Alimentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

96Laura

Alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:52

Hallo bokkers!

Een paar jaar geleden zijn mijn ouders op een vervelende manier gescheiden, hierna heb ik geen contact meer gehad met mijn vader. Wel betaalde hij maandelijks alimentatie aan mijn moeder. Sinds ik 18 ben maakt hij dit geld naar mij over (is wettelijk bepaald).

Nu ben ik echter sinds september gaan studeren en heb ik recht op studiefinanciering. Daarbij heb ik ook een aanvullende studiebeurs aangevraagd, maar helaas kwam ik hiervoor niet in aanmerking. Mijn vader zou teveel verdienen (terwijl hij naar mijn weten volledig afgekeurd is?). Maar daar gaat het topic niet om. Belastingdienst heeft een brief gestuurd dat ik ipv. een aanvullende beurs recht had op een alimentatieverhoging van €30. Nu heeft hij dat echter gewoon het normale bedrag gestort en weet ik ook vrijwel zeker dat die ophoging niet gaat komen. Mijn moeder had namelijk destijds ook recht op ophoging maar dat is ook nooit gestort.

Nu zullen jullie vast denken, ach die €30. Ja klopt, dat dacht ik ook.. totdat ik het ging omrekenen. Jaarlijks loopt dit op tot €360, wat ik toch een behoorlijk groot bedrag vind.

Nu heb ik zelf al enkele research gedaan, maar het enige wat ik kan vinden zijn sites waarvoor mijn moeder actie moet ondernemen en dit wil ze niet. Ik wil zelf ook ábsoluut geen contact met mijn vader. Heeft bokt nog tips?

groetjes, Laura

billionache

Re: Alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:57

Heel erg herkenbaar :(:)

Bij mij ging dit helaas van het niet bijbetalen van de indexaanpassing (dus verhoging) en sinds een jaartje betaalt hij gewoonweg helemaal niets meer. Dat is natuurlijk nog een stukje erger... Heb trouwens ook geen contact meer met m'n vader.

Volgens mij is er in NL een organisatie die ervoor zorgt dat alimentatie alsnog wordt uitbetaald en zij het gaan halen bij de vader. Misschien dat ze met jouw zaak wat kunnen? Ben zelf van België dus weet de naam niet maar wellicht kan een andere bokker je hiermee verderhelpen :j

Een volgende stap is natuurlijk juridische stappen ondernemen (waar wij zelf mee bezig zijn). Maar voor die 360 eurotjes per jaar zou ik dat niet doen. Gerechtskosten, kosten voor advocaat enzo lopen zo hoog op, dat is het niet waard imo.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:02

weet je wat ik vind? Je hebt niks met die man te maken verder, je spreekt hem verder niet. Ok al is hij je vader en heb je er recht op draai alles eens om. Wil jij afhankelijk zijn van hem? Denk het niet anders zou je wel meer ocntact met hem hebben. Maak je dan niet druk om die paar euro's ! Zoek zelf een bijbaantje! Daar word je veel gelukkiger van dan teren op de zak van iemand waar je nis mee te maken wilt hebben hoeveel recht je er ook op hebt.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:06

Ik heb een bijbaantje hoor. Het is alleen dat ik daarvan niet mijn gehele studie kan betalen en mijn moeder daar graag mee zou willen helpen. Daarom had ik ook liever een aanvullende studiefinanciering gehad, want elke maand die alimentatie met de boodschap: 'van je papa' als omschrijving maakt me kotsmisselijk. Dus niet zo snel oordelen :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:07

Maar als je niets met je vader te maken wil hebben, wil je dan wel zijn geld?

Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik heb zelf al meer dan 12 jaar geen contact met mijn biologische vader. Ik (evenals mijn moeder) heb nooit alimentatie gekregen. Ik kreeg jaarlijks €50,- voor mijn verjaardag, maar dat heb ik op een gegeven moment terug gestort. Ik wil niets met mijn vader te maken hebben, ook niet met geld.
Ik kreeg wel een aanvullende beurs, ik kreeg wel de aanvullende beurs. Ik weet niet wat de hoogte is van het alimentatie bedrag, maar ik weet wel dat de beurs geen vetpot was. Ik heb mijn studie zelf betaald, mijn moeder had het ook niet zo breed.

