Mijn werk neem ik mee naar bed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Mijn werk neem ik mee naar bed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 08:18

Help me.

Momenteel werk ik als Huishoudelijk Hulp. Al vier jaar lang stort ik me vol overgave op mijn werk. Eerst alleen in de vakanties maar nu heeft kantoor mijn contract omgezet naar een nul-urencontract waardoor ze mij vaker in kunnen zetten. Heerlijk! Elke dag is het weer een verassing bij wie ik moet werken, elke keer is het weer leuk. Ik kom mensen tegen met een geschiedenis. Mensen die de prachtigste verhalen vertellen over hun huis, zielige verhalen over het verliezen van hun geliefde, verhalen over scheiden, oorlog, boodschappen, de jeugd van tegenwoordig, over schilderijen en kleedjes en zelfs over het daten wat sommigen nog doen. Ik kom huizen tegen waar de urine tegen de deurposten aanzit, waar het stof in de gordijnen het zonlicht tegenhoudt, huizen waar je van de vloer kunt eten en waar het toilet zo schoon is dat je er een soep in kan koken. Alles kom ik tegen. Mensen met een jonge geest. Mensen met een oud lichaam. Mensen met alzheimer en autisten. De variatie per dag is groot. En soms is de koffie lekker maar soms ie hij ook niet te drinken

Overwerken vind ik niet erg. Maar er is één ding wat me dwars zit. Ik ga met de mensen naar bed.

Ik droom over klusjes die ik nog kan doen, schoonmaakmiddelen, de afwas, de onduidelijkheid. Zojuist werd ik wakker nadat ik gedroomd had dat ik bij een verkeerde cliënt had aangebeld en ik haar moest uitleggen dat ik echt niet bij haar moest zijn.

Het zou zo fijn zijn om te kunnen dromen over mijn Zwarte Cross prins bijvoorbeeld. Maar ik krijg het niet voor elkaar.

Wie kan er voor zorgen dat ik niet meer met cliënten slaap?

dancertje

Re: Mijn werk neem ik mee naar bed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:21

Misschien even een goeie film kijken of een leuk boek lezen om je gedachten op andere dingen te brengen

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:23

aaa lastig is dat he, dat is het nadeel van werken in de zorg: het leren loslaten. Ik werk nu 14 jaar in de zorg (gehandicaptenzorg dus net even iets anders) maar was ook altijd thuis nog ermee bezig. Dat gaat je slopen en ga je niet volhouden. Als ik een dienst heb gedraaid, maak ik voor ik naar huis ga een lijstje wat ik de volgende keer wil gaan doen. Dat doe ik zodat ik het meer los kan laten. Je moet weten dat mensen blij zijn als je er bent, ze hebben een praatje een dingetje, soms zal het een keer niet leuk zijn of loop je ergens tegen aan. Zal geheid gebeuren. Inderdaad aan jou de taak om het los te laten en de zin om te draaien: ligt mijn werk wel eens wakker van mij?? Nee dus...het draait door en gaat vast goed komen!!

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:29

Zelf werk ik ook als inval bij de thuiszorg, dus ik herken je ervaringen. Daarnaast loop ik 3 dagen stage bij het AMW waar ik schrijnende situaties tegen kom (schulden, psychosociale problemen, huiselijk geweld).

Natuurlijk kan het altijd een keer voorkomen dat je er later op de avond nog aan denkt. Maar ik probeer het echt doelbewust van me af te zetten zodra ik de deur achter me sluit wanneer ik weer naar huis ga. ´Hoe´ ik dat precies doe weet ik ook niet, dat doe ik echt gevoelsmatig.

