Reizen met de trein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Reizen met de trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 22:23

Ik reis bijna nooit met het openbaarvervoer maar ik wil dinsdag een dagje naar Rotterdam met de trein.
Ik had gelezen dat je geen papieren kaartjes meer kan kopen.
Ik heb inmiddels een anonieme chipkaart. En ik ging eens kijken hoe duur mijn reisje zou worden.
Enkele reis kost het 10.70 nu zie ik dat het opstaptarief 20 euro is.
Dat is hartstikke leuk maar dat betekend dus dat ik bijna 10 euro weggooi. Op de heen reis moet ik er dan 20 euro opzetten. Daar gaat dan die 10.70 vanaf hou ik 9.30 over. Maar op op de terug weg weer in te kunnen checken moet er 20 euro op staan. Zou ik er dan 20 euro bij moeten storten of kan 10.70 ook?
Puntje bij paaltje ben ik dus veel duurder uit dan 21.40 voor een retourtje omdat ik die chipkaart op minimaal 20 euro moet houden.
Ik vind dit dus geen leuk grapje omdat ik nooit met het openbaar vervoer reis.

Heb ik het niet goed begrepen of ben ik straks echt 40 euro kwijt aan een reisje wat 21.40 kost?

MarlindeRooz

Re: Reizen met de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:25

Hoef niet!
Je kan ook gewoon een kaartje kopen en die laden op je OV.

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:26

Je kan ook prima online een kaartje kopen :) ga naar ns.nl voer je begin en eind punt in, betaal, print uit. En tada :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:51

Ik heb een aantal weken terug nog wel een kaartje bij de automaat gekocht... Bij Diemen, daar valt dan zo'n kaartje uit met chippie erin waarmee je het perron op kan komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:56

Ik heb een anonieme ovchip en vind het instaptarief ook heel vervelend. Ik ga voornamelijk met de bus daarbij is het instaptarief lager. Nou ging ik laatst met de trein en moest ik er iets van 30 euro in een keer op zetten omdat ik heen en terug wel aan t instaptarief voor de trein moet voldoen.
Daarbij vind ik het soms nog erg verwarrend. Moest ik overstappen maar omdat ik van de metro naar de trein ging moest ik bij de metro uitchecken en voor de trein weer inchecken. Het gevolg Ik heb bij t verkeerde paaltje mn ovchip ertegen aan gehouden en zo was Ik niet uit gecheckt voor de metro maar wel weer ingecheckt voor de trein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:00

Je kan nog wel een kaartje kopen bij de automaat hoor, alleen dat is dan dan een papieren chipkaartje. Moet je alsnog mee in- en uitchecken en je betaald een euro meer... Maar verder niet veel anders dan een 'ouderwets' kaartje :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:01

Rij morgen nog wel even langs het station kijken of ik daar nog een papieren kaartje kan kopen.
Dat die me dan 1 euro meer kost vind ik geen ramp.

Na een tip van een vriendin en even zoeken heb ik ook de e-tickets gevonden. Als ik op het station geen papieren kaartje kan kopen koop ik wel een e-ticket.

Maar het is toch van de zotte dat je het te veel betaalde bedrag niet terug kunt krijgen. Ik vind het niet erg om 20 euro op dat ding te zetten. Maar vind het wel zonde dat ik die overige 10 euro niet terug kan krijgen en dus op de chipkaart blijft staan die ik nooit gebruik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:05

je kunt het restant op je kaart altijd terugvragen bij het loket..

persoonlijk zou ik het laten staan, want ik neem aan dat het niet voor het laatst zal zijn dat je met de trein gaat..

het instaptarief moet minimaal op je kaart staan, zodat je niet onderweg ineens 'door het tegoed' heen bent om het maar vriendelijk te zeggen (dus niet met 5 euro op de trein stapt voor een rit van 35 euro).

het tarief wordt afgetikt, en aan het eind weer terug bijgeschreven als je uitcheckt.
het kost dus geen 20 euro extra.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:06

Bij de stations zit vaak personeel waar je kaartjes kan kopen, en anders zijn er altijd nog automaten waar je kunt pinnen of met muntgeld kunt betalen.

