Avonddiensten, slaapproblemen daarna!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Avonddiensten, slaapproblemen daarna!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 09:05

Hoi bokkers,

Ik werk al geruime tijd in de zorg, maar sinds kort ben ik ook avonddiensten erbij gaan draaien, wat ik erg leuk vind overigens!

Alleen nu komt het probleem... ik kan niet in slaap komen bij thuiskomst, wanneer ik slaap, droom ik over het werk en wordt gewoon erg vaak wakker.
Gevolg is dus dat ik de dag na mijn avonddienst enorm moe ben.
Nu wil het zo zijn dat ik volgende week een keer late dienst heb en de dag erna vroege dienst, hier zie ik nu dus gigantisch tegen op.

Hebben jullie tips voor mij misschien?

Liefs

sjaslique

Re: Avonddiensten, slaapproblemen daarna!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:08

Tot hoe laat moet je werken en wat doe je na een late dienst? Gelijk naar bed of nog even ontspannen?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:08

Wat is je ritueel voor het slapen gaan? Duik je gelijk het bed in?
Het kan schelen om nog even iets anders te doen, nog even wat lezen, thee drinken etc. Dat hielp bij mij heel erg.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:14

Ik werk ook onregelmatig in de zorg met een uur reistijd.
Wat ik doe is onderweg de radio aanzetten en even ml bellen. Dan ben ik het in m'n hoofd al kwijt voordat ik thuis kom.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:16

Zo te lezen heb je tijd nodig om dingen van je af te zetten?

Heb je een mogelijkheid om met je collega je dienst na te bespreken? Of schrijf op wat er in je omgaat..

Idd wil het ook wel helpen om eerst te ontspannen, een boek lezen of in bad gaan bijv.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:21

Niet gelijk willen gaan slapen. Als ik thuiskom dan ga ik eerst nog even een half uurtje/uurtje op de bank zitten met een kop thee en een boek of een simpele serie. Je hoofd moet eerst even tot rust komen, je moet unwinden.

Overigens, ik weet niet hoe laat jouw late diensten beginnen en eindigen en hoe laat jouw vroege diensten beginnen en eindigen, maar een vroege direct na een late mag niet! Een werkgever mag dit alleen incidenteel zo roosteren als het echt niet anders kan en op ouw eigen verzoek. Je gaat op zo'n moment namelijk voorbij aan de arbeidstijdenwet die zegt dat je niet meer dan 13 uur binnen de 24 uur mag werken. Stel, ik werk van 14.30 tot 23.00 en moet om half 8 weer beginnen, dan mag je nog maar 5 uur werken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:22

Als ik na de late dienst thuis kom (1 uur 1.30 uur) ga ik eerst even "acclimatiseren" even lekker bokken/facebooken. Een uur (soms iets langer) later ga ik pas naar bed. Op bed doe ik nog even een spelletje op mijn mobiel.

Tot hoe laat is je late dienst en hoe vroeg begint je ochtend dienst?
Bij ons is dat verboden!! Wij krijgen op onze kop van onze locatiemanager als ze dat ziet op het rooster. Er moet bij ons 11 uur tussen de diensten zitten.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:24

Ik ken het wel een beetje!
Wat bij mij helpt is een luisterboek opzetten :D Zo zijn je gedachtes bij het boek en ik slaap er heel snel en lekker van in!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:26

maaikemuis schreef:
Niet gelijk willen gaan slapen. Als ik thuiskom dan ga ik eerst nog even een half uurtje/uurtje op de bank zitten met een kop thee en een boek of een simpele serie. Je hoofd moet eerst even tot rust komen, je moet unwinden.

Overigens, ik weet niet hoe laat jouw late diensten beginnen en eindigen en hoe laat jouw vroege diensten beginnen en eindigen, maar een vroege direct na een late mag niet! Een werkgever mag dit alleen incidenteel zo roosteren als het echt niet anders kan en op ouw eigen verzoek. Je gaat op zo'n moment namelijk voorbij aan de arbeidstijdenwet die zegt dat je niet meer dan 13 uur binnen de 24 uur mag werken. Stel, ik werk van 14.30 tot 23.00 en moet om half 8 weer beginnen, dan mag je nog maar 5 uur werken.

1 maal per week mag dit.

Ik werk van 14.30 tot 22.30 tenzij uitloop.
En begin om 7.30 dan weer. Er moet alleen 8 uur tussen zitten. De zogenaamde slaaptijd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:33

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:36

Bij ons is dit bij sollicitatie besproken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:41

quera schreef:
maaikemuis schreef:

1 maal per week mag dit.

Ik werk van 14.30 tot 22.30 tenzij uitloop.
En begin om 7.30 dan weer. Er moet alleen 8 uur tussen zitten. De zogenaamde slaaptijd.