Wellicht helpt het jou als je er na je werk soms even met iemand over praat=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:32

eenitraM schreef:

:')

Vervelend zeg.
Ik lees voor het slapen altijd een boek zodat mijn gedachten ergens anders zijn.
Verder kan je een supplement proberen. Ik heb nu van Davitamon voor de nacht iets met Magnesium.
Ik slaap veel rustiger nu.
Maar Valdispert schijnt ook echt goed te werken.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:34

werken in de zorg,is werken met passie.werk zelf 14 jaar in de huishouding en doe t erg graag.kon wel een groep hoger gaan werken en echt verzorgend werk doen,maar ik ben zo blij met mijn werk dat ik dat niet wil.
onlangs te horen gekregen dat ik in werk gedegradeerd wordt(zelfde werk,minder zware situaties)vanwege de bezuinigingen.daar ben ik echt flink ziek van geweest.de kans is ook groot dat we ook andere klanten gaan krijgen om t nog meer te bezuinigen.betekent dat ik van klanten afscheid moet nemen waar ik al heeel lang werk.echt niet leuk.idd wat je zegt,je maakt vanalles met hen mee.

ik snap je maar al te goed,maar in de loop der jaren,leer je vanzelf hoe e daar mee om moet gaan.en t is echt geen schande hoor om er mee beig te zijn.je bent immers ook maar een mens.ik wens je nog veel werkplezier toe collega!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:35

eenitraM schreef:
Help me.

Momenteel werk ik als Huishoudelijk Hulp. Al vier jaar lang stort ik me vol overgave op mijn werk. Eerst alleen in de vakanties maar nu heeft kantoor mijn contract omgezet naar een nul-urencontract waardoor ze mij vaker in kunnen zetten. Heerlijk! Elke dag is het weer een verassing bij wie ik moet werken, elke keer is het weer leuk. Ik kom mensen tegen met een geschiedenis. Mensen die de prachtigste verhalen vertellen over hun huis, zielige verhalen over het verliezen van hun geliefde, verhalen over scheiden, oorlog, boodschappen, de jeugd van tegenwoordig, over schilderijen en kleedjes en zelfs over het daten wat sommigen nog doen. Ik kom huizen tegen waar de urine tegen de deurposten aanzit, waar het stof in de gordijnen het zonlicht tegenhoudt, huizen waar je van de vloer kunt eten en waar het toilet zo schoon is dat je er een soep in kan koken. Alles kom ik tegen. Mensen met een jonge geest. Mensen met een oud lichaam. Mensen met alzheimer en autisten. De variatie per dag is groot. En soms is de koffie lekker maar soms ie hij ook niet te drinken

Overwerken vind ik niet erg. Maar er is één ding wat me dwars zit. Ik ga met de mensen naar bed.

Ik droom over klusjes die ik nog kan doen, schoonmaakmiddelen, de afwas, de onduidelijkheid. Zojuist werd ik wakker nadat ik gedroomd had dat ik bij een verkeerde cliënt had aangebeld en ik haar moest uitleggen dat ik echt niet bij haar moest zijn.

Het zou zo fijn zijn om te kunnen dromen over mijn Zwarte Cross prins bijvoorbeeld. Maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik dacht heel even toen ik dit las: "WOOOWW, die heeft een serieus probleem.' Ik begrijp dat het iets genuanceerder is.

Wat doe je voordat je gaat slapen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 08:46

Ik zal straks even reageren. Ben nu bij een cliënte die vindt dat ik wat met mijn krachten moet doen. Ik kan nml stralen en pijn weghalen bij sommige mensen. Vorige week een heftig gesprek gehad onder de koffie daarover. Ik ben momenteel helemaal leeg... :')

Bedankt zo ver voor de reacties!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:55

Ik heb zelf ook in de thuiszorg gewerkt. Door er met andere over te praten hie mijn dag Was kon ik daarna prima de deur achter me dicht doen.

Misschien wat meer met andere praten over je werk, desnoots tegen je paard (als je een eigen paard hebt). Dat zorgt er bij mij iig voor dat ik alles weer op een rijdje heb.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:21

ik ga dit topic alleen al volgen omdat ik zag staan Zwarte Cross droomprins :)
nog steeds die van 2013?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:25

Inderdaad na je werk met iemand over je dag praten, of schrijf het desnoods in een dagboek oid.
Ik heb er zelf ook best veel last van, ik droom over dingen die die dag gebeurd zijn. Een rustig muziekje aan als je in bed ligt helpt bij mij ook goed. Heel af en toe neem ik een slaap pilletje (weet de naam even niet) en dan droom ik echt nooit.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:36

Hier het zelfde probleem.

