Wat eet jouw (school/oppas)kind? Meningen gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Wat eet jouw (school/oppas)kind? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:02

Hallo Bokkers!

Ik ben nu drie weken geleden begonnen aan de Pabo in Arnhem. Een erg leuke studie tot nu toe, en mijn eerste onderzoek is al begonnen.
In dit onderzoek behandel ik het onderwerp voeding op school. Hiervoor heb ik meerdere bronnen nodig en na overleg leek het ook mijn studieloopbaanbegeleider een leuk en vernieuwend idee om een forumtopic als opiniebron te gebruiken.

Mijn vragen voor dit topic behelzen;
Hoe ga jij als ouder, oppas of leerkracht om met de voeding van je kind op school?

Wat geef je je kind mee voor kleine en grote pauze?

Wat vind je van eetafspraken op school met betrekking tot wat er wel en niet in het lunchtrommeltje mag, en wat voor traktaties er mogen?

Zijn er überhaupt eetafspraken op de school waar jouw kind heen gaat?

Wat heeft de school hier voor aandeel in of welk aandeel zou de school hierin móeten hebben, naar jouw mening?

Ik hoop ook een discussie te kunnen losmaken over het wel of niet verbieden van bepaalde etenswaren op school, de macht die een school hierin heeft en/of uitoefent en de last of juist het profijt wat jij en je kind(eren) hier van hebben.

Hopelijk zijn er veel mensen die willen reageren, ik zou het enorm waarderen!

benangelique

Re: Wat eet jouw (school/oppas)kind? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:23

Even stippen. Zal morgen met de pc antwoorden als moeder en als leerkracht

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:36

Mijn kinderen van 7 en 12 krijgen een eigen beker limo of water en fruit mee naar school. Dit varieert van appel banaan snoeptomaatjes tot paprika pruimen mandarijnen.
Op school zouden ze meer mogen stimuleren dat kinderen fruit meenemen 95% heeft altijd koek mee liefst 2 liga's of pakje sultana.
Hierdoor krijgen mijn kinderen weerstand tegen fruit ondanks ze dit graag lusten maar natuurlijk hebben ze liever koek.
Een koekje is sneller op mijn kinderen hebben soms de tijd niet normaal hun fruit op te eten want het duurt te lang!!

Qua traktatie's mogen er ook betere afspraken gemaakt.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:37

Ik ben stiefmoeder van 2 tieners, en moeder van een peuter.

De peuter gaat vrijdag voor t eerst naar de peuterspeelzaal, en krijgt fruit of een boterhammetje mee.
De stiefkinderen gaan vanuit hun moeder naar school en eten divers: gewoon brood, maar ook koude pizza, luxe broodjes, worstenbroodjes.

Wat vind je van eetafspraken op school met betrekking tot wat er wel en niet in het lunchtrommeltje mag, en wat voor traktaties er mogen?
De PSO heeft geen regels behalve de regel 'gewoon'. Dus snoep trakteren mag best een keer, niet altijd. Verder 'gewoon' drinken, gezond eten.
De school vd stiefkinderen is een Jenaplanschool en daar mag geen zoet mee naar school. Niet op brood en ook niet trakteren.

Ja, dus! :)

Wat heeft de school hier voor aandeel in of welk aandeel zou de school hierin móeten hebben, naar jouw mening?
Ik vind het prettig als een school excessen (roze koeken in de pauze bv) kan voorkomen door bv zoet te verbieden in de pauze. Maar goed: pizza en worstenbroodjes mag wel, en dat vind ik ook niet echt wenselijk... Het gruiten elke vrijdag vind ik prima: lekker en gezond leren eten, daar waar de kinderen toch een groot deel vd dag doorbrengen.
Ik vind dat de ouders de eerste verantwoordelijkheid dragen van gezond en bewust eten, maar (ook omdat VEEL ouders daar hopeloos in falen ;) ) dat de school daar een prima ondersteundende rol in kan spelen!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:45

Onze kinderen zitten op een gruitenschool. Oftewel een groente/fruitschool. In de kleine pauze in de ochtend mogen ze dus alleen groente of fruit meenemen en een beker drinken, wat geen prik mag zijn. Ik ben het daar helemaal mee eens en zou niet anders willen.