Online een kaartje kopen en printen kan natuurlijk ook nog altijd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:56

Ik reis nooit met de trein. De laatste keer was 2 jaar geleden. Ik snap dus dat ik het resterend bedrag op mijn chipkaart blijft staan. Maar ik vind het dus zonde als er bijna 20 euro op blijft staan terwijl ik nooit met het openbaar vervoer reis. Zou ik wekelijks of maandelijks gaan zou ik het niet zo'n probleem vinden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:03

En daarom kun je dus ook gewoon nog een los kaartje kopen, voor de ritprijs + 1 euro. Dit kan op ieder station. Opgelost voor de sporadische ov-reiziger :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:17

In jou geval zou ik gewoon een e ticket kopen of een los kaartje uit de automaat.

Het is overigens ook mogelijk om je ov kaart met 1 euro op te laden. Is wat omslachtig: eerst 10 euro erop zetten en dan de handeling herhalen voor 1 euro. Maar dan zit je nog met 10 euro wat je niet meer gaat gebruiken.

Wat trouwens ook een aanrader is om even de spoordeelwinkel te checken voordat je een regulier kaartje koopt. Zeker als je een dagje naar een grote stad wil kan je nog wel eens een mooie aanbieding vinden waarmee je uiteindelijk veel goedkoper uit bent.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:24

Gewoon kaartje halen bij de automaat. Ermee in en uitchecken et voila! Instaptarief vind ik ook altijd hinderlijk. Ik heb een gratis studenten ov kaart en in het weekend 40% korting. Met de papieren kaartjes kon ik in het weekend ook gewoon aangeven dat ik met korting wilde reizen, zolang ik mijn ov kaart bij me had natuurlijk, zodat ik niet twintig euro kwijt was voor een klein ritje. Met de nieuwe kaartjes uit de automaat kan er niet meer met korting worden gereisd, geloof ik, dus ook mensen die met mijn korting willen meereizen moeten hun ov kaart opladen. Ik vind het een gedoe :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 06:13

Kan online een kaartje kopen nog? Hoe moet je dan in/uitchecken op stations met dichte poortjes? Zou gewoon een kaartje op het station kopen. Weet niet bij welk station je in Rotterdam eruit wil, maar op Blaak zijn de poortjes al dicht bijvoorbeeld. Centraal niet dacht ik.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:19

Warboel schreef:
Kan online een kaartje kopen nog? Hoe moet je dan in/uitchecken op stations met dichte poortjes? Zou gewoon een kaartje op het station kopen. Weet niet bij welk station je in Rotterdam eruit wil, maar op Blaak zijn de poortjes al dicht bijvoorbeeld. Centraal niet dacht ik.

Op de online-kaartjes zit een barcode waar je mee in en uit kan checken :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:21

Ah oke. Dan zou ik dat lekker doen TS. Wel zo makkelijk :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:25

Cinderella schreef:
k heb een gratis studenten ov kaart en in het weekend 40% korting. Met de papieren kaartjes kon ik in het weekend ook gewoon aangeven dat ik met korting wilde reizen, zolang ik mijn ov kaart bij me had natuurlijk, zodat ik niet twintig euro kwijt was voor een klein ritje.

Op een persoonlijke kaart is het 'maar' 10 volgens mij. En als je een studentenov hebt haal je die 10 euro er vermoedelijk wel uit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:26

zoals ik al zei TS, je kan gewoon net als vroeger een kaartje kopen. Die print je alleen niet uit maar die zet je op je OV chipkaart. Hoeft geen extra geld voor aan te pas te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:54

Ja en als je dat te moeilijk vind (ik vind het best wel ingewikkeld persoonlijk, snap nooit wat van die automaten :')) dan kan je voor 1 euro extra gewoon een kaartje kopen. Of online inderdaad.

Het enige wat ik echt mis zijn de 40% korting kaartjes, daar moet je nu wel een ov voor hebben, super onhandig.