Ukash virus (op de mac)? Wie helpt deze computerkneus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Ukash virus (op de mac)? Wie helpt deze computerkneus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 18:23

Gisteren was ik iets op aan het zoeken op google en kwam ik op die manier op een webpagina met het rare bericht dat ik was 'betrapt' op illegaal downloaden en 100 euro boete moest betalen, zogenaamd van de politie en incl. een banner bovenaan met het Nederlandse politie logo o.i.d. (Ik weet het niet meer helemaal, ik heb het niet echt goed onthouden want het was overduidelijk een scam, maar ik weet nog dat ik het bijzonder vond dat het ook echt de Nederlandse politie was die ze hadden gebruikt :)))

Nou ja, het was even een uitdaging om van die site af te komen: ik kon het tabblad niet wegklikken terwijl dat tekstschermpje er nog was, maar telkens als ik op annuleren drukte, kwam er weer een nieuw schermpje :+ Uiteindelijk toch voor elkaar gekregen door op annuleren te drukken en vervolgens héél snel nog voor er weer een nieuw schermpje was geladen het tabblad weer weg te klikken :')

Ik dacht dat dat het einde was van het verhaal en dat het gewoon een vervelende webpagina was, maar toen kwam ik - heel toevallig! - ineens dit topic tegen: [HTT] Politiebericht op computer Klinkt bekend := Punt is dat daar gesproken wordt van een virus wat achter dit gebeuren zit. Ik heb even gegoogled en blijkbaar bestaat dit virus inderdaad ook voor de mac. Ik heb er uiteindelijk mijn virusscanner (ClamXav) nog maar eens overheen gegooid, maar die kan niks vinden! Dus wat doe ik nu?

Ik heb er verder - sinds ik die webpagina heb weggeklikt - dus helemaal niets meer van gemerkt en de virusscanner vind ook niks, heb ik ondanks dat toch een virus te pakken? En moet ik een betere virusscanner downloaden om hem weg te krijgen? Of had mijn eerste instinct gelijk en is was het misschien wel gewoon een webpagina waarmee ze mensen een loer proberen te draaien?

Alvast bedankt! _/-\o_ Zelf heb ik - zoals de titel suggereert - hier niet zo'n verstand van :o

Anoniem

Re: Ukash virus (op de mac)? Wie helpt deze computerkneus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:33

Als ClamXav niets gevonden heeft kan je er vanuit gaan dat je ook niks hebt. Vaak zijn dat soort sites alleen bangmakerij :) pas als je bij die popup op OK klikt, of iets ervanaf download heb je de kans dat je wat op je laptop hebt staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:37

geen idee of het over hetzelfde gaat, maar er schijnt vandaag ook iets op het nieuws geweest te zijn over een virus voor de mac?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 10:18

Jans, bedankt! Dat stelt me al gerust :))

En Kinke, ik zal er eens even naar kijken :j