Het is zo heel duidelijk van wat wel en niet mag, wat je wel krijgt als je "gezonde" koeken toe laat. Dan heb je als leerkracht over iedere koek discussie of die nu wel of niet toegestaan is. (Heb zelf ook jaren voor de klas gestaan)

Onze kinderen blijven niet over, maar zover ik weet heeft onze school daar geen echte eetafspraken over. Dat regelt de school namelijk niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 15:36

sandra8 schreef:
Qua traktatie's mogen er ook betere afspraken gemaakt.

Wat voor afspraken zou jij hier graag in willen zien dan?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:39

Even een stipje omdat ik wel nieuwsgierig ben

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:44

Ik ben moeder van een zoon van 8 uit groep 5 en een dochter van 12 die nu op het voortgezet zit.
Zoon lust helaas weinig van fruit dus die krijgt vaak een banaan mee, aardbeien in het seizoen en appel. Soms een knijpfruitje met een koek en een pakje drinken voor de kleine pauze. Voor de middagpauze krijgt hij meestal 2 broodjes of 3 boterhammen mee waarvan er altijd 1 of 2 met vlees/kaas en 1 met zoet.
Soms nog een extraatje in de vorm van een koek, kaasje, worstje, tomaatje o.i.d. Dit samen met een beker chocomel.
Mijn dochter eet eigenlijk hetzelfde behalve wat meer fruit en tegenwoordig op school soms wat extraas zoals een stuk pizza ofzo.

Oh, op de basisschool geldt wel de regel dat het zo gezond mogelijk moet zijn, zowel het fruit als traktaties. Maar het ligt aan de ouders of ze zich daar aan houden natuurlijk.
Bij traktaties probeer ik altijd iets gezonds te doen met iets lekkers als een snoepje ofzo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:48

Vind het belachelijk als school hierin mee beslist.
Op de psz is het geen snoep (koffiepauze)
Maar dat vind ik logisch, mede ook door de leeftijd. Maar verder....
hoogstens wanneer het zichtbaar verkeerd gaat (extremen en dus uitzonderingen) vind ik dat je als school een gesprek met de ouders moet voeren.

Wel denk ik dat je op school in de les het regelmatig over fruit en groente kunt hebben en dat is imo stimulerend genoeg, zonder regels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:53

Ik zal even reageren met wat ik altijd mee naar school kreeg van mijn vader.

Nachtlampje schreef:
Hallo Bokkers!

Ik ben nu drie weken geleden begonnen aan de Pabo in Arnhem. Een erg leuke studie tot nu toe, en mijn eerste onderzoek is al begonnen.
In dit onderzoek behandel ik het onderwerp voeding op school. Hiervoor heb ik meerdere bronnen nodig en na overleg leek het ook mijn studieloopbaanbegeleider een leuk en vernieuwend idee om een forumtopic als opiniebron te gebruiken.

Hoe ga jij als ouder, oppas of leerkracht om met de voeding van je kind op school?
-

Ik kreeg altijd een appeltje of banaan mee voor de kleine pauze, en voor de grote pauze een appeltje of banaan, boterham met kaas/chocopasta/appelstroop/pindakaas en een paar koekjes. Toendertijd had je Lik-koekjes.
Heel soms kreeg ik wel eens rabarber mee in een bakje in plaats van appel of banaan in de kleine pauze, ik deelde ook wel eens koekjes in ruil voor een stukje pannenkoek van een ander oid.
Als drinken had ik chocomel of fristi (zo'n pakje) of appelsap.

Ik denk dat dit heel breed is, als er wordt verboden om pannenkoek mee te nemen vind ik dat erg ver gaan, er werd bij ons op de basisschool vaak op voorhand gevraagd waar iedereen allergisch voor was en aan de leerkracht werd gevraagd of het goed was als er bv. ijsjes getrakteerd werden (mbt gebruik van de vriezer)

Dat er eten mee gegeven moet worden, maar dat is logisch.

Bij ons kon je schoolmelk etc. krijgen. Dat heb ik nooit gehad.

