(Hoe) vertel jij je kind over homoseksualiteit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

(Hoe) vertel jij je kind over homoseksualiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:20

Een paar weken geleden kwam dit onderwerp opeens aan bod toen mijn broertje van 5 en ik terwijl we op een bankje zaten een trouwauto voorbij zagen komen. Mijn broertje vroeg wat het was en ik vertelde dat daar waarschijnlijk twee mensen in zaten die net getrouwd waren. Na een hele uitleg gegeven te hebben over wat trouwen überhaupt is vroeg mijn broertje 'Zijn er dan een jongetje en een meisje getrouwd?'
Ik vertelde dat dat inderdaad een jongen en een meisje konden zijn, maar net zo goed een jongen en een jongen of een meisje en een meisje (toen natuurlijk de vraag of er ook 3 mensen tegelijk mochten trouwen :')).
Hij kondigde daarna aan dat hij toch liever met zijn vriendje F trouwde dan zijn vriendinnetje S, dat vond hij stoerder :j

Hoe praat jij met je kind over relaties van het zelfde geslacht? Is het iets waar niet specifiek aandacht aan besteed wordt ('En, vind jij ook al een jongetje of een meisje leuk?'), benoem je het als iets wat ook kan, of praat je helemaal niet over relaties met je kind?

Het gaat hier dan vooral over kinderen van een leeftijd tot en met +- 10 jaar. Daarna zoeken ze het vooral zelf allemaal wel uit.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

AmyII

Re: (Hoe) vertel jij je kind over homoseksualiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:23

Jeetje, dat is een goede vraag inderdaad. Mijn zus is lesbienne en getrouwd. Sinds twee jaar hebben zij een kleine meid, mogelijk gemaakt door een (sperma)donor. Nu ze twee is houd ze zich niet echt bezig met het feit dat zij twee moeders heeft, maar dit gaat natuurlijk ooit aan de orde komen.
Mijn zus heeft altijd gezegd dat ze dan zal uitleggen dat haar mamas verliefd zijn geworden en dat dat ook met twee papas kan gebeurden. Maar dat ze wel een papa heeft (hij is ook bekend en komt ook op verjaardagen enzo).

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:28

Mijn oom is homo, hij kwam laats langs met zn vriend en heb toen aan mn jongste dochter van 5 verteld dat hun verliefd zijn. Toen vroeg ze wie dan het vrouwtje was :| heb het zo goed mogelijk proberen uit te leggen maar of ze het echt begrijpt weet ik niet.
De oudste 2 weten het ook heb het ze op de zelfde manier uitgelegd

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:29

Als een kind ouders van hetzelfde geslacht hebben, gaan zij er vaak normaal mee om.
Het uitleggen, tja, daar stel je een goede vraag. Daar ga ik eens over nadenken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:29

Oh dat komt hier indd. gewoon voorbij hoor: een man en een vrouw kunnen trouwen, maar mannen mogen ook met mannen trouwen en vrouwen ook met vrouwen.
Vervolgens krijg je dan: mag je ook met je zus/broer trouwen? :') Nee schat, dat mag dan niet.
Waarom niet? - Nou omdat je familie bent van elkaar (dat werd nog als genoeg uitleg geaccepteerd :D )

En daarna natuurlijk: "Dus een man en een vrouw hóeven niet persé getrouwd te zijn om kinderen te krijgen? :oo (Want zo gaat dat he, éérst trouwen en dán pas kinderen :') ) - Nee, dat hoeft niet. Je kan ook eerst kinderen krijgen en dan trouwen. Of helemaal niet trouwen.
Verwondering alom.

Tot slot natuurlijk: maar hoe krijg je dan kinderen als twee mannen of twee vrouwen met elkaar zijn getrouwd?

Kortom: het is een trending topic hier in huis _O-

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:32

MamaMiesje :') dat bewijst mar weer hoe het de kids bezig houdt. Zal vast wel leuke gesprekken opleveren.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:33

Ohja heel leuk hoor :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:33

Leuk om de reacties te lezen.
Mijn broertjes reactie toen ik zei over twee mannen of twee vrouwen trouwen was 'Ja natuurlijk kan dat. Waarom niet?'
Voor hem leek het niet echt nieuws.

Ik kan me zelf het moment niet herinneren dat iemand mij specifiek heeft verteld over homorelaties. Ik denk dat het bij ons thuis ook gewoon voorbij is gekomen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:34

Mijn dochter is 6,5 jaar en weet heel goed wat homo zijn en lesbisch zijn inhoudt. Persoonlijk vind ik het niets geks, maar ook weer niet iets wat ik het zelf op het woord zou gooien in de zin van: ''goh weet je wat het betekend als iemand homo is?'''
Ik vind het iets dat vanzelf wel een keer ter sprake komt.
Zo kwam mijn dochter er een half jaar geleden ook mee. Toen heb ik verteld dat dat inderdaad homo's zijn als twee mannen verliefd op elkaar zijn en lesbisch als twee vrouwen verliefd op elkaar zijn. Mijn dochter vind er, terecht, niets geks of aparts aan.
Zelf ziet en snapt ze ook dat de meerderheid van de relaties heterostellen zijn.

