[Vraag]Filosofische vraag aan de bokkers hier.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

[Vraag]Filosofische vraag aan de bokkers hier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:33

Goedenavond Bokkers,

Voor Filosofie ben ik bezig met een essay,
Nu heb ik mezelf een vraag gesteld waar ik nu mee bezig ben en deze luid

''Wat vind IK een goed(wat is goed voor mij?) lichaam nu(anno 2014)?''

Nu vroeg ik me af hoe jullie hier over na deken en of ik jullie standpunt/mening
mag gebruiken als review in mijn essay?

Groetjes!

Nightingale

Re: [Vraag]Filosofische vraag aan de bokkers hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:36

Een goed lichaam? Bedoel je daarmee de vorm, als in mager/vol etc? En hoe zie je dat 'filosofisch' voor je?
Geen kritiek, even wat vragen :) Ik wil daarna best antwoord geven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:38

Het perfecte lichaam zit hem in de geest. Voel jij je fijn, is je lichaam ook fijn. Voel je je minder prettig, voelt je lichaam ook wat minder prettig.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:39

Nightingale schreef:
Een goed lichaam? Bedoel je daarmee de vorm, als in mager/vol etc? En hoe zie je dat 'filosofisch' voor je?

Dat spreekt voor zicht, antwoord zoals je denkt dat je moet antwoord geven, NIETS is fout ;)
Daarom is goed ook zo lastig te beantwoorden voor de een is dat inderdaad vorm en voor de ander mager/vol
maar wat is dat voor jou?

Dit is een sub vraag van mijn hoofdvraag in mijn essay ik pas op deze vraag allemaal standpunten van filosofen hier op toe. (heel veel werk haha)

Graag :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:39

Nayomie schreef:
Het perfecte lichaam zit hem in de geest. Voel jij je fijn, is je lichaam ook fijn. Voel je je minder prettig, voelt je lichaam ook wat minder prettig.

Dank je wel voor je antwoord :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:42

Ik denk vooral aan gezond. Slank of iig weinig vet.
Maar vinden en iets hebben is iets anders.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:44

AnnemiekvM schreef:
Ik denk vooral aan gezond. Slank of iig weinig vet.
Maar vinden en iets hebben is iets anders.

Dank je wel!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:47

JamieShanin schreef:
Nightingale schreef:

Dat spreekt voor zicht, antwoord zoals je denkt dat je moet antwoord geven, NIETS is fout ;)
Daarom is goed ook zo lastig te beantwoorden voor de een is dat inderdaad vorm en voor de ander mager/vol
maar wat is dat voor jou?

Dit is een sub vraag van mijn hoofdvraag in mijn essay ik pas op deze vraag allemaal standpunten van filosofen hier op toe. (heel veel werk haha)

Graag :D

Aha, zodoende! Succes met schrijven alvast.

Ik kan wel met Nayomie meekomen. Ik denk je jezelf als je je goed voelt vanzelf in bepaalde patronen brengt die de voor jou 'volmaakte' lichaamsvorm tot gevolg hebben. Als je lekker in je vel zit en niet bezig bent met wel en niet eten, sporten of wat dan ook, zal je vanzelf goede gewoonten aannemen. Gevarieerd eten, af en toe wat lekkers, maar geen vreetbuien, lekker bewegen als je daar zin in hebt. Punt is een beetje dat, denk ik, bijna niemand dat kan. Daar denken mensen teveel voor na :+ En dan gaat het fout, dan worden patronen geforceerd of dwangmatig, krijg je dingen binnen die je niet nodig hebt of onthoud je je de dingen die je juist wel nodig hebt. Ik denk dat de mate waarin je lichaam 'perfect' is, vooral te maken heeft met de mate waarin je dat ideaal los kan laten.

(dit is overigens iets wat ik ter plekke bedenk, ik heb er niet lang over nagedacht om het spontaan te laten, maar misschien dat ik er, als ik het volgende week terug zou lezen, wel aanvullingen op zou hebben. Maar ik hoop dat je er wat mee kan)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 21:13

Super dankjewel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:17

Een goed lichaam is een gezond/functioneel lichaam voor mij. Een lichaam dat toe laat de dingen tevdoen die je wil doen zonder al te veel ongemakken en dat in de basis correct (pijnloos) functioneerd. Daar zou ik alleszins voor tekenen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:13

Bij goed lichaam denk ik aan een gezond lichaam. Bij een mooi lichaam denk ik aan een slank en gespierd lichaam (persoonlijk). Weet niet of je zelf een bepaald idee in je hoofd had hierbij, maar het woord 'goed' klinkt wat raar als je meer 'mooi/aantrekkelijk' in je achterhoofd had.

Voor mij is een goed lichaam eentje dat je niet in de steek laat, dus zonder kwalen, pijntjes of serieuze ziektes zoals bv kanker.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:20

Solleke_Noah schreef:
Bij goed lichaam denk ik aan een gezond lichaam. Bij een mooi lichaam denk ik aan een slank en gespierd lichaam (persoonlijk). Weet niet of je zelf een bepaald idee in je hoofd had hierbij, maar het woord 'goed' klinkt wat raar als je meer 'mooi/aantrekkelijk' in je achterhoofd had.

Voor mij is een goed lichaam eentje dat je niet in de steek laat, dus zonder kwalen, pijntjes of serieuze ziektes zoals bv kanker.

Wat betekend gezond dan voor jou?
Dank je wel voor je antwoord

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:30

Ik vind een goed lichaam datgene waar de 'eigenaar' zich prettig in voelt. Dan bedoel ik prettig op alle vlakken, dus niet iemand met anorexia die blij is met haar magere lichaam maar ondertussen wel doodmoe en koud is en psychisch hartstikke in de war. Geen kwetsuren of ziektes en een lichaamsomvang die geen psychische, sociale of fysieke beperkingen oplevert. Dat kan met onder- of overgewicht, gespierd of juist niet, dat is afhankelijk van het individu en waar die zich fijn bij voelt.

Wat dat voor mij persoonlijk inhoudt is een lichaam wat slank is en redelijk gespierd, soepel, en zonder fysieke mankementen.