Ik hoop ook een discussie te kunnen losmaken over het wel of niet verbieden van bepaalde etenswaren op school, de macht die een school hierin heeft en/of uitoefent en de last of juist het profijt wat jij en je kind(eren) hier van hebben.

Ik wil er zelf nog bij toevoegen dat mijn vader dus mijn trommeltje voor mij klaarmaakte en dat ik zelf altijd genoeg heb gehad aan een boterham. Ik ben nog nooit met honger thuisgekomen terwijl leerkrachten het wel met mijn ouders hebben besproken dat ik niet zo veel meekreeg. Ik heb in het begin veel te veel eten mee gekregen (wat dus voor een ander kind normaal was) en dat kreeg ik dan gewoonweg niet op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:53

Ik heb 3 kinderen op de basisschool en ze nemen brood mee, meestal met hartig beleg, maar ik heb geen problemen met zoet beleg. Als lekkers nemen ze een klein koekje, chocolaatje, snoepje mee. Geen hele sultanapakjes of mars en Twix! Drinken is aanmaaklimo in hun beker.
Ik geef niet vaak fruit mee, omdat ze dat niet op krijgen in de tijd die ervoor staat, nadat ze hun brood op hebben, helaas. Alleen fruit vult niet voldoende, vinden ze alledrie. Thuis eten ze graag en voldoende fruit en groente.

In principe mag je ook geen snoep geven bij traktaties, maar in de praktijk wordt er veel snoep, chips en zoet drinken uitgedeeld. En als ik eerlijk ben doe ik deels eraan mee, want zie maar eens iets origineels te bedenken wat niet te duur is en ze niet reeds 4x gekregen hebben!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:55

Nachtlampje schreef:
Hallo Bokkers!

Wat geef je je kind mee voor kleine en grote pauze? dochter is 4, zit in groep 1/2

Voor de kleine pauze aanmaak en een stuk fruit, als ze overblijft (eens per maand gemiddeld) een boterham en een pakje yoki (lust geen melk)

Vind ik wel goed. De school van mijn dochter heeft bijvoorbeeld als afspraak dat er geen snoep mee mag. Wel mogen ze bij de lunch een koek of een toetje na de boterham

Ja zie hierboven. Verder hebben ze als regel dat er niet op lolly's getrakteerd mag worden ivm de veiligheid. En dus geen snoep mee in het trommeltje. Kinderen mogen wel als ze echt geen fruit lusten een koek mee ipv fruit, bijvoorbeeld liga of een stuk ontbijtkoek. En bij de kleuterklas adviseren ze ook om de beker niet helemaal vol te doen, dit krijgen de meeste kinderen niet op.

Ik vind dat ze wel bepaalde afspraken mogen hanteren. Het is echter aan de ouders zelf om op te letten dat hun kind gezond en voldoende gevarieerd eet

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:58

De school van onze kinderen (3 stuks (7, 9 en 12)) is ook een zogenaamde Gruiten-school. De "regel" is dat er dan op dinsdag en donderdag fruit of groente meegenomen dient te worden voor de kleine pauze maar er wordt niet op toegezien of dit nageleefd wordt.

Onze kinderen nemen graag een pakje melk mee naar school maar ook wel sap, fruitshoot o.i.d. De jongste twee nemen vaak in plaats van een koekje komkommer,appel, snacktomaatjes, paprika mee maar de oudste pakt toch liever een liga. De kinderen mogen van ons zelf kiezen wat ze meenemen.
Tussen de middag eten ze thuis en dat is dan een broodmaaltijd.

Er zijn geen restricties op traktaties maar voor de pauze mogen geen chocoladerepen (dus echt mars, snickers e.d.), snoep, chips of fris meegegeven worden. Heel eerlijk vraag ik me wel af of daar wel op toegezien wordt maar onze kinderen krijgen dit soort dingen hoe dan ook niet mee naar school.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 15:59

Het valt me op dat meerder mensen wel als deel van de lunch dingen als knijpfruit of koekjes krijgen of meegeven. Bekend is dat kinderen minder gemotiveerd zijn om hun brood op te eten als er ook koekjes of ander lekkers inzit.
Welke gedachtegang zit hierachter? Dat ze in ieder geval genoeg binnenkrijgen, of dat het kind verwend moet worden? Dat het kind anders achterblijft op wat andere kinderen meekrijgen?