Het helpt bij mij vaak gewoon mijn hoofd leeg maken. Ik ren het er vaak uit. Ga een stuk hard lopen. Op mijn luie dagen lees ik. :+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:40

Ik heb het ook vaker! Vooral als ik een lange dag had met veel gebeurtenissen (geïrriteerde passagiers enzo, als het me niet lukt om ze vrolijk te krijgen dan zit ik daar weer mee :+ )..
Word dan ook vaak alsnog moe wakker, omdat ik in m'n dromen hele diensten heb gedraaid :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:54

Ik heb het ook hoor, naar bed gaan met mijn werk.
Ik werk in het onderwijs en lig vaak 'snachts ineens wakker omdat ik dan een leuk lesidee heb, of een idee heb hoe ik bepaalde mensen kan motiveren, of een idee heb hoe ik de klassen opnieuw kan indelen zodat bepaalde combinaties uit elkaar zijn, of dat ik nog dingen moet printen en kopiëren, of dat ik bepaalde ouders een even moet bellen of....... En zo gaat het door.
Heel vervelend. Heb voorslanog geen oplossing....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:22

Wat bij mij ontzettend goed heeft geholpen is de bodyscan te doen voordat ik ga slapen. Dan stop je je gedachten en slaap je lekker in. Inmiddels heb ik de bodyscan niet meer nodig maar kan ik zelf mijn hoofd uitzetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:27

Duidelijk iemand met hart voor zijn werk en ik denk dat ze op veel plekken heel erg blij mogen zijn met je.
Geen idee hoe je je dromen zou kunnen beïnvloeden en of je het zou moeten willen.
Want als je je werk zo graag doet is het ook niet gek als je daar wat meer mee bezig bent.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:40

Ik snap heel goed wat je bedoeld, ik ben daardoor helaas afgekeurd voor het werken in de zorg.
Ik werkte vooral bij mensen met ongeneeslijke ziektes die vroeg of laat kwamen te overlijden.
Ik werd ziek van de zorgen, door mijn high sensitiviteit kreeg ik veel meer binnen dan normaal kon het niet meer los laten en werd letterlijk ziek van de stress/zorgen om de cliënten. Ik kreeg slapeloosheid op de koop toe en ben toen afgekeurd voor dit werk.

Soms zelfs nu 2 jaar later denk ik aan bepaalde cliënten terug nu kan ik het echter beter los laten en ben rustig weer in de huishouding begonnen dit gaat veel beter ik ben me veel bewuster geworden van me zelf en kan daardoor sneller dingen los laten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:53

Wat grappig dat je zo positief bent over je werk, ik ben ook opzoek naar werk misschien nog niet zo'n slecht idee om dit dan maar een tijdje te doen als ik dacht... :P Hihi Maar goed om op je vraag terug te komen:

Ik heb dat weleens maar dat is meer als ik iets een hele dag gedaan heb wat compleet nieuw was en dat ik dat moet verwerken, maar als ik het langer doe heb ik er geen last meer van. Blijkbaar moet jij het wel telkens verwerken, wat ik aanraad: Ga meditatie doen, daar is een oefening bij dat je stil gaat staan bij alle gedachten en beelden die langs komen. Als je dit elke dag voor het slapen gaat doet, dan heb je al een groot gedeelte verwerkt. Nog beter is misschien dat je dit doet als je van je werk terug komt, die meditatieoefening doet, en dan iets anders doet zodat je je werk af gesloten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:53

Ik begrijp je helemaal! Heb er ook een tijdje last van gehad toen ik nog stage liep op de basisschool. Daarnaast heb ik dit jaar gewerkt in de zorg en had ik er in het begin ook last van.

Een docent van de [studie] heeft mij ooit verteld dat hij heeft gewerkt op een basisschool waar hij wist dat een van de kinderen uit zijn klas werd mishandeld. Natuurlijk werd dat probleem volledig aangepakt, maar wel tijdens zijn werktijd. Hoe hard dat ook klinkt, maar hij wilde zijn zorgen niet meenemen naar huis. Wat hij deed was: aan het einde van elke werkdag heel bewust de deur achter zich dicht trekken. Daarmee liet hij de zorgen die hij had achter op de school en kon hij zich focussen op zijn thuiskomst (familie, werkzaamheden thuis, etc.) en als hij dan de volgende dag aan het werk zou kon hij het probleem verder aanpakken.

Nu is het voor jou een iets andere situatie natuurlijk, maar misschien helpt het voor jou ook wel om heel bewust die deur achter je dicht te trekken. :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 12:09

Bedankt voor de tips en opmerkingen! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die nog aan het werk is tijdens de slaap.

dancertje schreef:
Misschien even een goeie film kijken of een leuk boek lezen om je gedachten op andere dingen te brengen

Dat doe ik hele avond, helaas. Netflixverslaving. :=

cupido2 schreef:
Wellicht helpt het jou als je er na je werk soms even met iemand over praat=

Moeders wordt gek van me als ik elke dag aan tafel begin over mijn ervaringen die dag. Broerlief is er ondertussen al helemaal klaar mee.

Suzanne F. schreef:
Verder kan je een supplement proberen. Ik heb nu van Davitamon voor de nacht iets met Magnesium.
Ik slaap veel rustiger nu.
Maar Valdispert schijnt ook echt goed te werken.

Ik slik regelmatig melatomine maar helaas..

Alja schreef:
ik ga dit topic alleen al volgen omdat ik zag staan Zwarte Cross droomprins :)
nog steeds die van 2013?

:j :') O:)

Joolien schreef:
Wat bij mij ontzettend goed heeft geholpen is de bodyscan te doen voordat ik ga slapen. Dan stop je je gedachten en slaap je lekker in. Inmiddels heb ik de bodyscan niet meer nodig maar kan ik zelf mijn hoofd uitzetten.

Wat houdt dat precies in?

jesito schreef:
Duidelijk iemand met hart voor zijn werk en ik denk dat ze op veel plekken heel erg blij mogen zijn met je.
Geen idee hoe je je dromen zou kunnen beïnvloeden en of je het zou moeten willen.
Want als je je werk zo graag doet is het ook niet gek als je daar wat meer mee bezig bent.

Dat is een verschrikkelijk lief compliment :o

saskiakefie schreef:
Wat grappig dat je zo positief bent over je werk, ik ben ook opzoek naar werk misschien nog niet zo'n slecht idee om dit dan maar een tijdje te doen als ik dacht... :P Hihi Maar goed om op je vraag terug te komen:

Ik heb dat weleens maar dat is meer als ik iets een hele dag gedaan heb wat compleet nieuw was en dat ik dat moet verwerken, maar als ik het langer doe heb ik er geen last meer van. Blijkbaar moet jij het wel telkens verwerken, wat ik aanraad: Ga meditatie doen, daar is een oefening bij dat je stil gaat staan bij alle gedachten en beelden die langs komen. Als je dit elke dag voor het slapen gaat doet, dan heb je al een groot gedeelte verwerkt. Nog beter is misschien dat je dit doet als je van je werk terug komt, die meditatieoefening doet, en dan iets anders doet zodat je je werk af gesloten hebt.

Ik ben helemaal niet zo bekend met meditatie en dergelijke. Heb ook geen flauw benul hoe zoiets werk helaas!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:18

Is je rooster sinds kort omgezet of al langer? Als het sinds kort is dan kan het best zijn dat je gewoon nog even moet wennen, als het langer is dan moet inderdaad voor jezelf iets vinden om de knop weer om te zetten.

Inderdaad 'de deur dicht trekken' .

Het klinkt misschien raar, maar hoe lang is de reistijd van huis naar werk? Dit is wel eens onderzocht, maar het schijnt dat mensen minimaal 20 minuten reistijd nodig hebben om helemaal te kunnen omschakelen van de rol die ze op het werk hebben naar de rol die ze thuis hebben.

Wat doe je verder 's avonds? Paarden zijn een prima middel om geheel om te schakelen van je werk naar je prive. Als jij nl in gedachten bezig bent met je werk dan zal ondertussen het paard in kwestie wel even op je tenen staan, danwel iets teveel eigen initiatief tonen tijdens het geplande buitenritje :))

Bedenk iets voor je zelf dat werkt om je hoofd weer even leeg te maken en weer even om te schakelen.

Wat voor mij bijvoorbeeld werkt (naast paarden) is voordat ik naar huis ga alvast even een lijstje te maken van wat ik nog wil doen. Dan loop ik daar in elk geval niet mee rond.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 12:20

Apple schreef:
Is je rooster sinds kort omgezet of al langer? Als het sinds kort is dan kan het best zijn dat je gewoon nog even moet wennen, als het langer is dan moet inderdaad voor jezelf iets vinden om de knop weer om te zetten.

Inderdaad 'de deur dicht trekken' .

Het klinkt misschien raar, maar hoe lang is de reistijd van huis naar werk? Dit is wel eens onderzocht, maar het schijnt dat mensen minimaal 20 minuten reistijd nodig hebben om helemaal te kunnen omschakelen van de rol die ze op het werk hebben naar de rol die ze thuis hebben.

Wat doe je verder 's avonds? Paarden zijn een prima middel om geheel om te schakelen van je werk naar je prive. Als jij nl in gedachten bezig bent met je werk dan zal ondertussen het paard in kwestie wel even op je tenen staan, danwel iets teveel eigen initiatief tonen tijdens het geplande buitenritje :))

Bedenk iets voor je zelf dat werkt om je hoofd weer even leeg te maken en weer even om te schakelen.

Wat voor mij bijvoorbeeld werkt (naast paarden) is voordat ik naar huis ga alvast even een lijstje te maken van wat ik nog wil doen. Dan loop ik daar in elk geval niet mee rond.

Ik doe momenteel vooral veel invalwerk. Elke week andere cliënten op de aflopen drie weken na, want die weken heb ik wel hetzelfde rooster gehad. Reistijd verschilt ook daags. Van 5 minuten tot 20 minuten. Soms pak ik de auto ivm met de tussentijd van cliënt naar cliënt en soms de fiets. S'avonds ben ik het liefst lui. Ik bezoek regelmatig vriendinnen en af en toe spendeer ik ook wat tijd aan de paarden. (Paarden staan momenteel op een laag pitje)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:22

Dan zit er helaas niets anders op dan direct na het werk door te gaan naar de paarden :)) . Al is het maar een wandelingetje of even uitmesten/poetsen. Het is iets totaal anders en het helpt wel om je hoofd weer even leeg te maken.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:25

Joolien bedoelt met een bodyscan waarschijnlijk de oefening waarbij je plat ligt en je hele lichaam afgaat. Dus eerst je concentreren op je tenen, een voor een, dan je voeten, onderbenen etc. Je kan zo traag gaan als je wil. Als je je echt concentreert, merk je dat je je helemaal anders voelt tegen dat je aan je hoofd bent (is bij mij toch zo). Voor mij helpt het iig als ik niet kan slapen doordat er allerlei andere dingen in mijn hoofd malen. Ik doe soms ook een soort zelfbedachte variant: me voorstellen dat iemand rozen tekent over mijn hele lijf, dus ook vanaf mijn voeten helemaal tot aan mijn hoofd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:34

Een bodyscan komt uit de mindfulness. Klinkt zweverig, is het niet. De bodyscan is een manier om je lichaam tot rust te brengen. Je leert zowel lichaam als hoofd te ontspannen. Je kunt dit gewoon doen op je telefoon, ga lekker op bed liggen, zoek op youtube bodyscan op, ga liggen en luister. :D