ben ik nu zo onredelijk of ligt het aan mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

ben ik nu zo onredelijk of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:44

Het zit zo, even kort maar krachtig.

Ouders zijn dagje amsterdam doen voor pa's verjaardag.

Ik en mijn broertje van 16 zijn alleen thuis.
Nu is het zo dat ik morgen een belangrijk examen heb, en dus nog veel moet doen met klaar zetten , schoonmaken en nog even de puntjes op de i zetten.
Maar in plaats van dat er enog begrip is, gooit broertje alles en overal neer, een grote puinhoop maakt hij ervan en ik overdrijf niet, de tafel is niet eens meer te zien! Dan heb ik het nog niet over de keuken!

Ik heb rustig gevraagd of hij zijn eigen spullen op wilde ruimen maar dit is teveel gevraagd, ik moet nog dingen doen voor examen, een berg was strijken, uiteraard zijn eten maken want iemand van 16 kan uiteraard nog niets, vaatwasser uitruimen.

Hij schiet gelijk uit de slof, ik lijk natuurlijk op pap (die heeft driftbuien en vooral als het om opruimen gaat) en broertje begint dan gelijk te slaan en te doen. Nu ben ik niet iemand die niets doet dus kan hij een mep terug verwachten klaar.

Ben ik dan onredelijk om even te vragen of hij zijn eigen rotzooi op wil ruimen?

Dus nu zullen ouders straks terug komen en te horen krijgen dat het hier weer reuze gezellig is geweest, fijn!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:46

Maar het klinkt als of ze een week zijn weg geweest als ik zo hoor over die berg strijk en alles vol met zooi.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:47

Nee hoor je bent zeker niet onredelijk. Het is toch geen baby meer, kom op zeg!

Jij hebt morgen een belangrijk examen en ik zou je vooral daarop focussen. Je ouders zullen toch wel begrijpen dat er daardoor wat meer troep is?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:48

Als het mijn broertje was geweest had ik alles van hem laten liggen en alleen mijn eigen spullen opgeruimd.
Wil hij eten hebben prima daar staan de pannen ga je gang.
Oh moeten je kleren uitgewassen worden, daar staat de wasmachine.
Zo simpel was ik geweest en als je ouders thuis komen gewon eerlijk zijn en zeggen dat hij niets deed qua opruimen en dat je zijn hulpje niet bent.
Leert hij snel genoeg van, maar nee je bent niet onredelijk hij is 16 en geen 6

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:49

Modem uittrekken, huppa.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:51

Ze zijn een dagje weg, maar we wassen en strijken maar 1x in de week en zijn met 4 personen in huis. Vandaar dat er genoeg was ligt.

Het begrip is vaak ver te zoeken, wij zijn de hele dag thuis vinden ze en moeten maar alle tijd hebben.

Dus vroeg ik 1 ding en word gelijk zo afgeblaft en noem het maar op

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:52

meisje2000 schreef:
Als het mijn broertje was geweest had ik alles van hem laten liggen en alleen mijn eigen spullen opgeruimd.
Wil hij eten hebben prima daar staan de pannen ga je gang.
Oh moeten je kleren uitgewassen worden, daar staat de wasmachine.
Zo simpel was ik geweest en als je ouders thuis komen gewon eerlijk zijn en zeggen dat hij niets deed qua opruimen en dat je zijn hulpje niet bent.
Leert hij snel genoeg van, maar nee je bent niet onredelijk hij is 16 en geen 6

Dit is wat ik nu ook gedaan heb, maar hij is naar boven gegaan en heeft ouders al gebeld en dan kan ik wel raden dat hij alles zo omgedraaid heeft zodat ik uiteraard de boosdoener ben..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:53

Heb je geen eigen kamer waar je kan gaan zitten? :)

Als hij 16 is kan hij prima voor zichzelf zorgen wat dat betreft hoor.

Ruim je eigen spullen op, zorg ervoor dat je jouw taken gedaan hebt en ga lekker boven leren voor je examen, desnoods met de deur op slot (als dat kan)..

Koppie vooral bij examen proberen te houden...
Desnoods even je ouders een berichtje sturen over de situatie dat ze zich niet kapot schrikken als ze thuiskomen..

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:53

Ruim inderdaad alleen je eigen spullen op en laat hem maar gaan. Je hebt wel wat belangrijkers aan je hoofd! Focus je daar op. Zoek een rustig plekje in huis en ga daarmee aan de slag.
Wel slim van je ouders, op wasdag wegwezen :D

Anoniem

Re: ben ik nu zo onredelijk of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:09

Ik ben 17 en ik zit momenteel 10 dagen alleen thuis, inclusief wassen, strijken, vaatwasser, koken, schoonmaken... := Vind dit wel een beetje bizar hoor TS!