Ook de fristi/chocomel (en vaak ook andere sapdrankjes uit non-concentraat) viel mij op, zit hier ook een speciale reden achter voor de mensen die dit meegeven?

Superleuk dat jullie allemaal reageren! *\o/*

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:05

Gaat het alleen om basisschool of ook om middelbaar en/of buitenland? Mijn dochter krijgt als lunch een complete warme maaltijd op school. Dat is niet op elke school gebruikelijk maar hier wel.

Doordeweeks zit ze op internaat (omdat de school zo ver weg is) en daar krijgt ze ook warm eten.
Vanuit het internaat neemt ze wel eens fruit mee (als het een appel is verdwijnt die meestal in haar paard :D ) en ze neemt koekjes mee van huis om tussendoor op te eten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:13

Bij ons op school mag je zelf weten wat je meegeeft op brood. Ik wissel dat af met vleeswaren en zoet (kaas niet ivm allergie)

Vanwege het daarom ook niet lusten van melk, krijgen ze water en/of limo in de beker mee.

di/wo/do zijn verplichte fruitdagen op school. Koek wordt dan ook weer zonder pardon mee naar huis gegeven. Ik wissel dit af met tomaatjes, komkommer etc.

Hele gekke dingen qua traktaties kom ik niet tegen. Dus ik ben heel tevreden.

(overigens mogen ze thuis 1 a 2x per dag wat lekkers uitzoeken, koekje, of snoepje)

Oh ja, continue rooster van 8.45 tot 15.00 uur. In de ochtend pauzehap met drinken en tussen de middag dus brood met drinken
Laatst bijgewerkt door Dimple op 18-09-14 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:14

Nachtlampje: yoki gaat mee bij het overblijven omdat mijn dochter geen melk of karnemelk lust en ik wel wil dat ze een melkproduct binnenkrijgt. Koekje krijgt ze van mij niet mee (eet ze thuis ook niet bij de lunch), maar er wordt bij haar op school wel op toe gezien dat eerst het brood op gaat, en daarna het lekkers.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:14

ik geef mijn kinderen, groep 5 en 7 het volgende mee

4x p.w. fruit/tomaatjes en 1x p.w. creakertjes of sultana.
2 bekers aanmaak limonade en soms een pakje wicky.
Eerder gaf ik ze 1 beker ranja en 1 beker melk maar, de melk word snel lauw en dat is
niet lekker, zeker niet met warmweer.
Op beleg 1x zoet en meestal applstroop en 1x vleeswaren, de oudste wilt aer altijd nog
een plak ontbijtkoek bij.

Kinderen komen vaak ook thuis met dat ze een keer choco prins ed. mee willen (anderen hebben dat ook) maar, dat vind ik echt niet nodig. Bij thuiskomst kunnen ze wel wat lekkers krijgen.

Wat traktatie's betreft...het hoeft niet altijd Chips te zijn! In klas van 26 kinderen word gemiddeld 18x chips getrakteerd en dan hebben we ook nog eens de sportclubjes.

Echt heel leuk die traktatie's maar graag iets gezonder of minder.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:21

Nachtlampje schreef:
Hallo Bokkers!

Ik heb 2 zoontjes, oudste zit net in groep 1 en de jongste op de peuterspeelzal.Ik prober hem mee te geven wat hij anders thuis ook zou eten.

Voor de oudste geef ik lemonade en fruit mee. Hij is een appel-banaan-peer kind en kiest meestal de appel. Hij luncht ook op school (Continue rooster 8.15 tot 14.15 op woensdag tot 12.00u) en dan krijgt hij 2 boterhammen met zelfgekozen beleg (hij kiest vaak vleeswaren of kaas) en een pakje yoghurtdrink of taksi. Ik hoor hem nooit over honger, wel dorst als hij klaar is met school. Dat kan natuurlijk ook met het warme weer te maken hebben.
De jongste krijgt 1x lemonade en fruit mee, fruit naar keuze (lust alles dus wisselt erg) en 1x alleen lemonade. Hij gaat een ochtend en een middag, ochtend duurt 3 uur, middag 2.