Laatst vertelde mijn jongste dochter van 3,5 dat ze wilde trouwen met haar beste vriendinnetje. ''Oh'' reageerde mijn dochter heel droog ''dan ben je balletbisch'' :')
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-09-14 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:37

Bij ons wonen er 2 mannen in de straat, wiens hond we vaak uitlaten. Dus dat was heel makkelijk!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:39

Mijn dochter van inmiddels 13 hebben we gewoon verteld dat meisjes verliefd kunnen worden op jongens.....maar ook op meisjes. Ook dat dat helemaal niks uit maakt en ieder dat voor zich mag weten.
Er word al genoeg moeilijk over gedaan door zo veel mensen terwijl het eigenlijk iets heel gewoons is.
Je valt op een persoon en wilt daar verder mee.......wat maakt het uit of het klaasje pietje of bertha is?
Het gaat er om dat je gelukkig bent en daarmee klaar.

Dus voor mijn dochter is het niks geks....ze kan er om giechelen maar dat is het dan ook.
Ik giechel dan mee en fluister.....maar dat is toch ook leuk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:40

Delphi schreef:
Laatst vertelde mijn jongste dochter van 3,5 dat ze wilde trouwen met haar beste vriendinnetje. ''Oh'' reageerde mijn dochter heel droog ''dan ben je balletbisch'' :')

_O- _O- :')

Het is dat alleen maar smileys niet mogen, maar tranen in mijn ogen! :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:42

Gheghegheghe "balletbisch" :')

Familieverhaal bij ons is dat ik - toen op de lagere school, eens thuis kwam en zei:
"Weet je wat ze nou weer zeiden op het schoolplein? Hommelfiel! Wat is dát nou weer? :roll: "

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:43

Hier voorbeelden genoeg in de kennissenkring die duidelijk maken dat het ook anders kan.
Maar goed, mijn vorige huwelijk was met een vrouw dus verwacht niet dat de kids snel ergens van opkijken.

Hier is de opvatting dat je op mensen valt, niet op geslacht :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:46

Ik ken zelf helemaal geen volwassenen van het zelfde geslacht die samen zijn. In mijn kring wordt er ook nog regelmatig raar over gedaan, het is toch apart vinden sommigen.
Fijn om te lezen dat dat bij veel van jullie niet zo is!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:58

Specifiek erover praten doen wij niet, maar als hij bv fantaseert over zijn toekomst en zegt te gaan samen wonen antwoorden wij eigenlijk standaard dat hij kan samen wonen met een leuke meid of een leuke jongen.
Wij zeggen vrij standaard op dat soort vragen dat je verliefd kan worden op meiden maar ook op jongens.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:05

Ach, wij hadden tot voor kort twee buurvrouwen die samen een stel kindjes hebben, en waar we goed contact mee hadden, dus hier was het nooit echt een issue.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:14

In mijn familie was het een aardig taboe onderwerp, met name vanuit mijn opa en oma. Zij zagen (zien?) het als een ziekte en als er een pilletje voor geweest zou zijn denk ik dat mijn tante die als eerste toegediend had gekregen. Zij heeft het echt niet makkelijk gehad wat dat betreft en ik denk dat dit mij onbewust ook aardig beïnvloed heeft. Hoewel het voor mijn ouders absoluut geen probleem is is het geen onderwerp geweest wat besproken is en als normaal bevonden is. Dit alles maakte voor mij "lesbisch zijn" tot iets wat ik echt absoluut niet wilde zijn, denk dat als ik dit eerder los had kunnen laten ik het mezelf een stuk makkelijker gemaakt had. Maar dat is achteraf! :D Blij om te lezen dat jullie er gewoon met je kind(eren) over praten!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:33

Wij hebben verschillende homovrienden in onze omgeving, dus hier was dat eigenlijk voor onze kinderen gewoon.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:42

Toen onze zoon jong was vroeg hij hoe het zat met trouwen.
Of je met iedereen kon trouwen, of je dan kinderen kreeg.
Uitgelegd dat mannen ook met mannen kunnen trouwen en vrouwen met vrouwen kunnen trouwen.
Het werd even stil en toen kwam zijn conclusie.
' mama als je homo ben kan je niet zelf kinderen maken, hoe doe je dat dan'.
Uitgelegd over adoptie en donoren.

TS, netjes uitgelegd hoor.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:48

Mijn kinderen heb ik dat eigenlijk nooit uit hoeven te leggen,mischiens scheelt het dat er op school een leraar homofiel was,hij droeg erg veel rose dat vond ze eigenlijk vreemder als het feit dat hij op mannen viel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:48

Hier geen jonge kinderen in de familie, en ik weet niet meer wanneer wij het te horen kregen, maar wij hadden in groep 7 een leraar die homo was, en dat heeft mijn moeder me toen wel eens uitgelegd. Maar wij vonden het doodnormaal :) dat was de leukste leraar ooit :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:57

Als je er zelf normaal mee omgaat komen er eigenlijk niet zo veel vragen. Tenminste niet van mijn kinderen, die anders erg geinteresseerd zijn in alles wat met relaties en sex te maken heeft. :D
Het is wel eens ter spraken gekomen in een gesprek over religie en tolerantie.

Een vriend van ons is transvestiet en was al in mannenkleren, maar ook al in vrouwenkleren bij ons thuis. Ook daar zijn (nog?) geen vragen over gekomen...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:18

Kinderen zijn erg ruimdenkend hoor, het kan allemaal. Het zijn volwassenen die ze grenzen opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:26

Mijn vader heeft vroegah gewoon gezegd 'Ik heb liever dat je met een leuke meid thuiskomt dan met een stomme jongen hoor, moet je helemaal zelf weten meid!'

Ik zou er zelf ook niet zo moeilijk over doen hoor, ten eerste kies je er niet voor, op welk geslacht je valt (en er is nog veel meer natuurlijk, pan-, a-, bi-sexueel.... noem maar op) Als jij gelukkig bent dan is het goed!