Inderdaad, gewoon je eigen spullen opruimen zodat je echt kan bewijzen; kijk eens, het is allemaal van hem. Des noods whatsapp je hem als je op je kamer zit of hij nog een keer wilt opruimen dan heb je ook bewijs dat je dat hebt gevraagd.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:09

Ook lekker voor je ouders als ze hiervan gelijk op de hoogte gebracht worden door je broertje... ben je ook eens een dagje gezellig eruit... pfff.
Maak keuzes, eerst de belangrijke dingen, strijk kan morgen ook nog wel enz.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:41

Als jij netjes jouw spullen opgeruimd houd dan is het bewijs toch wel overduidelijk.
Alleen zijn troep ligt er nog en niet die van jou dus hoe wil hij dat omdraaien?????
Jou spullen er ineens neergooien en zijn eigen snel opruimen? heb je hem wel want heeft hij wel zijn troep gedaan hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:15

meisje2000 schreef:
Als jij netjes jouw spullen opgeruimd houd dan is het bewijs toch wel overduidelijk.
Alleen zijn troep ligt er nog en niet die van jou dus hoe wil hij dat omdraaien?????
Jou spullen er ineens neergooien en zijn eigen snel opruimen? heb je hem wel want heeft hij wel zijn troep gedaan hahaha

''Waarom heb je je broertjes spullen ook niet even opgeruimd dan? Jij bent volwassen, geef het goeie voorbeeld, jij bent de oudste, zo veel is het niet!''

Het gebeurt, helaas -O-

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:51

Hier werkt dat ook niet hoor.
Gewoon niet met je broertje bemoeien

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:55

Zorg dat je eigen zooi opgeruimd is en besteed je kostbare tijd aan je tentamen? Gaat voor je broer opvoeden lijkt me. dat is je ouders taak.
School gaat voor, bel je ouders en waarschuw ze voor een giga rotzooi thuis, en zeg dat je hem gevraagd hebt zn oliebol op te ruimen maar dat hij weigert en dat jij verder moet aan school. Opgelost.
Niet boos om worden, heeft geen mm zin xD

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:58

Ga voortaan gewoon in de bibliotheek, op school of bij een vriendin zitten leren. Dan moet je broertje zich wel redden en is de zooi duidelijk zijn verantwoordelijkheid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:01

Vind het erg overdreven ze zijn maar een dagje weg. !! Dus ga naar je kamer en studeer

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:08

Mijn broertje is precies zo alleen dan 4 jaar ouder. Ik laat altijd al zijn spullen en ruim mijn spullen op. Zeg dit ook altijd tegen mn ouders. Ook naak ik geen eten voor hem hij is oud genoeg om zelf wat te maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:13

Hij is een puber, die horen onredelijk te zijn en vooral dat te doen wat je niet wilt. Lekker je eigen spullen opruimen en de rest laten liggen en studeren

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:14

Adem in, adem uit.. Nu lekker concentreren op dat examen, morgen na dat examen mag je je weer druk maken over de troep en de eventuele gevolgen.. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:17

waarom verlangen je ouders dat je het complete huishouden doet terwijl ze nog geen 24 uur weg zijn en jij morgen een belangrijk examen hebt? dat terwijl je broertje niet gisteren geboren is en ze hem dus kennen..

denk daarom eerder dat je ouders wat onredelijk zijn in hun verwachting.

examen gaat voor, dan zorgen dat je ook gegeten hebt, als het even mee zit dat je ook de rotzooi achter je kont hebt opgeruimd..

ik zie nergens in het contract van een kind staat dat ze ook nog verantwoordelijk zou moeten zijn voor het gedrag van een broertje of zusje. vooral naar een tiener kom je dan over dat je pa of ma wilt spelen en je leeftijd wilt doen laten gelden.. dat werkt averechts, vooral met pubers

--

hup, ouders bellen.. aangeven dat je gekookt en opgeruimd hebt maar dat de puinzooi die ze aanzullen treffen van zoonlief is omdat die blijkbaar als varken door het leven wenst te gaan..

wel zou ik misschien er ook wat rekening mee houden in je planning in de toekomst dat je in ieder geval enkele uren speling hebt.. immers het leven gooit altijd wel ergens roet in het eten, of het eten door de keuken.

----

ik denk dat je hier te maken hebt met het feit dat hij nog midden in zijn pubertijd zit en jij daar net uitgegroeid bent.. dan begin je je te ergeren dat hij je even niet bijhoud.. lol, berg je maar want jongens komen meestal later uit de pubertijd dan meiden.

en iedereen pubert verschillend, het kan zijn dat jij juist heel volwassen werd en hij veranderd in een compleet varken.. welcome to life..

gewoon naast je neerleggen en concentreren op wat je wel in de hand hebt.. je studie.. zo nodig boeken in pakken en bij een vriendin gaan zitten of in de schuur.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:21

Letop , leer het hem af, anders wordt ie zoals mijne 9 jaar later ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:31

2a54z6e45r6r schreef:
Letop , leer het hem af, anders wordt ie zoals mijne 9 jaar later ;)

niet verstandig om dat te proberen, moederrol overnemen over broertjes en zusjes kan banden heel hard schaden als vader en moeder hun job gewoon goed doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:43

lekker zijn eigen zooi op laten ruimen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:47

Gewoon een vuilniszak pakken en alles wat op tafel ligt erin mikken.
Opgeruimd staat netjes. Maar in 24u hoef je toch echt niet zoveel te doen? Ik ben tig jaar ouder dan jou maar als ik iets belangrijks te doen heb, kan die strijk echt wel even wachten hoor!! Laat staan dat het om een examen gaat!