieleverancier over mijn verbruik van 1/7 tm 1/9. 2 maanden dus. Daar schrok ik best wel van aangezien de kosten van die 2 maanden neerkomen op 130,-!!!!!

Mijn vraag is dan ook, is het terecht dat ik dit erg hoog vind voor een 1 persoonshuishouden in een huis als deze? Misschien hebben meerderen van jullie dit systeem ook en hebben jullie ervaringen hiermee?

Yontheke

Re: Energieleverancier valt duurder uit dan verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:38

Wij zijn met 2 personen en betalen 130 per maand voor een appartement van 69m² en komt bijna exact overeen met wat jij beschrijft qua indeling. Dus nee, zo duur lijkt mij dat niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:39

41 E per maand voor gas en elektra?
Dat is wel heel weinig.

Mijn transportkosten (vaste basiskosten die voor iedereen hetzelfde is) is al hoger.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:39

Kleine aanvulling:

Op een site kun je invulling wat een gemiddeld verbruik is in een huishouden. Hierbij moet je precies invullen in wat voor huis je woont, op welke woonlaag, of er gas is etc etc
Hierbij kwam ik op een verbruik uit van 1900KwH per jaar.
De stand van deze 2 maanden stond op 491 KwH. Uitgerekend naar een jaar is dat 2946 KwH.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:40

Brainless schreef:
41 E per maand voor gas en elektra?
Dat is wel heel weinig.

Mijn transportkosten (vaste basiskosten die voor iedereen hetzelfde is) is al hoger.

Ik heb geen gas dus het gaat alleen over Elektra.
Daarnaast heb ik ook behalve douchen, bijna niks gedaan. Verwarming is nog nooit aangeweest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:41

Heb je een boiler voor warm water?
Omdat je geen cv hebt.

Yontheke

Koken, verlichting, computer, tv etc.. Kost ook allemaal geld hè.

ElCamino

Ik heb een appartement, 3 hoog en ik benbovenste, wel wederzijdse buren.
Kachel ging in april uit en is nog steeds niet aangeweest.
Ik douche iedere dag ( uiteraard)
Wasmachine gaat 1x per week aan...
Ik ga 07.00 uur de deur uit en ben pas na 19.30 uur thuis elke dag...

maar je tv, gasfornuis, oplader voor van alles en zo, je licht.... alles kost geld

Ik betaal 75 euro per maand aan de nuon.
Vorig jaar wel aardig bedrag teruf gegkregen maar laat het op 75 euro/maand staan, hoef ik in elk geval niks extra te dokken.

Dus weet niet of het nou zo duur is wat je doet..... geen ervaring met het systeem in jouw appartement.
Lijkt mij best meevallen....
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 10-10-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Dus je hebt een boiler voor warm water... en ja dat kost nu eenmaal een boel geld.
Zeker als je elke dag doucht.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:42

Yontheke schreef:
Wij zijn met 2 personen en betalen 130 per maand voor een appartement van 69m² en komt bijna exact overeen met wat jij beschrijft qua indeling. Dus nee, zo duur lijkt mij dat niet.

Wat? Dat is veel.
Ik betaalde 130,- in mijn vorige huis, 100m2, wel met gas, een gashaard en verwarming, wasmachine, droger en de hele mikmak. Einde van het jaar werd die alsnog bijgesteld naar beneden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:45

PowerReiner schreef:
Yontheke schreef:

Wat? Dat is veel.
Ik betaalde 130,- in mijn vorige huis, 100m2, wel met gas, een gashaard en verwarming, wasmachine, droger en de hele mikmak. Einde van het jaar werd die alsnog bijgesteld naar beneden.

Bij ons zit er gas ook wel bij in. Maar bij dezelfde leverancier.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:46

Ik had een soortgelijk systeem in mijn vorige woning, stads/blokverwarming. Ik had enkel extern elektriciteit, stookkosten zaten bij de huurprijs in. Ik kreeg ieder jaar ong. 300 terug aan voorschot stookkosten en maandelijks ging er 20 naar de elektra.

Huidige huis wel alles zelfstandig, nu staat de verhouding op 20/70 (elektra/gas). Toevallig vorige week alles opgezegd i.v.m. wederom een nieuwe woning, hier worden alle kosten met de huurprijs verrekend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:46

Netwerkkosten voor elektra is standaard 245E per jaar (=20E per maand).
Dan je vastrecht nog = 3,50 per maand.

