Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Fireheart

Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:44

Ik weet niet of het hier goed staat

Hoi bokkers!

Gezien ik hier net een lange discussie over had met mijn ouders aan tafel, ben ik wel benieuwd hoe bokt over deze stelling denkt.

Ik zelf ben van mening dat gym in de bovenbouw een keuzevak moet worden.
Zelf weet ik nog wel hoe verschrikkelijk ik gym altijd vond en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.
Mocht gym een keuzevak worden, verschijnen er ook veel meer gemotiveerde leerlingen in de zaal, wat voor de leraar zelf ook veel fijner is.

Dus hierbij de stelling:

"Gym moet een keuzevak worden."

LicentioFide

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:45

Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:45

Ik ben het er niet mee eens. Jongeren bewegen te weinig en door de wekelijkse gymlessen op school komen ze minimaal 2 uur per week in beweging. Ook hebben wij in 5havo/6vwo sportoriëntatie wat inhoudt dat je elke 3 weken een andere sport doet om er kennis mee te maken. Hierdoor kunnen leerlingen zelf bepalen welke sport ze willen doen en zullen ook gemotiveerder zijn.

LicentioFide schreef:
Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

Wat heerlijk ongenuanceerd :roll:
Laatst bijgewerkt door Destination op 28-09-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:46

Wees blij dat je wat lichaamsbeweging krijgt tussen de lessen door. Stel je niet zo aan :') Zogauw je gaat studeren is het hele dagen blokken en betalen om te fitnessen :')

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:47

Ik ben zeker van mening dat gym een verplicht onderdeel moet blijven van het onderwijs. Sporten is onwijs belangrijk, kan voor iedereen leuk zijn, en is een goede afwisseling in het lespatroon. Het moet echter geen vak zijn waarin dikke onvoldoendes gegeven worden omdat iemand geen touw kan klimmen.

Dat laatste overkwam mij, waarna mijn moeder boos naar de betreffende docent is gegaan. Die vertelde doodleuk dat iedereen wel ergens slecht in was en dat hij vroeger ook een 1 kreeg voor Frans als hij zijn best niet had gedaan om te leren -O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:48

Mee eens.
Ik vind gym super leuk, zou wel meer gegeven mogen worden. Maar er zijn altijd een paar van die ongemotiveerde, zeurende luilakken die het hele spel verpesten... Als zij het vak gym nou niet kiezen, is het al een stuk leuker.

Susan88

Ik vind dat het een keuzevak moet worden. Niet dat ik sporten niet leuk vind, maar de dingen die we met gym op school doen zijn zo stom. Iedereen vind iets anders leuk en zit daarom ook op een sport die hij/zij leuk vind. Gym op school vind ik daarom totaal overbodig.

LiannePuthzy

gym is stom maar nodig zoals bovenstaande reactie over te weinig beweging
ik zit nu in klas 4 vmbo en heb ook sportoriëntatie, vind t leuker als gym omdat je dingen kiest die je interesseren
vind eigenlijk dat dat in alle klassen moet gebeuren zoat je eer motivatie heb bij de gymles
ik vind gym nou niet echt super omdat we in de gymles alleen amar gingen softballen,trefballen en rugbyeen
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 28-09-14 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:48

@Destination: Jongeren die niet willen gymen gaan echt niet actief mee doen, hierbij spreek ik uit ervaring.
Ik zat meer aan de kant dan ik 'in het veld' stond, mede doordat ik half blind ben en hierdoor balsporten (ivm snelheid van de ballen etc) doodeng vind.

En denk ook aan kinderen die gepest worden, voor hen is gym juist dé plek om liever niet te zijn.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:48

Bizzybijtje schreef:
Wees blij dat je wat lichaamsbeweging krijgt tussen de lessen door. Stel je niet zo aan :') Zogauw je gaat studeren is het hele dagen blokken en betalen om te fitnessen :')

Ik weet niet of dit naar mij gericht is, maar ik studeer al :').
Laatst bijgewerkt door Fireheart op 28-09-14 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:49

Ik vind het prima, of zelf kiezen wat je mag doen. Wij hebben nu in de bovenbouw de keuze uit 3 dingen iedere periode(4 in totaal), iedere keer verschillend, en dan krijg je er 3 blokuren les in. Soms vind ik gym dan leuk, met judo of boxen bijvoorbeeld. Zwemmen, paardrijden en fitness (wat ik wel leuk vind) doen we nooit bij gym. Ik heb een enorme hekel aan balsporten en turnen, maardat doeje altijd bij gym.

