dblijham schreef:Juist de gelei is heel goed te doen, heb er net 12 potten van gemaakt.
Neem een snijplank die je daarna niet meer nodig hebt (wordt heel bruin) en een goed, stevig en vooral scherp mes. Zaag stukken van de kweepeer rond het klokhuis en gooi zowel de stukken als de klokhuizen in een grote pan. Een grote soep of stampotpan werkt prima. Dan voeg je water toe tot de stukken peer net onder water staan en breng je de hele handel aan de kook. Lekker een tijdje door laten koken en daarna een nachtje laten trekken (van het gas af). De volgende dag laat je het sap zeven door een schone theedoek en kun je de stukken peer ook nog wat uitwringen in diezelfde doek.
Ik gebruik geleisuiker voor halfzoete jam en dan gebruik je 1 pakje van 500 gram op 1,1 liter sap. Even aan de kook brengen, 1 minuut doorkoken en potjes vullen.
Ook heerlijk om een kaneelstokje, wat stukken citroen of wat steranijs mee te koken voor smaakvariatie.
Als je wat meer moeite wil doen kun je de klokhuizen ook bewaren en van de pitten een heerlijke gel voor je huid maken. Heel goed voor "paardenhanden" in de winter.
Kaneel en Steranijs heb ik in huis, hoeveel moet ik op een ketel erin gooien? Het staat nu op het vuur, een 8 liter ketel helemaal vol.