Fruit is echt fruit en anders wordt de ouder er volgens mij op aangesproken. Was een kindje dat honeyloops mee had toen ik een keertje meeliep en dat is niet de bedoeling. Dit is op de peuterspeelzaal. Traktaties het liefst gezond, maar dat gebeurt vrij weinig. Ik vind het prima zo als t is geregeld.
Op de basisschool geldt volgens mij hetzelfde. Mijn kinderen klagen niet over hun gezonde lunch en fruit, dus vind ik t allang goed.

Zie boven, dat geldt voor peuterspeelzaal en basisschool. Koolzuurhoudende frisdranken mogen ook bij beide niet.

School controleert, niet heel streng en spreekt zo nodig ouders aan, neem ik aan. Ik ben een brave moeder dus er nooit iets over gehoord :o

Ik ben bllij met het verbieden van frisdrank en t stimuleren van fruit en brood, dit krijgen mijn kinderen thuis ook. Aangezien mijn kinderen op de basisschool best wat eetmomenten hebben in de week en dan niet "jaloers" hoeven te zijn op kinderen die iets veel lekkerders (en dus vaak ongezonders) mee naar school hebben. Vind ik het dus wel fijn dat de ongezonde dingen "verboden"zijn. Dit scheelt mij denk ik veel discussies over wat ik ze mee geef ;)

Ik geef yoghurtdrank mee omdat ik het belangrijk vindt dat mijn kind een melkproduct drinkt bij zijn brood. Ben ik van huis uit zo gewend. En ik weet nog van vroeger dat meegegeven melk niet te drinken is. Melk via school vind ik te duur.

Leuk onderzoek!

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:33

Ik zou willen dat er gezondere traktaties worden gestimuleerd en sommige dingen verboden het is vaak te veel en een cupcake met erop nog het eea aan snoep geprikt. In de zomer magnumijsjes!!!
Ik doe veel om mijn kids gezond eten mee te geven.

Met de overblijf wordt limonade uitgedeeld met gevolg de beker melk komt weer vol mee naar huis. Kom op limonade bij het brood eten! Zet dan een kopje thee voor ze.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:36

Hoe zie je dat voor je?? Kopje thee zetten? :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:37

Dit is een lastig onderwerp. Met name omdat de meningen over wat gezond is zo wisselen. Zo zijn er volksstammen tegen kaas en vlees en geven die juist zoet mee op brood terwijl anderen weer erg tegen zoet zijn. Het zelfde met fruit. Bij dat laatste speelt nog mee dat redelijk wat kinderen erg zinnig zijn op hun fruit en om nu dagelijks fruit weg te gooien is ook zonder natuurlijk. En vergeet niet de allergische kinderen waarbij ouders vaak al blij zijn dat ze iets kunnen meegeven waar het kind niet ziek van wordt ook ook nog lust. Kijk roze koeken en pizza lijken me duidelijk erg ongezond en zou ik als ouder vermijden maar als school kan je denk ik maar beperkt hier in sturen.

Interessant ook hoe hier de meningen al verschillen. Ontbijtkoek en een klein snoepje wordt genoemd als verantwoord terwijl ik vermoed dat TS dat al als erg ongezond ziet. Overigens sta ik er neutraal in en denk dat je als ouder vooral moet kijken naar wat 'werkt' voor je kind. Voor de mijne is dat 5x per week fruit (vaak kiwi) met 2 volkoren boterhammen met chocopasta (anders blijft 3/4 van de boterham over). Een ander kind gruwt hiervan en laat alles staan. Wie ben ik dan om te zeggen dat ontbijtkoek slecht zou zijn als dat met smaak gegeten wordt ?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:47

Nachtlampje schreef:
Hallo Bokkers!

