Kweepeer gelei & muffins.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Kweepeer gelei & muffins.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 16:32

Ik heb gezocht naar een topic hierover maar kon niks vinden, en aangezien ik op VT eigenlijk nooit te vinden ben weet ik niet of ik wel goed genoeg gezocht heb. :oo

Van mijn manager heb ik een zak kweeperen gekregen, nog nooit mee gewerkt, en zeker nog nooit gelei of jam gemaakt. Nu zijn er op internet vrij veel recepten te vinden maar toch vraag ik me af of bokkers nog handige tips hebben voor een eerste keer?

De muffins lijken me vrij simpel, maar die gelei. :Y) Dat is gedoemd te mislukken ben ik bang. :+

Wie helpt mij verder?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:39

Juist de gelei is heel goed te doen, heb er net 12 potten van gemaakt.
Neem een snijplank die je daarna niet meer nodig hebt (wordt heel bruin) en een goed, stevig en vooral scherp mes. Zaag stukken van de kweepeer rond het klokhuis en gooi zowel de stukken als de klokhuizen in een grote pan. Een grote soep of stampotpan werkt prima. Dan voeg je water toe tot de stukken peer net onder water staan en breng je de hele handel aan de kook. Lekker een tijdje door laten koken en daarna een nachtje laten trekken (van het gas af). De volgende dag laat je het sap zeven door een schone theedoek en kun je de stukken peer ook nog wat uitwringen in diezelfde doek.
Ik gebruik geleisuiker voor halfzoete jam en dan gebruik je 1 pakje van 500 gram op 1,1 liter sap. Even aan de kook brengen, 1 minuut doorkoken en potjes vullen.
Ook heerlijk om een kaneelstokje, wat stukken citroen of wat steranijs mee te koken voor smaakvariatie.

Als je wat meer moeite wil doen kun je de klokhuizen ook bewaren en van de pitten een heerlijke gel voor je huid maken. Heel goed voor "paardenhanden" in de winter.

KimD

Re: Kweepeer gelei & muffins.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 16:44

Serieus gel voor je handen? :oo

Klinkt vrij makkelijk ja, ik las op internet nog iets van pectine toevoegen? En wat voor soort potten kan ik het beste gebruiken? Wat is een tijdje door laten koken, half uur, uurtje? Of moet ik de peer testen ofzo?

Moge duidelijk zijn dat ik niet kook thuis. :')

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:33

Geen pectine, het stollen gebeurd al door de geleisuiker, doorkoken tot de peer zacht is maar mag langer, ik laat het vaak wel een uurtje pruttelen.
Jampotjes, groentepotjes, alle glazen potjes met een deksel. Goed schoonmaken (vaatwasser) of even met kokend water.
Als je gewone suiker gebruikt ipv geleisuiker maak je een heerlijke siroop die van droge witte wijn een heerlijke zoete wijn maakt maar ook lekker is als limonade, over ijs of door yoghurt. Siroop kan je bewaren in glazen flessen van wijn of vruchtensap.

Voor de gel wip je de pitjes uit de klokhuizen met een mesje, pitjes heel laten. In een potje en overgieten met jenever. Pitten mogen wel een dikke vinger onder staan. Al na een paar uur heb je de gel. Als de gel minder wordt gewoon nieuwe jenever erbij. De pitten blijven heel lang doorwerken.

Wat het koken betreft, ik ben een groot fan van de uitvinder van de magnetron...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 17:39

Kan ik daar ook van die (nieuwe) weckpotten voor gebruiken?

God dit klinkt voor mij als Chinees. Hoop dat het lukt, zou het anders zo jammer vinden van de peren. :')

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:39

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 12:01

Vanmiddag naar de IKEA om potten te halen, ik ga me eraan wagen! :Y)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:52

Succes!! Laat even weten hoe het gegaan is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 19:22

dblijham schreef:
Neem een snijplank die je daarna niet meer nodig hebt (wordt heel bruin) en een goed, stevig en vooral scherp mes. Zaag stukken van de kweepeer rond het klokhuis en gooi zowel de stukken als de klokhuizen in een grote pan. Een grote soep of stampotpan werkt prima. Dan voeg je water toe tot de stukken peer net onder water staan en breng je de hele handel aan de kook. Lekker een tijdje door laten koken en daarna een nachtje laten trekken (van het gas af). De volgende dag laat je het sap zeven door een schone theedoek en kun je de stukken peer ook nog wat uitwringen in diezelfde doek.
Ik gebruik geleisuiker voor halfzoete jam en dan gebruik je 1 pakje van 500 gram op 1,1 liter sap. Even aan de kook brengen, 1 minuut doorkoken en potjes vullen.
Ook heerlijk om een kaneelstokje, wat stukken citroen of wat steranijs mee te koken voor smaakvariatie.

Als je wat meer moeite wil doen kun je de klokhuizen ook bewaren en van de pitten een heerlijke gel voor je huid maken. Heel goed voor "paardenhanden" in de winter.

Kaneel en Steranijs heb ik in huis, hoeveel moet ik op een ketel erin gooien? Het staat nu op het vuur, een 8 liter ketel helemaal vol. :+

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:42

Het komt met koken nog wel een beetje omhoog hoor!
Ik deed op een liter of 3 aan water 1 a 2 kaneelstokjes meekoken en een paar steranijsjes. Hangt er ook vanaf hoeveel smaak je toe wilt voegen. Ik hou wel van een tikje subtiel.
Ik probeer mij nu een voorstelling te maken van 8 liter...

Je kunt met toevoegen nu ook even wachten tot je het sap gaat verwerken en dan pas smaak toevoegen, kun je ook een beetje varieren en proberen wat je het lekkerst vind. Het staat ook heel leuk om het kaneelstokje of de steranijsjes in de fles cq pot erbij te laten.

Ik ga mijn volgende pan met limoen erbij proberen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 21:52

Ja mijn manager had duidelijk genoeg van die dingen gekregen. :') Ze staan nu na te sudderen, morgenvroeg weer verder. Las op internet dat de kaneel of steranijs erbij kan als je ook de suiker erbij doet. Maar jij doet dus beide erin?

Hoelang kook jij het nog met de geleisuiker erin, doe je dat echt maar 1 minuut? Op het pakje van de suiker staat namelijk ook 1 minuut, maar lijkt me zo kort?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:51

Met de geleisuiker breng ik het aan de kook en laat dan 1 tot 2 minuten doorkoken.
Ik heb vorig jaar een portie gemaakt met kaneel en een portie met kaneel en steranijs die ik in sinaasappelsap heb laten koken ipv water. Die was ook erg lekker. Net als de portie met citroen...
Ben wel een beetje een fan van kweeperen geloof ik.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:53

Gelukt?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:21

dblijham schreef:

ja en dat werkt geweldig goed!!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 10:34

dblijham schreef:
Gelukt?

Helemaal vergeten te melden, maar ja gelukt! :D Wel nog een arm en hand verbrand maar het is gelei. Hij had wel wat dikker gemogen, maar geen flauw idee hoe ik dat had kunnen oplossen. :o

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:15

Het blijft idd een wat dunnere gelei, maar is goed te doen op brood ed en kan ook lekker in de yoghurt.
Verbrand is niet best, hoe is dat gebeurd? Toch iets teveel in de pan om lekker te werken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 13:40

Nee, met het in de potten doen ging het even fout in de coordinatie. :')