Ben er klaar mee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Ben er klaar mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 16:25

Hoi!!

Ik kom maar direct met de deur in huis vallen

Vorig jaar kwam een vriendin bij mij in de klas(noem haar even M)Zit nu niet meer bij me in de klas! , ze stond al bekend om het meisje met de drugs. Mij heeft ze vertelt (en dat geloof ik) dat het door haar thuis situatie komt.
Ze heeft echt veel rot dingen mee gemaakt.
Volgens haar was de enige oplossing wiet. Gelukkig kwam ze er na een tijdje achter dat dat niet te oplossing was.

Ze is ook een hele poos gestopt, tot 3 weken terug.
Toen wou ze het weer eens een keertje doen, nou ik was not amused dat ze dat gedaan had, maar ik liet haar gaan ik kan ten slotte niet boos worden om 1x . Maar ik wil gewoon niet dat aan ze weer aan die oliebol onderuit gaat.
Wel heb ik aan haar gevraagd waarom ze dat nou deed, maar ze zei '' sorry zal het niet weer doen'' En als een goeie vriendin dat zegt, dan geloof je dat toch? Ik tenminste wel.
Tot vorige week zaterdag, ze stuurde een foto op snapchat een foto van haar hoofd en met de tekst '' lijp asfuck''
Ik haar appen ; Gvd M je zou het niet meer doen en nu doe je het toch weer? Waarom?
M; '' sorry dit was de laatste keer beloofd''
Heb niet geantwoord omdat ik ergens wel wist dat ze aan het liegen was.
Zondag, zelfde verhaal.
Heb niks gestuurd op app, ben maandag naar school gegaan en ben echt boos op haar geworden.
Dat ze moest stoppen met die oliebol, dat ik me zorgen om haar maak, en dat ik gewoon niet wilt dat ze dat doet.
Doet ze dat wel weer dan raakt ze me kwijt.
Ze heeft haar excuses aan geboden en zoals je raad, ''ik zou het echt niet weer doen''

Juist wat krijg ik op snapchat?
Een foto van een joint ''love''

Nu ben ik het zat, ben zo teleurgesteld in haar.
Ik weet even niet wat ik moet doen. Wel weet ik dat ze die drugs boven mij uitkiest.
Maar als ik haar nu laat stikken ben ik bang dat ze er helemaal doorheen gaat..

Het is niet mijn bedoeling om moedertje te spelen voor haar of wat dan ook.
Moest het even kwijt..
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 20-09-14 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:27

Tja heel eerlijk, jullie zijn niet getrouwd en dat meisje moet professionele hulp krijgen in plaats van continue beloven aan een klasgenoot dat ze niet meer zal blowen.

Je kan je hier heel druk over maken maar het interesseert haar duidelijk vrij weinig dat jij er mee zit. Kan je het niet aan je mentor vertellen? Jij hoeft hier namelijk niet voor op de draaien, je bent geen maatschappelijk werkster.

Als jij niet met mensen om wilt gaan die aan de drugs zitten dan moet je dat niet doen, je bent haar moeder niet...

Wilt deze vriendin wel hulp? Want je kan nog zo achter haar r**t aanzitten, als zij geen hulp wilt is het verspilde energie. Je bent geen psychiater, je bent een vriendin en je kan doen wat je wilt doen maar zoals je zegt; je bent er klaar mee.

Je hebt genoeg gedaan toch, als zij die hulp niet accepteert dan is het klaar en dan (in mijn ogen) zoekt ze het zelf maar uit. Rot voor haar? Ja. Rot voor jou? Ja. Andere oplossing? In mijn ogen niet nee, je kan niet je hele leve achter een 13 (?) jarig meisje aan rennen dat liever een jointje rookt dan haar leven weer op de rails krijgen.

Ook meisjes van 13 (?) zijn slim genoeg om naar een psychiater/maatschappelijk werker/leraar/volwassene te stappen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 16:31

Doanique schreef:
Tja heel eerlijk, jullie zijn niet getrouwd en dat meisje moet professionele hulp krijgen in plaats van continue beloven aan een klasgenoot dat ze niet meer zal blowen.

Je kan je hier heel druk over maken maar het interesseert haar duidelijk vrij weinig dat jij er mee zit. Kan je het niet aan je mentor vertellen? Jij hoeft hier namelijk niet voor op de draaien, je bent geen maatschappelijk werkster.

Als jij niet met mensen om wilt gaan die aan de drugs zitten dan moet je dat niet doen, je bent haar moeder niet...

Heb OP even aangepast
Ik ben ook echt niet van plan om haar moeder te spelen, maar ik vraag me wel af of ik er iets aan kan doen..

Anoniem

Re: Ben er klaar mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:32

Dat kan je, je kan hulp inschakelen van volwassenen met een diploma, meer niet.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:05

Vervelende situatie! Heb je het al eens aan je ouders voorgelegd? Wat vinden zij ervan?
Wat je zou kunnen doen is inderdaad de mentor inlichten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:09

Die snapchat foto's.. := Die gaat echt niet voor jou stoppen hoor! Zou het gewoon laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:34

Geryon schreef:
Die snapchat foto's.. := Die gaat echt niet voor jou stoppen hoor! Zou het gewoon laten gaan.