Ik heb 4 kinderen,waarvan 3 schoolgaand zijn ( groep 6,groep5 en groep 1) de jongste gaat 2 keer per week naar de peuteropvang. Ik geef de 3 schoolgaande mee wat ze thuis ook krijgen en zorg er ook voor dat het past bij het eet beleid van school. De jongste krijgt niets mee daar er op de opvang gezorgd wordt voor het fruit en drinken

Ze krijgen fruit naar keuze mee en een beker aanmaak limonade voor de kleine pauze,1 keer in de week mogen ze 2 plakken ontbijtkoek met een laagje boter mee ipv fruit. Over het algemeen eten ze in de middag thuis, op de dagen dat ik overblijf-juf ben krijgen ze hetzelfde te eten als dat ze thuis krijgen als lunch. Dat is, 2 boterhammen,met vleeswaren of ander beleg,beker melk of aanmaak limonade en als extraatje snoep-tomaatjes of komkommerstukjes,rode paprika of stukjes wortel.

Ik ben blij met het eet beleid van school, koekjes en snoepjes mogen niet tijdens de pauzes, hebben ze het wel mee dan gaat het terug in hun trommeltje en moeten ze het bewaren voor thuis. Traktaties, zo gezond mogelijk, chips,koekjes,cakejes mogen wel,snoep niet. Ik probeer altijd zo gezond mogelijk te trakteren, zo heb ik wel eens een schilpad gemaakt van een halve appel,met blokjes kaas ( als poten) en een druif als kop,fruit spiesjes met een poffertje ertussen was ook een succes, ook wel eens worstenbroodjes getrakteerd ( knakworst in bladerdeeg)

Ja, dit is bij alle ouders ook bekend en staat tevens beschreven in de jaargids van de school. Zoals bijv: dat er een fruit beleid is voor de pauze.

De school doet mee aan gezond eten projecten, met die projecten laten ze de kinderen oa een week lang van allerlei verschillende soorten fruit en groente proeven/eten. Sinds dit jaar heeft de school een eigen moestuin,die door de school kinderen bij gehouden wordt en met de producten uit de moestuin koken ze er een gezonde maaltijd van. Ik ben tevreden met het beleid en ik vind het ook prettig dat school er strikt in is dat het beleid wordt nageleefd. Hier overigens geen continu rooster, ze gaan hier van 8.30 tot 12.00 en van 13.15 tot 15.15 naar school.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:48

Mijn DL (3) zit op een duitse school, dus de gewoontes zijn wellicht iets anders, maar om terug te komen op je antwoorden:

DL krijgt alleen ontbijt mee. Middageten is warm eten wat door school wordt geregeld.
Vaak ligt er voor bij het ontbijt iets van fruit klaar. Als drinken krijgen ze water en meld, soms sinasappelsap oid.

Onbijt; vaak boterhammen met afwisselend hartig en zoeter beleg, soms iets van fruit en soms iets van “cerials” (dus die ontbijtgranendinges) Vaak blijven alleen de korstjes van de boterhammen liggen.

Er is gevraagd aan de ouders om het ontbijt gezond en niet te zoet te maken. Maar dat is meer om ruzies onderling te voorkomen.
Over de verjaardag-traktaties zijn geen regels. Nouja, geen hele zakken snoep per kind. Dus gewoon iets lekkers per kind.

Ja, dus.

Ik vind dat een school wel iets gezonds moet aanbieden. Nu wordt het warme eten al geregeld, dus echt ongezond eten gebeurd niet snel. Verder is ook gewoon de algemene opvoeding van de ouders erg belangrijk hoe de kinderen met snoep ed overweg gaan (maar in die leeftijd zit mijn dochter gelukkig nog niet.)

Overigens eten mijn kinderen 's avonds weer warm aangezien wij (papa en mama) overdag boterhammen knabbelen en niet warm eten in de middag.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 17:12

@Troi, ik probeer mijn eigen opinie zo open mogelijk te houden, ik reageerde vooral n.a.v. de boeken en websites die ik doorspit.

Voor de mensen met kinderen die warm eten tussen de middag; wordt daar ook over nagedacht wat voor warm eten dat nou is? Elke dag lasagne of elke week wel een keer frietjes met appelmoes of wordt daar ook veel aandacht aan besteed?

Opnieuw superleuk dat er zo veel mensen hun meningen en ervaringen willen delen, dit kan ik heel goed gebruiken! :):)