Nee, jouw werkgever gaat voorbij aan de ATW. Er moet minstens 11 uur tussen twee aaneengesloten diensten zitten bij aanwezigheidsdienst (bij bereikbaarheidsdienst gelden andere regels). Alleen incidenteel mag dit (niet meer dan een aantal keer per jaar). Je kan hier de arbeidsinspectie voor inschakelen, de reden waardoor wij onze dienstenstructuur recentelijk hebben moeten bijstellen. Wij overschreden dit ook wekelijks.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:46

Even gekopieerd van de site:
Afwijken standaardrusttijd
Soms mag bij collectieve regelingen afgeweken worden van de voorschriften in de Arbeidstijdenwet. In het Arbeidstijdenbesluit staan algemene uitzonderingen voor bepaalde werknemers en bepaalde situaties. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de sectoren zorg en mijnbouw, de vervoerssectoren en een aantal overige sectoren.

Zo mag de werkgever bij aanwezigheidsdiensten afwijken van de standaardrusttijd (11 uur). Per 1 februari 2008 gelden hiervoor aangescherpte regels. Een kortere standaardrusttijd vóór en na een aanwezigheidsdienst is alleen toegestaan als daar een goede reden voor bestaat en dit collectief wordt afgesproken.

De rusttijd tussen twee diensten mag maximaal twee keer per week ingekort worden tot eenmaal 10 uur en eenmaal 8 uur voordat de volgende dienst begint. De kortere rusttijden mogen niet direct achter elkaar worden toegepast en moeten dus worden verspreid over de week. De gemiste rusturen moeten direct in de volgende rustperiode worden gecompenseerd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:49

Ik word hier nog wijzer ;-)
Ik heb regelmatig een vroege na een late. Meestal late tot 22.30 of 23 uur en de volgende dag om 7 uur beginnen. Wist niet dat dit niet mocht? Bij ons zeggen ze dat er 8 uur tussen moet zitten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:55

No_No schreef:
Even gekopieerd van de site:
Afwijken standaardrusttijd
Soms mag bij collectieve regelingen afgeweken worden van de voorschriften in de Arbeidstijdenwet. In het Arbeidstijdenbesluit staan algemene uitzonderingen voor bepaalde werknemers en bepaalde situaties. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de sectoren zorg en mijnbouw, de vervoerssectoren en een aantal overige sectoren.

Zo mag de werkgever bij aanwezigheidsdiensten afwijken van de standaardrusttijd (11 uur). Per 1 februari 2008 gelden hiervoor aangescherpte regels. Een kortere standaardrusttijd vóór en na een aanwezigheidsdienst is alleen toegestaan als daar een goede reden voor bestaat en dit collectief wordt afgesproken.

De rusttijd tussen twee diensten mag maximaal twee keer per week ingekort worden tot eenmaal 10 uur en eenmaal 8 uur voordat de volgende dienst begint. De kortere rusttijden mogen niet direct achter elkaar worden toegepast en moeten dus worden verspreid over de week. De gemiste rusturen moeten direct in de volgende rustperiode worden gecompenseerd.

Juist, er moet een goede reden voor bestaan en collectief zijn afgesproken! En vooral die goede reden is voor interpretatie vatbaar. Want als iets wekelijks gebeurd, is dit een chronisch probleem en gen goede reden meer. Voor mij reden tot aantekenen van protest bij uitkomst van een rooster. Daarnaast moet jij hiervoor gecompenseerd worden, die 3 rusturen waar je recht op hebt, moeten in de rudtperiode die volgt teruggegeven worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:58

Natuurlijk zeggen ze dat :D (en dat klopt ook), alleen verzwijgen ze de rest O:) dit mag collectief op afspraak

Natuurlijk zijn werkgevers niet helemaal dom..
Als bij een sollicitatie wordt aangegeven dat ze zo roosteren en jij stemt daar bij in (je wil immers werken) dan is dat al met goedkeuring van jou.
Ik weet niet of deze manier rechtsgeldig is

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:13

De enige instantie die je precies antwoord kan geven is de arbeidsinspectie, maar ik denk dat ik het antwoord al weet en dat is dat dit niet mag. Want structureel is geen goede reden.

Het scheelt dat wij deze vorm ingevoerd hebben gekregen zonder dat het personeel hier de voorkeur aangaf. Iedereen weet inmiddels dit gedeelte van de cao uit zijn hoofd en is extreem kritisch op het rooster wat er ligt. Wij gaan niet zonder meer akkoord. Enkel als er idd een heel goede reden ligt of wanneer iemand uit eigen verzoek eenmaal zo'n dienst draait.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 10:57

Wat een hoop reacties :D
Mijn dienst is van 17:30u tot 22:30u, ik heb een half uur reistijd dus ik ben rond 23:00u weer terug thuis.
In de auto luister ik naar de radio, waar vaak kansloze gesprekken plaats vinden :+ of spelletjes worden gedaan, op dat moment kan ik mijn gedachten heel goed verzetten.
Op het moment dat ik mijn bed in stap, ga ik mijn dienst nog eens nalopen, ook al wil ik dat niet...