En voor een lui kind met overgewicht die niet naast gym ook nog sport, helpen die 2 uurtjes gym in de week ook niet, zeker als die niet gemotiveerd is.

Destination

K_im schreef:
Ik ben zeker van mening dat gym een verplicht onderdeel moet blijven van het onderwijs. Sporten is onwijs belangrijk, kan voor iedereen leuk zijn, en is een goede afwisseling in het lespatroon. Het moet echter geen vak zijn waarin dikke onvoldoendes gegeven worden omdat iemand geen touw kan klimmen.

Dat laatste overkwam mij, waarna mijn moeder boos naar de betreffende docent is gegaan. Die vertelde doodleuk dat iedereen wel ergens slecht in was en dat hij vroeger ook een 1 kreeg voor Frans als hij zijn best niet had gedaan om te leren -O-

Het geven van onvoldoendes omdat iemand iets écht niet kan vind ik niet kunnen. Iemand uit mijn klas had handen van ongelijke grootte waardoor ze niet kon ring zwaaien, maar daar kreeg ze echt geen onvoldoende voor. Ik had ook wel dingen waar ik heel slecht in was, maar doordat ik wel inzet toonde kreeg ik altijd een 6 :D

Twilight

ik vind dat het verplicht moet blijven, idd dat beetje beweging in de week is zo slecht nog niet. mijn broertje zijn school die geeft in blokken waarbij je per blok een top 3 moet maken met wat je wilt doen, waardoor elke leerling dus daadwerkelijk gemotiveert is.

DaisyDarling

Niet mee eens. Ik had ook een hekel aan gym, maar 50% van mijn klas deed op dat 1ne uurtje gym na per week op geen enkele manier aan beweging. Noem me ouderwets, maar ik vind dat een lagere/middelbare school ook een stukje verantwoording draagt voor de gezondheid van een kind en dat ze met een uurtje beweging per week daaraan proberen bij te dragen.
Ook was het absoluut zo dat het op een dag van 8 tot 4 heerlijk was om van 12 tot 1 een uurtje 'buiten te spelen' met mijn klasgenoten, ipv in de zuurstofarme lokalen van mijn middelbare school gebouw te zitten.

Daarnaast moet een keuzevak in de bovenbouw wel een bepaalde educatieve waarde hebben, die gym op veel scholen dan weer mist. Mocht gym meer als 'sportonderwijs' gegeven worden, zou ik het misschien best een optie vinden :j

_KiMbErLeY_

NEE, maar Je hebt er gelijk in dat er dan wel meer gemotiveerde mensen verschijnen!
Maar..... Er zijn al genoeg jongeren die weinig bewegen, dus dat enige sportmomentje in de week vind ik JUIST goed!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:50

Hm, dubbel. Aan de ene kant is beweging nodig, aan de andere kant was het altijd een verschrikking.

Er zijn namelijk mensen (zoals ik :') ) die het gewoon écht niet kunnen en zich helemaal kapot schamen iedere gymles.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:50

Adindaa schreef:
@Destination: Jongeren die niet willen gymen gaan echt niet actief mee doen, hierbij spreek ik uit ervaring.
Ik zat meer aan de kant dan ik 'in het veld' stond, mede doordat ik half blind ben en hierdoor balsporten (ivm snelheid van de ballen etc) doodeng vind.

En denk ook aan kinderen die gepest worden, voor hen is gym juist dé plek om liever niet te zijn.

Bij ons was het geen optie om aan de kant te blijven zitten :))
En als je een sport niet kan doen door bijvoorbeeld een oogafwijking, kan je om vrijstelling vragen toch? Bij ons deden ze daar niet echt moeilijk over als je een briefje had van de huisarts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:51

Gewoon, op de basisschool vier uur in de week en op het voorgezet ook vier uur in de week. Er lopen nu al generaties rond die geen fatsoenlijke koprol kunnen maken en werd er vroeger veel buiten gespeeld, nu zitten ze met acht achter de pc. Word een drama in de toekomst dus als het even kan, veel meer gym op scholen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:52

BaileyMix schreef:
Hm, dubbel. Aan de ene kant is beweging nodig, aan de andere kant was het altijd een verschrikking.

Er zijn namelijk mensen (zoals ik :') ) die het gewoon écht niet kunnen en zich helemaal kapot schamen iedere gymles.

Klopt, ik kan gewoon niet goed met ballen omgaan, ik ben ook niet lenig. Dat kan tot geergerdeklasgenoten leiden, gezucht, wat me onzeker maakt en het nog minder leuk. Soms heb jemensen die helpenen tips geven, maar die zijn zeldzaam.

