(opnieuw) Studeren in het buitenland als 28-jarige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karen1987

(opnieuw) Studeren in het buitenland als 28-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:10

Hai bokkers,

In 2010 ben ik afgestudeerd als psycholoog (master AOP). Tot nu toe is het me niet gelukt om een baan te vinden in mijn studierichting. Natuurlijk heb ik me sufgesolliciteerd, maar het ontbreken van relevante werkervaring breekt me op. Als je net afgestudeerd bent is het logisch dat je dat niet hebt, maar 4 jaar later is het funest.

In mijn leven is er behoorlijk wat veranderd in het afgelopen jaar (verhuizing, relatiebreuk etc) en dat heeft me laten inzien dat er nú echt iets moet gebeuren. Alleen solliciteren is niet voldoende meer, ik wil nóg actiever aan de slag.

Een van de dingen die ik in mijn hoofd heb, is verder studeren. In NL is dit voor mij niet te betalen, aangezien ik hier instellingscollegegeld zal moeten betalen (lenen) en daarnaast dan nog in mijn eigen levensonderhoud zal moeten voorzien. In het buitenland is het collegegeld soms gratis of een behoorlijk stuk lager, waardoor ik een studie in deeltijd zou kunnen doen en daarnaast werken.

Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die hiermee ervaringen hebben? Zijn er nog meer mensen die deze stap genomen hebben? Is het te doen om te studeren in het buitenland, zijn er dingen waar om gedacht moet worden? Is het regelen van de studie (zonder dat het geregeld wordt via de universiteit in NL) te doen? Huisvesting, bijbaan, leeftijd etc?

Ik hoor graag ervaringen

Szan

Re: (opnieuw) Studeren in het buitenland als 28-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:12

Buitenland is nogal breed, en het verschilt of jij in Australië of in België gaat studeren (bij wijze van spreken). Aan welke landen of regio's zit je te denken? Binnen Europa, of daarbuiten?

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:41

Owja, natuurlijk :o Ik zat aan Europa te denken. In Scandinavie en Schotland is studeren gratis. In Belgie en Spanje kost studeren rond de €600 pj, dus prima te doen.

Het liefst zou ik naar een bruisende, internationaal georienteerde (studenten-)stad gaan.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:04

Aan gratis studeren zitten soms nog wat regeltjes verbonden- dacht dat Schotland alleen gratis was voor je eerste degree, maar dat kun je gemakkelijk even nakijken (bij SAAS). Zweden weet ik niet precies, maar meer informatie inwinnen zou niet moeilijk moeten zijn. Ik studeer zelf in Edinburgh, Schotland en ben nu een jaar op uitwisseling in Uppsala, Zweden- mocht je vragen hebben, vraag maar raak, pb staat ook altijd open :) voor mij is het alleen wel 'gewoon' m'n eerste studie, dus misschien in sommige opzichten net even anders dan voor jou.

Edinburgh is fantastisch <3 enorm internationaal, veel studenten, maar ook veel andere dingen te doen. Uppsala voelt als een groot dorp dat in beslag genomen is door studenten- staat bekend om 't studentenleven hier :) Verder is Lund van wat ik gehoord heb nog wel een leuke studentenstad, maar bijv. Stockholm is als student zijnde niet veel aan (ook een groot gebrek aan dingen als 'studentenpubs', je moet daar praktisch altijd naar gewone kroegen en uitgaansgelegenheden met bijbehorende prijzen ;) ). Overigens kom ik hier in Uppsala ook veel internationale studenten tegen!

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:34

Bedankt! Ik zal inderdaad even uitzoeken of het ook voor een tweede studie geldt

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:51