Bruto/Netto 16 jarige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenHorse

Bruto/Netto 16 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 10:07

Hallo bokt!

A.s. woensdag heb ik mijn allereerste sollicitatiegesprek voor een bijbaantje! Ik probeer mij nu te verdiepen in het minimumloon en belasting etc. zodat ik daar in ieder geval van op de hoogte ben. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en wordt het allemaal een beetje te veel. Overal staat wat anders en ik kan nergens echt informatie vinden over belasting/loonheffingen voor een 16 jarige.

Ik dacht te weten dat je van een 36urige werkweek uit moest gaan omdat dat het minimum is. Dan zou ik bruto 3,30 moeten verdienen per uur. Ik breek er alleen mijn hoofd over wat dit nou netto is? Moet ik belasting betalen als 16jarige? Ik ga waarschijnlijk 3 tot 6 uur werken per week, dus ik kom sowieso nergens over heen met mijn salaris oid.

Ik hoop dat iemand mij hier echt mee kan helpen.. Alvast bedankt!

LOVESUSHI

Re: Bruto/Netto 16 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:09

Onder de achttien betaal je in principe geen belasting. Soms wordt het ingehouden, maar dat kan je terugvragen.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 10:11

Dus dat betekent dat mijn bruto 3,30 rond de 3,30 netto is? Een paar centen verschil ga ik mij niet druk om maken, maar ik zit er niet op te wachten dat ik zometeen netto 2 euro verdien of iets in die richting..

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:13

Als ze al belasting op je maandelijkse loon inhouden, zul je dit waarschijnlijk later weer terug kunnen vragen. Ik weet de precieze bedragen niet uit m'n hoofd, maar volgens mij hoef je over de eerste 5000/6000 nog geen belasting te betalen door heffingskortingen

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:14

Jij hoeft inderdaad geen belasting te betalen. Je werkgever of soms jij zelf vinkt de loonheffingskorting aan en daarmee zal er hooguit 2cent van je brutobedrag afgaan. :)
Edit: loonheffingskorting kan maar op één bijbaantje. Dus mocht je er twee hebben zul je moeten kiezen op welke je de heffingskortingen wil en waar je dus geen belasting voor betaald.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 10:20

Ies_ schreef:
Jij hoeft inderdaad geen belasting te betalen. Je werkgever of soms jij zelf vinkt de loonheffingskorting aan en daarmee zal er hooguit 2cent van je brutobedrag afgaan. :)
Edit: loonheffingskorting kan maar op één bijbaantje. Dus mocht je er twee hebben zul je moeten kiezen op welke je de heffingskortingen wil en waar je dus geen belasting voor betaald.

Het blijft maar bij een baantje :j Dus dan verdien ik lekker rond de 3,30 per uur en als ik geluk heb misschien wel ietsje meer. Prima :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:35

Ik volg ook even! :)

Ik heb ook een baantje sinds kort, en krijg 5.50 per uur. Daarvan moet ik geloof ik wel belasting betalen, maar ik weet niet hoe het zit. Kan iemand mij dat uitleggen?

Ik ben trouwens 17.