Anoniem

Ik vind gymmen ook niet zo leuk, gewoon omdat we geen sporten doen waar ik goed in ben of die ik leuk vind. :') Tuurlijk, het is wel ff lekker ontspannen, maar ook vaak genoeg dat ik er met tegenzin naartoe ben gegaan hoor. ;) Dan besteed ik die tijd die ik daarmee dus 'win' liever aan een sport die ik wél leuk vind! :D

Enne, zo actief is gym op school écht niet hoor. Die 2 uur in de week maakt echt niets uit. Als mensen niet willen sporten (zowel thuis als met gym) doen ze het ook niet. :+

sallandval

Ik heb meteen ja gestemd voordat ik de openingspost gelezen had of wist of ik wel tot de doelgroep van de poll behoorde.

Heb echt trauma's overgehouden aan gym. Pas veel later kwam ik er achter dat bewegen en sporten best leuk is, maar door het verplichte sporten is een boel van mijn motivatie verloren gegaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:53

bigone schreef:
Gewoon, op de basisschool vier uur in de week en op het voorgezet ook vier uur in de week. Er lopen nu al generaties rond die geen fatsoenlijke koprol kunnen maken en werd er vroeger veel buiten gespeeld, nu zitten ze met acht achter de pc. Word een drama in de toekomst dus als het even kan, veel meer gym op scholen.

En waarom is het in gódsnaam erg dat je geen koprol kan maken? Hoe vaak in je dagelijkse leven maak jij koprollen?

Samiyah

Nah, afschaffen gaat wat ver. Kinderen krijgen gemiddeld genomen al weinig beweging dus die paar uurtjes per week zijn niet verkeerd.

Wel mogen ze wat mij betreft wat gaan doen aan de invulling ervan. Ik had vroeger zo'n hekel aan die achterlijke turn capriolen die uitgehaald moesten worden. Niet lenige mensen (zoals ik vroeger :)) ) kunnen dat niet en geloof me, ik heb nog steeds trauma's van over een bok heen springen (en op je plaat gaan) aan ringen hangen of op de rekstok terwijl de hele klas kijkt. Verschrikkelijk. :') Hierdoor zat ik soms de dagen af te tellen tot 'de hel die gymles heette' weer begon.

Doe dan gewoon alleen sporten als voetbal, basketbal, hardlopen, hockey etc. :) Kan je tenminste niet echt bij afgaan en is ook nog eens veel intensiever.
Zou mij heel wat uurtjes zenuwen gescheeld hebben! :')

Danielleeee_

Ik vind gym echt stom, de sporten en spellen vind ik echt niets aan.
Maar toch vind ik dat het verplicht moet blijven, omdat het gewoonweg gezond voor je is. ;)

Anoniem

Ik ben net als K_im van mening dat het inderdaad zeer zeker 'verplicht' moet blijven. Wel uiteraard met aanpassingen, zodat iemand die inderdaad gewoon echt voor geen meter kan touwklimmen of dit gewoon echt niet trekt, inderdaad een vervangend sportonderdeel kan doen om toch in beweging te blijven.

Gym is inderdaad een rotvak, maar zorgt er wel voor dat je in ieder geval in beweging blijft. Tegenwoordig moet alles maar makkelijk en comfortabel zijn op school; ze zitten achter een computer/laptop, ze doen daar al het huiswerk op en het enige rondje wat veel leerlingen dan nog gaan lopen is het rondje naar de kantine waar ze vaak al veel te veel ongezond eten verkopen, rondje naar het rokershok, of een rondje naar de wc. En het dan raar vinden dat ze op hun 20e nog een rotconditie hebben :')

Nee hoor, ik was maar al te blij met de gymlessen. Wat ik niet kon doen, werd ik niet op beoordeeld, en dus ook niet op veroordeeld en in overleg was er een hoop mogelijk.. Dus nee, wat mij betreft houden ze dat vak er gewoon in, en niet als keuzevak. Tenzij je aan kunt tonen dat je zelf al zeer intensief sport, maar ik denk dat dit in de praktijk flink tegen zal vallen.

Wij hadden twee grote gymzalen met 3 gymdocenten waardoor er altijd keuze was om iets te doen waar je wel plezier aan had. Ik kon bijvoorbeeld niet goed meekomen met de coopertest & piepjestest maar heb hier wel goed m'n best voor gedaan en werd beoordeeld op de dingen die ik wel kon en de vorderingen die ik had gemaakt van begin tot eind. Ik denk niet dat de ongemotiveerde leerling het probleem is, maar wel het gebrek aan kundige leraren ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt