wij komen er niet uit...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

wij komen er niet uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:17

Een vriendin en ik hebben een discussie en we komen er samen niet uit...
dus hopelijk weet iemand het antwoord zodat wij vanavond gewoon kunnen slapen :')

X en y zijn uit elkaar.
Samen hebben ze een koophuis na de een scheiding vertrekt y.
Ze huurt een woning.
X spant een zaak aan tegen y omdat hij wil dat ze de helft vd hypotheek moet blijven betalen en er nog gezamelijk openstaande rekeningen.
Y heeft een huurwoning en kan dit niet betalen.
De zaak komt voor en de uitspraak luidt als volgt:
Y word gesommeerd een bedrag te betalen voor de openstaande rekeningen, overige eisen worden niet ingewilligd.
In het vonnis staat dat x vanaf 2015 alle kosten van de woning op zich moet nemen.

Het dilemma wat als x nou weigerd te betalen, kan hij dan terug verwezen worden naar het vonnis?
(Nogmaals in het vonnis staat dat x vanaf 2015 moet betalen ditstaat in het vonnis zelf en niet op het einde bij 'de beslissing'.

Volgens vriendin heeft ze bij niet betalen geen poot om op te staan en ik denk dat het niet uitmaakt waar in het vonnis het staat dat x desnoods door nieuwe zaak alsnog verliest en zich aan dit vonnis moet houden

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:40

Dat ligt eraan hoe lang x de hypotheek niet betaald.. Ik neem aan dat ze nog samen op de hypotheekakte staan?

Als x lang genoeg niet betaald en dus problemen krijgt met de hypotheekverstrekker, dan zal de hypotheekverstrekker gewoon naar y komen. Ze zijn namelijk beide 100% verantwoordelijk voor deze schuld.

Dat de rechter heeft gezegd dat y niet meer mee hoeft te betalen vanaf 2015 doet daar niks aan af.

Tenminste, zo was het bij ons.

Als x niet betaald en y weet dit, dan kan y een zaak aanspannen, maar de kans dat y gelijk krijgt is 50/50. Op basis van nieuwe omstandigheden kan de rechter namelijk beslissen dat y nu toch deels mee moet betalen.

Dus jullie hebben allebei een beetje gelijk denk ik ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:19

Volgens mij is het zo, dat X vanaf 2015 gewoon volledig verantwoordelijk wordt gesteld voor de woning, en alle kosten, en dat Y daar verder los van staat.
Dus die hoeft er ook niet op toe te zien dat er wordt betaald. Dan geldt volgens mij de normale regeling, niet betalen = waarschuwingen en als er dan nog niet betaald wordt staat er gewoon een deurwaarder op de stoep hoor. en niemand die iets bij y komt halen.

pmarena

Re: wij komen er niet uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:24

Y moet gewoon zorgen dat de hypotheek niet meer op haar naam staat maar volledig op de naam van X komt te staan.

Zo lang haar naam onder die hypotheekschuld bij de bank staat, zal de bank haar immers ook weten te vinden als er niet betaald wordt.

Het maakt de bank geen fluit uit wie er wel of niet woont of door wie er betaald wordt, maar als er niet betaald wordt dan gaan ze verhaal halen bij beide personen op wiens namen de schuld staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:29

Als X niet meer betaald/kan betalen, komt de bank bij Y aankloppen.
Y zal (indien de middelen) moeten betalen en de bank kan bv loonbeslag aanvragen.

Y kan met het vonnis evt X vermanen te betalen, maar als X geen geld/inkomen heeft; is dat vervelend voor Y, want de bank zal bij Y het geld proberen te halen.

Is er geen genoeg inkomen, dan zal het huis door de bank verkocht (kunnen) gaan worden.
De restschuld zal zowel voor X als Y zijn.

edit:
Er zal gekeken moeten worden of X de hele schuld (+huis) kan krijgen, maar dit zal de bank moeten beslissen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:12

Ik neem aan dat X en Y beiden voor 50% eigenaar zijn? Zo ja, dan moeten X en Y beiden blijven voldoen aan het betalen van de hypotheek. Oók als Y fysiek ergens anders woont.

Er zal bepaald moeten worden of X in het huis wil blijven wonen. Als Y vertrekt, dan zal ze zich of uit moeten kopen (bij een restschuld), of uit moeten laten kopen (bij een overwaarde). Het huis moet getaxeerd worden. Stel dat hier een waarde van €10.000 minder uitkomt dan de hypotheek, dan moet Y € 5.000 aan X betalen. Stel dat er een waarde van €10.000 meer uitkomt, dan moet X €5.000 aan Y betalen.

Een rechter kan niet bepalen dat Y niet meer hoeft te betalen. Dit zal via de notaris en hypotheekverstrekker geregeld moeten worden (als X in zijn eentje geen hypotheek krijgt, zal het huis verkocht moeten worden en wordt de restschuld of overwaarden ook gedeeld tussen X en Y).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:10

@Ista
De rechter kan zeker bepalen dat Y niet (meer) hoeft te betalen.
Maar dat houdt in, dat als X niks/te weinig betaald, Y dit dan weer moet zien te verhalen bij X.

Voor de hypotheekverstrekker zijn beide 100% aansprakelijk voor de schuld en als de 1 geen geld heeft/verdwijnt, dan halen ze het bij de ander.