Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassagrande

Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 13:34

Mijn dochter wordt in december 9 jaar. Het lijkt me dat ik haar moet gaan vertellen over ongesteldheid maar hoe vertel ik dat in godsnaam?

Hoe hebben jullie dat gedaan?

F_inley

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:35

Mijn moeder heeft gewoon gewacht tot ik het werd. Was 11 toen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:36

Je kunt toch gewoon uitleggen hoe mensen zwanger worden en hoe in jip en janneke taal de baarmoeder werkt?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:36

Lang leve de bibliotheek ;)
Ik heb daar boeken gezocht die een beetje aansluiten bij haar leeftijd. Was een stuk makkelijker dan zelf gaan zitten stuntelen.
Ze is het boek gaan lezen en daarna mocht ze vragen wat ze wilde. Heeft hier heel goed gewerkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:37

Ik had twee oudere zussen dus wist er al wat van. Maar ik denk dat je gewoon in jip en janneke taal kunt uitleggen wat er gebeurd? Ik zou niet wachten tot ze het wordt want als ze echt van niks weet schrikt ze zich dood.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:38

Gabbe schreef:
Mijn moeder heeft gewoon gewacht tot ik het werd. Was 11 toen

Ja tot kinderen in paniek raken omdat ze opeens bloeden.

Mijn zusje heeft 2 oudere zussen (ze is 11, wij 16 en 18) dus ze zit er bij als we het er over hebben.

Misschien een keer er over hebben wanneer je zelf ongesteld bent? Beetje nonchalant met je man er over hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:38

Kun je toch gewoon normaal uitleggen? Eventueel met behulp van een geillustreerd boek?
Wel goed dat je het zo vroeg doet trouwens, ik was namelijk 10 toen ik voor het eerst ongesteld werd... +:)+

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:39

Ik kreeg een boek haha.
Zou er in ieder geval niet zo heel lang meer mee wachten en gewoon beginnen in Jip en Janneke taal.
(ik was 9 dus ook heel jong)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:39

Ja ben me wel dood geschrokken toen haha! Maar omdat mijn moeder rustig was en alles rustig uitlegde was het zo over. Ik was gelukkig wel thuis toen het gebeurde

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:40

;( Mijn moeder heeft mij het nooit expliciet uitgelegd. Er lag altijd gewoon maandverband bij de toiletten en ik geloof dat ik toen ooit zelf eens heb gevraagd waar die voor waren. Dat was het dan ook wel haha.

Uiteindelijk was ik pas 15, dus toen snapte ik het allemaal wel haha

Warboel

Zou ook niet wachten tot ze voor het eerst ongesteld wordt, kan me nog wel topics op Bokt ook herinneren van meisjes die compleet in paniek zijn omdat hun onderbroek ineens vol bloed zit. Altijd op momenten dat hun moeder niet thuis is. Beetje sneu zou dat zijn.
Mijn moeder had inderdaad ook rond die leeftijd een boek voor mij.
Toen ik een jaar of 10 was heeft ze vast maandverband gekocht (mijn moeder wordt zelf niet meer ongesteld omdat ze geen baarmoeder meer heeft dus hadden sowieso niks in huis) en verteld waar het lag.
Heeft prima gewerkt :)

JoyCiej007

Nu al? Ja ik vind het persoonlijk vrij vroeg, maar 'tegenwoordig' zijn kids er qua kennis ook sneller bij.

Volgens mij was ik 13 bij de eerste keer.

Dat Sinterklaas eeuwen geleden leefde en een soort boeman was en dat hij 'dus niet bestond' heb ik overigens (geen idee meer op welke leeftijd) in een boekje gelezen en toen was ik erg boos en verdrietig :') Ik las op die leeftijd al alles wat los en vast zat in de dorpsbibliotheek, veel informatieboekjes en ook volwassen literatuur.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:41

Mijn moeder heeft me niks verteld erover :')
Werd het ook pas op mijn 14e dus wist inmiddels wel lang en breed hoe het zat haha.
Same met 'the talk' :') Thank god dat ze die heeft overgeslagen haha

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:43

Mij is helemaal niks verteld...
Totdat ik het ineens was :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:44

JoyCiej007 schreef:
Nu al? Ja ik vind het persoonlijk vrij vroeg, maar 'tegenwoordig' zijn kids er qua kennis ook sneller bij.

Volgens mij was ik 13 bij de eerste keer.

