Vraag m.b.t. aard van de functie en loonschalen, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Vraag m.b.t. aard van de functie en loonschalen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:54

Sinds een paar maanden ben ik van functie veranderd bij mijn huidige werk.
Dit bevalt mij goed en ik heb er een hoop taken en verantwoordelijkheden bij.
Wel is het zo dat ik nog steeds hetzelfde loon krijg en na een ''goed'' gesprek blijkt dit ook niet te veranderen.
Maar nu vraag ik mij af, kan dit wel?
Sowieso is het een ander verhaal omdat de manager zelf chronisch ziek is en vanuit huis werkt.
Ik ben dus de enige op de vloer
Heb een assistent management functie, maar officieel niet de verantwoordelijkheid.
Echter ben ik wel de enige die zaken kan constateren/oplossen op de vloer.
En wanneer deze dingen niet worden opgelost word ik er wel op aangekeken want ik had dit in ieder geval moeten constateren. (Dat is even de situatie samengevat zoals hij nu is)
Daarnaast is het zo dat ik de persoon ben die de schoonmaker en bar medewerkers aanstuurt m.b.t. taken/werk en zo nodig hierop aanspreekt.
Nu weet ik ook nog dat de barmedewerker hetzelfde verdiend (dat is volgens mij helemaal scheef)
Het antwoord van mij baas hierop was dat zij ouder was, meer horeca ervaring had en voor een kortere periode was aangenomen.
*maar dan nog? of kan dit inderdaad kloppen

Nogmaals, ik ben blij met mijn baan en functie ongeacht het loon
Maar ik vraag mij wel af of deze constructie mag/kan
Als er professionals ons zijn die ervaringen hebben met de CAO Sport en Recreatie dan hoor ik dit graag.
mag eventueel ook via pb.

elenaMM77

Re: Vraag m.b.t. aard van de functie en loonschalen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:07

in de huidige tijd mag je in je handen knijpen met extra taken.
deze verreiken je cv.

ik weet echter ook dat je slechts een bepaalde periode tot maximaal 1 schaal boven je huidige schaal mag werken.. daarna moeten ze je omhoog plaatsen.

ik denk dat je het beste even goed op papier kunt zetten wat je functie omschrijving is (staat in je contract). Welke extra functies je doet die boven je loonschaal zitten (is even zoeken op internet waar je werkzaamheden onder vallen) en goed in je cao loeren..

in principe zou je loon gebaseerd zijn op je kale taken pakket.. je jaarlijkse beoordeling pakt helaas meestal ook alleen dat pakket.. Je kunt je wel goed op je beoordeling voorbereiden door bijv een portfolio aan te gaan leggen met volgende dingen:

- projecten en taken die buiten je basis takenpakket vallen
- terugkoppelmailtjes
- complimentjes (die je dus per mail binnenkrijgt)
- ter zake doende andere communicatie

en daarmee naar de baas stappen met je beoordeling.. met luister.. ik doe veel meer dan waar ik op beoordeeld wordt, ik ben daar ook heel blij maar ik zou graag ook jullie waardering daarvoor zien door een bovengemiddelde verhoging op opschaling van mijn functie..

nul op het request, vraag zijn verhaal dan zwart op wit en stap naar zijn baas (als die er is).. is die er niet, dan zul je genoegen moeten nemen met 'verrijking van mijn cv' als beloning.

niet 'hard tegen hard' willen spelen want dan kan het gebeuren dat ze je strippen van die extra taken en ben je dat extraatje op je cv ook weer kwijt..

barmedewerker kan door bijvoorbeeld meer ervaring dicht bij het plafond van zijn schaal zitten.. deze overlapt ruim de bodem van de schaal eronder.. hierdoor kan hij dus evenveel of zelfs meer verdienen dan jijzelf. of het kan zelfs zijn dat jullie werkzaamheden in dezelfde schaal vallen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 17:14

Thanks voor je reactie,
Ik gaf ook aan dat ik ook wel blij ben met de extra taken hoor.
Echter is het ook zo dat mijn baas zegt dat de 'extra taken' zoals het schrijven van een calamiteiten plan niet in een hogere schaal zit.
En ik heb zelf mijn cao door gegoogeld en zie toch echt dat de taken niet in schaal 5 vallen.