Je basis kosten zijn al 23,50 per maand en dan heb je nog geen lampje aangehad.
Een boiler is duur verwarmen en dan is 45E (aan netto stroom) per maand een koopje

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:47

Nee ik heb geen boiler, alles gaat via dat warmte/koeling systeem. Door middel van elektriciteit wordt warm water gegenereerd.

Als ik gas had gehad, was ik niet verbaasd geweest als ik veel hoger was uitgekomen, aangezien gas veel duurder is dan elektriciteit.

Ik vind het gewoon raar, dat mijn voorschot op basis is van een complete 2 persoonshuishouden en ik nog duurder uit kom.

Uiteraard snap ik dat lampen, televisie, computer ed ook allemaal geld kosten. Ik heb energiezuinige ledlampen, tv staat maar een paar uurtjes aan iedere dag, en veel doe ik niet met de computer.

Ik weet dat ik niet heel veel betaal inderdaad, maar je kan je voorstellen dat het een flinke belasting is als je ook even de kosten voor het systeem meerekent.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:47

Brainless schreef:

Een boiler is duur verwarmen en dan is 45E (aan netto stroom) per maand een koopje

Dan heb ik dus geluk gehad?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:48

PowerReiner schreef:
Nee ik heb geen boiler, alles gaat via dat warmte/koeling systeem. Door middel van elektriciteit wordt warm water gegenereerd.

Ja en water verwarmen met elektra is stront duur.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:50

Brainless schreef:
PowerReiner schreef:

Ja en water verwarmen met elektra is stront duur.

Jup en een huis verwarmen electrisch ook

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:51

Ik snap inderdaad dat alles duur is.

Maar nogmaals, het gaat me meer om het verschil. Zoals ik zei waren de vorige huurders veel thuis en hadden zij ook veel apparaten, naast het feit dat ze met zn tween waren. Mijn voorschot is daarop gebaseerd.
Dan zou ik dus in mijn hele uppie, weinig apparaten, meer dan anderhalf keer zoveel verbuiken dan zij samen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:51

Ailill schreef:
Brainless schreef:

Dan heb ik dus geluk gehad?

Wij hadden een klein boilertje in de keuken en die kostte ons 15E per maand.
En we hadden een vaatwasser, dus er werd geen afwaswater gepakt.

Een waterbed en aquarium verwarmen is (in verhouding) ook schrikbarend duur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:53

PowerReiner schreef:

Maar nogmaals, het gaat me meer om het verschil. Zoals ik zei waren de vorige huurders veel thuis en hadden zij ook veel apparaten, naast het feit dat ze met zn tween waren. Mijn voorschot is daarop gebaseerd.
Dan zou ik dus in mijn hele uppie, weinig apparaten, meer dan anderhalf keer zoveel verbuiken dan zij samen?

Weet je zeker wat hun verbruik was?

Normaal zeggen ze bv:
Ok groot huishouden was: bv 100kwh per maand, nu 1 persoons dus zoveel % minder.
Ze laten je tegenwoordig niet hetzelfde betalen als de vorige bewoners, maar er wordt een berekening op los gelaten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:55

Bijna 3000kwh voor 1 jaar vind ik wel erg veel.
Wij hebben in een groot hoekhuis met 2 volwassenen en een baby, dagelijks douchen en 2 wassen en 2 keer per week een badje nog niet eens zoveel verbruik.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:56

Brainless schreef:
PowerReiner schreef:

Weet je zeker wat hun verbruik was?

Normaal zeggen ze bv:
Ok groot huishouden was: bv 100kwh per maand, nu 1 persoons dus zoveel % minder.
Ze laten je tegenwoordig niet hetzelfde betalen als de vorige bewoners, maar er wordt een berekening op los gelaten.

Volgens mij hebben ze dat toen der tijd wel vermeld. Dat ze het gemiddeld verbruik hadden genomen van eerdere periode.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:57

Het gebeurt ook dagelijks dat er verkeerde meterstanden door gegeven worden, weet je zeker dat die kloppen. Anders kan het daar ook in zitten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:57

Wij hebben in een oud appartement veel gas en ik betaal voor twee personen + een baby nu 189 euro per maand en moet altijd bijbetalen. Dus nee, lijkt mij prima.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:58

2600 KWH voor 2 persoons huishouden in 2 onder 1 kap met zonnebank en niet zuinig leven wel moderne aparatuur.

Maar wel gas voor verwarming van water enz