Bonkend geluid rondom voorwielen auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Bonkend geluid rondom voorwielen auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:52

Sjucht... -O-
Vier weken geleden ben ik van achteren aangereden in mijn prachtige zilvergrijze Opel Astra stationwagen, hij werd economisch totall los verklaard en nu heb ik dus een nieuwe (zelfde merk en model)
Bouwjaar 2005
Amper 80.000 km
Mooie velgjes eronder ("gewoon" 16 inch)
Nieuwe banden
Waterpomp, distributieriem en achterste remschijven gloedjenieuw
Rijdt als een zonnetje
Behlave...
*Als ik hier bij mij door de straatjes rijd (bakstenen, niet helemaal kaarsrecht en waterpas, maar ook geen enorme kuilen), dan hoor ik constant bij mn voorwielen bonk-bonk, bonk-bonk.
Vreemd genoeg hoor je dat niet of zelden op asfalt en ook niet als ik -al dan niet met redelijke snelheid, een verkeersdrempel neem of als ik (beleefd :D ) een stukje stoep meeneem bij het parkeren.
Het wordt overigens niet beter of slechter in bochten; als er toevallig een hubbel in die bocht zit, dan bonkt het. Maar als het een "gladde bocht" is, hoor je niks.

* Dan nog wat, wat me pas opviel toen ik op de snelweg reed en constateerde dat ik toch écht wel rechtdoor reed; het stuurwiel staat een tikje teveel naar rechts gedraaid.

Dusss...
*waar komt dat bonk geluid vandaan? Ligt dat aan slecht gemonteerde banden/wielen of is dat wat anders? Waarom hoor ik het alleen bij lichte hobbeltjes en niet als ik over een verkeersdrempel ga?
*kan dat scheve stuur kwaad? Kan/moet dat opgelost worden?

Tallie1979

Re: Bonkend geluid rondom voorwielen auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:55

Ik denk dat het je aandrijfas is (homokineet) even bij de garage langs, dat moet gerepareerd worden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:02

Of speling op je wiellager of een kapote fuseekogel.
Ff naar een garage dus :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:04

Ben je zeker dat je rechtdoor rijdt en niet naar links of rechts afzwakt? Als je auto uitgelijnd moet worden draait het stuur ook licht een andere kat uit, maar dan draait de auto dus ook licht naar die kant. Meestal is dit rechts want heb hier een auto staan die uitgelijnd moet worden en dus ook naar rechts trekt.

Bonkend geluid kan alles zijn. Bij een auto van mij vriend was er een schokdemper gebroken , gewoon echt doormidden gebroken door een put op de autosnelweg.
Daardoor hoorde we ook een bonkend geluid, vooral als er aan het stuur gedraaid werd.
In 1ste instantie leek dit ook van uit de motorkap te komen, tot mijn vriend thuis onder de auto kijkt en dus ziet dat het de schokdemper is die gebroken was.

Sowieso naar de garage gaan dus.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 21:04

Nou mooi k*t, want ik heb hem dus afgelopen woensdag opgehaald in Apeldoorn -en daar woon ik niet, en dan zit ik weer met gedoe omdat ik geen auto heb...
Zijn dat dure "operaties"?

Edit: volgens mij trekt ie niet scheef als ik m rechtdoor "met zonder handen" aan het stuur rijd...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:07

Ik zou morgen of maandag even de garage bellen waar je deze auto vandaan hebt.
Misschien nog garantie en misschien kan je een leen auto krijgen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:18

Waarschijnlijk kan het ook je wiellager zijn. Ik had het precies hetzelfde als dat jij vertelt en in de bochtend hoorde je het vooral heel goed. Wiellager vervangen en klaar. Wiellager is gelukkig niet een al te duur geintje, als je het zelf kan. ding heeft mij 50 euro gekost.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:19

Toen wij dat hadden stonden volgensmij de schokbrekers veel te los (versleten) én de wiellagers te los.

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:22

Heb het aan m'n vriend gevraagd (is automonteur) en die denkt ook dat het de schokdemper is. Maar kan ook heel iets anders zijn.

Prijs hiervan ligt ongeveer tussen de 100 en 200euro exclusief arbeid. Maar ligt aan model enzo.