Dat Sinterklaas eeuwen geleden leefde en een soort boeman was en dat hij 'dus niet bestond' heb ik overigens (geen idee meer op welke leeftijd) in een boekje gelezen en toen was ik erg boos en verdrietig :') Ik las op die leeftijd al alles wat los en vast zat in de dorpsbibliotheek, veel informatieboekjes en ook volwassen literatuur.

Zijn al twee voorbeelden in het topic van jonge meiden, ik zegt de gek was 10 en nog een bokker was 9.. dus ik denk zeker niet 'nu al'. :n

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:45

Ik was vrij vroeg. 9 Jaar.
Mij was nog niets verteld en wist er ook niets over..
Was een vreemde situatie :')

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 13:45

Mijn ouders hebben mij inderdaad ook niets verteld en ik was ook in paniek. Vandaar dat ik er toch al langzaam over wil beginnen. Daar ik zelf geen voorlichting heb gehad vroeger zou ik niet weten hoe ik zoiets moet vertellen. Jullie hebben het over Jip en Janneke taal en ik heb eigenlijk geen idee wat jullie daarmee bedoelen.

Zelf wordt ik niet ongesteld wegens een spiraal.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:46

Omdat ik op mijn twaalfde de schok van m'n leven kreeg vond ik dat mijn dochter het op tijd moest weten.
Ik heb gewoon altijd mijn maandverband en tampons tijdens de week bij het vochtige toiletpapier gezet en al heel vroeg wist mijn dochter waar dat voor was.
Ze vragen er dan vanzelf naar.
;)

Equisync

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:48

Met Jip en Janneke taal word bedoeld gewoon heel makkelijk en kinderlijk uitleggen, niet met moeilijke woorden maar gewoon in de trant van als je 'volwassen' word dan komt er 1x per maand bloed van onder oid. :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:50

Volgens mij hebben wij het er thuis nooit over gehad. Misschien dat ik wel eens wat vroeg n.a.v. OB reclames of zo, maar volgens mij wist ik het al van vriendinnetjes.
Ik werd het de eerste keer op vakantie, en als stoere puber had toen al een doosje tampons bij me. Ik had mijn moeder ook niets verteld, voelde ik mezelf veelste stoer voor := De verbazing toen ik een paar maanden later vroeg of ze nog inlegkruisjes en tampons mee kon nemen van de supermarkt. "Maar ben je al ongesteld dan?!" "Ja mam, pff, echt al maanden geleden!"

Edit: Het zal me niets verbazen als je dochter het dus al weet (ongeveer). Zeker tegenwoordig met internet en alles zoeken ze dingen dus veel sneller op.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:53

Ik zou het luchtig brengen:
"als je een meisje bent kun je later zwanger worden en kindjeren krijgen. Om zwanger te kunnen worden moet je baarmoeder wel schoon gemaakt worden. Dat gebeurt bij alle meisjes vrouwen. En bij dat schoonmaken komt het oude bloed uit je baarmoeder naar buiten. Dus alsje bloed in je onderbroek vindt hoef je niet te schrikken, maar kun je dat gewoon tegen mama komen vertellen?"

Dat wordt bedoeld met jip en janneketaal

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:56

Gewoon normaal uitleggen, mijn dochter is 9 en wist door het lezen van 'hoe overleef ik' serie al het e.e.a. Heb gewoon verteld hoe het zit en ook dat ik het eigenlijk stom vind dat wij iedere maand weer die ellende hebben. Pedagogisch niet helemaal verantwoord maar ja het floepte er uit.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:57

Gabbe schreef:
Ja ben me wel dood geschrokken toen haha! Maar omdat mijn moeder rustig was en alles rustig uitlegde was het zo over. Ik was gelukkig wel thuis toen het gebeurde

Had net zo goed op school kunnen gebeuren zoals bij mij. Dan is het naar om niet te weten wat er aan de hand is. Gelukkig wist ik het al :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:58

Ik kreeg destijds vanuit 1 of andere instantie een heel boekwerk thuis gestuurd over het ongesteld worden en hoe en waarom. Er zat zelfs maandverband en tampons bij in.

Maar toen ik dat kreeg was ik allang ongesteld geweest. Mams heeft het erover gehad (geen idee meer hoe) en ik werd het prompt op school (basis) voor het eerst. Je had de gezichten van de docenten moeten zien toen ik in de leraarkamer vroeg om maandverband omdat ik voor het eerst ongesteld was geworden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:59

Laatst bijgewerkt door janouk op 08-10-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt