Te hoog inkomen, toch huurtoeslag door studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Te hoog inkomen, toch huurtoeslag door studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:17

Hallo bokkers :wave:

Ik was benieuwd of er mensen zijn die bij hierbij kunnen helpen daar ik er zelf niet helemaal uit kom op internet.

Mijn situatie:
    - leeftijd: 25
    - eigen woning (huur €460)
    - fulltime baan 40 uur
    - studie 1: Avond + weekend (volwaardig HBO, start 2011)
    - studie 2: Zelf studie (volwaardig HBO, start 2014)
    - verzamel inkomen: boven € 21.600
    - eigenvermogen: onder € 21.139
    - geen zorgtoeslag (zelf opgezegd)

Nu weet ik dat ik boven de inkomsten grens zit van 21.600 euro.
Nu kreeg ik van iemand de tip om toch eens te kijken of ik niet alsnog in aanmerking kom voor huurtoeslag.
Aangezien ik nu twee studies volg en ik die kosten dus ook aftrek van de belasting.
Dit wekte natuurlijk mijn interesse en het zou goud zijn als dit kan. Een beetje financiële ruimte.

Maar ik heb geen flauw idee hoe of wat ik nu moet doen.
Zou dit afhankelijk zijn van mijn belasting aangiften van 2014 en het dan pas volgend jaar te vragen is?
Gezien ze een huurtoeslag altijd baseren op een eerdere aanslag naar mijn weten.

Op de site van de belasting is dit ook echt niet te vinden.
Daar gaan ze alleen maar uit van je inkomen.
Of moet ik aangeven dat mijn verzamelinkomen gedaald is?
Dus stel, ik verdien 25.000 euro per jaar, mijn studies kosten 5.000 per jaar,
Is mijn verzamel inkomen dan 20.000 euro? En zit ik dan onder die grens?
Of is dit echt veel te simpel gedacht? :')

Een hoop vragen maar wie niet waagt, wie niet wint.
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 01-10-14 11:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Carlijn101

Re: Kan ik huurtoeslag krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:19

Je geeft het antwoord zelf al :P
Je zit boven de inkomensgrens en hebt dus geen recht op huurtoeslag.

vuurneon

Re: Kan ik huurtoeslag krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:22

Je hebt er geen recht op :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:22

_Jessie

Re: Te hoog inkomen, toch huurtoeslag door studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:29

Ja dat dacht ik dus ook al, leek me sterk dat ik het niet zou kunnen krijgen.
Want je verzamelinkomen wordt toch ook verrekent met je studie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:31

Je kunt niet alles hebben, en belastingteruggave van het studiegeld en huurtoeslag, vind het wel ontzettend knap dat je studies volgt naast een full-time baan, chapeau.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:31

Ik neem aan dat je aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan? Heb je al definitieve aanslagen ontvangen? Heb je iets van studiefinanciering ontvangen (ik denk het niet, maar toch)?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:34

Dank je bigone, het is redelijk zwaar moet ik toegeven maar ja als je ergens wil komen....
Dat ik niet alles kan hebben snap ik en is zeker niet erg maar als ik van iemand een tip hoor dat ga ik het uiteraard proberen :D

Ja klopt, heb ik altijd gedaan alleen zowel van 2011, 2012 en 2013 geen 0 aangiften gekreggen.
Ik wil dus in december hier over gaan bellen want ik wel altijd netjes betaald en vind het slordig dat ik niet krijg. Van 3 jaar op een rij al niet terwijl ik daar voor altijd netjes alles toegezonden kreeg.
(behalve in 2011, toen kreeg ik geld terug. 2012 en 2013 moest ik betalen).

Studiefinanciering heb ik gekregen toen ik mijn MBO deed :)
Dat zou voor nu ook niet relevant zijn gezien het een lening is en ik het geld zelf nu bij elkaar kan krijgen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:38

Je kunt echt veel beter naar aanleiding van je jaarlijkse opgave eventuele toeslagen vragen/ ontvangen, dan elke maand. Want, als je er achteraf toch geen recht op hebt, moet je alles terug betalen ! En das niet misselijk ! Dus bij twijfel, niet maandelijks laten uit betalen, maar gewoon 1x per jaar vragen of je er recht op had.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:40

Belastingtelefoon bellen? Die kunnen het je wel goed uitleggen neem ik aan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:44

Ik weet niet wat je bedoelt met 0 aangiften?

Op zich zie ik wel mogelijkheden voor wat betreft de inkomstenbelasting. Toeslagen zijn niet mijn vakgebied, maar daar zijn wellicht ook wel mogelijkheden.