Maargoed, dit is hoe ik erover denk...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:10

ik ben het wel met bliver eens. Je wil niks met je pa te maken hebben.. waarom dan wel zijn geld??
Ik heb alimentatie voor mijn kids betaald tot ik dus mn inkomen kwijtraakte. toen heb ik een nihil verklaring aangevraagd en gekregen. Maar ik had en heb nog steeds contact met mn kids. Ik zou zeggen, ga eens een bakkie doen. Wie weet valt t je mee. Je heb het immers allemaal maar van 1 kant gehoord. Lijkt me.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:11

>;) >;) >;)

Wat een vage reacties... Als je de situatie van TS niet kent (wat er gebeurd is waardoor het contact zoek is, financiële situatie van de moeder). Ik zit in gelijkaardige situatie. Zelfs met beurs en bijbaantje moeten wij bijna iedere maand dweilen met de kranen open om mijn studies te betalen. Heb mijn hobby laten vallen en zijn moeten verhuizen. Ik vind het wel degelijk de plicht van de vader om zich aan de regels te houden mbt alimentatie. Als je echt krap bij kas zit thuis wéet je dat €30 per maand echt wel helpt...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:13

Kan de belastingdienst bepalen dat jij meer alimentatie moet ontvangen? Dacht dat dat via de rechtbank loopt?

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:13

pipo schreef:
ik ben het wel met bliver eens. Je wil niks met je pa te maken hebben.. waarom dan wel zijn geld??
Ik heb alimentatie voor mijn kids betaald tot ik dus mn inkomen kwijtraakte. toen heb ik een nihil verklaring aangevraagd en gekregen. Maar ik had en heb nog steeds contact met mn kids. Ik zou zeggen, ga eens een bakkie doen. Wie weet valt t je mee. Je heb het immers allemaal maar van 1 kant gehoord. Lijkt me.

Er zijn situaties waardoor je geen contact meer met je vader kan opbrengen, er is simpelweg te veel gebeurd. Ik heb er trauma's door opgelopen en echt een rotperiode gehad. Vind daarom de alimentatie eigenlijk wel een goedmakertje. Als ik gewoon normaal contact met hem had gehad had ik geen alimentatie hoeven hebben, want een leuke vader is mij veel meer waard dan welk geld dan ook :D

0laura0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:14

Toen ik ging studeren zat ik in een soortgelijke situatie.
Je kan bij DUO ook aangeven dat je het inkomen van 1 van je ouders niet mee wilt laten tellen. Er staat als het goed is een formulier op de website, misschien dat je er wat mee kan ;)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:16

billionache schreef:
>;) >;) >;)

Wat een vage reacties... Als je de situatie van TS niet kent (wat er gebeurd is waardoor het contact zoek is, financiële situatie van de moeder). Ik zit in gelijkaardige situatie. Zelfs met beurs en bijbaantje moeten wij bijna iedere maand dweilen met de kranen open om mijn studies te betalen. Heb mijn hobby laten vallen en zijn moeten verhuizen. Ik vind het wel degelijk de plicht van de vader om zich aan de regels te houden mbt alimentatie. Als je echt krap bij kas zit thuis wéet je dat €30 per maand echt wel helpt...

en er is ook plicht dat vader zn kind(eren) ziet.
Dus dat jij er voor kiest je vader niet te zien, kan je vader ervoor kiezen niet meer te betalen. Niet gaan verwachten dat jij je plicht niet na hoeft te komen maar je vader wel.
(Algemeen gesproken)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:18

zigranta schreef:
Kan de belastingdienst bepalen dat jij meer alimentatie moet ontvangen? Dacht dat dat via de rechtbank loopt?

