Stoppen met studie, duo terugbetalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Stoppen met studie, duo terugbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 15:46

Hallo :)

Ik zit momenteel te denken om er over te stoppen met mijn opleiding zodra ik de kans krijg en full time kan werken. Beweegreden is o.a omdat ik chronisch hoofdpijn heb en het leren hierdoor niet zo goed te doen is, veel ziek icm met hoofdpijn en nekpijn. Als ik werk is mijn hoofd leeg en heb ik hier minder last van. Verder hou ik dit liever privé.
Iets waar ik niet zo goed uitkom met betrekking tot stoppen, is het terugbetalen van duo. Ik heb momenteel een schuld van 7.000 euro (ik leen, woon op mezelf, basisbeurs etc.) maar ik vroeg mij af hoe dit met terugbetalen zit en hoeveel ik dan straks maandelijks moet afbetalen als ik voortijdig stop.

Als iemand mij kan vertellen hoe dat precies zit en op welke termijn ik moet beginnen met terugbetalen, dan hoor ik dat graag :)

Oh, en ik ben 20 :)

Alvast bedankt!

Mooblie

Re: Stoppen met studie, duo terugbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:50

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:53

Wat je per maand terug moet betalen is afhankelijk van je inkomsten. Het is inderdaad handig om even met duo te bellen, dan heb je direct antwoord op al je vragen :)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 15:54

Bedankt, die link is wel handig, daar heb ik wat aan :D Geldt die periode van 2 jaar wachten ook als je dus voortijdig stopt? Dat vraag ik me namelijk ook nog af! Ik denk dat ik van de week misschien inderdaad eventjes bel :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:07

Ik weet niet of dat 2 jaar wachten ook geldt als je voortijdig stopt.
Je kunt het bedrag dat je moet aflossen delen door 180 maanden. het bedrag zal iets hoger uitvallen aangezien je er ook rente over betaald.

Zeg 7000 euro / 180 maanden = ongeveer 39 euro, maar gezien de rente zou ik dan uitgaan van ik denk ongeveer 43 euro per maand.
Heb t niet precies uitgerekend met de rente etc. maar als ik t vergelijk met wat ik afbetaal zou dat t ongeveer moeten zijn.

Je mag natuurlijk ook sneller aflossen, dat is geen probleem bij duo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:12

Ik kreeg vrij vlot bericht dat ze binnenkort (paar maanden later) begonnen met innen van het maandelijkse bedrag toen ik was gestopt met de studie.
Alleen was het een foutje in de administratie omdat ik maar kort eruit was (na ja, 8 maand) en weer begonnen was met de studie.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:32

ff wat anders, sorry, ik wil niet te moeilijk doen, maar je wel opties geven (ik hoop niet dat ik je nu enorm in dillemma zet):

je kunt wegens medische redenen een jaar extra stufi krijgen van duo. Misschien kun je op die manier in je eigen ritme je studie toch afronden? Dan kun je misschien net iets rustiger aan doen, zodat je minder hoofdpijn hebt.

ik weet dat dit kan (maak er zelf gebruik van), maar mijn situatie is anders dan die van jou, dus ben niet 100% zeker dat t ook voor jou geld. Daarvoor kun je de klantenservice proberen, of een decaan, die van mij heeft mij deze optie geadviseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:34

mirriezz schreef:
ff wat anders, sorry, ik wil niet te moeilijk doen, maar je wel opties geven (ik hoop niet dat ik je nu enorm in dillemma zet):

je kunt wegens medische redenen een jaar extra stufi krijgen van duo. Misschien kun je op die manier in je eigen ritme je studie toch afronden? Dan kun je misschien net iets rustiger aan doen, zodat je minder hoofdpijn hebt.

ik weet dat dit kan (maak er zelf gebruik van), maar mijn situatie is anders dan die van jou, dus ben niet 100% zeker dat t ook voor jou geld. Daarvoor kun je de klantenservice proberen, of een decaan, die van mij heeft mij deze optie geadviseerd.

Mijn gedachte. Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je stopt... Ik heb wegens persoonlijke redenen ook een poos echt geen zin/motivatie gehad voor mijn studie en heb daardoor ook extra tijd gekregen. Je zou je kunnen afvragen wat de reden is dat je tijdens je werk geen/minder last hebt van ziekte en tijdens je studie wel.

Maar, wat je OP betreft; ik zou gewoon even DUO contacteren. Ze zijn niet altijd even duidelijk maar goed, dan maar wat meer doorvragen.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 16:43

Dat is een idee mirriez, maar ik zie het niet zitten om lang te doen over mijn opleiding. Sowieso omdat ik het ook écht geen leuke opleiding vind. Sowieso ga ik eerst nog een tijd nadenken over hoe en wat en kijk ik in de eerste instantie hoe het verder gaat tot mijn stage in februari :) Maar dat is wel fijn om te weten. Ben sowieso zo bang als de donder dat ik problemen krijg met duo omdat ik bijna elke week wel 3 dagen ziek thuis zit :\

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:16

Kan je dan wel fulltime werken? Op school kan je je makkelijk ziek melden, maar op het werk is het wel moeilijker! Succes met je keuze!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:22

Zijn er geen opties om je nekkklachten/hoofdpijn te verminderen?
Het is zo zonde om te stoppen, al kan ik het ook snappen maar het is echt zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:04

Limitless schreef:
Dat is een idee mirriez, maar ik zie het niet zitten om lang te doen over mijn opleiding. Sowieso omdat ik het ook écht geen leuke opleiding vind. Sowieso ga ik eerst nog een tijd nadenken over hoe en wat en kijk ik in de eerste instantie hoe het verder gaat tot mijn stage in februari :) Maar dat is wel fijn om te weten. Ben sowieso zo bang als de donder dat ik problemen krijg met duo omdat ik bijna elke week wel 3 dagen ziek thuis zit :\

En als je nou overstapt naar een opleiding die je wél leuk vindt? :) Kan je uit ervaring vertellen dat dat een hoop stress en zorgen scheelt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:06

Ik moet elke maand vanaf januari 88 euro terugbetalen, ik heb dan ook iets meer studieschuld dan jij... je kunt met Duo een regeling treffen. Ik heb ook een keer iets van 45 euro per maand moeten betalen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:54

Jammer dat langer studeren voor jou niet als een optie voelt.
wel lijkt me het een terechte opmerking of je dan wel fulltime kunt werken (en is dat in een baan die je jezelf 40 jaar ziet volhouden?)

Als ik zo hoor dat je vaak ziek bent, kom je bijna zeker wel in aanmerking voor uitstel.
misschien heeft het om je twijfel ook zin om een decaan te spreken? Die van ons heeft mij heel duidelijk gemaakt wat de opties waren en wat er voor mij mogelijk was, waardoor behoorlijk wat stress van me af viel.