Ben je mooi klaar mee :(:)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 21:23

Nou ja zou toch stom zijn? Want hij is gewoon volledig APK gekeurd. Dan kijken ze daar toch ook naar?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:27

Ik heb dit momenteel ook bij mijn wagen.Bij mij zijn de stabilisatiestangen aan vervanging toe.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:27

Tsja, wij hebben 2 jaar in een Ford Ka rondgereden, bleek vanonder ook een gatenkaas te zijn al toen we hem kochten. Een keer uit nood de rem intrappen en hij was doorgebroken, vragen om ongelukken dus.. laat hem heel, héél goed nakijken als je hem niet vertrouwt! Liever even wat geld uitgeven dan tegen een boom omhoog zitten, toch?

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:29

Ja zouden ze dan met apk wel gezien moeten hebben inderdaad

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:48

Mijn auto deed dat ook op een oneffen weg, waren de remblokken die te veel ruimte hadden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:51

Mijne deed dat ooit in bochten en dat was een as die speling had. As vervangen en nooit meer problemen gehad.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:02

Mijn auto had dat ook.. Koppelstangetjes vervangen en opgelost..

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:45

Idd bij mij waren het ook de koppelstangetjes, aandrijfas hebben we ookal stuk gehad, maar dan hoor je het gebonk alleen in de bochte volgens mij..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:50

Lift eraan wat het is, maar kogels en lagers zijn behoorlijk duur. Kan overigens ook de stuurkolom zijn, dan wordt het helemaal een duur grapje. Stuur scheef staan betekend meestal dat de auto niet goed uitgelijnd is. Hiermee moet je iig naar de garage want als het een wiellager betreft en die blokkeert kun je over de kop gaan.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:53

Die van mij doet dat ook. Is de stabilisator-stang. Mogen ze niet op afkeuren. Die van mij wordt binnenkort gefikst ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:56

_Reneee schreef:
Die van mij doet dat ook. Is de stabilisator-stang. Mogen ze niet op afkeuren. Die van mij wordt binnenkort gefikst ;)

Precies dat: sommige zaken zijn niet APK-afkeur en worden daarom soms wat eerder verwaarloost. Kan wel bv. als aandachtspunt op het keuringsformulier staan, das wel zo netjes van de garage. Maar je kan behoorlijk wat zaken helaas niet onder de APK-garantie gooien :n

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:26

Ja ik vond het ook schandalig. Zo zijn er veel dingen hoor. Blijkbaar is mijn versnellingsbak ook niet meer lekker, maar dat merken ze niet aangezien ze hem alleen even aanzetten...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:37

Tja, een apk is een veiligheidskeuring, géén aankoopkeuring!

En niet alle apk's gebeuren even zorgvuldig. En was het een verse door de verkopende partij of een keuring van een maand of ouder? Want er kunnen uiteraard ook altijd dingen stuk gaan na de keuring.

Ik vermoed ook dat er in de ophanging iets niet goed zit, maar wat kom je pas achter als de auto op de brug staat. Je kunt even bij een (universele) garage bij jouw in de buurt langs gaan. Dan weet je wat de oorzaak is, of het de moeite waard is om terug naar Apeldoorn te gaan en heb je wat in de hand als je besluit bij de verkoper aan te kloppen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:52

Ik heb dit ook een keer gehad met een auto. Vertrouwde het niks, dus ermee naar de garage gegaan. Helemaal nagekeken en ze konden niks vinden, tijdje mee rondgereden en nogmaals naar de garage. Nog niks te vinden. Mijn vriend heeft zelf ook geleerd voor automonteur en die heeft meegekeken, ook hij kon niks vinden.
Toch ermee naar een erkende dealer en die vertelde dat veel van de auto's die ik had, Citroën Saxo VTS, last hier van hadden en dat het niet ernstig was.

Nu houden wij niet zo van auto's met geluidjes die er niet horen. Dus uiteindelijk hebben we de auto verkocht.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:58

t kan zoveel zijn stabilisator stang, je aandrijfas, schokbrekers.

je stabilisator stang kan je voelen want dan moet je auto gaan trekken/hangen naar 1 kant en krijg je speling in je stuur,
aandrijfas hoor je over duidelijk van uit t midden van je auto komen en maakt ook een hard geluid.
schokbrekers zou je moeten horen bij een hobbel of iets als die stuk zijn want dan klapt je auto gewoon in je banden en zou je dus een rand in je banden moeten zien.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:35

Nou pfoeih...godzijdank inderdaad "alleen maar" de stab.stangen en het uitlijnen van mn banden _/-\o_
Dit alles voor het luttele bedrag van €150,- *\%/* >;) :roll: :=