De theorie:

Stap 1: Je hebt recht op aftrek voor studiekosten als je voldoet aan de voorwaarden. Lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... udiekosten

Stap 2: De hoogte van de aftrek. Er is een drempel en eventuele bijdragen van je werkgever moet je hierop in mindering brengen. Je moet de kosten wel kunnen onderbouwen. Lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... udiekosten

Stap 3: Aanpassing van je reeds ingediende aangiften.
Stap 3a: als er nog geen definitieve aanslag inkomstenbelasting is opgelegd, kan je gewoon opnieuw een herziene aangifte inkomstenbelasting indienen.
Stap3b: voor de jaren waarvoor wel een definitieve aanslag is opgelegd, kan je een verzoek doen voor ambtshalve vermindering (tot 5 jaar later). Lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rmindering

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:45

Aftrekposten worden niet afgetrokken van je totale (bruto) inkomen.
Als basis voor toeslagen wordt je werkelijke inkomen genomen, niet degene na al je aftrekposten.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:53

Maandelijks doe ik inderdaad nooit, altijd jaarlijks :j

Met 0 aangiften bedoel ik de brief die je krijgt dat alles in orde was. Dus dat er niets meer openstaat en afgerond is.
Zo heet dat toch?

Dank je veerledec! Handig die links.
Wat ik misschien had moeten vermelden is dat ik studie 1 ben begonnen in 2011 en studie 2 ben ik in 2014 begonnen (2 maanden geleden).
Dus het gaat puur vanaf nu zeg maar, sorry was niet helemaal duidelijk. Dus niet met terug werkende kracht.

Maar als het inderdaad niets veranderd aan mijn situatie 'verzamelinkomen' dan verdien ik (zoals ik al dacht/wist) gewoon teveel voor huurtoeslag.
Studiekosten aftrekken van de belasting doe ik inderdaad wel. Dat is ook een hele fijne meevaller :j
Bedankt alvast voor het meedenken!!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:56

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:59

hmm toch... oke dan moet ik dat toch eens gaan bereken hoe dat nu zit.
A :)* oke! dan weet ik ook hoe dat officieel heet, handig. Dank

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:02

Even een correctie op brainless. Bij de toeslagen maken ze gebruik van je toetsingsinkomen. Het toetsingsinkomen is hetzelfde als het verzamelinkomen wat weer inhoudt: inkomen box 1, 2 en 3 min je aftrekposten. Dit betekent dus dat als jij een aftrek voor studiekosten hebt je verzamelinkomen wel degelijk omlaag gaat. Het is echter zo dat de meeste studenten met studiefinanciering niet zo'n hoge aftrekpost hebben dus dat zul je even moeten nakijken. Maar als jij een grote aftrekpost hebt dan is je inkomen inderdaad lager en heb je misschien wel recht op huurtoeslag.

Als jij in voorgaande jaren ook studiekosten hebt afgetrokken maar niets terug krijgt dan zijn je studiekosten waarschijnlijk niet hoog genoeg om een daadwerkelijk verschil te maken in je verzamelinkomen. Maar sinds 2013 zijn de regels mbt aftrek studiekosten in het voordeel van de student gewijzigd. De Belastingdienst werkte eerst met normbedragen, nu geef je je daadwerkelijke kosten op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:07

Je toetsinginkomen is zonder aftrekposten.
Je kunt deze berekenen bij de belastingdienst en daar hoef je geen aftrekposten voor in te voeren, alleen je inkomen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 12:14

De reden dat ik voorgaande jaren niets heb terug gekregen is omdat ik voor mezelf heb gewerkt in die jaren.
Ik heb toen facturen uitgestuurd naar bedrijven en daar netjes over afgedragen. Vandaar.
Momenteel werk ik helemaal niet voor mezelf omdat ik daar nu echt geen tijd voor heb :Y) :')

dit staat op de belasting site over toetsinkomen
Mijn aftrekbare kosten veranderen

Meestal hebt u aftrekbare kosten als u aangifte inkomstenbelasting doet. Als uw aftrek verandert, heeft dit gevolgen voor uw toetsingsinkomen. Ook de hoogte van uw toeslagen kan veranderen:

meer aftrek > lager toetsingsinkomen
U krijgt misschien meer toeslag.
minder aftrek > hoger toetsingsinkomen
U krijgt misschien minder toeslag.
Het gaat bijvoorbeeld om een verandering in de volgende aftrekbare kosten:

aftrekposten van uw koophuis, bijvoorbeeld hypotheekrente
giften
partneralimentatie die u hebt betaald
studiekosten
specifieke zorgkosten

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:25

@ brainless: Ik werk bij de Belastingdienst en wat _Jessie op heeft gezocht dat klopt inderdaad. Op het moment dat de Belastingdienst je toeslag controleert kijken ze naar je verzamelinkomen en dat is dus wel met aftrekposten. Als je de toeslag aanvraagt, vragen ze je om een schatting te geven van je inkomen en daar wordt inderdaad niet gevraagd om aftrekposten, dit is om te voorkomen dat je een te laag inkomen op geeft en dus moet terugbetalen en omdat niet iedereen aangifte doet, en dat is wel noodzakelijk wil je aftrekposten op kunnen geven.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:37

Voor de zekerheid even bij een belastingadvies kantoor langs gaan met al je papieren? Kost natuurlijk snel 50 euro, maar dan weet je het wel zeker.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 10:25

Dank voor alle reacties. Ik ben inderdaad aan het rekenen geslagen en ga nog even door iemand laten checken die daar meer verstand van heeft. Waarschijnlijk kom ik nog net een 200 euro boven de huur toeslag grens uit :') maar dan heb ik dat in ieder geval uitgezocht en geprobeerd :)