Volgens mij doet ze het ook vooral om aandacht van je te krijgen. Zou het gewoon negeren eigenlijk. Je bent immers haar moeder niet en als ze zelf geen hulp wil zoeken... Tsja. Dan houdt het ook een beetje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:46

Nou, ik denk niet dat ze gaat stoppen, alleen omdat een vriendin dat niet wil. Drang naar drugs is veel groter. Het lichaam vraagt ernaar, en dan is het niet zo makkelijk om mee te stoppen, dan dat het in je hoofd zit. Ik zou de vriendschap verbreken, omdat je haar al zo vaak hebt gezegd dat ze moet stoppen, en dat ze dat gewoon niet doet. En jij maakt er nu zorgen over, terwijl zij het blijkbaar niks lijkt te schelen. Ik zou hiermee naar je ouders, mentor of wie dan ook stappen, misschien kan ze dan zo hulp krijgen. Drugs op je 13e (?) lijkt me niet heel gezond namelijk, en ze heeft er later geen voordeel aan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:54

Geryon schreef:

absoluut ..

een verslaving is rot,
een rot situatie thuis is erg, ik weet er genoeg van.

maar een situatie gebruiken om een verslaving te vergoelijken dat ligt aan niemand anders dan aan de verslaafde zelf..

daarnaast stuurt je geen snapchats per ongeluk, ok misschien 1x als je wasted bent, maar je weet dondersgoed wat wel en niet kan tenzij ze iedere keer zover heen is dat ze een week later midden in een fontein wakker wordt..

ze weet wie ze de foto stuurt en waarom.. puur om jou te zieken en je aandacht te krijgen in mijn ogen.. iemand die zich schaamt voor zijn haar gewoonten of verslaving zal er alles aan doen om het buiten het zicht van een ander te houden en zeker niet onder diens neus te wrijven

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:10

Ik kan je geen advies geven, maar ik kan wel mijn ervaring met je delen.

Ik heb eens een goede vriendin gehad die aan de coke zat. Afspraken niet na kwam en zich anders gedroeg. Ik heb de vriendschapsrelatie beëindigd, omdat ik mensen om mij heen wil hebben die positief in het leven staan en ik niet bang wil zijn ook in dat wereldje verzeild te raken.
Erg egoïstisch, maar ik bleef wel zo nu en dan een appje sturen met de vraag hoe het gaat ed. Zodat ik toch liet zien dat ik er op mijn manier voor haar was.

Na zeker een jaar. Nam ze contact met mij op en spraken we af. Ze was gestopt. Uit haar zelf. Want je kan niemand dwingen. Ze moeten zelf meemaken dat drugs niet de luiste weg is. Ze verloor steeds meer en meer dierbare vriendschappen. Ze zei ook dat ze het wel fijn vond dat ik tóch liet weten dat ik haar niet was vergeten doordat ik wel eens Appte. (eens in de maand ongeveer)
Ook de drugsvrienden was ze dus kwijt en moest helemaal overnieuw beginnen.

Mocht je ervoor kiezen om de vriendschapsrelatie te beëindigen, zal ik je volkomen snappen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:12

Ik heb blowen niet als verslavend ervaren. Heb het vroeger wel veel gedaan, maar ook van de ene op de andere dag gestopt, en heb het nooit gemist.
Ooit bij het uitgaan een trekje genomen toen ik met iemand stond te praten, maar verder..

Ik denk ook niet dat het gemaakt is als echt verslavende drug, meer als een geestverruimend middel, maar dat kan met m'n eigen ervaring te maken hebben.

Het had ook niet hele rare effecten op mij, terwijl vrienden de raarste dingen uithaalde. Ik was gewoon wat relaxer. M'n vrienden gingen in vlaggenmasten klimmen en er weer vanaf te springen, om dit vervolgens weer te herhalen %) dat heb ik nooit begrepen.

Maar ts jouw situatie, ik denk dat je haar idd maar gewoon moet negeren. Als ze dit doet voor de aandacht, krijgt ze die ook zo. Het hoeft immers niet altijd positieve aandacht te zijn die dat soort mensen vragen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:50

MWS -> LZP

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:21

Je wilt haar moeder niet spelen, maar dat is precies wat je aan het doen bent. Stop met je te bemoeien, licht idd je mentor in en wees een vriendin of trek je van haar weg. Neem haar last niet op jouw schouders.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:34

Wat ik mij afvraag, doet ze het echt om de thuissituatie te vergeten of meer omdat het 'stoer is'. Waarom ik dat mij afvraag is omdat het niet echt normaal is om daar dan snapchats van te gaan maken, als ze het echt zou doen om haar problemen te vergeten. Dan zou je juist denken dat het iets is dat ze voor zichzelf wil houden.
Anyway, omdat ze er niet vanaf kan blijven gaat ze dus richting de verslaafdheid doen, en nu ze nog jong is kun je er zeker wat tegen doen. Ik zou inderdaad een mentor inlichten en je er verder niet te veel mee bemoeien. Het is goed als je haar hulp aanbied, maar wil ze daar niets mee doen is het haar verantwoordelijkheid.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:38

Je hebt op school een vertrouwenspersoon. Vertel het hem/haar. Dan heb jij in ieder geval een goede stap gezet om haar te helpen en verder moet je het dan uit handen geven.

Blijf haar vriendin en zorg dat je zelf niet in de verleiding komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:41

Vertel het een volwassene, want ik vermoed dat het meisje ook minderjarig is? Mentor, vertrouwenspersoon op school, je eigen ouders. Dit is geen 'kinderspel' meer, maar ik zou het overdragen aan de volwassenen, ook in haar belang.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:55

Ik zou der idd geen aandacht meer geven als ze over wiet begint, je kan 1 keer zeggen dat ze hulp moet zoeken voor haar problemen wil ze dat niet dan niet.
Je hoeft niet meteen de vriendschap te stoppen, het is haar eigen keuze om te blowen, maar je hoeft er dus ook niet in mee te gaan als je dat niet wilt.