Help, kan ik nog leren skiën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Help, kan ik nog leren skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:17

Tsja de titel zegt het al.

Mijn vriend wil graag nog weer eens te skiën in Oostenrijk. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar het lijkt me wel echt leuk. En ik wil graag Oostenrijk eens in de sneeuw zien. <3

Het schaatsen had ik zo onder de knie. En mijn hoefsmid zei dat ik dan het skiën ook wel zo zou kunnen. Ik ben 19 jaar.

Dus wat zeggen jullie kan ik het nog leren? En misschien nog andere leuke tips. *D uiteraard ga ik niet meteen van de zwarte piste af :').

rien10

Re: Help, kan ik nog leren skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:18

Ik was een jaar of 44 toen ik voor t eerst op ski's stond. Ging prima.

Anoniem

Zolang jij niet bang bent om te vallen moet het makkelijk kunnen.

NatasjavE

Ik was 30 toen ik voor het eerst ging skieen.
dus ja hoor,...dat lukt je wel.

Niet meteen van de zwarte piste af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:19

Tuurlijk kun je dat nog leren!

Neem anders eerst een proeflesje in bijv snowworld? (Weet niet waar je woont)

Ik ga nooit op wintersport maar vind het heerlijk om af en toe te skien in zo'n overdekt iets :j

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:19

Hebben jullie ook skie lessen gehad? :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:19

Tuurlijk, waarom niet? Je bent geen 96.
Gewoon gaan en ik adviseer je wel om goed les te nemen de eerste tijd.
Voorkomt ongelukken bij jou en ergernissen bij meer ervaren skiërs. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:20

Ja,..ik ben in Oostenrijk met privelessen gestart...einde van de week eerste tochtje gemaakt.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:20

Wahaha dat denk ik ook.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:25

Mijn vriend is begonnen toen hij 26 was :D
Ik zou zeker wel groepslessen nemen, mnisschien een keer naar snowplanet om het sturen en remmen onder de knie te krijgen, dat scheelt als je in Oostenrijk gaat skien, dan hoef je niet in het beginnersklasje waarin iedereen nog nooit geskied heeft.
Mijn vriend had alleen in de ochtend les en dat was perfect, in de middag wierp ik m van rode pistes af :P

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:30

Natuurlijk kan je het nog leren!
Wellicht eerst een paar skilessen in Nederland nemen om te kijken of je het ook leuk vind om te doen? Anders heb je straks een (dure) reis gepland en vind je er niks aan, is zonde van je geld.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:32

Ahjoh dan amuseert ze zich vast wel in de sauna/bar/het hotel/het prachtige berggebied zonder te skiën. :)

Oostenrijk is zo machtig mooi. <3 En skiën is zo heerlijk. Zegt ze, met weemoed in haar stem. Skiën zit er voor mij niet echt meer in ivm een knieblessure.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:34

Op school gingen we ook skieën in Duitsland (wel op van die kleintjes, niet helemaal te vergelijken). Docenten hebben een poging gedaan om het uit te leggen, maar het is ook een kwestie van vallen en opstaan := Eerste jaar van de baby bult af en het jaar erna was ik er klaar mee, ben ik gelijk van de hoogste gegaan en door het bos (met erg veel heuveltjes).

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:49

eclair98 schreef:
Op school gingen we ook skieën in Duitsland (wel op van die kleintjes, niet helemaal te vergelijken). Docenten hebben een poging gedaan om het uit te leggen, maar het is ook een kwestie van vallen en opstaan := Eerste jaar van de baby bult af en het jaar erna was ik er klaar mee, ben ik gelijk van de hoogste gegaan en door het bos (met erg veel heuveltjes).