Ik moet zeggen, door alle veranderingen in de zorg is er bij ons ook een hoop veranderd, er zijn nieuwe teams gemaakt, en alle medewerkers zijn door elkaar gehusseld.
Samen met nog een paar uit mijn oude team ben ik in een ander team geplaatst, omdat daar onze " kwaliteiten" nodig zouden zijn.
Er is dus heel veel veranderd, ik kom officieel uit de thuiszorg, en ondanks dat ze dit ook thuiszorg noemen, sta je gewoon op een afdeling, de zorg is dus best anders.
Dus nieuwe clienten, nieuwe collega's , hele andere afdeling, nieuwe regels en manier van werken en andere diensten, dit alles geeft de nodige stress.
Ik denk dat bovenstaande ook heel erg meespeelt.

Mijn vroege dienst begint de dag erna weer om 7u tot 13:30u.

De eerste keer na mijn avonddienst ben ik nog even achter de computer gegaan, gisteren eerst gedoucht en gelijk naar bed.....

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:00

No_No schreef:
Als ik na de late dienst thuis kom (1 uur 1.30 uur) ga ik eerst even "acclimatiseren" even lekker bokken/facebooken. Een uur (soms iets langer) later ga ik pas naar bed. Op bed doe ik nog even een spelletje op mijn mobiel.

Tot hoe laat is je late dienst en hoe vroeg begint je ochtend dienst?
Bij ons is dat verboden!! Wij krijgen op onze kop van onze locatiemanager als ze dat ziet op het rooster. Er moet bij ons 11 uur tussen de diensten zitten.

Misschien moet je juist niet gaan computeren, of op je telefoon. Het felle licht (ookal staat je helderheid uit tot laag) is niet goed voor je ogen en de stralingen die er vanaf komen werken ook niet positief voor je nachtrust.
Ik app meestal in bed een kwartiertje en daarna lees ik nog een halfuur zodat mijn ogen even 'tot rust' komen.
Misschien ben ik een pietlut, maar het helpt mij zeker. :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:02

Ik heb ook onregelmatig werk.
Ik werk tot 22 u s avonds en onze diensten beginnen weer om 7 u.
Ik slaap gemiddeld pas tegen 12 u als ik een late dienst heb gehad. En om 6 u gaat mijn wekker weer.
Heb ongeveer 20 min reistijd.

radio aan doet wonderen, en even rustig zitten. Ik ben ook gebroken als ik laat/vroeg heb.
Ik heb dit regelmatig, soms 2 x per week.
Maar heb wel aangegeven dat dit niet heel aangenaam is. Nu wordt er wel rekening mee gehouden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:30

Je zou eens naar melatonine kunnen kijken: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... -adhd.html
Dit werkt goed bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Ik gebruik het zelf ook regelmatig :) Het is een soort "slaapstofje" dat er voor zorgt dat je moe wordt, waardoor je sneller in slaap valt.

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:42

Als ik thuis kom na een late dienst ga ik lekker douchen en in bed of een boek lezen of tv kijken, ik hoef echt niet te proberen te gaan slapen want ik ben gewoon nog te druk in m'n hoofd, lekker lezen of simpel tv kijken werkt voor mij goed

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 04:14

Ik zet inderdaad altijd mijn luisterboekje op :)
Dan slaap ik zo in :j

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 05:25

Ooo zo herkenbaar...
Ik zit bijna in een zelfde soort situatie, nieuw team, aankomende verhuizing vd clienten in combi met een pittige werkplek.
Ondertussen heb ik voor mezelf de oplossing gevonden die bij mij goed werkt.
Bij thuiskomst zet ik een wekker (ondertussen doe ik het zonder) op 30 min, in die tijd neem ik mijn volledige dienst door.
Soms schrijf ik nog het een en ander op.
De grote vraag in mijn overdenktijd die hierin centraal staat, is had ik het anders kunnen doen ja = ik schrijf het op (en laat het dan los) nee is ik laat het los.
Het vergt even wat strengheid naar mezelf want in het begin ging ik vaak onbewust in bed alvast bedenken wat ik de volgende dag weer moest op of aanpakken maar door consequent voor mezelf dit af te kappen ik had er en al over nagedacht of het opgeschreven, dus eraan denken is niet meer 'noodzakelijk' zorgde er bij mij in ieder geval voor dat ik mijn nachtrust weer terug kreeg.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:53

Ik werk ook in de zorg. Ik kan eigelijk de laatste maanden pas goed slapen na een late dienst. Voorheen lag ik ook nog eel wakker. ik keek tv en zat inderdaad nog wat op mijn telefoon.
Nu kom ik thuis, zit ik nog even op de bank, doe ik even een drankje en als mijn vriend nog wakker is nog even wat kletsen. Ik kijk geen tv meer en vooral geen telefoon voor ik ga slapen! Dat heltp