Officieel moet dat idd via de rechtbank. Wie weet kan vader die 30 euro helemaal niet kwijt.

Ts ik raad je aan om naar het jongeren loket te gaan

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:18

Youknowme schreef:
billionache schreef:
>;) >;) >;)

Dus dat jij er voor kiest je vader niet te zien, kan je vader ervoor kiezen niet meer te betalen. Niet gaan verwachten dat jij je plicht niet na hoeft te komen maar je vader wel.
(Algemeen gesproken)
Hij is uit de ouderlijke macht gezet. Als ik hem wil bezoeken zou dat volgensmij altijd met een hulpverlener er bij moeten (was iig eerder zo, laatste tijd niet meer naar gevraagd).

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:20

Dan is het idd een ander verhaal. En heb jij geen plicht meer.

Heb je gedacht dat je vader die 30 euro niet kwijt kan? Heb je het zelf aan hem gevraagd dmv telefoon of mail? Wie weet als je het hem vraagt dat hij gewoon toegeeft.
Het jongeren loket kan je helpen met een eventuele studenten uitkering/ meee stufie.
Laatst bijgewerkt door Youknowme op 01-10-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Youknowme schreef:
(Algemeen gesproken)

Klopt niet helemaal ;-)
Vanaf een bepaalde leeftijd kan je er namelijk voor kiezen als kind om je vader niet meer te hoeven zien. Maar volgens de wet (althans hier in België) is een vader in principe wel verplicht om - ongeacht de bezoeksregeling - alimentatie te betalen. Tot het 18de levensjaar of erna indien het kind in kwestie gaat verder studeren (en dus nog afhankelijk is van de ouders).

Anoniem

Mijn oom heeft nooit een cent alimentatie aan mijn tante en nichten betaald, vanaf dat ze al heel klein waren niet. De oudste is politieagent geworden, de middenste dierenarts en de jongste werkt bij een grote bank. Allemaal op eigen kosten door bijbaantjes te nemen.. Ik vind het dus ook vreemd dat je om 30 euro per maand van je vader die je niet meer wilt zien een hoop heisa gaat maken. Wees blij met wat je wel krijgt.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:23

billionache schreef:
Youknowme schreef:
(Algemeen gesproken)

Klopt niet helemaal ;-)
Vanaf een bepaalde leeftijd kan je er namelijk voor kiezen als kind om je vader niet meer te hoeven zien. Maar volgens de wet (althans hier in België) is een vader in principe wel verplicht om - ongeacht de bezoeksregeling - alimentatie te betalen. Tot het 18de levensjaar of erna indien het kind in kwestie gaat verder studeren (en dus nog afhankelijk is van de ouders).

En toch moeten moeder en kind zich aan de bezoekregeling houden! Vader kan net zo makkelijk stoppen met betalen als moeder en kind die omgang niet nakomen. In Nederland kunnen ze hier bijna niks mee. Maar bij ts geld dit niet.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:25

Youknowme schreef:
billionache schreef:

Klopt niet helemaal ;-)

En toch moeten moeder en kind zich aan de bezoekregeling houden! Vader kan net zo makkelijk stoppen met betalen als moeder en kind die omgang niet nakomen. In Nederland kunnen ze hier bijna niks mee. Maar bij ts geld dit niet.

En wat als die bezoekregeling er niet is?
Like I said, ik weet de regeling in Nederland niet. Maar hier is het afgesproken dat ik mijn vader niet meer zie, maar toch is hij volgens de wet in fout omdat hij geen alimentatie niet betaalt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:40

xSetjeslover schreef:
pipo schreef:

Er zijn situaties waardoor je geen contact meer met je vader kan opbrengen, er is simpelweg te veel gebeurd. Ik heb er trauma's door opgelopen en echt een rotperiode gehad. Vind daarom de alimentatie eigenlijk wel een goedmakertje. Als ik gewoon normaal contact met hem had gehad had ik geen alimentatie hoeven hebben, want een leuke vader is mij veel meer waard dan welk geld dan ook :D

