Toeval...????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Toeval...????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 11:18

Niet zo lang geleden zag ik een documentaire waar het over ging dat bij nieuwe elektrische apparaten vaak kleine onderdelen zijn die dus snel verslijten en dat dan repareren duurder wordt dan aanschaf van een nieuwe. Dit met opzet om zo de afzet in stand te houden ( mijn eerste wasmachine heeft de 30 gehaald, ik heb hier nog twee wallmans, n diskplayer, stereo rnz, allemaal dik 25 jaar oud en doen het nog) maar wat opvalt:alle nieuwe dingen zoals mobiel , tv, mp3 , keukenapparaten, enz halen net even iets meer als de garantie, dus naar 2 jaar op.
Nu heb ik daar verder nog niet veel aandacht aan besteed tot gisteren : Toen overleed spontaan mijn Galaxy S3 en precies 2 jaar en 6 dagen na aankoop. 2 jaar absoluut geen problemen en nu compleet naar de filistijnen en niet meer te maken.
Ok, ik heb dus contract en mag (uiteraard met verlenging) vandaag een nieuwe ophalen maar ik vind jet toch heel raar en als ik terug denk, schieten mijn nog meer dingen te binnen die rond die tijd van 2 jaar gesneuveld zijn... Nog meer mensen die dat opvalt?

miepmiep1

Re: Toeval...????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:23

Ik denk zelf dat het komt omdat wij zelf steeds meer willen en luxer. Dat spul van vroeger kon gewoon meer hebben en zat niet zo veel op dan wat wij nu tegenwoordig allemaal verwachten en willen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:24

Dit is geen toeval en tegenwoordig inderdaad vrij normaal. Niks gaat meer jaren mee zoals 'vroeger'. Apparaten worden erop gemaakt om een aantal jaren mee te gaan en gaan daarna inderdaad vanzelf kapot. Dat is niks nieuws helaas.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:26

Ik denk dat dit toeval is.
Uiteraard wordt apparatuur nu zo gemaakt dat het geen 30 jaar meer volhoudt. Als iedereen nu eens in de 15 jaar een nieuwe wasmachine koopt, ipv. 30 jaar kan de fabrikant 2x zoveel wasmachines verkopen.
Dus dan is de keuze snel gemaakt.

Echter kun je nooit van te voren inschatten hoe lang een onderdeel precies mee gaat, de een zit de hele dag op zn telefoon te spelen, en een ander heeft het ding meer in zn broekzak zitten dan in zn hand.
En dan gaan ze echt niet gokken op exact 2 jaar, want geheid dat je er dan nog teveel binnen de garantie periode terug krijgt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:30

Klopt, daar heb ik het ook vaker over gehad, jaren geleden al. Kocht je 'vroeger' een wasmachine, dan was die bijna voor het leven. Nu is ie ' oud' wanneer ie tien jaar is.. Zelfde met stofzuigers ed, mijn moeder had een stofzuiger van haar ouders gehad, toen zij uit huis ging. Ik meen dat dit ding wel 25 jaar meegegaan is.

Ik geloof trouwens niet dat er iets echt ingesteld is op twee jaar ofzo, maar het ligt er wel erg dichtbij..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:33

Als bedrijven duurzame producten maken, zullen ze in verloop van tijd geld mislopen. Althans. Zo beredeneer ik het. Neem Apple. Een duurzaam product wat lang mee gaat. Duur in aanschaf en daarna heb je eigenlijk 10 jaar plezier van een kwalitatief product. Doordat zij blijven ontwikkelen en goede mond op mond reclame hebben hebben ze trouwe kopers. Maar om toch contant geld in t laatje te krijgen hebben zij bijvoorbeeld iTunes. Daar moet je voor betalen. Voor de extra service.

Wij zijn een gebruiksmaatschappij. Alles moet nieuw. Vandaar de korte levensduur van producten. Vroeger had men weinig concurrentie in witgoed, telefonie, computers en televisie. Tegenwoordig bestaan er 100 merken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:36

Mijn S3 is sloom maar werkt nog prima en is toch al ruim 2 jaar, heeft de nodige klappen gehad en ben er altijd veel mee in de weer geweest en gaat over een paar weken een tweede leven bij mn moeder krijgen. Het ligt er aan wat je er mee doet en de een heeft meer pech/geluk dan de ander.
Dat ze zwakker zijn dan een nokia 3310 van 10 jaar geleden, zeker. Alles moet dunner maar tegenwoordig is wel alles touchscreen en moet het scherm bijna even groot zijn als het toestel zelf. Vergeleken met een scherm dat voorheen 1/3e-1/2 vd telefoon in beslag nam dus ook al veel kwetsbaarder. (Om maar niet over de nieuwe iphone 6/6+ te beginnen; dat is helemaal een drama)

En verder wat Peerke zegt. Dingen verkopen die het rustig 30 jaar volhouden is natuurlijk helemaal niet interessant voor de fabrikant want die verdient dan niks meer.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:52

LZP >> HTT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:54

Mijn ouders koelkast was na 14 jaar echt af , mijn fiets haalde ongeveer de 12 jaar en rijdt nog rond bij een ander .. Maar verder alles is zo dood, mijn oude Gio (samsung galaxy) heeft zwemles gehad woedeaanvallen overleeft en die werkt nog alleen gebruik ik niet meer :P