En dit is dus een van de grootste ergernissen van de ervaren skiërs en snowboarders... Mensen die pas een paar keer op de ski's hebben gestaan hebben 9 v/d 10 keer totaal geen controle over wat ze aan het doen zijn. Vinden het al moeilijk om op een fatsoenlijke manier te stoppen, laat staan dat ze dan eens een noodstop moeten maken.
Zulke mensen gaan helaas ook vaker als gemiddeld met de vluchtgips naar huis.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:51

Juist. Daarom ook het advies goed les te nemen. Mensen die geen les hebben gehad/het niet goed hebben geleerd kunnen bepaalde dingen ook gewoon slecht inschatten en hebben weinig controle over situaties. Niet zomaar denken dat je het wel ff kan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:51

ja hoor dat kun je nog prima leren! ik heb voor het eerst geskied toen ik 24 was.
Skiën ging redelijk, snowboarden was niet mijn ding... Dat was een drama!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:54

Ja hoor, dat kan! Ik ben begonnen met snowboarden toen ik 19 was. Mijn eerste lessen volgde ik in Nederland. Misschien is dat voor jou ook een optie? Als je dan eenmaal in Oostenrijk bent, kan je het al een beetje.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:57

PrizTwir schreef:
Hebben jullie ook skie lessen gehad? :)

Ik heb voor het eerst een paar jaar geleden op skies gestaan toen we met de klas naar altastenberg gingen. Heb een half uurtje les gehad en toen sjeesde ik al van de blauwe pieste af(klasgenoot die al 4 jaar van enkel zwart ging stond er van te kijken). Op een 1 of andere manier vond ik het sturen erg makkelijk en toch wel een beetje als paardrijden. Alleen door mijn paardrijachtergrond hield ik voor het mooie mijn benen te wijd als balans. :').
Ik ben maar 1 keer gevallen, en dat was omdat mijn klasgenoot uit het sleepliftje zich te hard afzette, waardoor de sleeplift werd uitgerekt en onder mijn knie vast haakte en mij zo onderuit trok.
Had ook totaal geen spierpijn na die hele dag.

Maar als ik jou was, zou ik lekker een dagje snowworld doen om te kijken of je het überhaupt wel leuk vind. Voordat je dadelijk een week lang alleen maar in de apres-ski zit.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:59

_JTM schreef:
eclair98 schreef:

En dit is dus een van de grootste ergernissen van de ervaren skiërs en snowboarders... Mensen die pas een paar keer op de ski's hebben gestaan hebben 9 v/d 10 keer totaal geen controle over wat ze aan het doen zijn. Vinden het al moeilijk om op een fatsoenlijke manier te stoppen, laat staan dat ze dan eens een noodstop moeten maken.
Zulke mensen gaan helaas ook vaker als gemiddeld met de vluchtgips naar huis.

Die hele berg was een en al beginner, daar maakte die organisatie reclame mee!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:53

Ik heb het ook meer over je tweede jaar Eclair ;) De gevorderde skiërs zie ik namelijk eigenlijk nooit naar de 'baby'bultjes gaan!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:03

Nee, maar ik kon al wel sturen en remmen enzo. Een noodstop kon ik ook, maar niet helemaal op de goede manier laten we maar zeggen :P Maar ik vond de baby bult echt een hel, heb zwakke pezen en spieren en als je dan aan zo'n liftje moet hangen, is dat echt huilen!

En de baby bult (zoals wij het dan noemden) was halverwege de gevorderde baan, dus eigenlijk skieëde je elkaar altijd in de weg.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:07

Ik was 32 toen ik voor het eerst op de lange latten stond... En dat ging prima :) ben nu 33 en nog maar 3 keer onderuit gegaan :)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 21:12

Laat ik dan toch maar een keer naar snowworld of iets dergelijks gaan! Het lijkt mij in ieder geval leuk.

Ik kan ook met school, maar is best prijzig en het eten is niet te vreten. Dus al die leerlingen eten hun in de berghutten vol met bradwörsten. :')

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:16

Ik ben 2X naar snowworld gegaan ter voorbereiding, en daarna een week op vakantie. Het zag er niet uit, en technisch was het volstrekt waardeloos, maar aan het einde van die week geraakte ik zonder brokken en aan niet-slakkengangerig-tempo beneden. Skieën zelf ging overigens al vrij snel best redelijk. Maar ik was héééééél blij dat ik in snowworld al een paar keer had kunnen oefenen met afstappen van liftjes, dat vond ik de eerste keren echt heel eng :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:18

Zeker doen! Zolang je les neemt zal echt niet zo heel veel mis gaan. :D
Ohh, en de zwarte piste moet je dan gewoon even voor over 'n paar jaar bewaren.