Dus vandaar dat ik mij afvroeg in hoeverre mag dit, want ja ik ben blij dat ik werk heb en deze kans krijg.
Maar wil ook niet uitgebuit worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:22

Weet niet hoe dat in Nederland zit maar heb je ook geen vertrouwenspersoon of vakbond binnen in het bedrijf?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 17:32

Ja heb diverse nummers gevonden die ik deze week ga bellen.
Heb ook wel vertrouwenspersoon binnen het bedrijf, maar in dit geval zal dat niet helpen aangezien de persoon in kwestie hier geen verstand van heeft.

Daarnaast ben ik er niet op uit om mijn gelijk te halen.
Maar ik wil wel graag weten waar ik recht op heb en of het klopt dat mijn taken niet in een hogere (volgens mijn baas zelfs lagere) functieschaal vallen :)
Verder is het prima zoals het is, net als wat Elena zegt, ik kan toch mooi leidinggevende functie neerzetten op mijn cv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:46

Hier is er toevallig nog iemand assistent manager geworden vorige week (officieel 1 oktober) Zijn loon stijgt netjes mee, zoals het hoort.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:51

wat je kunt doen als ze je functie niet willen opschalen
is vragen of je in aanmerking komt voor een opleiding middle management.

dan heb je een mbo4 opleiding op zak en mag je jezelf ook in de markt zetten als 'teamleider' materiaal. en het ondersteund je doorgroei waar je nu zit..

soms is dan functieschalen niet mogelijk in hun ogen en werkt de opleiding compenserend..
heb jij mooi een papiertje op zak, plus wat je op je cv kunt zetten alleen dan nog met niet corresponderen functie, maar wel de taken.. ook voor het bedrijf is het handig dat je eventueel de manager zelf kunt ondervangen in periode van ziekte of vakantie.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:00

heb over twee weken mijn eindgesprek voor mijn HBO opleiding sportmarketing en management.
Dus weet niet of deze betreffende opleiding die jij noemt dan geschikt is?
maar ik weet dat er inderdaad leidinggevend gerelateerde cursussen zijn dus dat is zeker iets om naar te gaan kijken. Ik weet wel dat mijn baas voor cursussen en dergelijke ondersteunend aan het werk, wel open staat

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:04

DeMolenhoek schreef:
Hier is er toevallig nog iemand assistent manager geworden vorige week (officieel 1 oktober) Zijn loon stijgt netjes mee, zoals het hoort.

Ja ik ben officieel aangenomen als zwemonderwijzer B, en dat is in schaal 5.
Nu zeggen ze dat horeca/sportcentrum andere functieschalen heeft dan het zwembad.
Dus dat ik in dezelfde schaal blijf omdat dit al hoger is qua loon.

dit is trouwens mijn cao
http://www.recron.nl/over-recron/sociaa ... -recreatie

En dit is dacht ik de juiste handleiding m.b.t. functie indeling want dat kon ik niet duidelijk in de CAO terug vinden dus verder gezocht
https://www.abvakabofnv.nl/3944/419044/ ... reatie.pdf

*ik blijf het zeggen om misverstanden te voorkomen.
Ik wil niet perse meer loon maar ik wil wel weten of de situatie die mij verteld wordt klopt.
Als het niet klopt en ik heb recht op meer loon ga ik ook niet direct steigeren want ik ben juist blij met deze kans

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:24

Als ik het zo lees, dan begint ondersteunend manager in schaal 5 kan hoger oplopen.
zwemonderwijzer B zou in een van de volgende kopjes vallen.. vermoedelijk 'recreatie' en dergelijken.
maar omdat je niet 'bollo' speelt, maar zwemonderwijs geeft, begin je daarmee niet in de laagste schaal (schaal 2) maar kun je inderdaad door de baas salarisschaal 5 zijn toegekend (kan best zijn dat 4 gebruikelijk is)..

zoals je kunt zien, lopen alle functies van schaal 2 tot schaal 9, met uitzondering van de ondersteunend manager, die een minimale schaal 5 heeft (waar je dus al in zit) en de manager met minimale schaal 8.

Functieniveau's kunnen overlappende schalen hebben, en schalen onderling hebben ook overlappingen tussen plaffonds en bodems..

ik denk dus dat je niet zo zeer naar medewerkers kunt kijken met een andere functie..
alleen bijvoorbeeld proberen een bijkomende beloning te krijgen voor extra werkzaamheden vergeleken met je collega zwemdocent B's..

zo'n extra kan gegeven worden in loonsverhoging, of extra bonus, of bijvoorbeeld een opleiding.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 10:22

thanks elena!
er is mij nu in ieder geval een hoop duidelijk.
Ik ga zeker voorstellen om een extra cursus/opleiding te mogen volgen
nu nog niet maar als ik wat langer in deze functie zit