Als je dat serieus als goedmakertje ziet dan ga je niet gelukkig worden! Dat kan ik je nu al meegeven! Als jij echt niks met je vader te maken wilt hebben dan wil je niks van hem ook zijn geld niet en zeker niet als goedmakertje want je zegt zelf dat hij het niet goed kan maken. Ban hem dan ook echt uit je leven. Je bent nu volwassen dan moet je langzaamaan voor je zelf gaan zorgen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:50

bliver schreef:
Als je dat serieus als goedmakertje ziet dan ga je niet gelukkig worden! Dat kan ik je nu al meegeven! Als jij echt niks met je vader te maken wilt hebben dan wil je niks van hem ook zijn geld niet en zeker niet als goedmakertje want je zegt zelf dat hij het niet goed kan maken. Ban hem dan ook echt uit je leven. Je bent nu volwassen dan moet je langzaamaan voor je zelf gaan zorgen.

geld = geld voor mij. En wanneer je dat nodig bent is het toch wel verrekte handig.

Bedankt iedereen voor de reacties! Zal morgen even bij het jongerenloket aankloppen :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:00

het is wel zo, dat jij geen volledige aanvullende beurs kunt ontvangen, zolang je alimentatie krijgt.
Dus, je moet 21 zijn, geen alimentatie meer krijgen, dan pas kun je een formulier aanvragen bij DUO om je vader zijn inkomen buiten beschouwing te laten.
Dit is wel belangrijk om te doen, want anders wordt je vader zijn inkomen steeds meegerekend terwijl je niets meer ontvangt.
Wat die 30 euro betreft, jij hebt een document ontvangen dat je daar recht op hebt, dus kun je dat volgens mij gewoon regelen via LBIO. en anders in een convenant vast laten leggen door rechter etc.
Maar goed, geld is geld, en die 30 euro.. tja. Jij wordt nu vast ook enkele tientallen euros gekort op je stufi. heel irritant.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:23

RoyceMack schreef:
het is wel zo, dat jij geen volledige aanvullende beurs kunt ontvangen, zolang je alimentatie krijgt.
Dus, je moet 21 zijn, geen alimentatie meer krijgen, dan pas kun je een formulier aanvragen bij DUO om je vader zijn inkomen buiten beschouwing te laten.

Hebben ze dit veranderd? Want dat was vroeger niet zo. Ik zou uitrekenen waar je meer bij krijgt, een aanvullende beurs waarbij de inkomen van je vader niet meegerekend wordt en je geen alimentatie krijgt of de alimentatie eventueel met de 30,- in de maand extra.
Wellicht kun je voor de 30,- verhoging ook contact opnemen met het juridisch loket, zij kunnen kijken wat je kan doen zodat je vader de verhoging wel gaat betalen zonder dat je moeder in actie moet komen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:30

Van die 360 per jaar kan je toch weer wat leuke setjes scoren :D

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:57

Ik kan zo pissig worden van die reacties hier.
Hij heeft het zo ver gekregen dat jij geen contact meer met hem kán hebben en dan komt hij ook nog eens onder de plicht uit van onderhoud? Wat is dat voor redenering?
Als je een kind neem ga je een verplichting aan voor de eerste 21 jaar. Je kinderen k'ut behandelen zou geen manier moeten zijn om hier onderuit te komen.

Ik heb inmiddels ook al 3 jaar vrijwel geen contact met mijn vader en zit in dezelfde situatie.
Hij heeft uit zichzelf het afgesproken bedrag gehalveerd en sinds ik 18 ben heeft hij dat nog een keer gehalveerd waardoor ik mezelf nu in de schulden werk omdat hij zijn verplichtingen niet na komt.
Ik zou gewoon het LBIO inschakelen, die kan ervoor zorgen dat je na een aantal waarschuwingen het verplichte bedrag toch krijgt. Zij innen dat dan voor je namelijk.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:58

Dat geldt dan toch ook voor jou?(dat je het lbio in kan schakelen?)